Gå til innhold

Hjelp til valg av skjermkort

Anbefalte innlegg

He he, nesten litt flaut dette, men jeg klarer ikke bestemme meg. Kanskje et blikk utenfra kan hjelpe litt?

Det er forbanna Netonnet som gjør det vanskelig for meg med 5990,- for R9 295x2.

Jeg har muligheten på et sett med 3 stk. 780ti med vannblokker på bruktmarkedet til litt mer, men korrigert for 2GPU vs 3GPU blir det nokså lik pris.

Jeg vet jo at 780ti blir litt raskere i dag. Spesielt fordi jeg spiller bare på en 1080p skjerm nå. Men det regner jeg med kommer til å endre seg i en ikke alt for fjern fremtid. Snakker ikke om 3 stk. ROG swifter akkurat, men kanskje en 21:9 1440p skjerm? Med sine nesten 5MPixler blir jo det godt over Full-HDs 2MPixler, men ikke helt de 8,3MPixlene til 4K som jo også er en mulighet.

Men altså i ytelse om man sammenlikner flere spill med oppløsning på 1440p og 2160p vil 295x2 være ganske lik i ytelse med 780ti 2SLI. Kanske 5-10% fordel til 780ti, og faktisk spesielt i "mine" spill. Men når 780ti treffer "veggen" med sine 3GB (antar jeg), så er gjerne 295x2 rundt 25% raskere!

Jeg har prøvd å lage en +/- sheet for alternativene, ting som er av betydning for meg, men har jeg tenkt på alt? Sannsynligvis ikke:

295x2 pros:

• Slipper å kople til i loopen på vannkjølingen min, gir bedre kjøling til CPU
  • Bedre plass i kabinettet til andre ekspansjonskort
  • Muliggjør 4-way CFX med en 295x2 til senere
  • Bedre 4K ytelse
  • Muliggjør 3D på min nåværende Samsung monitor
  • DX12?

295x2 cons:

• Dårlig driver støtte (Ingen certified driver i år enda engang, bare beta...)
  • Dårligere på lav oppløsning
  • Dårligere overklokkingsmuligheter? (Ihvertfall med standard kjøler 2-4%?)
  • Gammelt?
  • Varmt?
  • Trekker mye strøm? (Bekreftet, 4-way CFX krever 1500W PSU!)

780ti pros:

• Bedre ytelse på lav oppløsning
  • Bedre overklokkings mulighet (1350MHz 24/7 skal være godt mulig)

780ti cons:

• Tar mer plass (mulig jeg ikke får plass til min PCIe SSD)
  • Mer varme i vannkjølings-loopen
  • Kan ikke utvide/oppgradere (Får ikke plass til siste kortet i kabinettet for evt. 4-way SLI)
  • Dårligere på 4k
  • DX11.2?

OK, bare det å sette det opp slik hjelper jo en del. Men hvor mye ytelse gir jeg egentlig opp med å eventuelt gå for 295x2 og hva har jeg oversett?

Setter pris på hjelp til å fylle ut skjemaet litt bedre. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

780ti er ett absolutt godt kort. Det eneste jeg kan si som er negativt om dette er at det har 3gb vram. Jeg har selv 2*780ti i sli oppsett, samt en Rog Swift skjerm. Når det blir for mye som skjer får jeg fps-drops på grunn av mangel på vram. Dersom du vurderer 1440p skjerm ville jeg nok søkt etter mest mulig minne. GTX 970 i sli er ett absolutt godt valg. Eventuelt ett 980.

BTW: 4-way er totalt meningsløst mener jeg. MYE heller 2 skjermkort som yter bedre.

Lenke til kommentar

Takk for svar. 2 stk. 980 har jeg ikke råd til. Jeg har sett 2stk. GTX980 med vannblokker på Finn til 10 000 Kr, kanskje jeg kan få selger ned til 4500,- for et av dem? Det må nesten vurderes. Men jeg ba om hjelp til å foreta et valg, ikke gjøre det vanskeligere! :p

GTX970 nytt, med sine 3,5 brukendes GB er jo ikke mye mer enn 3GB, pluss vannblokker blir det så dyrt at det er ikke så interessant. Måtte funnet noe rimelig på bruktmarkedet da.

Lenke til kommentar

Ser ut som GTX980 får skikkelig ris på stumpen av 295x2. Det er lenge til jeg eventuelt får råd til GTX980 nummer 2, så den løsningen må nesten utgå. Ingen andre med tanker rundt problemstillingen?

Edit: Skjønner ikke mye av de Delta verdiene på framtimes. Det der kan umulig stemme for 295x2? Med mindre den bare angir hvor mye kortet gir på minimum?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Nå er ikke AMD veldig berømte for å ha skjermkort som skalerer bra i multi GPU setup. Så jeg regnet ikke med SÅ stor forskjell opp til 295x2. Akkurat strømforbruket er jeg godt klar over, men i utgangspunktet sammenliknet jeg mot 780ti som er nesten like glad i strøm når det er 2 av dem. Så jeg har valgt å se bort fra strømforbruk i denne omgang. Nå er det ikke slik at nVidia heller skalerer 100% i ytelse med SLI. Jeg har pleid som tommelfingerregel å regne ca 70% i gjennomsnitt for SLI, det kan riktignok ha blitt bedre nå. Men det ser ut som CFX på 295x2 skalerer veldig bra! Om det er bedre skalering i 295x2 prosentvis enn for GTX980 betyr det at GTX980 nummer 2 vil trekke ned i forhold. Om vi så ser på pris og det er 10 000Kr for 2 GTX980 så trenger 295x2 kun yte 60% av 2stk. GTX980 og likevel ha lik ytelse per krone. Totalt system trekk for 2 GTX980 vil ligge ca. 130W under 295x2 i henhold til benchmarktallene hos Anandtech.

Edit: Endret link

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

hehe, hva tror du 295x2 er, singel gpu? :green:

Mine maskiner med 2x980 bruker ca 300-340w, kommer an på jobbene de få tildelt.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan tolke det jeg nettopp skrev til å bety at jeg tror 295x2 er et single gpu kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...