Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

avvikling av andelslag

SvanteK

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter i styret for et andelslag der andelshavere enten ikke er klar over at de er det lengre og de som er det er totalt uinteressert i driften kun egne hensyn.

Problemet mitt er at andelslaget pr idag taper en alt for stor sum i pengestøtte og eneste løsning er å avvikle driften og endre til en forening e.l

Jeg har sett rundt i alle lover og regler jeg kommer over men blir ikke helt klok på hva som faktisk er loven og hva jeg i styret kan gjøre. Er det noen her som kan hjelpe meg litt videre på veien, det er satt opp som eget punkt på neste årsmøte

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må sjekke er hva som står i vedtektene.

Det andre du må sjekke er hva slags andelslag dere er. Lovgivningen har ingen egen kategori kalt "andelslag", denne gruppen foretak er splittet mellom (som regel) borettslag og samvirkeforetak. Slik jeg forstår det er det ikke snakk om borettslag.

Definisjonen av samvirkeforetak er tatt inn i samvirkelova § 1 annet ledd:

(2) Med samvirkeforetak er meint ei samanslutning som har til hovudformål å fremje dei økonomiske interessene til medlemmane gjennom deira deltaking i verksemda som avtakarar, leverandørar eller på annan liknande måte, og der

1. avkastinga, bortsett frå ei normal forrenting av innskoten kapital, anten blir ståande i verksemda eller fordelt mellom medlemmane på grunnlag av deira andel i omsetninga med samanslutninga, og

2. ikkje nokon av medlemmane har personleg ansvar for skyldnadene til samanslutninga, udelt eller for delar som til saman utgjer dei samla skyldnadene.

Samvirkeforetak oppløses etter reglene i samvirkelova kapittel 10. Årsmøtet kan vedta oppløsning med samme flertallskrav som for vedtektsendringer (to tredjedeler av de fremmøtte medlemmer med mindre vedtektene har strengere krav), men kravet er simpelt flertall hvis loven eller vedtektene pålegger oppløsning. Årsmøtet skal samtidig velge et avviklingsstyre. Dette styret erstatter det vanlige styret, og også daglig leder. Styret skal sende melding til Foretaksregisteret om at foretaket er vedtatt oppløst og om hvem som er avviklingsstyrets medlemmer. Foretaksregisteret kunngjør oppløsningsvedtaket. Styret skal underrette kjente kreditorer om at foretaket skal oppløses.

Utgangspunktet er at foretakets virksomhet skal stanse når foretaket er vedtatt oppløst, men styret kan beslutte videre drift hvis det er hensiktsmessig som ledd i oppløsningen.

Et samvirkeforetak kan ikke omdannes til en forening. Samvirkeforetak kan bare omdannes til aksjeselskap eller allmennaksjeselskap. Foretaket må derfor oppløses, og medlemmene tilbys medlemskap i en forening.

Medlemmene kan kun få utdelt andelsinnskudd, innskudd på medlemskapitakonto, og (hvis det er fastsatt forrentning i vedtektene) renter av disse. Øvrige midler skal deles ut til "samvirkeformål eller andre allmennyttige formål", med mindre noe annet er fastsatt i vedtektene (vedtektsendringer på dette punktet krever fire femdels flertall og godkjenning av Stiftelsestilsynet). Styret legger frem forslag til hvordan midler som ikke deles ut av medlemmene skal disponeres for årsmøtet, som treffer vedtak om endelig oppløsning og godkjenning av anvendelsen av midlene.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp, etter å ha snakket med andre i ganske lik situasjon ser jeg at det er jobb å gjøre, vi er nå pr. definisjon et samvirkeforetak

OG

Fremme medlemmenes økonomiske interesser

Et samvirkeforetak skal ha som hovedformål å fremme medlemmenes økonomiske interesser.

”Økonomiske interesser” kan f.eks. være at en får økte inntekter gjennom felles omsetning av varer eller tjenester, eller sparte kostnader ved felles innkjøp. Det kan være deltakelse i næringsvirksomhet for å skape egne arbeidsplasser og arbeidsinntekt.

Kravet om økonomisk hovedformål skal ikke tolkes strengt. Hensikten er først og fremst å avgrense mot ikke-økonomiske foreninger. Et minstevilkår er at medlemmene mottar en ytelse fra foretaket som har økonomisk verdi, det være seg varer, tjenester eller penger.
På bakgrunn av det jeg skrev innledningsvis i første innlegg så er vel dette planke kjøring om jeg legger det frem rett. For noe MÅ faktisk gjøres, vedtektene bærer preg av et snart 30 år gammelt vedtak, så fornying tror jeg er på sin plass
Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...