Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte jordfeilvasler, hvor mye må jeg regne med?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Er du heldig har eletrikker som monterte glemt å koble til N lederen, dette er helt vanlig at man i kampens hete glemmer. Er dette tilfelle er det 3min jobb å en liten ledningsende som utstyr, hvis ikke kommer det seg nok på 2000,- med materiell og jobb

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du først skal gjøre noe i skapet, bytt ut sikringene til jordfeilautomater, og fjern hele jordfeilvarslingen. Liten hjelp i at det piper i gangen når det er jordfeil på badet ditt, her vil en jordfeilautomat koble ut den kursen som har jordfeil. Sikrere, bedre og moderne. Regner meg at dette er en leilighet, og da er det vel ikke såååå mange kurser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom man vil oppnå optimal sikkerhet ved jordfeil, nytter det ikke at det piper i oppgangen. Jordfeilvarsling kobler ikke ut selv om jordfeil detekteres. Man bytter jo ut mange andre ting som funker, så hvorfor ikke sikre seg selv og sin familie så bra som mulig? Jordfeilvarsling var vanlig tidlig på 1990-tallet, men det er lenge siden dette ble erstattet av jordfeilautomater. Kostnadene vil avhenge av hvor mange kurser leiligheten har, som for eldre og små kan være 3-4. I forhold til å lappe på gammel "dritt" vil kostnadene ved å oppgradere ikke nødvendigvis bli mye høyere.

Første generasjons jordfeilbrytere og senere -automater (fra frem til ca 2000) var følsomme for jordfeil utenfra eget anlegg, og kunne løse ut ved jordfeil hos en nabo, men de jeg har nå (installert i 2007) har ikke løst ut en eneste gang. Min erfaring er at driftssikkerheten er veldig bra.

Lenke til kommentar

Takk for svar, var den firkanta testknappen som ikke funket. Har en kompis som fikk fagbrev for ikke lenge siden. Regner med at han ikke kan fikse det privat for meg i og med at det må sendes inn dokumentasjon?

Treng ikkje nødvendigvis sende noko inn, men han har ikkje lov å gjere det privat, nei.

Lenke til kommentar

Hvorfor bytte ut noe som funker. Det vil fort koste han 10 tusen vil jeg tippe. Å fikse det vil neppe koste særlig mye.

Dessuten er det bare skitt med sånn nymotens greier, slår ut i hytt og pine de automatene der.

De slår ut mer riktig på overbelastning, minsker faren.

Isåfall er det jo noe må utvides, ikke dekkes over med tregere sikringer.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hvorfor bytte ut noe som funker. Det vil fort koste han 10 tusen vil jeg tippe. Å fikse det vil neppe koste særlig mye.

Dessuten er det bare skitt med sånn nymotens greier, slår ut i hytt og pine de automatene der.

De slår ut mer riktig på  overbelastning, minsker faren.

Isåfall er det jo noe må utvides, ikke dekkes over med tregere sikringer. 

Slapp av, jeg vet hva jeg snakker om. Og min mening er at har man skrusikringer som funker er det ingen grunn til å bytte ut dette.

Man får aldri noe mer driftssikkert enn dette. Husk at jordfeilutløsning kun er en tilleggssikerhet. Primær personbeskyttelse er fortsatt at utstyret er jordet. 

Treng ikkje nødvendigvis sende noko inn, men han har ikkje lov å gjere det privat, nei.

Har selv gjort flere sånne feilrettinger privat og det var helt greit for firmaet. Få han til å snakke med firmaet sitt for å høre om det er greit. Isåfall fikser han det bare etter gjeldende forskrifter og skriver på arket hva han har gjort på hvert feilpunkt, så leveres det til sjef/installatør i firmaet som sender inn feilrettingen til elverket sånn at det blir godkjent.
Endret av kremt
Lenke til kommentar

Problemet med jordfeilvarslere som ikke fungerert lengere er at det med meget stor sansynlighet er selve kontrollenheten i skapet som er gåen, bruker i hvertfall å være det og de er ikke så vanlige lengere og de som enda produserer de vet å ta seg betalt for dem og da må du også bytte selve alarmen på veggen for den gamle går ikke over ens med den som hører til den nye igjen.

Lenke til kommentar

Takk for svar, var den firkanta testknappen som ikke funket. Har en kompis som fikk fagbrev for ikke lenge siden. Regner med at han ikke kan fikse det privat for meg i og med at det må sendes inn dokumentasjon?

Siden det nevnes "firkantet test knapp" så høres det mer ut som en jordfeilbryter det er snakk om. :)

Lenke til kommentar

Har du dreiebenk tar du mål av skrusikringene og dreier nye i messing, holder for alltid og passer perfekt.

Mere driftsikkert blir det ikke.

Personlig foretrekker jeg at sikringa går om noe er feil en at huset brenner ned eller at jeg dør av strømgjennomgang i dusjen eller bak ventilasjonsanlegget.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...