Blafrefisken Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Hei, jeg er ganske stresset. Jeg og en gruppe skal ha en presentasjon om universet på mandag og vi har ikke øvd noe som helst siden vi fikk for dårlig tid. Her er det vi skal ha med: Solformørkelse Stjerner Galakser Måneformørkelse Sola Jeg har blitt satt til å ta meg av solformørkelsen, men jeg er alltid så nervøs for at jeg skal hoppe over det viktigste. Hva er det jeg burde ha med om det? Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Du kan jo ta med: Hva en solformørkelse er Hva som er konsekvensene Hvor ofte det skjer Du finner svar på dette ved å søke på nettet. Kort forklart i henhold til listen over: Solformørkelse er når jordens måne kommer foran solen slik vi ser den fra jorden. Dette kan skje delvis, eller helt slik som skjedde nå for få dager siden når man så det fra Svalbard. Hvor mye månen dekker solskiven er altså relativt til hvor man befinner seg på jorden. Konsekvensene kan være effekt på eksempelvis dyreliv og tidevann. Total formørkelse er sjeldent, men det går an å forutse. Søk litt på nettet. Hvis det ikke er nok kan du jo også ta med litt om fenomen som oppstår under total formørkelse, slik som den velkjente diamantringeffekten som kommer like etter månen har dekket solskiven, eller perleeffekten som skyldes det at månen faktisk har fjell og daler. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 (endret) Husk å ta med det viktigste i en solformørkelse: månen kommer mellom sola og jorda Endret 21. mars 2015 av NeEeO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå