Gå til innhold

Eksisterer det et Pentax-kamera som kan bruke Pentax MG objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg hadde en kunde her inne på fotobutikken vår i Nord-Norge som var ute etter muligheten til å bytte ut sitt gamle analoge Pentax MG speilrefleks med et digitalt speilrefleks fra Pentax.

Jeg gikk fort inn og prøvde å søke opp hva vi kunne anskaffe, men det var dessverre lite Pentax for oss å hente som var noe lignende som det han tenkte på.

Jeg lovde da derimot at jeg skulle prøve å se om noen her på forumet hadde noen anelse om dette i det hele tatt eksisterte.

Han ønsker da altså å oppgradere sitt gamle Pentax MG til et digitalt speilreflekskamera,

men han ønsket gjerne å bruke de gamle objektivene til det analoge kameraet.

Jeg forklarte han at jeg ikke hadde noe erfaring med Pentax og hvordan de gamle analoge objektivene fungerer på nye, og om det i hele tatt er mulig, men selv så har jeg brukt noen objektiv fra et gammelt analogt Nikon speilrefleks som ble forhåndsvis uklart når jeg brukte dette i mitt D5200.

Er det noen her som har noen anelse om dette er mulig for denne kunden,

og om det finnes en digital erstatning?

Vi snakket og om å droppe dette, da jeg ikke fant noe etter litt søking på nettet,

og eventuelt gå over til Canon eller Nikon, men lovde først å sjekke ut for han om det var noen mulighet for hans ønske.

Vil bare få påpeke at vi\jeg ikke gjør dette pga. salg, da vi mest sannsynligvis ikke har mulighet til å skaffe dette om det faktisk er mulig, men ville yte litt ekstra service og høre om dere har noen tanker ang. dette.

mvh

Dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.

Uten at jeg fant noe helt sikkert, så ser det ut som MG bruker den originale K-fatningen. Objektivene kan monteres på nyere pentax-speilreflekser (f.eks. K-5II og K-3), men disse har K-AF2-fatningen som mangler mekanisk kobling for overføring av blenderinfo, som betyr at kamerahuset ikke "vet" hva maks blenderåpning er på objektivet og heller ikke kan styre blenderåpningen.

Så det skal gå an å bruke objektivene, men sånn jeg skjønner det så må du bruke lysmåleren i nedblendet modus. Akkurat hva det innebærer og hvor mye prakk det eventuelt er får noen av de drevne pentaxianerne svare på.

Kan være lurt å legge inn en lenke til denne tråden i den store pentax-tråden, da er du relativt sikker på at de mest drevne pentax-brukerne får det med seg.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Pentax MG bruker vanlig K-fanting (hvilken underart/funksjonalitet kamerahuset har er irrelevant her). Det viktige er at han kan bruke sine gamle objektiver på alle moderne digitale Pentax speilrefleks med APS-C sensorstørrelse (og til høsten også på fullformat). Manuell fokus er han nok vant med fra sitt gamle kamera så det vil neppe overraske han at objektivene fortsatt har manuell fokus når de settes på en moderne digital Pentax speilrefleks. Selv har jeg og bruker av og til objektiver fra 1970- og 80-tallet på min Pentax K-5 fra 2010.

Se Prisjakt.no sin oversikt over Pentax kamera med K-fatning.

Spør kunden om han bruker Facebook og i så fall be han søke opp gruppa "Pentaxianere i Norge". Der er det mange som gjerne vil hjelpe sånne som han. Tips han også om Pentaxforums.com

PS. Spør sjefen din om det er mulig å ta inn Pentax kamera i sortimentet. De er fult på høyde med tilsvarende fra Canon og Nikon, jeg vil si bedre, men det er en smakssak hvilke egenskaper man vektlegger. Honnør til deg som yter god service i stedet for å prate spørsmålet bort og lede kunden til det dere har i hyllene for øyeblikket. :thumbup:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Så det skal gå an å bruke objektivene, men sånn jeg skjønner det så må du bruke lysmåleren i nedblendet modus. Akkurat hva det innebærer og hvor mye prakk det eventuelt er får noen av de drevne pentaxianerne svare på.

Pentax MG ble ofte solgt sammen med Pentax SMC M objektiver. Hvis det er SMC M-objektiver han har så betyr det at objektivet står på største blender (f.eks f/2,0) bestandig. Det er ikke noe problem når det er intensjonen å bruke største blender. Søkeren er lys og fin som vanlig, lysmåleren gjør den jobben den skal etc. Han får til og med bildestabilisering med de gamle objektivene på kameraet siden stabilisatoren sitter i kameraet.

Gamle objektiver gjør fortsatt en god jobb. Bildene blir langt skarpere og får mindre støy når kamerahuset byttes fra Pentax MG til en moderne digital Pentax. Et 35 år nyere kamerahus gir også en lang rekke andre forbedringer og egenskaper.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Han kan også bruke optikk med skrufatning men må da kjøpe en overgang.Objektiv med benevnelse for eksempel M50/1.7 kan en kjøre i M modus (stiller inn blender på objektivet),trykk på grønn knapp for lysmåling og ta bildet :) .Objektiv med A50/1.7 feks er greiere og settes i AV og blender styres fra kamera.Gå inn i menyen og sett kamera til å tillate bruk av optikk med blenderring.Har selv M50/1.7 og bruker det endel,skulle gjerne likt et med blender 1.2...men prisen...

Lenke til kommentar

Pentax MG ble ofte solgt sammen med Pentax SMC M objektiver. Hvis det er SMC M-objektiver han har så betyr det at objektivet står på største blender (f.eks f/2,0) bestandig.

De har jo blenderring, så det burde jo ikke være noe problem å blende dem ned og så bruke stop down metering. Men uten kjennskap til Pentax sine menyer, så kan jeg ikke helt uttale meg om hvor enkel eller krøkkete den oppskriften egentlig er i praksis. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...