Gå til innhold

Lage automatisk sammendrag basert på innhold i celler?

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her.

Ønsker følgende oppsett.

Dersom en gitt tekst er i Celle E4 skal celle A4, B4, C4 og D4 kopieres til ark to i arbeidsboken under en gitt underskrift.

For eksempel:

post-318876-0-22145800-1427018923_thumb.png

Her vil jeg at cellene skal kopieres inn under overskriften gjenger på ark nummer to slik som på bildet under. Grunnen til dette er feilkode 1a, men skal også gjelde for feilkode 1b og 1c. Er der ingen kode i Celle E4 skal det ikke kopieres.

post-318876-0-44120700-1427018929.png

Hadde det derimot vært feilkode 2a, 2b eller 2c vil jeg at de samme cellene skal kopieres inn under overskriften "Endestykke". Er dette mulig å få til?

Ser for meg at det kan gjøres med en "IF" funksjon, men vet ikke helt hvordan.

Endret av kreps79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker arbeidsboken med dataene som datakilde i en annen bok, kan du kjøre rene sqlspørringer mot datasettet ditt med msquery, og du vil kunne trekke ut alle linjer som har feilkode som begynner med 1 eller 2 (1% eller 2%), og resultatet vil oppdatere seg når dataene dine endres. Resultatet vil bli noe slikt:

Uttrekk-resultat.png

Du kan laste ned de to filene her:

http://www.excelguru.no/download/1082/(Data)

http://www.excelguru.no/download/1085/(Resultat)

Du må inn på datatilkoblinger i resultatarket og endre på tilkoblingsstrengen som peker på data-arket.

---------

En annen og fryktelig mye enklere måte å gjøre det på, er å bruke filter på fanen hvor du har dataene dine og selektere på feilkodene, men da får du ikke resultatet på en egen fane.

Er dette noe du kan bruke?

Endret av ExcelGuru
Lenke til kommentar

Hvordan ser verdiene i kolonne D ut? Er det slik at for feilkode 1a, 1b og 1c er den alltid "gjenger", og for 2a, 2b og 2c er den alltid "endestykke"? Du kan evt. lage en hjelpekolonne som sjekker om det begynner på 1 eller 2, og så sette enten gjenger/endestykke basert på det.

Uansett kan du fikse det forholdsvis galant med PivotTable, såvidt jeg kan se.

post-76108-0-83216800-1427229923_thumb.png

Pivot.xlsx

Lenke til kommentar

Nå var jo dette bare ett midlertidig eksempel på en gigantisk rapporteringsbok.

Si en tar for seg rekkverk, skal undersøke disse for eventuelle feil.

De feilene som går igjen er:

Korrosjon

Løs supportering

Løse mutre

Planen min var da å gi disse feilkode 1,2 og 3

Men i hver av disse kategoriene vil jeg rapportere utfyllende feil i gitt kolonne, for eksempel slik. 

Korrosjon - 1

Rustbrunt - a

Overflate - b

material tap - c

Tall og bokstavkoder er enklere i grunn, men om det brukes hele ord eller forkortelser er ikke så nøye. Poenget er at i den kolonnen skal avvik registreres inn, og samtidig si noe om hva avviket er.

Når dette så er registrert inn i excel med feilkode 1a, 2b, eller begge deler så må en enkelt kunne sorteres for videre rapportering. Samles da alle med registrert feilkode i eget ark så har en automatisk ark med alle avvik, lokasjon, type feil osv under overskriftene for de forskjellige feilkategoriene.

Jeg kan jo sortere manuelt og kopiere ut, men bedre om det skjer til eget ark automatisk. Skal se på arket du la ved, se om det er noe jeg kan bruke.

Legger med ett litt bedre eksempel på hvordan det ser ut ut i fra det jeg nevner over.

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Du finner fantastisk mye informasjon på YouTube. Jeg har ikke tid til å skrive noen inngående forklaring nå, men kan f.eks. anbefale denne videoen.

Samt denne, fra 1 time og 10 minutt:

Ellers legger jeg ved bilde av oppsettet slik jeg hadde det.

post-76108-0-83028200-1427270523_thumb.png

Har også valgt Classic Layout og fjernet subtotaler.

Fordelen med PivotTables er at man lett kan presentere dataen på forskjellige måter. For dere kan det godt hende at det er en annen måte som er optimal. Anbefaler forøvrig å se på ulike slicers; hvis det er store datasett kan det være veldig nyttig. Det blir også gjennomgått i videoen jeg linket til.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...