Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

økonomi og ledelse


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg holder akkurat nå på siste prøve i økonomi og ledelse den siste prøven ser til å være den vansekligste av alle for her er det rett og slett ikke noe "økonomi" i det hele tatt men det handle om å reflektere og drøfte noe som ligner mer eller mindre på norsk. Hva skal jeg gjøre? Jeg er elendig i norsk!! har en 3-er i norsk og jeg satser på en 6-er i økonomi.

 

noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er "balanced scorecards" en del av pensum? Uansett kan det være lurt å lese seg opp på det.

 

Når det gjelder eksempeloppgaven, har jeg noen umiddelbare tanker. I bedriftsøkonomi betyr effektivitet noe sånt som "å gjøre de riktige tingene". En bedrift kan ha veldig mange store eller mindre mål. De kan for eksempel være finansielle mål eller mål for kundetilfredshet. Samtidig har hver enkelt avdeling og ofte enkelte ansatte egne mål.

 

I forbindelse med dette, kan flere problemer oppstå. Det kan være dårlig samsvar mellom de målene bedriften har satt og det den bør gjøre for å være effektiv. Målene til de ulike avdelingene og de ulike ansatte kan også være motstridende. Selv om én avdeling i stor grad oppnår sine mål, er det ikke nødvendigvis bra for bedriften hvis konsekvensen er at en annen avdeling gjør det dårlig.

 

Finansielle mål alene har mange utfordringer som det er skrevet veldig mange master- og doktorgradsoppgaver om. Det viktigste problemet som kanskje er en del av pensum i faget ditt, er det som kalles "cost absorption" og henger sammen med hvordan regnskapet utformes. I henhold til norsk regnskapslov, skal man lagerføre kostnader som kan knyttes til usolgte varer. Det betyr at en produksjonsleder vil ha et incentiv til å produsere masse varer og bygge opp lageret i dårlige tider. For selv om bedriften får mindre inntekter på grunn av at færre enheter selges, kan produksjonsavdeling (i henhold til sammenstillingsprinsippet) i regnskapet spre felleskostnadene over flere enheter som settes på lager. Da overføres en del av kostnadene til neste periode og resultatet ser bedre ut i inneværende periode.

 

For mer om det siste problemet, bør du lese deg opp på og forstå forskjellen mellom dekningsbidragskalkyler og selvkostkalkyler, og forskjellen mellom det lovpliktige årsregnskapet og internregnskap.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...