Gå til innhold

Sommerjobb

Kærsten

Anbefalte innlegg

Hei :) Det nærmer seg sommer, og jeg er villig til å ta meg en sommerjobb. Jeg har ingen jobberfaring fra før, og da var spørsmålet; Kan man be arbeidsgiver minske lønnen din, for at man skal være sikker for å få jobben?
Selv spurte jeg nettopp om dette i en mail jeg sendte til en arbeidsgiver, og spørsmålet er om han liker, eller misliker tiltaket jeg kommer med.
Har dere en nettside som det er bra å finne sommerjobber på ? :-) Er 17 år, så å være et år unna 18 er ganske krevende med tanke på at de fleste jobbene og sommerjobbene krever at man er fylt 18 år :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting du bør være oppmerksom på: Det skjer i noen yrker i dag at jobber lyses ut til uforskammet lav lønn fordi antall jobbsøkere er stort i forhold til antallet arbeidsplasser. Arbeidssøkerne er gjerne desperate etter jobber, og tar derfor disse jobbene selv om lønnen er latterlig. Det å tilby seg selv som arbeidstaker til lavere lønn enn de du konkurrerer mot bidrar til å undergrave lønnsnivået, og bør ikke være noe man gjør, etter min mening så klart.

Sommerjobber som utlyses gjennom Finn.no og andre større nettsider er ofte myntet på de under høyere utdanning, men det finnes selvfølgelig litt butikkjobber og slikt også. For sommerjobber uten spesiell erfaring så tror jeg det beste er å ta kontakt direkte med bedrifter som kan være aktuelle. Dette kan være butikker, anleggs- og entreprenørfirma, lager, etc. Kanskje familie eller venner har noen de kjenner til som kan ordne noe? Det er sikkert mange som sender e-post til bedrifter, så det beste kan være å møte opp i egen person og presentere deg selv. Skriv en god CV og søknad - søk litt på nettet etter hvordan dette gjøres skikkelig, og få gjerne noen til å ta en titt på den for kommentarer.

Lenke til kommentar

Som andre sier her ville jeg ikke nevnt noe om dette med lønn. Letteste er å få jobb gjennom familie eller nære venner hvis jobbene deres bruker sommervikarer. Tipper du vil få mellom 100-120 kr timen ettersom du er under 18.

Lenke til kommentar

Å gå ned i lønn har ikkje så mykje for seg, og ofte vil virksomheitene være bundne av tariffavtaler som uansett gjer at dei ikkje kan betale mindre i lønn.

Det viktigaste er å få fram at du er motivert til jobben og at du villig til å gjere ein god jobb.

Som 17 åring kan det være litt vanskelig å finne ein sommarjobb. Ikkje fordi det er krav om du må være 18, men fordi dei fleste arbeidsgivere foretrekker å ansette myndige personar.

For å finne sommarjobb så vil eg anbefale at du sjekker lokalaviser og liknande, slike enkle sommarjobbar utan kompetansekrav er det ofte at ein berre utlyser i lokalavisa eller som oppslag på nærbutikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...