Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utbetaling av feriepenger


Roymikkelsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jobber deltid i jobben min og på grunn av Visma opplegget vi har på jobben tenkt jeg å spørre om å få feriepengene utbetalt på engang istedenfor betalt ferie. Vi har 12% sats på feriepenger.

 

Dvs at på lønningen for juni eller mai får jeg både feriepenger tilgode og vanlig lønning.

 

Er dette mulig? Eller må jeg betale skatt med engang på feriepengene om jeg gjør dette? Tenkte å spørre lønningskontoret om dette da det fungerer mye bedre for min del enn å ha "betalt ferie".

 

Lest litt ang dette og så følgende:

 

 

Utbetaling av feriepenger
Ferielovens system er at feriepengene skal utbetales på den siste vanlige lønningsdag før ferien. Deles ferien, skal feriepengene normalt deles tilsvarende og utbetales i tilknytning til den enkelte ferieperiode. Etter loven kan imidlertid en arbeidstaker kreve å få utbetalt feriepenger senest 1 uke før ferien begynner. Dette må arbeidstaker selv be om. Feriepenger skal ikke utbetales som en del av den vanlige lønnen hver måned.

Hva menes med at det ikke skal utbetales som en del av den vanlige lønnen? Går ikke det jeg spurte om da, eller?

 

Og denne som jeg ikke forstod:

 

 

Feriepenger beregnet etter ferieloven og som utbetales i ferieåret, er særskilt unntatt forskuddstrekk, jf. skattebetalingsloven §§ 5-7, (1) bokstav a og forskriftens § 5-7-1 (1) bokstav a og b. Tilsvarende for avtalefestede feriepenger/lønn for opptjent ferietid som kommer til utbetaling i ferieåret. Det er imidlertid gjort en begrensning ved at de avtalefestede feriepengene/lønnen ikke må overstige 21 % av feriepenger beregnet etter ferieloven (12,34 % av feriepengegrunnlaget). Dersom utbetalingen overstiger denne prosentvise grensen, skal det foretas forskuddstrekk i det overskytende beløpet.

 

Det skal foretas forskuddstrekk kun når utbetalingen av feriepenger overstiger beregnet beløp etter ferieloven med mer enn 21%

http://verdtavite.kpmg.no/feriepenger.aspx

 

Hva vil dette si egentlig? Er det arbeidsgiver som bestemmer om jeg kan få utbetalt alle feriepengene mine på mai/juni lønningen eller er det regler mot dette?

 

Har 41.000 i feriepenger tilgode. Fastlønn på 75% er 22199.

Vil det da si at om jeg skal ha alt på engang må jeg betale skatt med engang av beløpet som overstiger 21% av 22199? Om jeg har forstått denne loven riktig? Eller er det også opp til arbeidsgiver å velge om de vil gjøre dette?

 

Snakket med en kollega som gjorde dette i fjor, og han hadde fått 45 utbetalt av feriepengene tilgode sammen med juni lønningen før ferien. Han betalte ikke noe forskuddstrekk på feriepengene bortsett fra at det innberettes som lønn da, selv om de overstiger 21%? Han har samme fastlønn som meg.

Endret av Roymikkelsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferieloven gir fire uker ferie. Avtalefestet ferie er den femte ferieuken. (eller 20% av den totale ferien) Det som står i teksten er; Dersom feriepenger for den avtalefestede ferien utgjør mer enn 21% av de totale opptjente feriepengene skal det foretas forskuddstrekk [av skatt] av den delen av feriepenger som kommer fra den avtalefestede ferien.

 

At feriepenger ikke skal utbetales som en del av den vanlige lønnen betyr at det ikke er anledning til å utbetale feriepenger fortløpende gjennom året sammen med månedslønn.

 

Hvorvidt du kan få feriepengene på et hvilket som helst tidspunkt utenom avvikling av ferie/arbeidsgivers normale utbetalingstidspunkt må du neste spøre arbeidsgiveren din om.

Endret av Whist1er
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ferieloven gir fire uker ferie. Avtalefestet ferie er den femte ferieuken. (eller 20% av den totale ferien) Det som står i teksten er; Dersom feriepenger for den avtalefestede ferien utgjør mer enn 21% av de totale opptjente feriepengene skal det foretas forskuddstrekk [av skatt] av den delen av feriepenger som kommer fra den avtalefestede ferien.

 

.

Takk for svar! Hva betyr dette for mitt eksempel? Er dette gjeldende her?

Jeg ikke sikker på hva som er opptjent i uke 5?:)

Endret av Roymikkelsen
Lenke til kommentar

Lovfestede feriepenger er 10,2%

Hvis du tjener en hundrelapp får du altså 10 kroner og 20 øre utbetalt i feriepenger påfølgende år.

 

De avtalefestede feriepengene er det som kommer på toppen av disse 10,2%.

Så lenge feriepengene dine totalt utgjør max 12,34% av lønna (altså 2,14% av lønna di i tillegg til de lovfestede feriepengene)

 

Hvis feriepengene man har avtalt er mer enn 2,14% av grunnlaget skal det gjøres forskuddstrekk av det ovenskytende.

 

I praksis betyr dette for deg som har 12% feriepenger at det ikke skal gjøres forskudsstrekk av disse.

Lenke til kommentar

Lovfestede feriepenger er 10,2%

Hvis du tjener en hundrelapp får du altså 10 kroner og 20 øre utbetalt i feriepenger påfølgende år.

 

De avtalefestede feriepengene er det som kommer på toppen av disse 10,2%.

Så lenge feriepengene dine totalt utgjør max 12,34% av lønna (altså 2,14% av lønna di i tillegg til de lovfestede feriepengene)

 

Hvis feriepengene man har avtalt er mer enn 2,14% av grunnlaget skal det gjøres forskuddstrekk av det ovenskytende.

 

I praksis betyr dette for deg som har 12% feriepenger at det ikke skal gjøres forskudsstrekk av disse.

 

Da forstod jeg det bedre tror jeg!

 

Så jeg som tjente 370.000 kan dermed få disse 42.000kr utbetalt uten å måtte gjøre forskuddstrekk så lenge økonomiavdelingen godtar det etter de ikke? er over den grensen?

Endret av Roymikkelsen
Lenke til kommentar

Ja, 42000 er mindre enn feriepengegrunnlaget, og det skal da ikke beregnes forskuddstrekk på feriepengene.

Det er normalt kun feriepenger opptjent i utbetalingsåret det skal beregnes forskuddstrekk av, men dette er kun aktuelt i de tilfellene der du slutter i jobb (sluttoppgjør inkluderer normalt sett feriepenger opptjent i inneværende år også)

 

Ang. tidspunkt for utbetaling følger dere enten lovens bestemmelser om dette, eller avtalte bestemmelser i form av en tariffavtale eller liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...