st0regutt Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Hei! Jeg skal søke høyere utdanning til høsten. Jeg ble for et års tid siden bøtelagt for oppbevaring av 15 gram cannabis. Har søkt på en del forskjellige studier, har ikke prioritert rekkefølgen ennå. Har søkt på blant annet sosialantropologi, fonetikk, sosiologi, pedagogikk mm. Har lyst til å jobbe med mennesker. På samordnaopptak står det: Det er fastsatt i kapittel 6 i opptaksforskrifta at det skal kreves politiattest til studier der studentene kommer i kontakt med pasienter, klienter, barnehagebarn, elever eller andre sårbare grupper som del av klinisk undervisning eller praksisopplæring. Dette gjelder lærer- og lektorutdanninger, helseutdanninger og flere årsstudium som har praksis. Dersom politiattesten viser at du er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep eller grove voldsbrudd, kan det få konsekvenser for gjennomføringen av visse studier. Vil det si at jeg kan søke på alle utdanninger der jeg kan jobbe med alle slags mennesker - både klienter, pasienter, barn, elever og andre i sårbare situasjoner? Jeg har jo aldri vært innblandet i verken volds- eller sedelighetssaker - kun den ene boten for cannabis. Det vil jo vises på politiattesten, men det skal jo ikke ha noe å si - eller har jeg misforstått? Takk på forhånd for svar. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Se her: http://www.hioa.no/Studies/Slik-soeker-du-opptak/Politiattest Usikker på om den listen viser bare studie som HIOA tilbyr, eller om det er absolutt alle studier man kan tenke seg. Se uansett på kapittelet "Hva sjekker politiet?" - Der ser du en rekke paragrafer som politiet sjekker. §162 i Straffeloven kan være aktuell for deg. Let opp i lovverket. Lenke til kommentar
st0regutt Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 Samtlige er på NTNU. Men skal sjekke, takk for svar. Lenke til kommentar
st0regutt Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 Skjønner ikke så mye. Hvis jeg har forstått det riktig har jeg brutt §162, som innebærer oppbevaring av narkotika. Men på linken du sendte meg står det følgende: Politiet sjekker dine oppføringer i politiregisteret. Det vil si at de sjekker om du har merknader som er relevante i forhold til det studiet du skal gå på. Det er kun relevante merknader som vil fremkomme på politiattesten. Er det relevant for de studiene jeg ønsker å søke på at jeg har brutt §162? Noen som vet? Lenke til kommentar
process Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Skjønner ikke så mye. Hvis jeg har forstått det riktig har jeg brutt §162, som innebærer oppbevaring av narkotika. Men på linken du sendte meg står det følgende: Politiet sjekker dine oppføringer i politiregisteret. Det vil si at de sjekker om du har merknader som er relevante i forhold til det studiet du skal gå på. Det er kun relevante merknader som vil fremkomme på politiattesten. Er det relevant for de studiene jeg ønsker å søke på at jeg har brutt §162? Noen som vet? Jeg tror ikke narkotikabeslag er relevant i en slik politiattest. Det er derimot forskjell på §162 (straffeloven) og brudd på legemiddelloven. Du bør selv vite hvilken lov du har brutt, dette har du fått skriftlig. Lenke til kommentar
st0regutt Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 Skjønner ikke så mye. Hvis jeg har forstått det riktig har jeg brutt §162, som innebærer oppbevaring av narkotika. Men på linken du sendte meg står det følgende: Politiet sjekker dine oppføringer i politiregisteret. Det vil si at de sjekker om du har merknader som er relevante i forhold til det studiet du skal gå på. Det er kun relevante merknader som vil fremkomme på politiattesten. Er det relevant for de studiene jeg ønsker å søke på at jeg har brutt §162? Noen som vet? Jeg tror ikke narkotikabeslag er relevant i en slik politiattest. Det er derimot forskjell på §162 (straffeloven) og brudd på legemiddelloven. Du bør selv vite hvilken lov du har brutt, dette har du fått skriftlig. Hei, sorry jeg er dårlig til å finne frem i lovtekster og greier.. Jeg kan vel ikke ha brutt legemiddelloven ved å bli tatt med cannabis? Tror du jeg er out of the woods? Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) Hei! Jeg skal søke høyere utdanning til høsten. Jeg ble for et års tid siden bøtelagt for oppbevaring av 15 gram cannabis. Har søkt på en del forskjellige studier, har ikke prioritert rekkefølgen ennå. Har søkt på blant annet sosialantropologi, fonetikk, sosiologi, pedagogikk mm. Har lyst til å jobbe med mennesker. På samordnaopptak står det: Det er fastsatt i kapittel 6 i opptaksforskrifta at det skal kreves politiattest til studier der studentene kommer i kontakt med pasienter, klienter, barnehagebarn, elever eller andre sårbare grupper som del av klinisk undervisning eller praksisopplæring. Dette gjelder lærer- og lektorutdanninger, helseutdanninger og flere årsstudium som har praksis. Dersom politiattesten viser at du er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep eller grove voldsbrudd, kan det få konsekvenser for gjennomføringen av visse studier. Vil det si at jeg kan søke på alle utdanninger der jeg kan jobbe med alle slags mennesker - både klienter, pasienter, barn, elever og andre i sårbare situasjoner? Jeg har jo aldri vært innblandet i verken volds- eller sedelighetssaker - kun den ene boten for cannabis. Det vil jo vises på politiattesten, men det skal jo ikke ha noe å si - eller har jeg misforstått? Takk på forhånd for svar. I fylgje den siste endringa av Politiregisterloven som trådde i kraft sist juli, vil §162 i Straffeloven vere "relevant" for alle studium der du kjem i kontakt med born. Staten fryktar at du vil korrumpere uskyldige barnesjeler og lære dei å røyke cannabis og det som grusommare er. § 39.Politiattest for personer som skal ha omsorg for eller oppgaver knyttet til mindreårige (barneomsorgsattest) På politiattest som er begrunnet i formål som nevnt i § 37 første ledd nr. 4 skal det anmerkes om personen er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for overtredelse av straffeloven §§ 162, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 199, § 200 annet ledd, § 201 første ledd bokstav c, §§ 201a, 203, 204a, 219, 224, § 229 annet og tredje straffalternativ, §§ 231, 233 og 268 jf. 267. Overtredelse av straffeloven §§ 192, 193, 194, 195, 196, 197, 199, § 200 annet ledd, § 201 første ledd bokstav c, §§ 201a, 204a og 233 skal anmerkes i samsvar med § 41 nr. 1. Overtredelse av straffeloven §§ 162, 203, 219, 224, § 229 annet og tredje straffalternativ, §§ 231 og 268 jf. 267 skal anmerkes i samsvar med § 40. Det må foreligge særlige grunner for at det i forskrift gitt i medhold av annen lovgivning skal kunne innføres krav om flere eller færre straffebestemmelser enn de som følger av første ledd. Politiattest som er begrunnet i formål som nevnt i § 37 første ledd nr. 5 kan være uttømmende og utvidet, jf. § 41, dersom det følger av annen lovgivning. Men eg trur ikkje at nokre av dei studiuma som du lista opp, inneber kontakt med born. Ja, dei kan veldig godt gjere deg kvalifisert til forskjellige yrker der du kjem i kontakt med born i arbeidslivet, men dette har ikkje noko med saka å gjere. Etter 5 år vil brotet ditt på § 162 bli fjerna frå den "vanlige" politiattesten din, og du vil sleppe til på barnehagar osv.. Endret 22. mars 2015 av Magnus_L 1 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 Haha takk! Forresten er det vel kanskje utplassering o.l. på pedagogikk. Der kan det hende at du må ha kontakt med born under sjølve studiumet, så der er det ingen garantiar for at du slepp inn. 1 Lenke til kommentar
process Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Skjønner ikke så mye. Hvis jeg har forstått det riktig har jeg brutt §162, som innebærer oppbevaring av narkotika. Men på linken du sendte meg står det følgende: Politiet sjekker dine oppføringer i politiregisteret. Det vil si at de sjekker om du har merknader som er relevante i forhold til det studiet du skal gå på. Det er kun relevante merknader som vil fremkomme på politiattesten. Er det relevant for de studiene jeg ønsker å søke på at jeg har brutt §162? Noen som vet? Jeg tror ikke narkotikabeslag er relevant i en slik politiattest. Det er derimot forskjell på §162 (straffeloven) og brudd på legemiddelloven. Du bør selv vite hvilken lov du har brutt, dette har du fått skriftlig. Hei, sorry jeg er dårlig til å finne frem i lovtekster og greier.. Jeg kan vel ikke ha brutt legemiddelloven ved å bli tatt med cannabis? Tror du jeg er out of the woods? Ingen fare, det er ikke alltid lett å navigere lovtekster, men på forelegget du har fått bør det vel stå hvilken lov du har forbrutt deg mot? Fra Riksadvokatens rundskriv om bruk av forelegg i narkotikasaker: "Bruk og besittelse av narkotika rammes av legemiddelloven § 31 annet ledd, jf. § 24 forste ledd. Grensen mellom "besittelse" og "oppbevaring" (som rammes av straffeloven § 162) går normalt ved en til to brukerdoser. Straffereaksjonen vil som regel være bot som avgjøres ved at det utstedes forelegg" Selv om grensen her er "en til to brukerdoser" tror jeg at denne grensen praktiseres mer flytende, men 15 gram cannabis er ganske nær §162, annet ledd (grov narkotikaforbrytelse), og det er derfor grunn til å tro at det er §162 som gjelder. Dette er relevant for spørsmålet du stiller i denne tråden og nødvendig å finne ut av for at du kan få et godt svar. Edit: formatering. Endret 23. mars 2015 av process Lenke til kommentar
st0regutt Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 Hei, takk for svar. Brevet jeg fikk måtte jeg skrive under og signere, så det har jeg ikke desverre. Kan alltids ringe til lensmannen og spørre. Men boten var jo skarve 4000 kroner, så jeg mener det var under den magiske 15-grams grensen og ikke burde dermed gå under besittelse, eller altså ikke "grov narkotikaforbrytelse"? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Kjenner ikkje til kva nivå ein legg seg på når ein skriver ut bøter for oppbevaring av narkotika, i tillegg er vell den bøtlagdes økonomiske situasjon også eit ledd i vurderinga for kor stor bota skal være. Det kan derfor være greit å prøve å få klarheit i kva paragraf du er dømt for å ha brutt. Alternativt er det berre å søke på studier og bestille inn politiattest til formålet, du får politiattesten tilsendt heim til deg. Så dersom det viser seg at du ikkje får godkjent vandelen så er det ikkje værre enn at du trekker deg frå studiet utan å sende politiattesten vidare. Det er også verdt å merke seg at kravet er godkjent vandel, så kor mykje vekt som det blir lagt på dei forskjellige lovbrudda vil kunne variere mellom dei forskjellige skulane og arbeidsgiverane. Milde narkotikkadommer vil vanligvis være uproblematisk så lenge det ikkje er snakk om pågåande rusmisbruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå