Simen1 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 EU-kontrollen ble underkjent på grunn av 6% for stor rulleomkrets på dekkene. Da er spørsmålet, bør jeg fikse dette permanent eller låne et sett dekk bare for fremvising og så bytte tilbake? Hva er konsekvensene av å kjøre med for store dekk (da tenker jeg ikke på speedometeret og trang plass i hjulbuene etc) men om UP kan parkere bilen om den oppdages i teknisk kontroll på veien, om det kan bli trøbbel med forsikringsselskapet i etterkant av en ulykke etc. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Om du skulle "bli tatt" for å kjøre med for stor dekkdimensjon, så vil jeg gjette på at du får et pålegg om å skifte. Mest sannsynlig så får du kjøre videre, men at det blir notert at du har fått et pålegg om "utbedring". En annen (åpenbar) ting er at du flytter tyngdepunktet på bilen litt opp, og det i seg selv kan i en ekstremsituasjon være avgjørende for om du havner på taket eller ikke. Your call For rulleomkretsen på dekket så er ikke 6 prosent mye, så jeg har vanskelig for å tro at dette blir et problem annet enn i EU-kontrolen. Har du kjørt forbi tavler som måler farten og sjekka hvordan det ligger an med speedometeret? Verste som kan skje under normale forhold er vel om du låner bilen til en venn og så får denne fartsbot selv om nåla lå akkurat på fartsgrensa Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Hvordan ble det regnet ut da? Er visst flere måter å regne på, mtp at noe av profilen på dekket går innenfor felgen. Kan være en ide å sjekke med STRO-tall for å forsikre seg at dimensjonen er utenfor den lovlige i første omgang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 En annen (åpenbar) ting er at du flytter tyngdepunktet på bilen litt opp, og det i seg selv kan i en ekstremsituasjon være avgjørende for om du havner på taket eller ikke. Your call 1% mer enn lovlig utgjør vel noe sånt som 4 - 5 mm høyere tyngdepunkt. Jeg gjetter på at et par handleposer i bilen senker tyngdepunktet like mye. Høres ikke akkurat dramatisk ut. Har du kjørt forbi tavler som måler farten og sjekka hvordan det ligger an med speedometeret?Tavlene viser temmelig nøyaktig det samme som speedometeret gjør når dekkene er nyfylte og jeg kjører uten passasjerer og last. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Hvordan ble det regnet ut da? Er visst flere måter å regne på, mtp at noe av profilen på dekket går innenfor felgen. Kan være en ide å sjekke med STRO-tall for å forsikre seg at dimensjonen er utenfor den lovlige i første omgang. Jeg vet ikke hvordan det ble regnet ut. Her er i hvert fall de korte fakta: - Nissan NV200 M20M Evalia 2011 - Standard dekk i følge vognkort: 175/70R14 C, Standard felg: 14X51/2J Min.Li: 88, Min innpress 45 mm. - Nåværende dekk: 205/50R17 93T XL Endret 23. mars 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 Om du skulle "bli tatt" for å kjøre med for stor dekkdimensjon, så vil jeg gjette på at du får et pålegg om å skifte. Mest sannsynlig så får du kjøre videre, men at det blir notert at du har fått et pålegg om "utbedring". Med andre ord, det er ingen kjempeugjerning å bytte tilbake til disse dekkene etter EU-kontrollen? Og ingen konsekvenser for et eventuelt forsikringsoppgjør? Akkurat nå er jeg bare interessert i å bestå kontrollen, men på sikt kommer jeg mest sannsynlig kommer til å bytte dekk (evt med felg) til noe som er innenfor regelverket så jeg slipper å bytte før og etter fremtidige EU-kontroller. Jeg er ikke kjempeglad i dekkskifte akkurat. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Hvis du er innblandet i en ulykke og forsikringsselskapet finner en mulighet for å slippe billigere unna er sjansen stor for at selskapet vil benytte seg av denne muligheten. 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Vil ikke speedometeret vise alt for lav fart dersom dekket har for stor rulleomkrets? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Her kan man beregne forskjell på dekkdimensjoner: http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp?ORGB=175&ORGP=70&ORGF=14&NYB=205&NYP=50&NYF=17 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 Vil ikke speedometeret vise alt for lav fart dersom dekket har for stor rulleomkrets? Det viser vanligvis rundt 5% for mye. Øker man rulleomkretsen tilsvarende misvisningen skal det bli nøyaktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 OT: Misvisningen varierer mye fra bil til bil. Mine 3 siste biler har alle vist 2-3% feil (viser 100 = GPS viser 97-98), mens andre kan ha 10 %. Misvisningen kan variere med farten, den er ikke alltid konstant. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Det ordnet seg i hvert fall med nye dekk med lovlige dimensjoner til en ok pris. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Eneste grunnen til at verkstedet bemerket dette var for å selge deg nye dekk. Har ingen reell invirkning på bilen kjøre egenskaper om du har 5 eller 6 prosent avvik. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 Som kontrollinstans står de ansvarlig for at EU-kontrollen er korrekt utført. Dersom det kan påvises at de jukser og godkjenner ting som skulle vært underkjent så antar jeg de kan havne i trøbbel. Kanskje miste kontrollmuligheten. Har forståelse for at grensa må settes en plass. Jeg kjøpte forresten dekk en annen plass og dro tilbake for godkjenning. Alt er ok nå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå