Gå til innhold

Hjelp til vannkjølingsoppsett

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt en Antec H2O 620 på min eksisterende (LGA 775) CPU i noen år nå. Selv om den gir litt lyd fra seg, så har støyforskjellen fra luftkjøling gjort at jeg har veldig lite lyst til å gå tilbakje til luft. Jeg skal nå bygge med en ny (LGA 2011) PC, og har jo irritert meg på noen ting med Antec kjøleren opp gjennom åra. Det ene er at den rett og slett har for liten kjølekapasitet (kjører en Q9650 klokka til 3,6 GHz). Dels synes jeg jeg burde kunne klokke høyere enn dette, og dels så sliter den så fort det blir litt støv på radiatoren eller på varme sommerdager. Jeg er nok litt hysterisk med core temperaturer, jeg har autoshutdown på 72 grader, men uanset. Det andre er mangelen på styring/måling av hva som skjer. Det høres på meg ut som om denne i noen grad regulerer radiatorvifta, men at pumpa går konstant. Det er nok greit nok, men jeg VET ingenting om hva som skjer, hvilke temperaturer det er på vannet osv.

Til den nye maskinen ønsker jeg derfor en løsning som først og fremst retter på dette. Jeg har ingen planer om å kjøle noe mer enn CPU i starten (har kjøpt meg et MSI GeForce GTX 970 Twin Frozr V som er passivt kjølt ved liten belastning, og har en luft ramkjøler som jeg uansett ikke hører), men jeg vil gjerne ha kapasitet til å bygge ut og å klokke litt skikkelig om så er ønsket i fremtiden. Derav er custom vannkjøling egentlig det eneste rette, men jeg sliter dels med å finne ut av hva som er brukelig og ikke, og dels med at prisene blir alt for høye. 2 x 120 eller helt 2 x 140 har jeg vel funnet ut at er en fornuftig størrelse, som jeg også tror jeg skal få plass til (Cooler Master HAF big/fulltower).

Som et minimum har jeg Corsair H100i i bakhodet. Denne gir ingen muligheter for utbygging, men gir trolig nok kjølekapasitet til CPU kjøling. Den har også styring, men jeg har CorsairLink på en annen maskin og jeg må bare si at makan til makkverk av et software må man nesten på creative.com for å finne. Jeg er derfor skeptisk til å ha dette kjørende, det er fult av bugs og krasjer fortsatt med få dagers mellomrom på den andre maskinen jeg har det på - slik det har holdt på de siste 2 åra.

Jeg har lest side opp og side ned om custom kjøling, og jeg må si at rådene som gis varierer sterkt, og veldig mye informasjon jeg finner er foreldet, og linker til sider som ikke finnes eller produkter som har gått ut. Så vidt jeg har klart å finne ut, er det bare AquaStream XT Ultra som har nødvendig styringsmuligheter, men denne er både rådyr og tåler liten effekt på vifteutgangene. Det blir for dumt når man må ha egen kjøling på vannpumpa! Den er også ganske stor, og lurer litt på hvor lett denne egentlig er å plassere. Utover det er jeg ganske blank når det gjelder radiator, vifter og kjøleblokk. Det eneste jeg vet er at jeg vil ha en radiator med litt tykkelse (> 3 cm). Når det gjelder tank så har HAF kabinettet fyllehull til øverste 5 1/4 brønn, så det logiske er en 1 U tank der. Jeg har ikke klart å lande på noe fornuftig når det gjelder materialer, noen sier kun kobber, andre sier at det ikke gjør noe å blande kobber og alu, atter andre sier at også plastikkapper er greit. Blanding av materialer skal først og fremt være et korrosjonsproblem, men hvor stort problem er egentlig det om man kjører med kjølevæske?

Uansett, jeg trenger tips/innspill til radiator, vifter, kjøleblokk, hvordan jeg lager en fornuftig fillport og tappemulighet, synspunkter på XT pumpa eller evt andre styrte oppsett.

Jeg lurer også på hvordan jeg skal få luftet og fyllt det om jeg plasserer radiatoren i toppen av kabinettet, det ser da ut som om toppen av radiatoren havner høyere enn toppen av tanken, eller må jeg bare sørge for å få senket den nok til at det ikke skjer? Er det evt. bedre å droppe den fillport muligheten som er i kabinettet og koble seg inn på radiatoren for fillport?

Endret av Nadar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-293283

For generelle tips vil jeg anbefale deg å se denne videoen:

Ut fra det du skriver tror jeg dog du hadde blitt fornøyd med en Noctua NH-D15 kjøler.
Lenke til kommentar

Ut fra det du skriver tror jeg dog du hadde blitt fornøyd med en Noctua NH-D15 kjøler.

Nei nei nei.

Ikke skrem noen her nå.

Det er litt arbeid å sette seg inn i bra kjøling men deilig når det er gjort og er oppe og går. Nesten litt kjedelig når det er ferdig syns jeg, ikke mer bygging :p

TS kan du legge ut et bilde av kabinettet ditt og hvordan du har tenkt og legge slanger, plassere pumpe osv. Blir det litt lettere å se hva du har tenkt. Genrelt frarådes bayres og pumpe, de fleste kjører pumpe i bunn med tank montert rett på pumpe. Veldig cleant og kompakt. Hvilken maskinvare skal du kjøle da? Hvis du bygger nå er det lurt å få med alt i loopen med en gang. Dumt å ta det i flere omganger og det blir dyrere. Som regel holder det å kjøle cpu og gpu, ram og hk er sjelden nødvendig. Er som oftest en liten luftflyt i kassen uansett som kjøler disse.

Lenke til kommentar

Noctua'n er helt sikkert flott, men jeg har lite lyst til å få det så trangt og går da like gjerne for en H100i eller H110i. Videoen svarte ikke på så veldig mange ting jeg lurte på, men jeg så jo hvorfor luftingen kan være en utfordring. Man vil jo aldri få ut all lufta på den måten - man får sikkert ut "nok", men påfyllingen burde absolutt være på det høyeste punktet. Det er greit nok å bli kvitt lufta i loopen forøvrig, men jeg kan ikke se for meg noen måte radiatoren blir skikkelig fylt med et slikt oppsett. Er det ingen radiatorer hvor man har tenkt på dette, og f.eks har tilkobling til fillport på oversiden? Det er jo enkelt å lage et lite hull i kabinettet som denne kan gå ut via.

Når det gjelder kabinettet mitt så er det Cooler Master HAF 932 Advanced Big Tower:
HAF932advWebFeature_550.jpg

Hvorfor frarådes bayres? Det jeg skal kjøle er trolig en 5820K, men jeg har ikke kjøpt CPU enda. Jeg har som sagt kjøpt et skjermkort som stopper viftene helt når de ikke trengs og dertil er helt lydløst og uten slitasje. Det, og det faktum at i alle fall de siste 3 skjermkortene jeg har kjøpt alle har måttet returneres i løpet av 1-2 år, gjør at jeg ikke synes det er aktuelt å vannkjøle GPU i denne omgang. Jeg vil dog gjerne ha muligheten dersom det endrer seg i fremtiden, f.eks når garantien er utløpt og jeg finner ut at jeg vil overklokke det.

Når det gjelder plassering av ting, så har jeg ikke planlagt det da jeg ikke vet hvilke komponenter jeg ender opp med. Radiatoren skal i topp, det er det eneste jeg er noenlunde sikker på. Ideelt sett ville jeg hatt radiatoren utenfor kabinettet både for enkel rengjøring og for å få varmen fra CPU ut av kabinettet, men dette har jeg slått fra meg da toweret er såvidt høyt at det ikke er plass under pulten til å ha radiatoren stående oppå.

Det krever jo forøvrig ingen stor planlegging å trekke slanger reservoar->pumpe->blokk->radiator.

Jeg blåser fullstendig i utseende, så farger/materialer har sånn sett ingen ting å si, men jeg vil ikke ha en CPU blokk i akryl/plast. Gjenger og plastikk har ingenting sammen å gjøre mener nå jeg, og i alle fall ikke plast som blir varmet opp og blir sprø over tid. Pumpe og tank er det vel ikke lett å unngå dette på, men jeg ville mene de kunne felle inn et gjengestykke i metall i disse selv om jeg ser det ikke er vanlig. Jeg er selvsagt skeptisk til plastslanger, men har vel innsett at det ikke er noe særlig annet som gjelder her. Det er dessuten greit med klare slanger slik at man ser hva som skjer inni.

Endret av Nadar
Lenke til kommentar

Jeg ser at dette ikke blir noe greie på, så jeg skal forsøke å konkretisere hva jeg egentlig lurer på:

• AquaComputer Aquastream XT Ultra: Er det noen som har erfaringer å dele om denne, pro/cons, er det eventuelt andre styrte pumper der ute jeg burde vurdere i stedet. Hvor lønner det seg i så fall å kjøpe denne?
  • Forslag til en 2x120 eller 2x140 radiator av grei kvalitet og pris, gjerne med forslag til hvor det lønner seg å kjøpe.
  • Forslag til LGA 2011v3 cpublokk med god kombinasjon av pris og kvalitet, og gjerne forslag til hvor det lønner seg å kjøpe.
  • Argumenter imot bayres - hva er det som er dumt med dette?
  • Hvordan tapper dere systemet uten søl? Bør man ha et T-stykke med en tappekran i bunnen av loopen?

Det er helt greit å bare svare på ett eller noen av punktene.

Endret av Nadar
Lenke til kommentar

Det krever jo forøvrig ingen stor planlegging å trekke slanger reservoar->pumpe->blokk->radiator.

Jeg blåser fullstendig i utseende,

Du tror trekking av slanger ikke krever noe planlegging? Ingen vinklinger 45 og 90 for eksempel, bare peise på?

Personlig gidder jeg ikke hjelpe noen som blåser fullstendig i utseende. Du har helt feil fokus og det virker som du bare vil gjøre dette billigst mulig. Da blir det sjelden bra.

Lenke til kommentar

Du tror trekking av slanger ikke krever noe planlegging? Ingen vinklinger 45 og 90 for eksempel, bare peise på?

Jeg er ikke sikker på hva jeg har sagt som har provosert deg så, men jeg sa ikke at det ikke krevde planlegging, jeg sa bare at jeg ikke kan forstå at det blir en veldig stor jobb med et så enkelt oppsett. Det er dog umulig å planlegge det når jeg ikke vet hvilke komponenter jeg skal ha og i hvilket retning niplene peker. Jeg har jo en grov ide hvor radiator står i topp av kabinett, bayres står i øverste bay, pumpe står i bunnen mellom PSU og disker og cpublokk står på CPU. Da gir jo slangene seg selv, den slangen som nok står mest i fare for "knekk" er vel den fra cpu til radiator og muligens den fra radiator til bayres. Jeg synes ikke det er lett å skulle planlegge det noe mer enn som så før jeg vet mer hva jeg har og hvor ting havner. Dersom man skulle få en for krapp vinkel på en slange, så finnes det løsninger på den, en "stålspiral" både inni og utenpå slangen bør f.eks kunne gjøre jobben. Formstøpte vinklede slanger er også en mulighet. Hva som er tilgjengelig av dette til vannkjøling av PC vet jeg ikke, men jeg kjenner jo godt til slike problemstillinger fra arbeide med både vann og vakum/trykk systemer fra bil, lastebil traktor etc. Jeg regner rett og slett med at det lar seg løse når jeg kommer så langt.

Personlig gidder jeg ikke hjelpe noen som blåser fullstendig i utseende. Du har helt feil fokus og det virker som du bare vil gjøre dette billigst mulig. Da blir det sjelden bra.

Det må være ditt valg (å ikke ville hjelpe), men du tar feil med tanke på mitt fokus. Jeg vil ikke bare gjøre det billigst mulig, da hadde jeg ikke spurt her men bare kjøpt de billigste komponentene jeg fant. Jeg vil ha ett oppsett som holder lenge og som har god kapasitet, dersom jeg kjøper dette så forventer jeg at det vil leve/bli oppgradert sammen med PC'en langt inn i fremtiden. Det jeg ikke bryr meg om er utseende, jeg synes aldri en PC blir "tøff" uansett hvor mye bling man putter i den og ser rett og slett ikke hensikten med å bry seg med det. Det jeg vil unngå er å sløse bort penger på ting som koster ekstra fordi de er av et "kult" merke eller fordi de har et "kult" utseende. Da vil jeg mye heller ha en traust komponent som gjør jobben bedre.

Lenke til kommentar

Ok, jeg gir opp dette forumet. Enten er det ingen her som vet det jeg lurer på, eller så har jeg stilt spørsmålene feil eller så har jeg tråkket på noens tær f.eks som jeg tydeligvis gjorde med kremt. Jeg har litt venskelig for å forstå at alle her er så hårsåre på det og har problemer med at noen ønsker å kjøle for kjølingens skyld og ikke som pynt, så jeg regner med at hovedgrunnen er å finne i de to første alternativene.

Jeg hadde dog vært glad om noen hadde tatt seg bryet med å forklare meg hva jeg har gjort feil, og eventuelt tipse meg om andre forum hvor jeg har mulighet til å få svar på det jeg lurer på.

Lenke til kommentar

Ingen her kan gjøre dette for deg, det må du gjøre helt selv.

Som alle oss andre må du selv lese deg opp og finne ut hvilke produkter du skal ha og hvordan det skal brukes. Det finnes tusenvis av videoer og sider der ute som tar for seg vannkjøling.

Litt arbeid og tenking må du regne med å utføre på egen hånd.

Kunne helt utmerket kommet med en komplett liste på deler til deg.

Problemet er at du kommer her og spør om råd og får det. For deretter bare overse de rådene du fikk. Da skjønner jeg ikke vitsen med å spørre hvis du tror du klarer det bedre selv.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bedt noen gjøre jobben for meg, jeg har lest og sett videoer i stort stil. Problemet er å få oversikt, mange mener noe uten å begrunne det og da sier det ikke meg så mye. Et annet problem er at veldig mye av det jeg finner er ganske gammelt, med utdaterte linker og produkter som ikke lenger finnes. Det kan virke på meg som om interessen for vannkjøling har avtatt, og det henger sikkert sammen med at mange har gått bort fra stasjonære datamaskiner i det store og hele.

Jeg mener ikke at noen skal servere meg en komplett liste, men jeg lurer på konkrete ting som f.eks om den pumpen jeg har funnet frem til er en god eller dårlig idé og hvorfor. Eller hvorfor bayres er uheldig. Eller hvilken radiator i gitt størrelse som gjør en god jobb/ikke har spesielle svakheter samtidig som man ikke betaler masse for et merkenavn eller flashy design (markedsføringsmumbo).

Jeg skjønner ikke hvilke råd jeg har oversett, at jeg argumenterer mot en gitt påstand er ikke det samme som at jeg overser den. Jeg argumenterer ut i fra det jeg tror/vet, og ønsker så å høre hvor jeg eventuelt tar feil slik at jeg lærer noe av det i stedet for bare blindt å godta noe som blir sagt. Grunnen til det er at jeg ønsker å lære av andres erfaringer, ikke å kopiere noens subjektive meninger.

Jeg har allerede funnet fram til en detaljert liste over deler jeg tenker meg å bruke, det eneste jeg ikke har fått på plass er vel viftene. Men, jeg er fortsatt utsikker på om jeg gjør noe dumt, om det er noe jeg har oversett eller ikke tenkt på osv.

Lenke til kommentar

Her er lista mi så langt uten vifter. Jeg fant ut at kabinettet mitt ikke er laga for 280mm, så jeg gikk ned til 240mm men 6 cm tykk.

• EK Water Blocks EK-Supremacy MX
  • Aquacomputer Aquastream XT USB 12V Pump - Ultra
  • Aquacomputer Extra Soft M4 Anti-Vibration Pump eller Alphacool decoupling kit Eheim/Hydor 4 Decouplers
  • Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 240mm
  • Alphacool Repack Single Slot Bayres 5.25" - Clear
  • PrimoChill Anti-Kink Coils 1/2" - Green
  • Tubing PVC 13/10mm (3/8"ID) High Flexible Clear 3 meter
  • 10ml Pulse Modding PM Nuke Concentrated Biocide
  • Alphacool TEE T-Piece Round G1/4 - Chrome
  • 13/10mm (10x1.5mm) Compression Fitting ? stk
  • Alphacool 1046/1048 Eheim Inlet Adapter to 13/10 compression fitting
  • Alphacool Eheim 1046 Outlet Adapter to 13/10mm compression fitting
Dersom noen har synpunkter på denne, kom gjerne med dem, men vær forberedt på at jeg kan spørre om hvorfor man mener noe. Endret av Nadar
Lenke til kommentar

Ser fornuftig ut det. Hva skal du med de solid tube fittingene til sist der ? Har du målt om du får plass til en UT60 og vifter ?

Fillport er ikke et must, det er forholdsvis enkelt å fylle via reservoiret.

Jeg har sletta de siste delene, lista er et "work in progress" og de tubingene er ikke lenger der på min Excel liste. Det var et forsøk på å lage et "rør" opp fra radiator for påfylling med fleksibel lengde, dvs at jeg kuttet tubingen til ønsket lengde. Jeg har funnet ut at det uansett blir for langt dog, så jeg tenker nå i stedet på f.eks Koolance extension G1/4 to G1/4 og en blindplugg kombinert med kanskje Koolance, Gummitrakt med 1/4"BSP tilkobling. Det som er tanken min er at ved å bruke en NexXxoS radiator, med en tilkoblingsfriheten det gir, så kan jeg bore et hull i toppen av kabinettet og lage en "fillport" der direkte ned i radiatoren. Grunnen er at jeg ser at når jeg toppmonterer radiatoren, så blir den høyere en bayres'et, og for meg er det logisk å ha påfyllingen på det høyeste punktet. Det jeg dog ser er at reservoirene ikke er tenkt slik, så jeg vil sannsynligvis måtte "lufte" via påfyllingen der fordi de vil fange luft i toppen.

Det skal være greit plass til en UT60 etter hva jeg kan se, med vifter i pull modus. Det er mulig det blir litt trangt om jeg i fremtiden vil ha push/pull, men i så fall kan jeg bare montere "pull" viftene oppå kabinettet evt også skjære bort "nettingen" kabinettet består av over radiatoren.

Det jeg sliter mest med nå, er å finne en fornuftig løsning på avtapping. Jeg ville helst hatt en "kran"/kuleventil i bunnen, men er redd dette blir veldig stort og klumpete. T-stykket er tenkt i forbindelse med dette, men det er litt vanskelig å konstruere dette i hodet når det er såvidt mange variabler jeg ikke kjenner. Det laveste punktet er innsuget på pumpen, hvilket er G3/8. Her må det derfor først en overgang. Deretter kan jeg først gå over til en kort slangestump før T stykket, eller jeg kan finne en løsning som lar meg skru T stykket rett i overgangen/via en muffe eller lignende. Det jeg dog er bekymret for er vekten av disse koblingene som da blir hengende i plastgjengene i pumpeinntaket. Spesielt om man tenker seg en kran man kan åpne og lukke høres det ut som en dårlig ide med tanke på det momentet det lager. Defor vurderer jeg å ha en slangebit ut fra T-stykket som kan legges i bunnen av kabinettet og som er lang nok til å nå ut av kabinettet, men en vanlig G 1/4 blindplugg i enden. Ved tapping kan man da ta slangen ut og over i en isboks eller lignende, og så skru ut blindpluggen uten å få spesielt belastning på inntaket på pumpen. Jeg vet ikke helt hva som er en god løsning her, jeg har som sagt aldri gjort det før.

Vifter har jeg heller ikke klart å bestemme meg for. Jeg har tenkt å ha disse styrt, det er vel hovedgrunnen til å velge den pumpa. Det betyr at de skal øke turtallet etter som vanntemperaturen i systemet øker. Derfor må jeg har vifter med et visst turtallsspekter. Samtidig ønsker jeg at de skal gi godt trykk ved relativt lave turtall pga den tykke radiatoren, og selvsagt at de skal være stillegående. Tips her mottas med takk.

Lenke til kommentar

I de første loppene brukte jeg ikke fill/drainport. Det er litt klønete å ikee ha drain, men det går greit med mindre du skifter hw ofte.

Alternativet med en slangebit på t-stykket fungerer fint.

Jeg bruker NB E-loop vifter og de fungerer greit, men jeg har radiatorer med lavere fpi (Aquuacomputer AMS) samt at jeg har 3x360 så jeg kan kjøre de på 7-800 rpm. Hvis du kan få tak i Schyte GT vifter er det nok det aller beste alternativet, men de er vanskelig å oppdrive. (Schyte og Nidec avsluttet samarbeidet, viftene lages fortsatt av Nidec men kun til industrielt bruk afaik)

Lenke til kommentar

Takk for innspill - jeg vil nok ha muligheter for påfylling av tapping, det blir ikke så store prisforskjellen akkurat for de småtinga. Når jeg fikk tenkt litt mer, så fant jeg ut at ideen min med å fylle det helt fullt, altså uten luft i tanken nok ikke er så lur. Det kan fort bli en del trykk i loopen når vannet blir varmet opp da, så det er nok en fordel å ha litt luft for komprimering.

Angående viftene så lurer jeg da på E-loop B12-4 - jeg ser at mange skriver at man må styre unna den varianten, men hele poenget med denne pumpa er jo at den hastighetsstyrer viftene etter behov. Jeg vil derfor heller ha bråk enn at det går for varmt under en eller annen stor belastning, det viktige er jo at de surrer rolig til vanlig. Så vidt jeg kan se er designet på viftene helt likt forøvrig, så det er vel ingen grunn til at B12-4 skal bråke mer enn si B12-2 ved f.eks 800 RPM?

Jeg begynner uansett å bli i tvil til hele oppsettet her nå, totalen har krøpet seg opp i 3162,- pluss frakt. Det er en del mer enn jeg hadde tenkt å bruke på kjøling, men jeg ser ikke helt noe jeg vil/kan kjipe inn på heller. Her er lista sånn den ser ut nå:

[table]

Komponent

Vare

Pris i NOK

Pris m MVA

Antall

Totalpris

CPUblokk

EK CPU-vannblokk, EK-Supremacy MX

kr 343,20

kr 429,00

1

kr 429,00

Pumpe

AquaComputer vannpumpe, aquastream XT USB 12V - Ultra versjon

kr 716,00

kr 895,00

1

kr 895,00

Pumpeadapter

Alphacool 1046/1048 Eheim inlet adaptor to 13/10mm - Chrome

kr 34,75

kr 43,44

1

kr 43,44

Pumpeadapter

Alphacool 1046 Eheim outlet adaptor to 13/10mm - Chrome

kr 34,93

kr 43,66

1

kr 43,66

Pumpefeste

AquaComputer pumpefester, vibrasjonsisolerende

kr 38,40

kr 48,00

1

kr 48,00

Radiator

Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 240mm

kr 522,00

kr 652,50

1

kr 652,50

Tank

Alphacool Repack Single Bayres 5,25" Clear

kr 156,31

kr 195,39

1

kr 195,39

Slangekutter

Slangekutter maks Ø 38

kr 47,92

kr 59,90

1

kr 59,90

Slangeavstiver

Anti-kinking spring individual 13mm (100mm length) - matte black

kr 11,39

kr 14,24

1

kr 14,24

Slange

Alphacool tubing AlphaTube HF 13/10 (3/8"ID) - clear 3m (9,8ft) Retailbox

kr 68,51

kr 85,64

1

kr 85,64

Trakt

Koolance, Gummitrakt med 1/4"BSP tilkobling

kr 46,40

kr 58,00

1

kr 58,00

T-stykke

13/10mm (10x1,5mm) T tubing connector MSV

kr 34,94

kr 43,67

1

kr 43,67

Slangekobling

13/10mm (10x1,5mm) compression fitting outer thread 1/4 - black nickel

kr 19,21

kr 24,01

9

kr 216,09

Gjengeforlenger

Koolance extension 20mm G1/4 to G1/4

kr 31,37

kr 39,21

1

kr 39,21

Gjengeforlenger

Koolance extension G1/4 to G1/4

kr 22,78

kr 28,48

1

kr 28,48

Blindlokk

seal plug G1/4 Inch knurled - MSV

kr 5,61

kr 7,01

2

kr 14,02

Vifte

Noiseblocker NB-eLoop B12-4 Bionic fan 2400rpm ( 120x120x25mm )

kr 118,49

kr 148,11

2

kr 296,22

[/td]

[td]

[/table]

Dere får bare unnskylde den litt rare formateringen, det er det beste jeg klarte å få til - forumet ser ut til å ha litt problemer med å vise tabeller.

Lenke til kommentar

Hei, mine tanker om ett oppsett uten så mye pes.

Pumpe:

Laing DDC http://techbay.no/product.html/laing-ddc-vannpumpe-ddc-1t-plus-pwm?category_id=161

Jeg har hatt denne sin forgjenger surrende på 3 ulike maskiner med mye kontinuerlig drift i 8 år før den ga kvelden.

Den er liten, du kan justere hastigheten via hovedkort. Samtidig er den liten nok til å omtrent bli plassert over alt.

Jeg har brukt den med en plexitopp som gir en liten vanntank og letter påfylling uten å ta mye plass.

Ikke helt denne, men noe lignende: http://techbay.no/product.html/aquacomputer-vanntank-ddc-tank-for-laing/swiftech-pumper?category_id=158

Mange bruker mye penger på vibrasjonsdempede fester osv, men jeg har som oftest bare satt pumpen løst nederst i kabinettet på en skumbit som slike deler gjerne er pakket inn i.

Ang slanger og slikt, bruker jeg å kjøpe 3 meter av en vanlig fleksibel slange, sist kjøpte jeg denne som har holdt seg fin og grei i 3 år:

http://techbay.no/product.html/durelene-slange-3/8id---9/16od?category_id=106

Slangeklemmer har jeg brukt både klempakninger og div ulike størrelser, men i 3 år har en kombinasjon av slike:

http://techbay.no/product.html/ek-nippel-3/8bspx3/8id?category_id=102som man bare trer slange over fungert.

Jeg har i tillegg brukt 1 strips som jeg strammer godt helt innerst på nippelen.

Av radiator har jeg hatt en 2x120mm med 2 temperaturjusterende vifter på. Det har alltid fungert bedre å la viftene suge luft gjennom radiatorene jeg har brukt enn at de skal pushe luft. Så jeg har som oftest bare skrudd viftene på, tatt litt tape rundt for å tette luftlekkasjer.

Har kabinettet plass til feks 2x140 radiator, hadde jeg nok valgt det. Ekstra areal på radiatoren er alltids en fordel.

Ang prosessorblokk foretrekker jeg de som er kun av metall. Plast er alltids en risikofaktor og ser ikke poenget med å se vannet.

Blokker som er veldig finmaskede og avhengig "magi og høyt trykk" klarer jeg meg uten, så lenge der er litt kobber, riller og god flow kjøler det greit nok.

Samme på skjermkortfronten.

Jeg foretrekker universelle kjøleblokker og så setter http://techbay.no/product.html/swiftech-minne-/chipsetkjoler-mc14-kobber?category_id=47

jeg på slike på minnet og setter en 120 mm vifte feks som blåser litt over skjermkortet om det ikke er noen kabinettvifter i umiddelbar nærhet.

I dag kjøler jeg et gammalt ati 6950 med de chipsetkjølerne over og denne blokken:

http://techbay.no/product.html/swiftech-gpu-vannblokk-mcw82?category_id=83

Koster ikke stort og jeg kan mest sannsynlig bruke den på neste skjermkort.

Dagens system ser slik ut, mer eller mindre :

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_04_2012/post-3399-0-17688000-1334905317.jpg

Har fungert uten problemer siden jeg satte det sammen.

Eg har hatt forgjengeren til pumpen du vurdere, som da het eheim 1046. Den fungerte greit den, men var litt "stor".

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Takk for innspill, jeg må nok tenke litt over oppsettet ja. Jeg er helt enig med deg ang CPU blokka (metall), men de jeg fant med metall kosta jo mye mer så jeg tenkte at det skal vel gå med plast også siden tydeligvis så mange andre klarer det. Personlig synes jeg ikke gjenger og plast hører sammen overhodet.

Om det er "ghetto" spiller jo ingen rolle - bare det fungerer og er til å stole på. Jeg kunne som sagt ikke brydd meg mindre om hvordan det ser ut, men jeg er skeptisk til strips som slangeklemmer fordi jeg vet hvordan strips pleier å bli når plasten blir litt gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...