Gå til innhold

Maritim høgskule, hvilken?

brennj

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestemt meg for å studere nautikk til hausten, men slit litt med kva for ein skule eg skal velje.
Valga står mellom Ålesund, Haugesund, og Høgskulen i Buskerud og Vestfold (Borre).

Er klar over at den soleklart beste skulen er Ålesund, men grunna det høge snittet så trur ikkje eg at eg kjem inn der, men skal selvfølgelig søke. Så då handlar det egentlig mest om kva for ein skule eg skal putte på andre plass. Eg hadde tidlegare bestemt meg for Høgskulen i Buskerud og Vestfold, men leste ein artikkel for litt sidan om at nautikk-studentane ved skulen i Borre var blant dei studentane i landet som var mest ufornøgde med utdanninga. Så då set eg igjen rådvill, og ikkje er heilt sikker på kva skule eg skal velje...

Så er det nokon som har erfaringar med nokon av skulane som kunne komt med nokre innspel og hjelpt meg å velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikkje så godt til Borre, men det er i alle fall Ålesund og Haugesund som er dei høgskulane som ligger på topp i forhold til bachelor i nautikk. Så eg hadde satt Ålesund og Haugesund som nummer 1 eller 2 (dei lærde strides litt om kva som er best då dei har litt forskjellig faglig innhold) og med Borre på tredjeplass.

I tillegg vil eg nemne at studentmiljøet i Ålesund og Haugesund er rekna for å være forholdsvis bra, særlig fordi det er to høgskular der studentane kjem langveisfrå for å studere. Dette betyr at dei fleste studentane ikkje har eit lokalt sosialt nettverk og er meir interesserte i å knytte nye bekjentskapar med sine medstudentar. I litt meir sentrale strøk der det er mange lokale som studerer så er ofte studiemiljøet dårligare då flesteparten av studentane helst henger med sine lokale venner om kveldane og i helgane.

Lenke til kommentar

Nuvel, vet ikke hvor mye jeg ville skryte av studentmiljøet i Ålesund. Men mange aktiviteter å finne på, hvis du er interessert i friluftsliv og sånt.

Men jeg har inntrykk av at nautikkstudentene er fornøyde på Hials :)

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Jeg går selv på høyskolen i Ålesund og syns studentmiljøet er helt greit. Det er ikke mer enn man gjør det til selv, så om man ikke aktivt oppsøker muligheter vil man heller ikke finne dem. Har inntrykk av at det et er miljø i vekst og utvikling, og at det kommer til å bli bedre de neste par årene.

Spesifikt så har man jo quiz-night, wineyard, ølsmaking, fotballkvelder og spillkvelder i Banken (studenthus m/bar). Man har et utall forskjellige foreninger man kan melde seg inn i (alt fra kampsport og cheerleading til miniatyrmodellklubb og fotografiklubb) og ikke bare klubber med fokus på friluftsliv. Fra tid til annen er det også konserter, fagspesifikke eventer og andre typer arrangementer (gründerkveld, internasjonal middag etc) i Banken.

Går ikke selv nautikk, men har noen maritime fag sammen med dem. De jeg har møtt virker svært fornøyde med studiet sitt.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar

Den er grei, tusen takk for svar :)

Har du vurdert SIMAC i Danmark forresten? 

Sjekk ut linken i signaturen min :)

Har egentlig ikkje vurdert det, nei. Kva er fordelane med denne utdanninga du får ved SIMAC kontra ein du kan få ved ein norsk høgskule? 

Endret av brennj
Lenke til kommentar

Har du vurdert SIMAC i Danmark forresten? 

Sjekk ut linken i signaturen min :)

Har egentlig ikkje vurdert det, nei. Kva er fordelane med denne utdanninga du får ved SIMAC kontra ein du kan få ved ein norsk høgskule? 

SIMAC er jo en 100% maritim skole. Da jeg gikk der var det første halvåret veldig praktisk lagt opp, noe som passet meg fint. Man kom ut og seile etter ett semester, slik at man får føle litt på hvordan livet er på sjøen. Jeg vet om folk på Hials som går siste året og enda ikke har vært på sjøen, kjipt å bruke 3år på å finne ut av at det kanskje ikke er en livsstil som passer deg. 

Og Svendborg er, imho, en mye fetere studentby sammenliknet med Ålesund. Nå kan det være ting har endre seg på SIMAC siden sist jeg gikk der, men en annen fordel var at man ble ansatt av et rederi når man gikk på skolen, slik at man fikk et rederi å seile hos som kadett. Mitt inntrykk er at det er de beste i klassen på Hials som er sikra kadettplass, resten må finne det selv. 

Legger ved en link som viser studieforløpet: http://simac.dk/uddannelsen-2

Som du kan se, så får du 6mnd på sjøen etter første semester. Det er ganske kult spør du meg. Jeg fikk oppleve mange fete ting på det halvåret jeg var ute og er absolutt glad for at jeg gjorde det. Livsstilen passet ikke meg, og da var det fint at man etter ett år kunne si at nok er nok og heller prøve ut noe annet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...