Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Begynner skjermkortet å bli ødelagt? Rare tegn ved oppstart

Anbefalte innlegg

Da jeg satt med pc-en min lørdag som var så frøs plutselig alt og skjermen ble svart. Jeg fikk blue screen og så på loggen ved oppstart.

Problemsignatur:
Navn på problemhendelse: BlueScreen
OS-versjon: 6.1.7601.2.1.0.256.1
ID for nasjonal innstilling: 1044

Tilleggsinformasjon om problemet:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA801BA761C0
BCP2: FFFFF8800F1B293C
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Jeg kom meg ikke inn i windows på vanlig måte, kun via sikkerhets modus. Søkte litt rundt og ser ut som at det kanskje er skjermkortet og jeg slo av driveren til det, da kommer jeg inn i windows på vanlig måte og det ser ut som ting fungerer greit, men jeg får ikke full oppløsning på skjermen. Får kun brukt 1600 x 1200 nå.

Skrur jeg på driveren til skjermkortet så får jeg blue screen igjen. Det skjer akkurat når jeg kommer til windows-logoen, alt blir svart, det står no signal på skjermen i noen sekunder så får jeg blue screen. Har prøvd å oppdatere driveren, men får fortsatt blue screen.

Ved oppstart får jeg noen rare tegn som ser litt ut som store kommategn.

Noen som vet hva dette er? Er det skjermkortet som begynner å bli ødelagt eller kan det være andre ting?

Hovedkortet er ASUS Maximus IV Extreme

skjermkort EVGA GeForce GTX 580

Prosessor Intel Core i7-2600K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan godt være skjermkortet ja , men du kan heller ikke utelukke :

*Feil på minnet. Se om du kan laste ned og få kjørt memtest86 fra en usb enhet.

*Ustabil strømforsyning? Sjekk om spenningene ser grei ut i bios.

*Ymse problemer med hovedkortet?

Om du har mulighet til det så sjekk minnet først , etterpå tester du skjermkortet i en annen pc og ser om det fungerer bra der , hvis ikke så vet du synderen , ser det bra ut må du teste med en annen strømforsyning for å til slutt sitte igjen med synderen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Nå har jeg ikke noen andre pc-er tilgjengelig så får ikke testet med et annet skjermkort.

Men er det noen som vet om det er bare å kjøpe et nytt skjermkort eller er det spesielle ting man må se på først, isåfall hva? Er det kun Busstype man må se på?

Testet minne med memtest i ca en time i går uten å finne noe error, men skal prøve lengre i dag. Kanskje best over natten?

Lenke til kommentar

Dersom full rensking av drivere (Driver Sweeper fra Guru3D) ikke funker, gjør som Netrum sier.

Det har trolig ingenting med drivere å gjøre da han sier at han ser "rare" tegn ved oppstart, noe som jeg tolker før / ved lasting av Windows , noe som er tegn på et hardware problem.

I de fleste tilfellene er det faktisk et gåent skjermkort , men det er viktig å huske på at en dårlig strømforsyning kan gi slike symptomer også om det ikke greier å levere en stabil spenning til skjermkortet. 

Men ja, det er trolig et pci-e skjermkort så man kan fint kjøpe et nytt , spørsmålet er budsjett og hva brukeren har behov for.

Lenke til kommentar

Det har trolig ingenting med drivere å gjøre da han sier at han ser "rare" tegn ved oppstart, noe som jeg tolker før / ved lasting av Windows , noe som er tegn på et hardware problem.

Med mine gammle skjermkort opplevde jeg at Windows loadingskjermen ble erstattet med et svart bilde med noen rart fargede streker øverst i venstre hjørne, så sa det sånn "just in case".

Kan jo hende det funker, men kommer det under POST så synger vel kortet på siste værs.

Lenke til kommentar

Med mine gammle skjermkort opplevde jeg at Windows loadingskjermen ble erstattet med et svart bilde med noen rart fargede streker øverst i venstre hjørne, så sa det sånn "just in case".

Kan jo hende det funker, men kommer det under POST så synger vel kortet på siste værs.

Joda, "eldre" versjoner av Windows , derav 95 og Xp mener jeg lastet inn deler av skjermkortdriverne i starten (og kunne da være mer utsatt for feil fra Nvidia / Amd ) mens nyere utgave av Windows har vel en standard driver som man starter opp med og når man først er inne i Windows tar Amd / Nvidia sin over (Ikke helt 100% sikker dog på at det er slik, men mener det er forklaringen jeg fikk for et år siden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...