ProphetSe7en Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) Trenger litt hjelp her. Ønsker følgende oppsett. Dersom en gitt tekst er i Celle E4 skal celle A4, B4, C4 og D4 kopieres til ark to i arbeidsboken under en gitt underskrift. For eksempel: Her vil jeg at cellene skal kopieres inn under overskriften gjenger på ark nummer to slik som på bildet under. Grunnen til dette er feilkode 1a, men skal også gjelde for feilkode 1b og 1c. Er der ingen kode i Celle E4 skal det ikke kopieres. Hadde det derimot vært feilkode 2a, 2b eller 2c vil jeg at de samme cellene skal kopieres inn under overskriften "Endestykke". Er dette mulig å få til? Ser for meg at det kan gjøres med en "IF" funksjon, men vet ikke helt hvordan. Endret 22. mars 2015 av kreps79 Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) Hvis du bruker arbeidsboken med dataene som datakilde i en annen bok, kan du kjøre rene sqlspørringer mot datasettet ditt med msquery, og du vil kunne trekke ut alle linjer som har feilkode som begynner med 1 eller 2 (1% eller 2%), og resultatet vil oppdatere seg når dataene dine endres. Resultatet vil bli noe slikt: Du kan laste ned de to filene her: http://www.excelguru.no/download/1082/(Data) http://www.excelguru.no/download/1085/(Resultat) Du må inn på datatilkoblinger i resultatarket og endre på tilkoblingsstrengen som peker på data-arket. --------- En annen og fryktelig mye enklere måte å gjøre det på, er å bruke filter på fanen hvor du har dataene dine og selektere på feilkodene, men da får du ikke resultatet på en egen fane. Er dette noe du kan bruke? Endret 22. mars 2015 av ExcelGuru Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 Bruker filter i dag, og det fungerer jo greit det, men ønsker at dem som det er feil på og skal lages rapport på automatisk samles i eget ark. Mulig macro er veien å gå? Skal se på filene du la ut, takker. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Hvordan ser verdiene i kolonne D ut? Er det slik at for feilkode 1a, 1b og 1c er den alltid "gjenger", og for 2a, 2b og 2c er den alltid "endestykke"? Du kan evt. lage en hjelpekolonne som sjekker om det begynner på 1 eller 2, og så sette enten gjenger/endestykke basert på det. Uansett kan du fikse det forholdsvis galant med PivotTable, såvidt jeg kan se. Pivot.xlsx Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 (endret) Nå var jo dette bare ett midlertidig eksempel på en gigantisk rapporteringsbok.Si en tar for seg rekkverk, skal undersøke disse for eventuelle feil. De feilene som går igjen er: Korrosjon Løs supportering Løse mutre Planen min var da å gi disse feilkode 1,2 og 3 Men i hver av disse kategoriene vil jeg rapportere utfyllende feil i gitt kolonne, for eksempel slik. Korrosjon - 1 Rustbrunt - a Overflate - b material tap - c Tall og bokstavkoder er enklere i grunn, men om det brukes hele ord eller forkortelser er ikke så nøye. Poenget er at i den kolonnen skal avvik registreres inn, og samtidig si noe om hva avviket er. Når dette så er registrert inn i excel med feilkode 1a, 2b, eller begge deler så må en enkelt kunne sorteres for videre rapportering. Samles da alle med registrert feilkode i eget ark så har en automatisk ark med alle avvik, lokasjon, type feil osv under overskriftene for de forskjellige feilkategoriene. Jeg kan jo sortere manuelt og kopiere ut, men bedre om det skjer til eget ark automatisk. Skal se på arket du la ved, se om det er noe jeg kan bruke. Legger med ett litt bedre eksempel på hvordan det ser ut ut i fra det jeg nevner over. Endret 25. mars 2015 av kreps79 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 Ser forøvrig at en slik tabell du har laget kan være veien å gå, må bare få større forståelse for hvordan det lages og oppdateres underveis. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Da har jeg sett litt mer på dette med PivotTable, og det kan se ut til å være en enkel måte å få frem sammendrag på. Har du mulighet til å gi en rask forklaring på hvordan du fikk satt det opp slik? Prøver meg frem, men får det ikke helt til å stemme. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Du finner fantastisk mye informasjon på YouTube. Jeg har ikke tid til å skrive noen inngående forklaring nå, men kan f.eks. anbefale denne videoen. Samt denne, fra 1 time og 10 minutt: Ellers legger jeg ved bilde av oppsettet slik jeg hadde det. Har også valgt Classic Layout og fjernet subtotaler. Fordelen med PivotTables er at man lett kan presentere dataen på forskjellige måter. For dere kan det godt hende at det er en annen måte som er optimal. Anbefaler forøvrig å se på ulike slicers; hvis det er store datasett kan det være veldig nyttig. Det blir også gjennomgått i videoen jeg linket til. Endret 25. mars 2015 av Henrik C Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Glimrende. Fant ut hvorfor jeg fikk feil oppsett, var innstillinger for de ulike verdiene som var satt feil. Se på video nå, så går det seg til. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Tusen takk for hjelpen, dette gjorde alt så mye enklere. Mye prøving og feiling, men begynner å bli fornøyd nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå