Gå til innhold

Hente ut verdier til høyre eller venstre for et tegn i Excel 2013

Anbefalte innlegg

La oss si jeg har en kolonne som kan inneholde heltall eller tall med bindestrek (feks 50-100). Bruker jeg funksjonen VENSTRE() kan jeg hente ut hele verdien i en celle eller verdiene før en bindestrek. Sier jeg at VENSTRE skal hente tre tegn tar den med hele tallet (så lenge det er tall som står alene) eller tallet som skal være med hvis det er over 100 og har bindestrek mellom seg (feks 100-200). Er det to tall tall med bindestrek mellom seg (feks 50-100) så henter den i dette tilfellet "50-". Er det noen måte å få den til å fjerne bindestreken når dette hentes eller hente alt til venstre for bindestreken?

Edit: rettet skrivefeil i topic.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis 50-100 står i A1, kan du skrive denne formelen for å hente alt til venstre for bindestreken:

=HVISFEIL(VENSTRE(A1;FINN("-";A1;1)-1);A1)

Og denne for å plukke ut det som står til høyre

=HVISFEIL(DELTEKST(A1;FINN("-";A1;1)+1;100);0)
Her setter jeg 0 hvis det ikke er noe bindestrek slik at du ikke får verdien av A1 i begge celler hvis bindestrek ikke finnes.

Vennlig hilsen Ketil

Endret av ExcelGuru
Lenke til kommentar

Hvis 50-100 står i A1, kan du skrive denne formelen for å hente alt til venstre for bindestreken:

=HVISFEIL(VENSTRE(A1;FINN("-";A1;1)-1);A1)

Takk. Dette gjorde trikset.

edit: Det enkleste ville lagt overnevnte inn i en egen kolonne og hentet verdien inn i et regneark hvor selve utregningen skal foregå. Jeg har et regneark hvor det er lagt inn en del objektiv mens et annet regner ut en del ting basert på ting som hentes inn fra det andre regnearket. Jeg mistenker jeg ber om formel fra helvete men jeg kunne tenke meg å blande disse på et eller annet vis (Jeg mistenker at formel #2 må settes inn der 4-tallet står i den første formlen):

=FINN.RAD(C5;Objektiv!A6:D140;4;USANN)

=HVISFEIL(VENSTRE(Objektiv!C5;FINN("-";Objektiv!C5;1)-1);Objektiv!C5)

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...