Gå til innhold

Beholde Sony eller bytte til Samsung

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en Sony 65" (KDL65W955BAE). Etter litt justering er jeg blitt veldig fornøyd med denne. har ikke 4K, men jeg har tenkt at dette ikke betyr stort det første året eller to uansett. Jeg ga 15k for den.

Nå ser jeg at Elkjøp kjører et åpningstilbud på Samsung 65" med 4K (UE65HU7505XXE) til samme pris. Burde jeg vurderer å bytte til denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville forsatt ventet med 4K til det er mer mainstream, selv om det begynner å komme seg ganske bra med 4K-skjermer. Bildebehandlingen i den du har valgt ut virker decent og den kommer bra ut i tester. Hvis du spiller en del burde du sjekke opp inputlag.

Lenke til kommentar

Veldig mange mener man bør vente med 4k fordi det ikke er noe vits. Det er jeg enig i hvis man ikke skal kjøpe TV. Har man bytterett på den man har eller skal kjøpe ny TV kommer man nesten ikke utenom 4k fordi det ofte koster det samme (i alle fall ved 65+). Jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe 4k hvis en har muligheten. 4k blurayer kommer i år - hvorfor ikke være klar?

Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på Samsung'en i går, da mine foreldre har kjøpt den. De hadde litt problemer med vannrette streker i bildet. Ikke synlig i de fleste bilder, men i mørke og store flater syntes jeg det var ganske fremtredende. Det kan være et uheldig eksemplar, men jeg ilte ihvertfall ikke innom Elkjøp for å hente mitt eks. Jeg syntes den også virket mer plaget av ghosting og artifakter rundt detaljer i fart. Som f.eks ben hos noen som løper. Vanskelig å si om det var fra kilden eller ikke.

Ellers scoret Samsung bedre på sortnivå og innsynnsvinkel enn Sony synes jeg. Jeg har fått stilt inn min ganske greit, så jeg er fornøyd. Og innsynsvinkel er sjelden et tema da man må litt ut på siden før det byr på problemer.

Alt i alt ble konklusjon at jeg sier meg fornøyd med første kjøp og beholder tv'en. Brukes for det meste til vanlig TV og film. 4K er vel og bra, men jeg tror ikke det noen hast med å få utstyret på plass. Har og testet så vidt å spille på den via pc, og det fungerte veldig bra.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke liker med 4K er at det pumpes ut TV'er med HDMI 1.4 som ikke er den endelige standarden. En 4K bør leveres med HDMI 2.0. Ante meg at den du sitter på var bedre. Noe må ofres da prisen er ganske lik. Er sjelden lurt å være early adopter. Det er nok litt tid igjen før 4K er i sweetspoten.

Lenke til kommentar

Er litt det jeg tenker og. Samtidig viser jo prishistorikken at Samsung'en lå på hele 35k når den kom, mens Sony lå på rundt 23k til samme tid. Dett bekrefter forsåvidt bare at det koster å være early adopter, men likevel.

Tror jeg bare skal kose meg med ny tv og ikke tenke for mye på hva annet som finnes der ute. Det rare er nå at den forrige tv'en på 46" (som ble flyttet inn på gjesterommet) virker så utrolig liten. :)

Lenke til kommentar

Det blir nok lenge før det blir en 4K på meg også. Det blir litt som megapixel-greiene på kamera når det tallet blir viktigere i markedsføringssammenheng enn de faktiske resulatetene.

Sitter man nært nok har det sin verdi, men 1080 linjer er nok for min del for sitteavstanden til TV.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som sagt holder 4K på å bli så vanlig at det er vanskelig å komme seg unna det. Kjøper man f.eks Samsung har man jo ikke noe valg lenger. Nesten det samme er det med LG. Alle nye tv-er blir fra nå av levert med HDMI 2.0 og HDCP 2.2. Man har lite å frykte hvis man kjøper en slik TV.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke liker med 4K er at det pumpes ut TV'er med HDMI 1.4 som ikke er den endelige standarden. En 4K bør leveres med HDMI 2.0. Ante meg at den du sitter på var bedre. Noe må ofres da prisen er ganske lik. Er sjelden lurt å være early adopter. Det er nok litt tid igjen før 4K er i sweetspoten.

Nok så klokt sagt. De fleste nye skjermer nå kommer med minst 1 HDMI 2.0 inngang, men ikke full støtte for HDCP 2.2 standarden. De som har kommet nå mangler støtte for fullt fargerom, chiper for dette kommer på markedet nå på forsommeren, og kommer nok i TVer som kommer på høsten en gang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...