Gå til innhold

Hvordan muslimer blir framstilt i sosiale medier.

Anbefalte innlegg

Jo det er ikke noe problem med agendaen min, det er bare så cliche at hver gang man diskuterer x så må det poengteres at y er det samme. Jeg har kritisert kristendommen i over 10 år og lært meg historie om det. Akkurat nå tenkte jeg å kritisere islam, og da synes jeg ikke det er relevant for diskusjonen alle de tusener av religioner som også kan rammes av samme kritikken. Hvis du vil kan jeg kritisere islam for noe kristendommen ikke kan kritiseres for.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller ingen rolle hvilken diskusjon det er. Det gjelder alle diskusjoner. Hvis jeg kritiserer kristendommen blir jeg kallt islamist, om jeg kritiserer islam så blir jeg kallt kristen. Det skjer hver gang jeg sier "islam er problematisk slik og slik" så kommer svaret "men kristendommen er også problematisk. Kanskje på tide å finne mitt gamle profilbilde, den med opp-ned-kors på.

Lenke til kommentar

Resten er troende, helt vanlige muslimer eller like mye muslim som du er kristen.

Du antar de som ikke er muslimer er religiøse? Hva med oss som tar avstanden fra denne fantasi-greia som i grunn ikke hører hjemme i offentlig rom? 

Min oppfatning av muslimer er ikke påvirket i stor grad av hva terrorister bedriver tiden sin med. 

OP; Her er mine punkter: 

1. Ta en kikk på sånn ca. hele midtøsten. Hvor mange muslimske land gjør det bra, egentlig? 

2. Kvinnesynet. Det faktum at kvinner i enkelte land ikke kan kjøre bil er nok for meg til å mislike hele religionen. Ikke minst alle fordommene mot muslimske kvinner. At vi i 2015 fremdeles har et stort antall folk som ønsker å leve på denne måten er for meg et under. Ikke er det lov med P-piller i disse såkalte "sharia loven".. what? Hvis en kvinne blir voldtatt blir ho kasta i fengsel? 

Kvinnesynet til muslimer er grusomt. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Uendelig mange liv er spart.

Er antallet sparte liv ca likt med antall liv som måtte fjernes Før besparelsen skjedde?

Lenke til kommentar

Slik som kristendommens misjonærer, predikanter og forkynnere aktivt sprer kristendom prøver muslimer å spre Islam. Merkelig nok omtales dette som snik islamisering og er man imot spredningen av islam - vel så får man de politisk korrekte og venstresiden på nakken. 

Jeg ser på historien til de kristne og fatter ikke at kristendom ikke er forbudt ved lov.  Hadde den vært forbudt, så hadde det skapt presedens ovenfor andre:)

Lenke til kommentar

1. Ta en kikk på sånn ca. hele midtøsten. Hvor mange muslimske land gjør det bra, egentlig?

Kuwait, Qatar, Bahrain, Dubai, Abu Dhabi, pluss Saudi-Arabia og Oman, avhengig av hvordan du definerer "gjør det bra". Libanon gjør det på mange måter bra nå også.

Det er faktisk en del "bråk" i mange kristne land også. (Du har f.ex. kanskje hørt om FARC?)

2. Kvinnesynet. Det faktum at kvinner i enkelte land ikke kan kjøre bil er nok for meg til å mislike hele religionen.

Så fordi kvinner i Saudi-Arabia - ett land - ikke får lov til å kjøre bil, så er det liksom et problem med Islam?

For meg virker det mer som et problem med saudi-arabiske menn.

Lenke til kommentar

Kuwait, Qatar, Bahrain, Dubai, Abu Dhabi, pluss Saudi-Arabia og Oman, avhengig av hvordan du definerer "gjør det bra". Libanon gjør det på mange måter bra nå også.

Det er faktisk en del "bråk" i mange kristne land også. (Du har f.ex. kanskje hørt om FARC?)

2. Kvinnesynet. Det faktum at kvinner i enkelte land ikke kan kjøre bil er nok for meg til å mislike hele religionen.

Så fordi kvinner i Saudi-Arabia - ett land - ikke får lov til å kjøre bil, så er det liksom et problem med Islam?

Ingen av disse landene gjør det bra. Saudi går blant annet med underskudd pga den lave oljeprisen. Prøv ellers å se helhetlig på det.

Ellers om kvinnesynet: Bare det at islam åpner for ekteskap med flere enn en kvinne gjør det åpenbart for hvem islam er for og hvem det er skrevet av.

Endret av Huffe
Lenke til kommentar

Så fordi millioner av kvinner blir slått, voldtatt og drept av muslismke menn så er det ikke et problem i islam?

Misogyni er et kjempeproblem i islam, skal jeg ramse opp muslimske land kanskje? Egypt, Tyrkia, Iran, Irak, Saudi-Arabia, Afghanistan, Pakistan og Bangladesh.

Lenke til kommentar

Så fordi millioner av kvinner blir slått, voldtatt og drept av muslismke menn så er det ikke et problem i islam?

Misogyni er et kjempeproblem i islam, skal jeg ramse opp muslimske land kanskje? Egypt, Tyrkia, Iran, Irak, Saudi-Arabia, Afghanistan, Pakistan og Bangladesh.

Er det nødvendigvis religionen sin feil når kvinner blir slått, voldtatt og drept av menn?

I så fall, er det noen religioner som er uten feil?

Det begås overgrep/voldtekt/drap mot kvinner i muslimske land og i ikke-muslimske land. Inkludert av ateister.

Hvorfor er det bare overgrep utført av muslimer og/eller i islamske land som er av interesse for deg?

Lenke til kommentar

Ingen av disse landene gjør det bra. Saudi går blant annet med underskudd pga den lave oljeprisen. Prøv ellers å se helhetlig på det.

Hvis du skal legge økonomiske kriterier til grunn, så er det vel store deler av den kristne verden som gjør det heller dårlig også, men ingen legger vel skylden på kristendommen for det? Er jødedommen skyld i Israels økonomiske problemer? Er den ortodokse kirken skyld i "borgerkrigen" i Ukraina?

Lenke til kommentar

Hvis du skal legge økonomiske kriterier til grunn, så er det vel store deler av den kristne verden som gjør det heller dårlig også, men ingen legger vel skylden på kristendommen for det? Er jødedommen skyld i Israels økonomiske problemer? Er den ortodokse kirken skyld i "borgerkrigen" i Ukraina?

Tror du jeg er forkjemper for kristendommen? De færreste på dette forumet er det.

Det er sekulære samfunn som er mest vellykket, ikke religiøse. Kristendommen vil jeg likevel påstå ligger hakket foran islamske summa sumarum...om vi skal dra det så langt.

Lenke til kommentar

Hvis vi nå legger religionsbegrepet litt på hylla så vil jeg si at dette handler om mennesker i bunn og grunn. Vi er rimelig intelligente dyr, i hvert fall liker vi selv å tro det. Men vi kan la oss lure. Når man får noen til å akseptere en ting på dårlig grunnlag er det lettere å få denne personen til å akseptere andre ting på samme dårlige grunnlag. Spesielt hvis det er relatert til den første tingen. Og det er her religionsproblemet kommer inn i bildet. Man aksepterer ting på dårlig grunnlag i religion, etter min mening. La oss si at man får noen til å tro på gud til å begynne med. Jepp, den er jo forsåvidt grei nok, ikke noe problem i utgangspunktet der. Så får man personen til å akseptere at denne guden er en spesifikk gud. Jaha, greit nok. Så forteller man at denne guden vil at vi mennesker skal gjøre konkrete ting, ellers blir man forvoldt skade etter sin død. Og her begynner problemene å komme.

Så for meg handler det om at religion er et så kulturelt rotfestet verktøy til å få folk til å akseptere ting uten noen grunn til å akseptere det. Det er en undergraving av menneskers frie vilje og tanker. Disse problemene er jo, naturligvis, sterkest i de landene som er for teokratier å regne, og av disse landene dominerer islam. Kanskje et par kristne unntak med USA og Vatikanet, men dersom man med "kristne" land mener de vestlige industrialiserte land så er de i all hovedsak sekulære. Nå skal det også være sagt at sekulæritet ikke er noen garanti eller årsak for å gjøre det godt. Men slik man kan se det i dag, med utgangspunkt i de verdiene vi(?) synes er viktige, så er det vel de sekulære landene som scorer best. Med viktige verdier så mener jeg her primært fundamentale menneskerettigheter i tillegg til samfunnsmessig og økonomisk stabilitet.

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke forkjemper for noen bestemt religion, men jeg synes man skal vurdere alle religioner etter de samme kriteriene.

Ofte, når en muslim har gjort noe, så leter man etter feilen i hans religion eller kultur, "for de må være noe feil med de folka der". Når en person i et vestlig land har gjort noe, så leter man etter årsaken i individets psyke og/eller bakgrunn.

Du kommer ikke til å lese om "den kristne selvmordsterroristen som tok 150 uskyldige med seg i døden".

Men hva om annenpilotens navn hadde vært Mustafa?

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke forkjemper for noen bestemt religion, men jeg synes man skal vurdere alle religioner etter de samme kriteriene.

Ofte, når en muslim har gjort noe, så leter man etter feilen i hans religion eller kultur, "for de må være noe feil med de folka der". Når en person i et vestlig land har gjort noe, så leter man etter årsaken i individets psyke og/eller bakgrunn.

Du kommer ikke til å lese om "den kristne selvmordsterroristen som tok 150 uskyldige med seg i døden".

Men hva om annenpilotens navn hadde vært Mustafa?

Da hadde det vært en person med sannsynligvis midtøstlig etnisitet..? Det er viktig å se ting i kontekst, og plassere eventuell skyld der den hører hjemme. Det er mange ting i spesielt USA som bekymrer meg som jeg vil gi kristendom skyld i. Og likedan så vil jeg si at det er en del skyld i islam blant muslimske lands feiltrinn. Jeg er ikke under oppfatningen av at alt ondt skyldes religion. Men det er åpenbare problemer med det, både historisk og pågående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...