Gå til innhold

Selvangivelse, hvilke tall skal føres og hvor?

heartlife

Anbefalte innlegg

Jeg har et lån på en xboks maskin, og fikk melding fra klarna å føre det inn på selvangivelsen. De melder ikke dette inn. Er jeg nødt å føre dette inn?

Og hvor skal jeg føre tallene inn: står tall nedover i de forskjellig.. førte ikke alle tall inn her... Men når jeg går inn på 3.1 på selvangivelsen, der jeg skal føre dette, så står det: : gjeld: og gjeldsrenter: , hva skal jeg føre på som gjeld ......og hva som gjeldsrenter....... ?

Dette fikk jeg fra klarna, og de skrev at jeg skulle føre inn det i punkt 3.1. Men hva av disse punktene jeg skal føre inn?

1.Fradragsrettighet beløp : 87,52

2.Betalte renter og gebyrer: ( her står et beløp men jeg skriver de ikke opp her nå)

3 Betalte avdrag; ( beløp her og)

4 påløpte renter: (beløp her og)

5 Påløpte gebyrer: (beløp her og)

6 Påløpte gebyrer 2014 etter siste kontorfaktura: (beløp her og)

7 gjenstående gjeld 31.12.2014:: (beløp her og)

-Er det riktig at jeg skal føre opp punkt 7 som gjeld,..... og punkt 2 som gjeldsrenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ja, du må føre opp dette, og det er til din fordel, da du for fradrag for renter og gebyrer. Det fremgår vanligvis tydelig av utskriften fra kreditor hvordan dette skal føres i selvangivelsen.

Lenke til kommentar

Ja, du må føre opp dette, og det er til din fordel, da du for fradrag for renter og gebyrer. Det fremgår vanligvis tydelig av utskriften fra kreditor hvordan dette skal føres i selvangivelsen.

synes det står dårlig forklart i mailen ..... jeg forstår ikke hva jeg skal føre hvor.... det står at beløpet i punkt 1 , altså det fradragsrettige beløpet fører jeg inn i selvanngivelsen fradrag av inntekt: post: 3.3.1 . Men der finner jeg ikke et sted jeg kan skrive det fradragsrettige beløpet.... Og hva med de andre tallene de opplyser skal jeg skrive ned de også ? Står ingenting om det... så ble veldig forvirret ;)

Fint hvis noen vet mer om det og kan forklare meg. :)

Tror at beløpet i punkt 1, fradragsrettige beløpet skal føres inn i "betalte forsinkelsesrenter / alle kommuner , i post 3.3.1. men de andre beløpene skal nok ikke føres inn noen plass....

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

I forbindelse med dette kjøpet er det to ting som er relevant for selvangivelsen.

- Hvor mye gjeld du har (punkt 7)

- Hvor mye du har betalt i renter og gebyrer (punkt 2).

Gjelden er med på å senke din nettoformue og er relevant ifm evt. formuesskatt. Ettersom du har kjøpt en Xbox på avbetaling så går jeg ut fra at du ikke har en nettoformue på over en million så i bunn og grunn er ikke dette punktet viktig for deg.

Jeg blir litt forvirret av at det står "Fradragsberettiget beløp" i punkt 1 ettersom jeg trodde det skulle være punkt 2. Kanskje Klarna mener at du ikke har fradragsrett på gebyrene deres. Jeg hadde hvert fall ført opp summen i punkt 2 på post 3.3.1.

De andre punktene er irrelevant for selvangivelsen og er bare oppgitt for at du skal kunne følge med på lånet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I forbindelse med dette kjøpet er det to ting som er relevant for selvangivelsen.

- Hvor mye gjeld du har (punkt 7)

- Hvor mye du har betalt i renter og gebyrer (punkt 2).

Gjelden er med på å senke din nettoformue og er relevant ifm evt. formuesskatt. Ettersom du har kjøpt en Xbox på avbetaling så går jeg ut fra at du ikke har en nettoformue på over en million så i bunn og grunn er ikke dette punktet viktig for deg.

Jeg blir litt forvirret av at det står "Fradragsberettiget beløp" i punkt 1 ettersom jeg trodde det skulle være punkt 2. Kanskje Klarna mener at du ikke har fradragsrett på gebyrene deres. Jeg hadde hvert fall ført opp summen i punkt 2 på post 3.3.1.

De andre punktene er irrelevant for selvangivelsen og er bare oppgitt for at du skal kunne følge med på lånet ditt.

Takk for svar :) ja det er virkelig en forvirrende mail klarna har sendt meg.

Det kan jo virke som om jeg kun skal føre opp ett av tallene, det fradragsrettige beløpet.... så jeg førte opp det fradragsberettige beløpet i post 3.3.1 - forsinkelsesrenter/ alle kommuner.

Jeg bør nok føre opp gjelden også.... gjelden som gjenstår å betale klarna. Og hvor mye jeg har betalt i renter og gebyrer til klarna.

Men må jeg nødt å føre dette inn på skatteopplysningen, siden klarna ikke vil sende opplysningene inn?

Jeg blir så forvirret over hvor jeg skal skrive inn tallene...

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Betalte renter og gebyrer er jo det du skal ha fradrag for. Gjelden er det jo ikke noe problem å føre opp når du først er der inne og gjør endringer.

Når det er sagt så betyr 87,- i fradrag at du betaler 23,49,- mindre i skatt. For denne summen hadde ikke jeg giddi å logge inn på Skatteetaten engang. Ettersom dette kun er en fordel for deg og du ikke snyter Staten vil jeg ikke tro at det vil få noen konsekvenser for deg om du ikke rapporterer det.

Det er mulig ikke Klarna har mulighet til å sende dette inn selv, enten fordi de er et svensk selskap eller fordi de ikke har bankbevilgning. Dette er bare gjetninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Betalte renter og gebyrer er jo det du skal ha fradrag for. Gjelden er det jo ikke noe problem å føre opp når du først er der inne og gjør endringer.

Når det er sagt så betyr 87,- i fradrag at du betaler 23,49,- mindre i skatt. For denne summen hadde ikke jeg giddi å logge inn på Skatteetaten engang. Ettersom dette kun er en fordel for deg og du ikke snyter Staten vil jeg ikke tro at det vil få noen konsekvenser for deg om du ikke rapporterer det.

Det er mulig ikke Klarna har mulighet til å sende dette inn selv, enten fordi de er et svensk selskap eller fordi de ikke har bankbevilgning. Dette er bare gjetninger.

Ja, jeg vil heller ikke tro at det vil ha en betydning at jeg ikke fører inn lånet fra klarna på selvangivelsen, siden det er til min fordel. Så derfor så fyller jeg ikke det inn, og bare sender den inn som den er, slik at jeg ikke fører tallene feil her..

23,49 mindre i skatt er lite penger uansett.

Tusen takk for god hjelp og veiledning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...