Maryss Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Hei, det er kommet noen maur inne. Jeg syns den er noe større enn vanlig sukkermaur. Noen som vet hva dette er og om jeg burde gjøre noen tiltak? Det er bare en og annen men ikke noe særlig fordet. Lenke til kommentar
K N Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Har hatt noen problemer selv med maur. Vet hvor de kommer fra, men ikke hvorfor. Jeg støvsuger gulvene oftere, samt at jeg har satt ut "maurfeller" som de går inni. Det tar et par-tre dager før dem er borte. For meg fungerer dette veldig bra :-) Lenke til kommentar
Maryss Skrevet 20. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2015 Ok. Sånne feller dem tar med åte fra? Dere ser ikke hva dette kan vere for en maur? Tenker så på om det kan vere stokkmaur. Men den er kanskje ikke lik? Lenke til kommentar
K N Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Sukkermaur har vi hatt en del av, men nå sist var det stokkmaur med vinger som klarte å trenge seg inn. De giftboksene inneholder "mat" til maueren som den tar med tilbake til dronningen og dør av det. Eller kanskje at den spiser det selv og dør. Lenke til kommentar
K N Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Og de "matboksene" har vi stående ganske lenge. Fungerer bra gjør det og :-) Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Nå vet ikke jeg åssen du bor, men gå en runde rundt huset å om du kan se hvor de kommer fra. Stubber er ett hett tips. Lenke til kommentar
Maryss Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2015 Er en del stubber her ja. Vi bor litt i skogen med jorder rundt. Ser dere bildet jeg la ut? Kan noen se hva slags maur det er? Lenke til kommentar
Sementblander Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Er ikke noen ekspert på maur, men synes det ser ut som helt vanlig sukkermaur Lenke til kommentar
Jegerisak Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Er ikke noen ekspert på maur, men synes det ser ut som helt vanlig sukkermaur Ettersom de ser litt større ut enn sukkermaur gjetter jeg på svart sauemaur, de er litt større enn sukkermaur. Kan ikke si det med 100 % sikkerhet, men ser veldig likt ut som på ditt vedlagte bilde. Sauemaur har ikke store kolonier (rundt 500 individer), så bør ikke være et stort problem. Kan være greit å sette ut åte for å slippe disse ubudne gjestene. Lenke til kommentar
Maryss Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2015 Er disse sauemaur skadelige for hus? Som stokkmaur? Åte blir kjøpt i dag Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 "Aktivitet av maur innvendig kan indikere at du har råteangrep et sted i huset" http://effektivskadedyrkontroll.no/skadedyr/maur/jordmaur_1/ Lenke til kommentar
Sementblander Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Sukkermaur er ihvertfall meg bekjent ikke skadelig for huset, andre typer vet jeg ikke.. Hadde sukkermaur inne før, netopp pga sukkerpakker det hadde gått hull på Bare å finne ut hvor de kommer inn og strø på maurpulver der Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Jeg hadde problemer med maur inne i yttergang for to år siden. Plantet et middel som heter nippon både utenfor dørstokken, inne i gangen og rett ved hullene i asfalt. 2 uker senere og det var ingen maur å se lengre. Nippon kan kjøpes på Jernia for under 100 kroner sist jeg sjekket. Bør ikke brukes dersom du har husdyr eller små barn springende rundt. Lenke til kommentar
Jegerisak Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Er disse sauemaur skadelige for hus? Som stokkmaur? Åte blir kjøpt i dag Stokkmaur i hus er et alvorlig problem ettersom de kan lage ganger i bærende konstruksjon. Sauemaur og stokkmaur kan ikke sammenlignes i skadeomfang. Som nevnt har sauemaur små kolonier, og det bør være enkelt å bekjempe med åte. Tror du ikke trenger å bekymre deg! Lenke til kommentar
Maryss Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2015 Takker for svar åte er på plass så da for jeg se ann etter en stund. ser ikke ut som stokkmaur etter bilder jeg får fram på google ivertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå