Gå til innhold

hjelp til oppsett av VPN


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på om dette er mulig, og hvordan jeg kan få det til. Jeg har forsøkt å søke litt på nettet, men om jeg søker på "hjelp til oppsett av VPN" så kommer det stort sett bare opp om hvordan å koble opp mot diverse høgskolers VPN...

 

Prøver å la være å komme med en wall of text, så sier bare et par ting som jeg ønsker å få til og lurer på om noen har en oppskrift eller kan linke meg til en oppskrift (om det i det hele tatt er mulig) som er forståelig for en som ikke har fantastisk mye peil (kan ikke alt av begreper og slikt, men håper å ha nok peil til å følge en oppskrift).

 

1. Få tilgang til hjemmenettet når jeg er på reise (både med PC og med iPad), først og fremst slik at jeg kan bruke iPad mot T-Wee på reise, men også om jeg ønsker å få tilgang til noen delte mapper jeg har på en pc hjemme (enten via pc, telefon eller pad).

 

2. Er det mulig å sette opp VPN slik at jeg om jeg f.eks. er Italia som ikke har HBO Nordic så kan jeg koble meg opp mot mitt hjemmenettverk og på den måten lure pc-en til at jeg er i Norge isteden?

 

Har en RT-AC68U -router, men ikke noe annet VPN software. (Kom gjerne med forslag om jeg trenger VPN-software til pc og/eller app til ipad osv, jo billigere jo bedre, så lenge det funker bra nok til å kunne streame...) ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en asus rt-ac87u router.

Der var det ganske rett fram.

Satt opp PPTP, opprettet brukernavn og passord i routeren og voila så funker det uten noe annen software både på pc og ios enhetene mine..

Dette gjør at jeg fint kan bruke altibox tv overalt/chill fra der jeg vil.

 

Når det gjelder vpn til andre land så må du evt kjøppe vpn fra noen som tilbyr dette.

 

Skal du bruke openvpn så må du ha egen software... Det var mer knotete å få til også enn PPTP

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

PPTP her fordelen av at det er implementert direkte i de fleste OS, du trenger derfor ikke installere noe spesielt på klienten for å koble opp. Det er imidlertid usikkert, så det det anbefales ikke der hvor høy sikkerhet er viktig.

 

OpenVPN er sikkert, men krever som regel installasjon på klient siden.

 

IPSec er knall, men laget for faste oppkoblinger.

 

I alle tilfeller kreves støtte for server delen av VPN i router (eller annen dedikert tjener). AC68U burde ha slike muligheter.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

2. Er det mulig å sette opp VPN slik at jeg om jeg f.eks. er Italia som ikke har HBO Nordic så kan jeg koble meg opp mot mitt hjemmenettverk og på den måten lure pc-en til at jeg er i Norge isteden?

Akkurat dette punktet løses som regel bedre via en tredjepart, f.eks. Astrill, pga båndbredde. Har du imidlertid fiber i heimen (nok ut/inn hastighet), vil hjemmevpn også fungere.

 

Note; En tredjepart har jo fordelen av å ha tjenere i mange land så du vil f.eks også kunne sitte i Norge å se på amerikansk tv.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

PPTP her fordelen av at det er implementert direkte i de fleste OS, du trenger derfor ikke installere noe spesielt på klienten for å koble opp. Det er imidlertid usikkert, så det det anbefales ikke der hvor høy sikkerhet er viktig.

 

OpenVPN er sikkert, men krever som regel installasjon på klient siden.

 

IPSec er knall, men laget for faste oppkoblinger.

 

I alle tilfeller kreves støtte for server delen av VPN i router (eller annen dedikert tjener). AC68U burde ha slike muligheter.

Alt på jobb kjører vi ipsec på men til det bruket ts spør om så er jo sikkerheten uvesentlig da han i grunnen bare er ute etter å omgå sperren man får på hjemmenettverket for å se tv

Lenke til kommentar

TS vil også ha tilgang til hjemmenettet sitt om du sjekker punkt 1, og da ville jeg vurdert PPTP som ett lite sikkerhets mareritt i allefall, selv om Kina gutta kanskje ikke er så veldig interreserte i å knekke denne på nåværende tidspunkt. (Kina mennene som banker på FTP, SSH og lignende porter.)

 

Jeg anbefaler OpenVPN i dette tilfellet, minuset er at det er krevende å sette opp, og avhengig av telefonen din, muligens ikke enkelt å få på plass der heller.

Du må du uansett ha en OpenVPN Server i hjemmet, og OpenVPN klienter på utstyret som skal koble seg opp hjemover, PFSense gjør det LITT enklere å sette opp, ellers må du regne med å rote med SSL nøkler og slikt, noe som fort skaper hodebry om man er grønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...