Gå til innhold

Overformynderiet sperre konto?

Heika98

Anbefalte innlegg

Jeg lurte litt på om dette med overofrmynderiet hvis jeg skulle få får stor formue på min konto (170 490 kr). Hvis jeg har så mye penger på min(e) konto, låses alt eller bare det som er over grensen? Og hvis jeg tar maksimalt studielån og får over grensen? Låses studielån? Kan jeg ha en konto som er over grensen som overformynderiet låser og ha en brukskonto jeg forvalter selv???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom en mindreårigs formue overstiger 2G skal vergen gi melding til Fylkesmannen om dette. Fylkesmannen treffer så vedtak om hvorvidt det overskytende skal tas under Fylkesmannens forvaltning. Det beløpet Fylkesmannen skal forvalte settes inn på egen (sperret) konto. Det beløpet Fylkesmannen ikke skal forvalte beholder vergen disposisjon over.

Lenke til kommentar

Dersom en mindreårigs formue overstiger 2G skal vergen gi melding til Fylkesmannen om dette. Fylkesmannen treffer så vedtak om hvorvidt det overskytende skal tas under Fylkesmannens forvaltning. Det beløpet Fylkesmannen skal forvalte settes inn på egen (sperret) konto. Det beløpet Fylkesmannen ikke skal forvalte beholder vergen disposisjon over.

Hva er 2G? Og kan man ikke si at man ikke vil at deler av formuen skal forvaltes slik at man kan forvalte alt selv?

Lenke til kommentar
Hva er 2G? Og kan man ikke si at man ikke vil at deler av formuen skal forvaltes slik at man kan forvalte alt selv?

Du er mindreårig og kan ikke bestemme det selv, og vergen din står under fylkesmannens tilsyn med relativt store beløp selv under 2G.

En arvelater eller giver kan bestemme at forvaltning ikke skal skje av Fylkesmannen for arvens eller gavens vedkommende.

Lenke til kommentar

Du er mindreårig og kan ikke bestemme det selv, og vergen din står under fylkesmannens tilsyn med relativt store beløp selv under 2G.

En arvelater eller giver kan bestemme at forvaltning ikke skal skje av Fylkesmannen for arvens eller gavens vedkommende.

Ikke noe arv elns. Er også med god margin under grensa, men tenker bare hvis jeg f.eks. jobber så mye at jeg kommer over grensa.

BTW teller aksjefond?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...