Gå til innhold

Har dedikert lydkort i PCen, prøver å få lyd i USB-headset. Trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Skal på TG i år, og i den forbindelsen prøver jeg å finne ut hvordan jeg skal gjøre det med tanke på lyd. Det jeg vet 100% sikkert er at jeg skal bruke et headset eller hodetelefon.

 

Problemet er at jeg kjører all lyden fra PCen gjennom et Asus Xonar Essence STX lydkort. Og headsettet jeg hadde tenkt til å bruke kan bare kobles til via en USB-port, det er Corsair Vengeance 1500 (den første versjonen).

 

"Testkjørte" headsettet på PCen, og jeg fikk bare inn systemlyder og mikrofonen. Andre lyder, som musikk ifra Spotify, fortsatte å kjøres gjennom lydkortet.

 

Har forøvrig ikke deaktivert onboard audio på hovedkortet

 

Hva kan jeg gjøre for å få lyd på dette headsettet, siden jeg bruker et lydkort? Helst på en så lett måte som det er mulig, slik at jeg slipper å knote med diverse innstillinger.

Endret av Gil_Galad90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd dette?

 

Høgreklikk på lydikonet nede til høgre.

Trykk "Playback devices".

Høgreklikke den kvite bakgrunnen.

Trykk "Show disabled/Disconnected device", det gjer det litt enklare å holde styr på lyd sourcene meiner eg.

Finn USB HSet ditt på lista. Høgreklikk på den og trykk: "Set as default device" og "Set as default communication device".

Om det ikkje fikser jobben kan du også prøve:

Finn XONAR lydkorte ditt på lista, høgreklikk og trykk "Disable". Så skal all lyden kome kun på den som er fortsatt enabled (USBen)

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Hmm.. Var visst ikke bare bare det her.. Jeg gjorde som du sa å trykte på "show disabled/disconnected devices", så ingen endringer.. Og det er ikke enkelt å skulle finne de riktige tingene heller.. Har 5 forskjellige i tab'en "avspilling" og 10 i "innspilling".

 

På "avspilling" er det tre forskjellige enheter bare for "høyttaler" (én for lydkortet, én for headsettet og én for onboard audio), og på "innspilling" er det jaggu tre av hver enhet der også, i dette tilfellet tre for "mikrofon" og "innlinje", men for eksempel bare to enheter for "stereo mix" (lydkort og onboard audio).

 

Blir ikke klok av dette, ender jo opp mer forvirra enn noe annet. :hmm:

Lenke til kommentar

Vel, på avspilling så blir den automatisk satt som standard så fort jeg setter inn headsettet inn i en USB-port.

 

Ah ok. Prøv det siste eg skreiv. Disable Xonar og onboarden til motherboarden ved å høgreklikke og trykk på "Deaktiver". Det skal deaktivere lydsignalene frå å gå til dei, og om HS er den einaste som er aktiv etter det så bør lyden kome ut av den.

 

BTW, husk å reaktiver lyden på XONAR da du er ferdig å teste.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å gjøre dette også.. Deaktiverte først Xonar og onboard i avspilling, testet om Spotify spilte på HS, men lyden kom fortsatt ut fra høyttaleranlegget som er koblet til lydkortet..

Deaktiverte deretter alle enhetene i innspilling for Xonar og onboard, testet Spotify igjen, men det kom fortatt lyd fra høyttaleranlegget..

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å gjøre dette også.. Deaktiverte først Xonar og onboard i avspilling, testet om Spotify spilte på HS, men lyden kom fortsatt ut fra høyttaleranlegget som er koblet til lydkortet..

Deaktiverte deretter alle enhetene i innspilling for Xonar og onboard, testet Spotify igjen, men det kom fortatt lyd fra høyttaleranlegget..

 

Da veit eg ikkje helt kva som feiler :( På min PC (Bruker Z5500 med Realtek og USB HS atm) så bytter eg mellom desse ved å deaktivere og aktivere i lyd vindauget. håpet at det skulle også fungere her. :(

 

Om ingen andre har innspel her så er det kanskje på tide å lage topic på Asus forumet. Dei veit sikkert kva som feiler.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Det er meningsløst å i alle fall prøve å bruke lydkortet ditt. Litt i tvil hva du prøvde på, så bare nevner følgende:

 

Kjapt oppsummert av teknologien:

Et lydkort er i bunn og grunn en DAC (Digital to analog converter) + forsterkertrinn.

 

DACen gjør om alle de digitale tallene til lydsignal, samt legger på/mikser eventuelle karakteristiske lyder du bestemmer fra lyddriveren.

 

Forsterkertrinnet tar det analoge signaler og gjør det kraftigere, slik at du kan drive det med f.eks et headsett fra den analoge utgangen, 3.5mm minijack.

 

USB derimot er digital, og sendes dermed direkte fra CPUen. Et lydkort som altså er en konverterer til analogt signal vil være meningsløst her.

 

Et USB headsett er derfor heller ikke bare et headsett, men også et lydkort, og må følgelig stå for konverteringen selv. Det er dette du skal bruke, og med mindre du bruker lydkortet med 3.5mm jacken til noe annet, så er det bare å skaper trøbbel, så bare å fjerne.

 

Det kan sikkert også gå å deaktivere lydkortet i PCen om det fucker opp for mye, og du ikke ønsker å fjerne det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Mhm, visste noe av dette.

 

Eneste løsningen jeg kan se da er å enten selge headsettet og kjøpe nytt headset med 3,5mm jack, eller å bruke Beyerdynamic hodetelefonen min.

 

Problemet hvis jeg bestemmer meg for å bruke hodetelefonen er at jeg da mister muligheten for voice-chat..

 

Hmm... Decisions, decisions.. :hmm:

Lenke til kommentar

Mhm, visste noe av dette.

 

Eneste løsningen jeg kan se da er å enten selge headsettet og kjøpe nytt headset med 3,5mm jack, eller å bruke Beyerdynamic hodetelefonen min.

 

Problemet hvis jeg bestemmer meg for å bruke hodetelefonen er at jeg da mister muligheten for voice-chat..

 

Hmm... Decisions, decisions.. :hmm:

 

Kanskje selge USB HSen, men kjøpe standalone mic? Så kan du bruke Beyerdynamicen og ha mic :p

 

http://www.modmic.com kan kanskje være noko.

 

Og sida din lydkort støtter Virtual Surroundsound så får du fortsatt virtual 7.1 ut av Beyerdynamicen om den er enablet. (Om d var grunnen til du kjøpte Corsairen)

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Er litt usikker på om jeg har noe lyst til å kjøpe standalone mic, har prøvd det en gang tidligere, og det var ikke akkurat "my cup of tea" for å si det sånn.

 

Hmm.. Veit ikke om Beyerdynamicen min støtter virtual 7.1, det er bare en DT 770 Pro 32 Ohm. :hmm:

 

Og grunnen til at jeg kjøpte Corsair headsettet var ikke på grunn av virtual surround, trengte bare et gaming headset. Også hadde jeg ikke Xonar på det tidspunktet, så det spilte liksom ingen rolle om gaming headsettet var 3,5mm eller USB..

Lenke til kommentar

Er litt usikker på om jeg har noe lyst til å kjøpe standalone mic, har prøvd det en gang tidligere, og det var ikke akkurat "my cup of tea" for å si det sånn.

 

Hmm.. Veit ikke om Beyerdynamicen min støtter virtual 7.1, det er bare en DT 770 Pro 32 Ohm. :hmm:

 

Og grunnen til at jeg kjøpte Corsair headsettet var ikke på grunn av virtual surround, trengte bare et gaming headset. Også hadde jeg ikke Xonar på det tidspunktet, så det spilte liksom ingen rolle om gaming headsettet var 3,5mm eller USB..

 

Ah ok :)

 

Men ja, Asus Xonaren din skal ha virtual surroundsound på lydkortet. Etter du har plugged inn Beyeren din kan du sjå rundt på instillinger for å finne det. Eg har ikkje Xonar sjølv men veit at det supporter VIrtual Surroundsound av Dolby.

 

Edit: Her er eit bilete eg fant på google, tipper at det er her du må slå det på.

 

essence_15_thumb.jpg

 

Btw, synes sjølv at virtual surroundsound er nice til FPS spill, så det er enklare å høre kor personar kommer frå, men stereo mode er fortsatt best til musikk og slikt synes eg da.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Aah, den ja. :wallbash::blush::green:

 

Der kan man se, bruker stereo mode så mye at jeg har glemt den lille boksen for 7.1 i hjørnet der. :p

 

Med tanke på mic så får jeg bare prioritere lytting foran snakking, ihvertfall på TG, iforhold til gamingbiten.

 

:) Ja, trur lyd e viktigast uansett. Om du må ha MIC, så: https://www.komplett.no/speedlink-spes-clip-on-microphone/774344xD Sikkert ikkje konge, men tipper det er bra nok for nokre dager på LAN.

 

Edit:

 

 

3:48 for å sjekke MIC kvaliteten. Virker ikkje så dårlig for 75 kr.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...