Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subaru Legacy 2002 - stemmer det at både tillatt laklast og kuletrykk på hengerfeste er 0 kg?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for 1,5 år siden en 2002 Subary Legacy stasjonsvogn, toliter, manuell gearkasse, ikke Outback. Bilen var bruktimportert fra Tyskland da den var et drøyt år gammel.

I vognkortet er både maks taklast og maks kuletrykk på tilhengerfeste oppgitt til 0 (null) kg. Kan det stemme? Eller kan det være registrert feil i vognkortet da bilen ble bruktimportert? Er det noen her som har Legacy av samme generasjon som kan sjekke disse tallene i sitt vognkort?

Bilen har takrails, de kan selvsagt være til pynt. Men samtidig har mine tidligere biler vært lettere og mindre og hatt tillatt taklast på 70 til 100 kg. Det virker ulogisk at den stødige og tunge Legacyen ikke skal kunne engang ha et par ski på taket...

Maks kuletrykk 0 kg: Funker sikkert fint om man laster hengeren veldig velbalansert. Men jeg har på alle andre biler sett et positivt tall, som gir litt slingrinnsmonn. Og et negativt kuletrykk (baktung henger) som i man kan tolke som lovlig når det står maks 0 kg bør man vel unngå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket om netttjenesten til vegvesenet sier det samme? Ikke rent få ganger jeg har funnet feil mellom vognkort og opplysnger som ligger på nett.

Denne? http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?

Det står 0 og 0 der også:

Maksvekt tilhenger m/brems 1600 kg Maksvekt tilhenger u/brems 500 kg Maksvekt på tilhengerkobling 0 kg Maks vogntogvekt 3520 kg Maks taklast 0 kg

Samtidig finner jeg hos en nettbutikk for tilhengerfester oppgitt maks kuletrykk oppgitt maks kuletrykk på 75 kg. (Med forbehold om at det er det rette, jeg ser de opererer med både med 1998-2002 og 2002-2003, det sistnevnte har de ikke på lager, og heller ikke data på.)

Hos Bilnorge/Bilinfo er maks taklast oppgitt til 100 kg.

Jeg sjekket også vegvesensiden med tilfeldige biler av samme type jeg fant på Finn. Der ser det ut til at kule 75 kg og tak 100 kg stemmer på de bilene som er registrert første gang i Norge samme år som oppgitt årsmodell, mens en annen som i likhet min bruktimporterte var registrert et år eller vel så det for seint, har nuller på de merkeligste steder. Når man ser at maksvekt på bilen og maks tilhengervekt er oppgitt, men maks vogntogsvekt er satt til 0 kg, må det være manglende registrering...

Bør jeg gå til trafikkstasjonen og be dem rette vognkortet mitt? Teoretisk kan jeg vel bli bøtelagt om jeg kjører med litt trelast på taket med det vognkortet jeg har nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...