Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toll,no har lansert online-sjekk av betalingstatus på Årsavgift

Mr.M

Anbefalte innlegg

https://www.toll.no/no/bil-og-bat/arsavgift/betalingsstatus/

Var jo et forbrukervennlig tiltak fra den kanten og egentlig på høy tid, fremfor å ha en ansatt som må svare på dusinvis av denslags forespørsler gjennom hele arbeidsdagen.

Sjekket min egen (betalte for et par uker siden) og status var ingen skyldig avgift.

Noen her som har betalt siste 2-3 dagene og som evt. kan gi pekepinn hvor raskt systemet oppdaterer seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tippar at det tek ca ein yrkedag før betalinga er registrert, dvs. måndag.

Ja, skjer vel ikke noe på lørdag/søndag. Men fra f.eks. torsdag --> fredag er det mulig det hadde oppdatert seg.

Forøvrig er jeg i mulig salg-situasjon på bil, og bestilte kvitterings-oblat fra nettbanken (før jeg oppdaget denne online-sjekken) siden det på denne tiden av året ofte oppstår tvil/spørsmål om hvorvidt årsavgift er betalt eller ei. Men det kunne jeg spart meg, for denne oblaten fra banken er ikke veldig opplysende, da den hverken inneholder hva beløpet gjelder eller reg.nr.

Så for fremtiden kan man henvise potensielle kjøpere å selv sjekke hos toll.no og det er flott.

Lenke til kommentar

Betalte den via avtalegiro i går, men er fremdeles ubetalt. Den siden der er heller ikke oppdatert i dag, sist oppdatert 20.03.2015.

Men som flere allerede har skrevet så, skjer det vel heller ingenting i banken før til mandag heller. Beløpet er riktignok trukket fra min bankkonto, men det er ikke bokført enda.....

Lenke til kommentar

Dette er et bra tiltak, ingen tvil om det.

Enda bedre hadde det vært hvis vegvesenet og tollvesenet kunne samarbeidet slik at dette ble tilgjengelig i bil og henger-appen.

I Sverige og Danmark opplyses på internett, også antall tidligere eiere og km.stand på kjøretøyet. Mulig dette er eu-kontroll tillegg som ikke er implementert i Norge ennå(?)

Det har da alltid vært en mulighet å sjekke ved å sende regnr til 2282 ?

Dog ble vel ikke endelig status oppdatert før langt ut i juli måned mener jeg å huske ha sett?, dvs. etter at eier har fått purringer, gebyrer og avskilting-varsel. Er man i en bruktbil kjøp-situasjon vil man helst vite med en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Antall eiere og kilometerstand er jeg ikke så opptatt av.. Men en ting jeg har etterlyst lenge er muligheten til å sjekke om en bil har forsikring på en enkel måte.

Det er også noe de bør ta inn i denne appen.

Jeg har opplevd å skulle frakte en bil over et lengre stykke, og så sjekket opp om det var begjæringer selv og da funnet ut at det ikke var forsikring på bilen.

Jeg tok bussen hjem i stedet.

Lenke til kommentar

Danskene opplyser bl.a. om forsikringsforholdet

https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfls=false&_nfpb=true&_pageLabel=vis_koeretoej_side

Jeg ringte til Vegvesenet en gang for å verifisere antall eiere på en aktuell bil, og fikk da tilfeldigvis også opplyst at bilen hadde vært registret som utleie-bil i et bilfirma. Når Vegvesenet sitter på ymse info, hvorfor kan de ikke bare liksågodt legge det ut med kjøretøyopplysninger på websiden? Inkl. også siste km.stand. siden det jukses med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...