Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

285-25-20 (ET25) bak og 245-30-20 (ET20) fram, med 50/35mm senk på E39 - Er jeg på bærtur?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på shopping etter sommerhjul, og fant et sett som jeg er interessert i. De skal egentlig passe E39 (selv M5), men jeg har senket min 50/35mm. Jeg lurer da på om disse vil kunne passe på og samtidig ha nok klaring (10mm) til at jeg kan få den godkjent av BT. Er dette realistisk, eller blir det alt for mye?

Hjulene er 285-25-20 (ET25) bak og 245-30-20 (ET20) fram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo spørre selgeren om du kan prøve hjula på bilen først, for å forsikre deg at de er runde og fine, samt at de passer på bilen din. Høres kanskje ut som litt pes, men for hjul til 10k bør det vel være mulig.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte også et sett som jeg ikke var 100% sikker på om ville passe, da tenkte jeg å spørre om å få prøve på bilen først. Ikke minst ettersom at de to forrige hjulkjøp inneholdt felger med kast som førte til vibrasjon i bilen.

Kan ikke stole på at hjulene er rette, enda selgeren oppgir dette. Skal jeg kjøpe noe mer brukt så skal det avtales at om det er kast i felger så skal penga tilbake.

Lenke til kommentar

Sant. Det er vel spesielt viktig på hjul med så lav profil, da fartsdumper og hull i asfalt lett kan ta livet av de.

Jeg sier at jeg skal se på de, og om jeg er interessert så vil jeg prøve de på, og ta en kjøretur før et kjøp.

Lenke til kommentar

Hvis man har høyere profil og mindre bredde på ellers like felger, kan man få til strekk som kan være nok til at de går innenfor når fjæringen komprimeres i humper. Dekkhøyden trenger ikke å bli mye forskjellig, siden profil er prosent av dekkbredden. Et "problem" man kan komme borti er at felgen blir bredere enn dekket. Personlig synes jeg det ser teit ut, men det er jo smak og behag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...