Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Får ikke formatert harddisken

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg. Har en bærbar pc som jeg tenkte jeg skulle få en ny start. Uten all mall-ware osv.

Harddisken var i utgangspunktet delt i to partisjoner, C og D. D disken var aldri brukt, så jeg installerte windows på den og tenkte å slette disken etter på. Når jeg skulle slette den fikk jeg ikke slettet innholdet pga det var en aktiv harddisk, men jeg fikk wipet harddisken på cc cleaner.

Etter "wipe out" harddisk, får jeg beskjed om at windows ikke kan fullføre harddisken. What to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem alt det der.

I installasjonsprosessen når du har bootet fra Windows-DVD'en, får du mulighet til å velge 'avanserte disk-alternativ'.

Der kan du merke de enkelte partisjonene og slette dem, en etter en.

Når alle er slettet, og du ha én 'un-allocated' disk, merker du den og installerer windows på den. Da blir alt slettet og partisjonen formatert med NTFS.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Som ozone sier her, så er veien å gå å boote med en windows cd, slette alle partisjoner derifra, så installere på tom uallokert disk. Ikke en veldig vansklig prosess. Regner med det du har gjort er å bare putt windows cden i pcen og installere fra windows.

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Et alternativ kan være å gjøre det i en tostegsprosess, som ofte er betydelig mere effektiv, straks du vet hvordan du skal gå fram.

1. Lag deg et boot'ende "verktøy" for å slette MBR (master boot record). Omstill BIOS oppstart. Boot med det (verktøyet), utfør syntaks, omstill BIOS-oppstartsrekkefølgen til det du liker, eller tilbake til det den stod som. Å boot'e CD/DVD krever å flytte litt på rekkefølge i BIOS sånn midlertidig.

2. Innstaller så Windows på ny, som om harddisken var uformatert (noe steg 1 tok seg av å fikse for deg)

Et favorittverktøy jeg fant er

slate10.zip (er ikke freeware eller heller ikke åpen kildekode, dessverre. Det finnes sikkert et og annet verktøy for å gjøre nøyaktig samme ting med som faller inn under freeware eller noe sånn)
Brenn dette til en CD/DVD, eller få det til å boot'e på en minnepenn. Når jeg brant det for lenge siden med Nero BurningROM, så fikk jeg en boot'ende CD-plate som fikserte DVD-drevet til disk stasjon A: ved bruk.
Syntaksen for kommandoen er svært enkel. Tror det var:
slate 0 for fysisk harddisk 1, uansett antall partisjonsoppdelinger
slate 1 for fysisk harddisk 2, også videre.
kan hende rekkefølgen på tallene her er feil, altså at det kanskje er:
slate 1 for harddisk 1 også videre. Men tror det førstnevnte gjelder. Om du er vant med MS-DOS, så vet du også hvordan du får en /? eller /help oppramsing, som viser hva som er riktig syntaks, før du tar verktøyet i bruk.
For å være på den sikre siden, så napper du midlertidig ut alle harddiskene du ikke ønsker å få tuklet med. Da bør jobben være enkel. Da gjelder det bare å treffe riktig siffer for harddisk 1 som er eneste harddisk midlertidig i rekken.
PS !
I disse dager finnes det et alternativ som heter GPT, som har begynt å erstatte MBR. Jeg har ikke satt meg særlig inn i GPT. Har foreløpig ikke behøvd å lære særlig om det:
Endret av G
Lenke til kommentar

Med enklere så innbefatter dette å la være å ergre seg over usympatiske Windows-DVD lastetider. Bare for å nå fram til der man må slette partisjon etter partisjon.

Forslaget om å bruke slate, renser diskens MBR, slik at Windows oppfatter den som uformatert. Jeg bruker nå konsekvent denne metoden, fordi det er raskt å komme til BIOS, og raskt å endre tilbake denne ene lille BIOS-innstillingen. Det er raskt å boot'e til disk A:

Det er raskt å nappe ut harddiskene, og koble de til igjen. Smaken er som baken. Det er raskt å skrive slate 0, og i neste øyeblikk (sekundet), så er MBR renset.

Med Windows derimot, så kommer det an på antall partisjoner du har på disken. Først skal du altså starte opp Windows DVD'en eksempelvis. Dette betinger gjerne også den BIOS-fiklingen likevel, om du da ikke har satt den til å alltid søke etter en plate i DVD-drevet fra før av. Da vil det også hjelpe for Command-Prompt i MS-DOS, fordi den vil også være klar til å laste "verktøy-CD-platen", uten BIOS-fikling om slike forutsetninger gjelder.

Når Windows omsider etter utallige sekunder har greid å laste seg fram til det der "populære" GUI-grensesnittet for partisjonssletting og partisjonsopprettelse, så kreves det av prosessen også at Windows skal lete og finne ut av harddiskens partisjonsstruktur.

Windows vil dessuten kreve en omstart for at dine nye partisjonsønsker skal materialisere seg. Så den må laste inn det helvetes tunge GUI'et sitt på ny.

Dette slipper man om man simpelthen bare sletter MBR med "min metode". Med metoden som jeg skisserte så slipper man unna med å laste inn Windows GUI'et fra DVD-plate kun en gang, istedetfor to omganger som Microsoft-metoden må gjøre.

Harddisken er sprellklar for en formatering, som Windows automatisk vil foreslå, istedetfor omstendelig sletting av partisjoner, og lesing av menyvalg, slik at man velger det rette, og er tålmodig og venter på en reboot.

Så du må gjerne le. Men min metode fungerer like fullt den. :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

1. Lag en bootbar windowsinstalasjon på usb.

2. Trykk rett funksjonstast for å boote fra denne pennen.

3. Slett alle partisjonenen på hardisken under instalsjonsvalget custom installation.

4. Velg nypartisjon og instalere på forhåndsvalgte partisjon. (ingen re-starter eller noen innstillinger i BIOS behøves under denne prosessen.)

Lenke til kommentar

Med enklere så innbefatter dette å la være å ergre seg over usympatiske Windows-DVD lastetider. Bare for å nå fram til der man må slette partisjon etter partisjon.

Hvis formålet bare var å slette partisjoner og gå ut igjen, så ja!

Men hensikten var jo å installere windows, så er det vel like greit å slå sammen partisjonene underveis i installasjonen?

Lenke til kommentar

Man må altså ikke "slå" sammen partisjoner. Man kan like gjerne starte på blank harddisk, som er partisjonsfri. Fordi Windows'en skal ha seg minimum en partisjon å innstallere seg på uansett, og den blir opprettet tilnærmet automatisk på en blank harddisk. Problem solved.

4. Velg nypartisjon og instalere på forhåndsvalgte partisjon. (ingen re-starter eller noen innstillinger i BIOS behøves under denne prosessen.)

Det er mulig dere er bortskjemte med SSD-"harddisker". Men det tar altså litt ekstra tid når Windows skal saumfare diskene for gammelt "brukelig" og ubrukelig skrot. Spesiellt er dette merkbart når det ligger en Windowsinnstallasjon på harddisken fra før av. For da vil jo Windows'en tilby et ekstra valg, at man kan reparere på gammel "skrotinnstallasjon" som man i utgangspunktet ønsket å overskrive uansett.

Der kommer "verktøy-CD-platen" min inn som et gullfint alternativ, som tvinger Windowsinnstallasjonen til å overse gammelt "skrot" som måtte ligge der fra før av.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Man må altså ikke "slå" sammen partisjoner. Man kan like gjerne starte på blank harddisk, som er partisjonsfri. Fordi Windows'en skal ha seg minimum en partisjon å innstallere seg på uansett, og den blir opprettet tilnærmet automatisk på en blank harddisk. Problem solved.

Det er mulig dere er bortskjemte med SSD-"harddisker". Men det tar altså litt ekstra tid når Windows skal saumfare diskene for gammelt "brukelig" og ubrukelig skrot. Spesiellt er dette merkbart når det ligger en Windowsinnstallasjon på harddisken fra før av. For da vil jo Windows'en tilby et ekstra valg, at man kan reparere på gammel "skrotinnstallasjon" som man i utgangspunktet ønsket å overskrive uansett.

Der kommer "verktøy-CD-platen" min inn som et gullfint alternativ, som tvinger Windowsinnstallasjonen til å overse gammelt "skrot" som måtte ligge der fra før av.

Skjønte du ikke ordet "nypartisjon"?

Der er ikke noe å saumfare etter der siden alle partisjonene ble slettet ved et museklikk i punkt 3.

Vennligst. Installasjoncd'er ble sist brukt til Windows XP. Det er lenge siden og din måte er like gammel.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Jeg snakker da om innstallasjons-DVD og DVD-drev flere ganger. CD har jeg vel kun brukt om min "verktøys-plate" ??

Jeg har en USB-klargjort Windows 8.1, men får ikke glede av å prøve den ut, før jeg kjøper Intel Skylake, og hjemmesnekrer neste PC :) (da er nok Windows 10 oppgradering ute også tenker jeg)

Jeg var litt rask på triggeren, når jeg gikk til anskaffelse av Windows 8.1, som står ubrukt foreløpig.

Men, en lisens er en lisens er en lisens. Så ser det jo ut til at Windows 10 blir mulig selv for pirater. Det var noen kroner i dass, det da for min del..

Kunne selvfølgelig lekt meg i VMware Workstation med den, og latt være å registrere nøkkel. Men, gidder ikke. Det var slikt man gadd å leke med i yngre dager (ca. 1994 -->)

EDIT:

Kom i fare for å blande Haswell med Skylake. Skulle seff. være Skylake.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...