Gå til innhold

Dagens gladnyhet: taximonopolet kan stå for fall


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Det er da flere enn ett taxi-selskap som opererer i Oslo? :hmm:

Det var da en sammenlignende test gjort i regi av FBI e.l. for et års tid siden.

 

Snakker man om bankmonopol fordi det ikke er fritt fram for alle å drive bank?

Helt klart. Nå vet jeg ikke hvordan kapasiteten var på de selskapene, men regner med at det var sprengt der også!? Og det ER et monopol når myndighetene legger føringer på hvor mange taxier som får lov til å operere.

 

Banker er en annen diskusjon, men du vet at bankene også har monopol på å lage penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Jeg skjønner ikke hva du prøver å resonnere deg frem til/poengtere her. Du mener altså i fullt alvor at hvis man er missfornøyd med lønnsbetingelsene så burde man bytte jobb?

 

Lønnen er selvsagt ikke avgjørende for mitt valg av yrke, det har jeg poengtert tidligere. Men at man burde bytte jobb istedenfor å følge lønnsutviklingen i samfunnet forøvrig er et utrolig søkt argument, hvis det er noe argument du prøver å komme med her i utgangspunktet.

 

Joda, du kan følge lønnsutviklingen, forutsatt at kundene er villige til å betale for den.

 

Ja, har jeg sagt noe annet? Hvis ingen betaler lønnen din, har du ikke noe mer lønn. More news at 11.  :roll: Du hadde altså ikke noe poeng du ville bare komme med ting som allerede er helt åpenbart. Kjekt å vite 

 

 

 

 

Jeg har lest innleggene dine fram til dette punktet og jeg ser at du nevner at kvaliteten vil gå ned, blant annet i form av at sjåførene blir mindre lommekjente på området de kjører i.

 

Nei, det har jeg ikke sagt.

 

 

Det kan se ut som du antyder at løyveordningen er en forusetning

 

Nei, det har jeg ikke sagt, implisert eller ment

 

når du i innlegg #89 sier "Å være lokalkjent er et krav for å frakte personer i det nærområdet man opererer i. Når man blir tildelt kjøreseddel er det et dokument som beviser at man er lokalkjent. Så ja, man er automatisk lokalkjent når man blir tildelt kjøreseddel."

Kjøreseddel != Løyve. Kjøreseddel er bare en tillatelse fra politiet for å kjøre personer mot vederlag. Du kan helt fint ha løyve til å drive en drosje samtidig som du ikke innehar en kjøreseddel (tillatelse til å kjøre drosje), eller kjøreseddel men ikke løyve.

 

Problemet her er at du ikke vet forskjellen på løyve og kjøreseddel. Og det kan strengt tatt ikke jeg lastes for ;)

 

Når det gjelder kvalitet for øvrig, spår du i innlegg #68

"Dårligere snittbasert tilgjengelighet utenfor tett-bebygde strøk, dårligere service, arbeidsvilkår, sikkerhet, komfor, forutsigbarhet, mindre kunnskap og kompetanse blant sjåførene, mindre kontroll og inntjening for skattemyndighetene.

 

Noe jeg har glemt?"

Og igjen, poenget ditt er? Jeg har jo ikke påstått at alle som i dag kjører drosje vil forsvinne dersom man opphever behovsprøvingen. Jeg sier bare at ved at man slipper inn folk uten noen videre krav til det samme kompetansenivået man har i dag, vil folk med mindre kunnskap slippe til. Opphever man kravet til vandel vil man slippe til folk med en voldelig historikk, opphever man kravet til helse vil man slippe til folk med dårligere helse.

 

Når det gjelder dårligere snittbasert tilgjengelighet utenfor tett-bebygde strøk har jeg allerede argumentert for dette. Med opphevelsen av behovsprøvingen opphever du også kjøreplikten. Når det er ulønnsomt å være tilgjengelig vil dette selvfølgelig ha en negativ innvirkning på tilgjengeligheten. Spesielt i områder der det ikke finnes så mange drosjer/innbyggere fra før.

 

Når det gjelder mindre kontroll og derav inntjening for skattemyndighetene har jeg også begrunnet dette tidligere.

 

 

 

Det har du kanskje rett i, men det er ikke et problem i seg selv. Folk får den kvaliteten de betaler for.

Det er ingen automatikk i at man får det man forventer av ytelser ut ifra hva man betaler for. Det er i overkant naivt å tro.

 

En sjåfør som har en stygg bil som lukter vondt og ikke er kjent på veiene kan ikke forvente å tjene mye. Men hvis han priser seg lavt nok, er det enkelte som er villige til å betale ham også.

Det kan være så som så. Igjen, det er ingen automatikk i prising av drosje og at kvaliteten skal gjenspeile denne prisingen.

 

 

Her er det du som er naiv. Det er selvsagt ingen automatikk, men i et fritt drosjemarked kan man forvente det i like stor grad som når man går på restaurant, handler hos Meny, Dressmann, Elkjøp eller andre markeder der aktører fritt kan etablere seg og sette prisene.

 

Nei. Når inntjeningsmarginene er så lave til så vidt dekke en luselønn og man har dertil marginer for å investere, setter det en øvre barriere på hvor mye mangfold man får i markedet. I alle fall når vi snakker om den kvalitative delen av virksomheten man kun kan forbedre ved hjelp av investeringer.

 

 

 

 

At enkelte turer vil være av lav kvalitet, betyr ikke at vi bare vil få turer av lav kvalitet.

Det har jeg heller aldri påstått

 

 

Fint. Da er du altså enig?

 

I at vi ikke bare vil få turer av lav kvalitet? Selvsagt, jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt bringer det opp når jeg ikke har hevdet dette noen sted

 

 

 

Selv spiser jeg ofte burger fordi jeg synes at jeg får mest for pengene slik. Andre mennesker er villige til å betale litt mer enn meg og spise biff. Begge varene eksisterer i dag selv om de er like lovlige og konkurrerer på like vilkår. På samme måte vil vi i et fritt marked se både Toyota og BMW hvis folk er villige til å betale for begge nivåene av kvalitet.

Det vil ikke finnes en eneste BMW, eller for den slags skyld en "ekslkusiv" drosje med standard drosjeløyve dersom behovsprøvingen blir oppløst fullstendig. Til det er inntjeningsmarginene alt for små. Da må du bevege deg over på selskapsvogner o.l limousinetjenester. Og det tilhører et annet sjikt utenom det vi diskuterer her.

 

 

La meg gjenta "... hvis folk er villige til å betale for begge nivåene av kvalitet." Hvis ingen er villige til betale for komforten til for eksempel en BMW, er det ikke et tap at de bilene forsvinner.

 

> Impliserer at vi kun snakker om kjøretøy/BMW

 

 

Jo, det er det absolutt. Når folk i denne tråden i fullt alvor sier at "alle som har lyst til å kjøre drosje burde få kjøre drosje" er det absolutt et argument mot sikkerheten, bla via Über o.l. Man sier da rett ut at man burde droppe kravet til vandelsattest/legeattest o.l. Når skatteflyktning altså mener i fullt alvor at det ikke er noe behov for en standard i dette yrket (forutenom det markedet etablerer og gudene vet hvor mange voldtektsepisoder, voldsepisoder, e.l som inntreffer før markedet forstår at det er visse aktører man holder seg unna - og det hjelper jo ikke mot nye aktører som kommer inn som markedet ikke vet bakgrunnen til enda), samtidig som det er andre her i tråden som gir ham samtykke i det han sier ved å plusse ham opp er det et klart signal om at det enten er folk som er fullstendig uvitende til hvordan dette yrket i dag fungerer eller ønsker å forkaste fundamentale sikkerhetsaspekter.

 

Du er en av de.

 

Det er fint om du holder stråmenn utenfor diskusjonen. De fleste tar budskapet helt fint selv om man ikke legger alle forutsetninger eksplisitt til grunn hver eneste gang, men nå har jeg notert meg at du ikke er en av dem.

 

Nei, jeg er ingen tankeleser det er korrekt. Foruten det du faktisk setter på trykk i denne tråden har jeg ingen forutsetninger for å vite hva som foregår i hodet ditt.

 

Man kan muligens tolke Skatteflyktning slik i de innleggene han skrev etter de av innleggene dine som jeg svarte på, men det må han stå til ansvar for. Du kan framstå litt uvitende selv, så hvis ikke du forsto det allerede, tar jeg Konkurransetilsynets standpunkt.

> Impliserer at skatteflyktning er den eneste i denne tråden som har ment at absolutt alle som vil kjøre drosje burde få kjøre drosje

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

 

 

Man kan muligens tolke Skatteflyktning slik i de innleggene han skrev etter de av innleggene dine som jeg svarte på, men det må han stå til ansvar for. Du kan framstå litt uvitende selv, så hvis ikke du forsto det allerede, tar jeg Konkurransetilsynets standpunkt.

> Impliserer at skatteflyktning er den eneste i denne tråden som har ment at absolutt alle som vil kjøre drosje burde få kjøre drosje

Det kan sikkert stemme, men jeg tror Zarac påpeker at mitt innlegg muligens kom etter at noen (du?) kritiserte ham for inneha meninger som jeg ga uttrykk for i ettertid.

Lenke til kommentar

Det skal bemerkes at etter frisleppet i Stockholm ble de useriøse langt dyrere. De hang på Arlanda og centralstationen dagens lang og tok overpris av intetanende utlendinger. Det kunne de fordi de plutselig var legalisert og nøt godt av fri prisfastsettelse, mens tidligere var de illegale og bare fikk turer med gjerrige svensker (og fulle folk.) Det var så ille at Arlanda opprettet en egen kø for selskaper de "godkjente" og som hadde akseptable priser. Cowboyene parkerte utenfor flyplassområdet og stod i ankomsthallen og praiet kunder.

 

Det kan løses med å ha en makspris på taxiturer.

 

Det er en langt bedre løsning enn å ha et taximonopol hvor prisene skyter i været. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Det skal bemerkes at etter frisleppet i Stockholm ble de useriøse langt dyrere. De hang på Arlanda og centralstationen dagens lang og tok overpris av intetanende utlendinger. Det kunne de fordi de plutselig var legalisert og nøt godt av fri prisfastsettelse, mens tidligere var de illegale og bare fikk turer med gjerrige svensker (og fulle folk.) Det var så ille at Arlanda opprettet en egen kø for selskaper de "godkjente" og som hadde akseptable priser. Cowboyene parkerte utenfor flyplassområdet og stod i ankomsthallen og praiet kunder.

 

Det kan løses med å ha en makspris på taxiturer.

 

Det er en langt bedre løsning enn å ha et taximonopol hvor prisene skyter i været. 

 

Hva ville du da hatt som makspris, og hvordan ville du regulert det? 400kr og kjør så langt du vil? 10000kr og kjør så langt du vil?

Lenke til kommentar

 

 

Ingen av påstandene dine er ubesvarte og ut over det, registrerer jeg at du fortsatt foretrekker å diskutere med stråmenn. Du får si ifra hvis du er interessert i å ha en alvrlig diskusjon om saken.

 

 

Hva ville du da hatt som makspris, og hvordan ville du regulert det? 400kr og kjør så langt du vil? 10000kr og kjør så langt du vil?

 

 

Det vil vel være nærliggende å sette en makspris per km og per tid, som er et stykke over hva som under noen forutsetninger er rimelig å ta betalt. Dog er det mulig at voldsomt høye priser allerede i dag dekkes av ågerlovgivningen. Synes du det er problematisk?

 

Et annet mulig virkemiddel er, som nevnt, å pålegge sjåførene å opplyse muntlig om prisene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

I dag blir prisene regulert av de forskjellige sentralene, det skal derfor være mulig å be om pris hva de forskjellige distansene koster til enhver tid. Norges taxi har til og med en side for det http://www.taxikalkulator.no/Der får du opp spesifisert hva som havner under den endelige totalsummen. Når kundene kom og spurte meg om pris ga jeg de et ca overslag og oppdaget jeg at jeg bommet grovt, så stoppet jeg takstameteret når jeg hadde nådd summen jeg oppga, men jeg vet også at det ikke er så mange sjåfører som operer som det jeg gjorde. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I dag blir prisene regulert av de forskjellige sentralene, det skal derfor være mulig å be om pris hva de forskjellige distansene koster til enhver tid. Norges taxi har til og med en side for det http://www.taxikalkulator.no/Der får du opp spesifisert hva som havner under den endelige totalsummen. Når kundene kom og spurte meg om pris ga jeg de et ca overslag og oppdaget jeg at jeg bommet grovt, så stoppet jeg takstameteret når jeg hadde nådd summen jeg oppga, men jeg vet også at det ikke er så mange sjåfører som operer som det jeg gjorde. 

Det er ikke reell konkurranse innenfor taxinæringen i dag, hvilket har innebært at det nå koster mer for en 15 minutters taxitur enn for en flybillett til Berlin.

 

Ang. fly vs taxi: ingen må komme meg og fortelle meg at det er dyrere og mer komplisert å drive en taxibedrift enn et internasjonalt flyselskap. 

 

Her er litt morsomme fakta: antall taxiturer har gått ned siden 2007 mens prisene har økt.

Argument fra taxinæringen: "folk kjører mindre taxi derfor må vi sette opp prisene". Slik argumenterer kun en monopolnæring.

Alle andre næringer ville satt ned prisene for å trekke kunder, men taxinæringen: de setter prisene opp. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Nei, det er ikke dyrere å drive en taxi kontra internasjonalt flyselskap, hvorvidt det er mer komplisert, av og til er jeg usikker  :closedeyes: Det som forundrer meg her inne, et sted hvor folk som oftest er veldig åpne for å se hvordan virkeligheten er, er at drosjenæringen virker som et stort rødt klede i et tyrefektekamp hvor drosjenæringen er oksen og dere prøver å spidde den for alt den ikke verdt. Det er kun en annen her inne som ser hvordan det realistisk er, mens dere andre har særdeles lite peiling, å være kunde, ofte eller sjeldent gir dere ikke innsikt på kostnadssiden og hva det faktisk vil si å eie og drive et taxi løyve. Jeg er for fjerning av løyve ordningen, men da må næringen som vonfaff sier konkurrere på likt grunnlag. Hadde drosjene i dag hatt samme utgiftsnivå som enkelte av dere med bil her tror det koster så hadde prisene synket for lenge siden.

 

Men tilbake til taxi vs. buss, vs. fly, hverken bussen eller flyet tar deg til døra, enda mindre klokken 03 natt til søndag. Og mens man i en normal taxi kanskje 3-4 stk som blir kjørt til døra der det er mulig! er man i en buss en del av potensielt 55 andre, hvor bussen kjører en fast rute hvis du er så heldig at den kjører om natten. Når det kommer til flyet, da blir det enda bedre :D Da er man potensielt en del av 189 passasjerer! Og man reiser fra et ugunstig sted til et annet, samt kostnadene ved reisen, som totalt sett blir vesentlig dyrere enn den 15 minutter lange drosjeturen.

 

Og bare for et siste stikk ang. pris, dere skriker monopol osv, men åpne opp gluggene og se rundt dere, hvor hen i dette landet uansett bransje er det ikke prissamarbeid uansett hva man sier? Se på drivstoffspriser, mat, klær, spill, u name it. Alle operer med bortimot identiske priser, og det er fordi det slik markedet er bygd opp, det finnes ikke lenger noen som vil drive med 0 profitt, de fleste vil vel ha rundt 10-15% overskudd hvert år. Til og med kommunen dere bor i vil sitte med et overskudd, til tross for at kommuner i Norge skal være selvkost og faktisk ikke tjene penger på innbyggerne sine! 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det er ikke reell konkurranse innenfor taxinæringen i dag, hvilket har innebært at det nå koster mer for en 15 minutters taxitur enn for en flybillett til Berlin.

Hvis du klarer å stappe 200 personer inn i drosjen min skal jeg klare å kjøre de for 15 kroner tur/retur Oslo (en distanse på 12 mil). En gjennomsnittstur jeg kjører koster ikke stort mer enn en bussbillett i drosjen min på takstameteret hvis du deler det på 4.

 

Ang. fly vs taxi: ingen må komme meg og fortelle meg at det er dyrere og mer komplisert å drive en taxibedrift enn et internasjonalt flyselskap.

Sammenligningen er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvis du klarer å stappe 200 personer inn i drosjen min skal jeg klare å kjøre de for 15 kroner tur/retur Oslo (en distanse på 12 mil). En gjennomsnittstur jeg kjører koster ikke stort mer enn en bussbillett i drosjen min på takstameteret hvis du deler det på 4.

Hva?

 

Sammenligningen er helt på jordet.

Sammenligningen er helt relevant. Dersom man klarer å drive et flyselskap med å tilby billetter til under 400 kroner for en 2 timers tur, da bør det være mulig å tilby en taxitjeneste hvor det ikke koster 600 kroner for en 15 minutters tur.

 

Men vonvaff, denne diskusjonen vår går bare i sirkler så jeg gir meg nå. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Hvis du klarer å stappe 200 personer inn i drosjen min skal jeg klare å kjøre de for 15 kroner tur/retur Oslo (en distanse på 12 mil). En gjennomsnittstur jeg kjører koster ikke stort mer enn en bussbillett i drosjen min på takstameteret hvis du deler det på 4.

Hva?

 

Hva er det som er uklart? Skjønner du ikke at man i et kjøretøy med rom til 200 passasjerer kan ta langt mindre stykkpris enn i et kjøretøy med 4 personer?

 

En kollega av meg hentet forresten en nordmann på ferie i Spania for ca. 30.000 kroner (personen var næringsdrivende, hun kom seg ikke hjem med fly i tide og hun valgte derfor å kjøre drosje hjem). Hadde hun hatt plass til 200 personer i drosjen hadde stykkprisen kommet på 150 kroner. Jeg mener da denne stykkeprisen kan konkurrere med de fleste flyselskap ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva er det som er uklart? Skjønner du ikke at man i et kjøretøy med rom til 200 passasjerer kan ta langt mindre stykkpris enn i et kjøretøy med 4 personer?

En kollega av meg hentet forresten en nordmann på ferie i Spania for ca. 30.000 kroner (personen var næringsdrivende, hun kom seg ikke hjem med fly i tide og hun valgte derfor å kjøre drosje hjem). Hadde hun hatt plass til 200 personer i drosjen hadde stykkprisen kommet på 150 kroner. Jeg mener da denne stykkeprisen kan konkurrere med de fleste flyselskap ;)

Ok la oss snakke om forretningsmodell og kostnader:

  • Et Boeing 737-800 tar 186 passasjerer.
  • Ta så en billettpris på kr 400. 400 x 186 = 74 400 kroner.
  • 74 400 kroner tar NAS seg betalt for å frakte 186 mennesker til Berlin (sånn ca).
  • For å frakte tilsvarende antall passasjerer med en vanlig taxi så hadde man trengt 50 taxi'er. 
  • Ta så prisen jeg betaler for å komme meg hjem en fredags kveld: kr 600. Dersom vi fyller opp bilen så blir det da 150 kroner. Men hvor mange har egentlig muligheten til å fylle opp bilen hver gang de kjører?
  • Uansett: 600 / 4 = 150 kroner pr pers. for en kjøretur på 15 minutter.
  • For 400 kroner så kommer jeg meg altså til et helt annet land om jeg tar fly, en flytur som tar 1,5 - 2 timer.
  • For 600 kroner (150 kroner om man er fire) så kommer jeg meg knap nok hjem en fredags kveld, en tur som tar 15 minutter.
  • Hvordan er det mulig? Hva er det som gjør taxi så dyrt? Jo: mangel på konkurrase.

Men takk for meg, noen andre må gjerne diskutere videre med deg; jeg får ikke noe mer ut av denne diskusjonen nå. :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Men takk for meg, noen andre må gjerne diskutere videre med deg; jeg får ikke noe mer ut av denne diskusjonen nå. :)

Igjen bringer du opp forholdene i Oslo og snakker som om hele næringen på landsbasis fungerer og priser seg på samme måte. Det komiske her, er jo at Oslo har flest løyver pr. innbygger enn noe annet sted i landet og flere konkurrerende sentraler (lol monopol) allikevel er det desidert dyrest å ta drosje i Oslo enn noe annet sted.

 

Men ja, opphev behovsprøvingen (og dermed også løyveplikten) så lenge man konkurrerer på like vilkår. Jeg har mine tvil til at dette vil skje. FrP har jo tatt til orde om at de som har løyve i dag må finne seg i å leve med kjøreplikten samtidig som man slipper til aktører som Über o.l.

 

Det er greit at du ikke lenger ønsker en diskusjon. Du kan få det siste ordet hvis du ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Værsågod, Vonfaff.  :wee:

 

worlds-longest-car.jpg

 

Geir :)

Wow. Sammenligningen med et fly er ikke helt på jordet, du trenger jo en flystripe for i det hele tatt endre retning med den doningen der :D

Lenke til kommentar

 

  • For 600 kroner (150 kroner om man er fire) så kommer jeg meg knap nok hjem en fredags kveld, en tur som tar 15 minutter.
  • Hvordan er det mulig? Hva er det som gjør taxi så dyrt? Jo: mangel på konkurrase.

Men takk for meg, noen andre må gjerne diskutere videre med deg; jeg får ikke noe mer ut av denne diskusjonen nå. :)

 

Hva om du prøver å drive taxi selv og ser kostnadsnivået? Det er generelt høyt her til lands. Du kan jo starte en konkurrent, kjøpe inn Lada-er og ha aper til sjåfør?

Det virker ikke som du har den fjerneste anelse hva ting koster her i landet. Sammenligne med lavprisbilletter på fly blir bare teit all den tid slike må bestilles opptil flere måneder før og er ofte ugunstige tidspunkt. Prøv og bestill en billett nå som du skal fly med i morgen klokka 10 f.eks så kan du se hva prisen blir. Lave priser betyr bare at de vil bli kvitt den billetten istedet for å kjøre tomt sete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...