Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Men du skjønner vel hva jeg mener med "standarden" når jeg forklarer det? Mener du at vi ikke trenger noen standard/minstenivå av service i dette yrket i det hele tatt? Endret 23. mars 2015 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Men du skjønner vel hva jeg mener med "standarden" når jeg forklarer det? Mener du at vi ikke trenger noen standard/minstenivå av service i dette yrket i det hele tatt?Joda, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Og nei, jeg tror ikke det er behov for noe minstenivå i det hele tatt, selv om jeg nok tror at ett minstenivå nok vil etableres etterhvert i markedet. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 En del av forvirringen her ligger kanskje i at man sammenligner kneipbrød og andre ymse produkter med drosjetjenester? Det kunne selvfølgelig være situasjonen, men jeg kan godt illustrere med transportmidler: Nå går det øverste under selskapsvognløyve så denne vil ikke bli påvirket av drosjefrislippet uansett... Den sykkelen krever heller ikke løyve i dag og kan fritt benyttes, dog ikke noe jeg ville tatt en sur vinternatt. Med standard tenker jeg ren og hyggelig sjåfør, ren bil innvendig, kan området sitt (det ene stedet jeg jobbet hadde 5 forskjellige navn på samme hus uten at noen nødvendigvis viste hva den faktiske adressen var) og faktisk tar korteste vei for å spare kunden sin for unødvendige utgifter! @vonfaff Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Men du skjønner vel hva jeg mener med "standarden" når jeg forklarer det? Mener du at vi ikke trenger noen standard/minstenivå av service i dette yrket i det hele tatt?Joda, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Og nei, jeg tror ikke det er behov for noe minstenivå i det hele tatt, selv om jeg nok tror at ett minstenivå nok vil etableres etterhvert i markedet. Du motsier deg selv. Hvis et minstenivå etableres i markedet og av markedet har jo markedet tydeligvis markert et behov for et minstenivå, ergo er det et behov for et minstenivå. Den eneste forskjellen (og uenigheten mellom oss vil jeg tro) er hvorvidt man skal la markedet bringe frem et slikt nivå, eller definere det på forrhånd Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Den eneste forskjellen (og uenigheten mellom oss vil jeg tro) er hvorvidt man skal la markedet bringe frem et slikt nivå, eller definere det på forrhåndStemmer, men det skal vel sies at jeg tror minstenivået ikke nødvendigvis vil bestå for all tid, men kan godt variere litt opp eller ned ettersom hvordan økonomien surrer og går. Det skal vel også sies at jeg ikke er sikker på at noe gjenkjennelig minstenivå vil utvikle seg, selv om jeg tror det vil skje over tid fordi jeg tror det ikke vil lønne seg å selge ett veldig dårlig produkt. Endret 23. mars 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Det kan selvfølgelig variere så lenge det er over minstenivået, men hvis du mener det ikke kreves noe minstenivå .... Javel! Er du forresten konsekvent med denne "filosofien" med andre yrkesgrupper også? Skal hvem som helst få reklamere sine tjenester uten å være kvalifisert til å yte disse tjenestene i ditt samfunn? Kan jeg etablere en plastisk kirurgiklinikk og øve meg med vinkelsliperen på kinnbenene til hr. Olsen? Vi kaller det en rullende klinikk! Jeg har utstyret i "orden" i bagasjerommet på drosjen min Endret 23. mars 2015 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Er du forresten konsekvent med denne "filosofien" med andre yrkesgrupper også? Skal hvem som helst få reklamere sine tjenester uten å være kvalifisert til å yte disse tjenestene i ditt samfunn? Kan jeg etablere en plastisk kirurgiklinikk og øve meg med vinkelsliperen på kinnbenene til hr. Olsen? Vi kaller det en rullende klinikk! Jeg har utstyret i "orden" i bagasjerommet på drosjen min Ja, om Hr Olsen vil kjøpe dine tjenester er det opp til Hr Olsen og deg å bli enige om avtalen. Avtalen må dog overholdes og bedrageri er ikke noe man ser mildt på. 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Bedrageri schmedrageri! Hvis ingen setter pris på min ekspertise her er det 100 andre liberalistiske samfunn som vil ta meg imot med åpne armer, jeg blir en skatteflyktning før du kan si kvakksalver! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Er du forresten konsekvent med denne "filosofien" med andre yrkesgrupper også? Skal hvem som helst få reklamere sine tjenester uten å være kvalifisert til å yte disse tjenestene i ditt samfunn? Kan jeg etablere en plastisk kirurgiklinikk og øve meg med vinkelsliperen på kinnbenene til hr. Olsen? Vi kaller det en rullende klinikk! Jeg har utstyret i "orden" i bagasjerommet på drosjen min Ja, om Hr Olsen vil kjøpe dine tjenester er det opp til Hr Olsen og deg å bli enige om avtalen. Avtalen må dog overholdes og bedrageri er ikke noe man ser mildt på. Hva om Hr Olsen skriver under på noe han ikke forstår? Det er ikke alle mennesker som er like begavede? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Hva om Hr Olsen skriver under på noe han ikke forstår? Det er ikke alle mennesker som er like begavede? Isåfall har de ingen gyldig avtale. 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Dessuten bør det være ditt eget ansvar å sørge for at du kommer deg hjem - ikke staten Vel, med et slikt perspektiv kan man jo like gjerne nedlegge eller trekke seg ut av bussruter, jernbane, ferger, etc. og krysse fingrene for at noen "private" evt. gidder ta over dagens strekninger? For Staten har jo ikke ansvar for deg på noen måte eller å tilrettelegge infrastruktur? Jeg vil si staten er godt i gang med å sørge for at jeg selv har ansvaret med å komme meg hjem. Frekvensen på bussruter, fergeruter og hurtigbåtruter revideres med jevne mellomrom i distriktet jeg bor i. Ikke én gang har frekvensen blitt revidert oppover. Jernbanen var det krigsfanger som laget, dog kom de seg aldri helt nord til meg. Traseen stopper 30-40 mil sør-øst for meg. Jeg stoler ikke på at stat eller fylke ivaretar samferdselen (du blander samferdsel og infrastruktur forresten) på sikt uansett. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Bedrageri schmedrageri! Hvis ingen setter pris på min ekspertise her er det 100 andre liberalistiske samfunn som vil ta meg imot med åpne armer, jeg blir en skatteflyktning før du kan si kvakksalver! Skatteflyktning vil du neppe bli all den tid der ikke er noen skatt å flykte fra. Om du flykter til andre liberalistiske steder tror jeg du fort vil finne ut at de har akkurat like mye til overs for bedrageri. Du kan dog sikkert flykte til en eller annen stat ala Norge, som utvilsomt vil ta imot med bedragere åpne armer, en lysende karriere i politikken venter. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Bedrageri schmedrageri! Hvis ingen setter pris på min ekspertise her er det 100 andre liberalistiske samfunn som vil ta meg imot med åpne armer, jeg blir en skatteflyktning før du kan si kvakksalver! Skatteflyktning vil du neppe bli all den tid der ikke er noen skatt å flykte fra. Om du flykter til andre liberalistiske steder tror jeg du fort vil finne ut at de har akkurat like mye til overs for bedrageri. Du kan dog sikkert flykte til en eller annen stat ala Norge, som utvilsomt vil ta imot med bedragere åpne armer, en lysende karriere i politikken venter. Jeg er grunnleggende uenig i ditt politiske syn, men jeg er såpass ordsnobb at jeg kan nyte formen fordetom 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Jeg er grunnleggende uenig i ditt politiske syn,Det er nesten alle, med unntak av meg selv. men jeg er såpass ordsnobb at jeg kan nyte formen fordetom Takk, der lærte jeg ett nytt ord. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Videre vil jeg personlig ikke lenger ligge på det prisnivået jeg er fastlåst til å kjøre med fra konkurransetilsynet. Noe av det første jeg kommer til å gjøre dersom jeg selv kan bestemme mine egne takster er å skru de opp. Som jeg har påpekt tidligere i tråden ligger lønnen i dette yrket langt under minstelønn og får jeg anledning til selv å kompensere for dette vil jeg hoppe på første anledning. Og jeg snakker da spesielt til de tidene det er ugunstig å kjøre - hvis jeg i det hele tatt kjører på den tiden av døgnet mer. Du gikk frivillig inn i drosjeyrket og kan forlate det når du vil. Så i løpet av 9 år tror jeg at du ville skrudd opp taksten din i form av å bytte jobb hvis det var viktig for deg. Jeg har lest innleggene dine fram til dette punktet og jeg ser at du nevner at kvaliteten vil gå ned, blant annet i form av at sjåførene blir mindre lommekjente på området de kjører i. Det har du kanskje rett i, men det er ikke et problem i seg selv. Folk får den kvaliteten de betaler for. En sjåfør som har en stygg bil som lukter vondt og ikke er kjent på veiene kan ikke forvente å tjene mye. Men hvis han priser seg lavt nok, er det enkelte som er villige til å betale ham også. At enkelte turer vil være av lav kvalitet, betyr ikke at vi bare vil få turer av lav kvalitet. Selv spiser jeg ofte burger fordi jeg synes at jeg får mest for pengene slik. Andre mennesker er villige til å betale litt mer enn meg og spise biff. Begge varene eksisterer i dag selv om de er like lovlige og konkurrerer på like vilkår. På samme måte vil vi i et fritt marked se både Toyota og BMW hvis folk er villige til å betale for begge nivåene av kvalitet. Ulike sjåfører og biler kan differensiere seg og ta ulik pris. En kunde som har en sterk preferanse for sjåfører som snakker norsk vil kanskje komme over en sjåfør som ikke gjør det, på samme måte som jeg av og til spiser en dårlig burger. Men hvis han ikke ble kompensert i form av lav nok pris, vil den kunden antakelig velge en annen sjåfør neste gang. Det vil være like lett for drosjesjåfører som spisesteder å skaffe seg et godt (eller dårlig) rykte og vinne (eller tape) kunder. Det er på ingen måte et mål at alle tilbydere i et marked skal ha samme kvalitet eller høy kvalitet. Når det gjelder krav om sikkerhet, er det ikke noe Konkurransetilsynet eller noen brukere i denne tråden sier at de ønsker å forkaste. Så det kan vi holde utenfor diskusjonen. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 @vonhaf, dersom du er for avvikling av løyveordingen så er jo det kjempebra. Jeg tolket det nemlig som at du ville beholde den, så beklager for det Men kan du forklare hva du mener med 'like vilkår' en gang til slik at jeg ikke misforstår? Limer inn det jeg sa tidligere i tråden: For min del personlig har jeg ikke noe imot at løyveordningen opphøres og at det i realiteten blir frislipp dersom jeg også blir fritatt fra denne plikten. Det blir et tap for mange av kundene, da tilgjengeligheten går ned (jeg kan kjøre fra 0800 til 1600 alt etter det kan jeg gi blaffen i, der må gjerne andre få prøve seg hvis de har lyst). Men dette forutsetter altså at de andre aktørene som slippes til i markedet konkurrerer på like vilkår som den etablerte næringen. Dette gjelder særdeles mtp de skattemessige og avgiftsmessige forpliktelsene. Jeg tror man får en del utfordringer der med mange av de selskapene som prøver å få innpass i markedet, men som er registrerte i skatteparadiser o.l. Kjempefint, skulle nok lest det nøyere. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Norske veier er fulle av østeuropeiske trailere, noen av dem på tvers. Er det herfra den nye generasjonen med "drosjesjåfører" vil bli rekruttert? Eller vil vi se at "rom blir til vroom"? Det er kanskje mer å hente på "drosjekjøring" enn koppsitting? 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Dette ville blitt fremtiden i et liberalistisk samfunn, eller et liberalisert taximarked (ifare får å lage liberalismedebatt): Uber.... Dette systemet ville utkonkurrert det meste. Som jeg alltid har sagt: Det er bare tull med statlig innblanding i alt som er: Markedet finner selv måter å gjøre ting på, bedre enn staten, når det er problemer med ting. http://bonusfeber.no/vi-tester-uber-oslo/ Slik fungerer det: https://www.youtube.com/watch?v=makYbqd7mGA Endret 25. mars 2015 av тurbonєℓℓo 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Du gikk frivillig inn i drosjeyrket og kan forlate det når du vil. Så i løpet av 9 år tror jeg at du ville skrudd opp taksten din i form av å bytte jobb hvis det var viktig for deg. Jeg har lest innleggene dine fram til dette punktet og jeg ser at du nevner at kvaliteten vil gå ned, blant annet i form av at sjåførene blir mindre lommekjente på området de kjører i. Det har du kanskje rett i, men det er ikke et problem i seg selv. Folk får den kvaliteten de betaler for. En sjåfør som har en stygg bil som lukter vondt og ikke er kjent på veiene kan ikke forvente å tjene mye. Men hvis han priser seg lavt nok, er det enkelte som er villige til å betale ham også. At enkelte turer vil være av lav kvalitet, betyr ikke at vi bare vil få turer av lav kvalitet. Selv spiser jeg ofte burger fordi jeg synes at jeg får mest for pengene slik. Andre mennesker er villige til å betale litt mer enn meg og spise biff. Begge varene eksisterer i dag selv om de er like lovlige og konkurrerer på like vilkår. På samme måte vil vi i et fritt marked se både Toyota og BMW hvis folk er villige til å betale for begge nivåene av kvalitet. Ulike sjåfører og biler kan differensiere seg og ta ulik pris. En kunde som har en sterk preferanse for sjåfører som snakker norsk vil kanskje komme over en sjåfør som ikke gjør det, på samme måte som jeg av og til spiser en dårlig burger. Men hvis han ikke ble kompensert i form av lav nok pris, vil den kunden antakelig velge en annen sjåfør neste gang. Det vil være like lett for drosjesjåfører som spisesteder å skaffe seg et godt (eller dårlig) rykte og vinne (eller tape) kunder. Det er på ingen måte et mål at alle tilbydere i et marked skal ha samme kvalitet eller høy kvalitet. Når det gjelder krav om sikkerhet, er det ikke noe Konkurransetilsynet eller noen brukere i denne tråden sier at de ønsker å forkaste. Så det kan vi holde utenfor diskusjonen. Utrolig bra oppsummert Zaraz. Takk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Slik fungerer det: Javel, så en dresskledd, velpleid mann i en S-klasse Mercedes ankommer når jeg bruker Über? Det er nok ikke umulig dersom han jobber i et firma som Limousine Partner og sikkert ikke har forhåndsbestilte oppdrag hele dagen. Litt mer tvilende til om man kommer til å oppleve samme standard på sjåfør & bil over hele landet. Og har noen kommet med noen direkte sammenligninger av prisene til Über vs. vanlige drosjer? Hvis man får 60-70 kr i rabatt (som et introduksjonstilbud) så kan det vel være interessant for kundene, og dersom Über betaler litt ekstra til sjåførene i starten (før kundene oppdager tjenesten), så kan det jo virke som et attraktivt opplegg. Men når hverdagen setter inn? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå