Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs litt hva slags jobb det er snakk om?

Regner med de nå er fornøyd med kompetansen din, så andre intervju kan hende går mer på personligheten din, og kanskje de vil bruke mer tid på å vise deg bedriften og gå mer spesifikt inn på arbeidsoppgaver og betingelser.

Som sagt, spørs hva slags jobb det er snakk om.

Lenke til kommentar

Andregangsintervjuet ditt vil være veldig annerledes og kansje det intervjuet som er hardest.

Du vil nok også måtte møte flere personer i tillegg til den du hadde ditt første intervju hos.

I mitt første intervju satt jeg ca 45min hos en rekrutterer/hodejeger hvor vi snakket mest om selve stillingen, muligheter og lett over min balgrunn/motivasjon for jobben. Disse har generelt sett liten kompetanse om din spesifikke kunnskap og bruker dermed magefølelsen sin.

På andregangsintervjuet møtte jeg samme person som på førstegangsintervjuet i tillegg til 3 personer fra Statoil (min nåværende leder og 2 personer jeg ville komme til å jobbe tett sammen med). Rekrutterer/hodejegeren fu gerte her veldig som min støttespiller og sørget for at jeg beholdt roen og ikke sporet av. Det var noen tøffe spørsmål og hun holdt meg relativt avslappet hele tiden og minnet meg på ting jeg hadde sagt i første intervjuet.

2.gangsintervjuet startet med at de presenterte seg og siden presenterte selskapet iform av Power Point. De gikk så gjennom stillingen jeg hadde søkt på slik at vi var omforent.

Jeg ble bedt om å holde en presentasjon om meg selv som vare ca 45min inkludert masse spørsmål underveis. Dette var om meg som person, interesser, utdanning, erfaring, styrker, svakheter, målsetting for fremtiden. Dette er spørsmål du må regne med å bli stilt dersom du ikke fremfører de selv. Det vil mest sannsynlig være fagfolk kompetent til å stille noen vriene spørsmål for å sette deg fast så prøv å hold hodet kaldt.

De pleier å runde av intervjuer med å spørre om du har noen spørsmål. Her er det bare til å spørre om det du lurer på, men ikke still helt opplagte spørsmål.

Det er ikke nevnt over, men kan ta med at et 3.gangs intervju er langt mindre stressende og ubehagelig enn et 2.gangsintervju. Her treffer du som regel en enda høyere stilling som vil snakke med deg. Tonen er nokså avslappende og mange av spørsmålene fra de tidligere intervjuene går igjen. Dette anså jeg mer som en sjekk av deg som person og holdninger. Men ikke se på dette som en formalitet, det er det absolutt ikke. Man er kommet langt, men ikke helt i mål enda.

Er de etterettelige vil du få svar om hvirdan intervjuet gikk relativt kjapt. Jeg fikk svar samme dag på alle intervjuene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

men kan ta med at et 3.gangs intervju er langt mindre stressende og ubehagelig enn et 2.gangsintervju.

Kan bekrefte dette. Intervju nr 2 var på over en time, ca en halv annen kanskje. En del vanskelige spørsmål selvom HR person spillte meg god. Etter rundt 15m på intervju nr 3 med for det meste snikk snakk ble jeg avbrutt av sjefen min som sa jeg hadde jobben. 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...