Gjest Slettet+2534 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Ingen kan spå fremtiden, men jeg tror nok at dette vil gå helt fint. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Ingen kan spå fremtiden, men jeg tror nok at dette vil gå helt fint. Kommer kanskje ikke til å by på noen livskrise for beboere på Grünerløkka som pendler mellom baristaene. Bor du utenfor Oslo derimot og er avhengig av en forutsigbar drosjetjeneste for å komme deg til legen, butikken, etc ofte til tider der det ikke er like lønnsomt å sitte bak rattet i en drosje som andre tider på døgnet har jeg sterke betenkeligheter på at dette vil være noe løft for servicenæringen og kundene. Tvert imot. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 En side av meg håper dette går igjennom så jeg om et par år kan peke på de rådende tilstandene og si "hva var det jeg sa". Yrket har allerede såpass dårlige vilkår at jeg uansett pr. dags dato ser etter alternativ sysselsetting. Er du interessert i å konkretisere hva 'de rådende tilstandene' betyr, og inngå et veddemål? 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Dårligere snittbasert tilgjengelighet utenfor tett-bebygde strøk, dårligere service, arbeidsvilkår, sikkerhet, komfor, forutsigbarhet, mindre kunnskap og kompetanse blant sjåførene, mindre kontroll og inntjening for skattemyndighetene. Noe jeg har glemt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Kommer kanskje ikke til å by på noen livskrise for beboere på Grünerløkka som pendler mellom baristaene. Bor du utenfor Oslo derimot og er avhengig av en forutsigbar drosjetjeneste for å komme deg til legen, butikken, etc ofte til tider der det ikke er like lønnsomt å sitte bak rattet i en drosje som andre tider på døgnet har jeg sterke betenkeligheter på at dette vil være noe løft for servicenæringen og kundene. Tvert imot. En ting vi bør ha lært til nå: der det finnes noen som er villig til å betale for en tjeneste så vil det også være noen som vil være villige til å tilby denne tjenesten. Det finnes garantert folk på bygda som vil være villige til å kjøre deg til butikken dersom du betaler de en liten slant. Dessuten: skal vi ha et taximonopol for å tekkes mennesker som har valgt å bosette seg i utkantstrøk? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Dårligere snittbasert tilgjengelighet utenfor tett-bebygde strøk, dårligere service, arbeidsvilkår, sikkerhet, komfor, forutsigbarhet, mindre kunnskap og kompetanse blant sjåførene, mindre kontroll og inntjening for skattemyndighetene. Noe jeg har glemt? Hvordan vet du alt dette? Har du en krystallkule der du kan se inn i fremtiden? Handler egentlig alle disse protestene kanskje om at taxibransjen vil beholde sitt monopol? Endret 23. mars 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 En ting vi bør ha lært til nå: der det finnes noen som er villig til å betale for en tjeneste så vil det også være noen som vil være villige til å tilby denne tjenesten. Det høres veldig fint ut i teorien. Men hvis man nå altså beveger seg bort fra kjøreplikten og Olga på 82 år plutselig må betale 2-3 ganger dagens takst for at det ikke finnes en drosje å oppdrive mellom 17:30 og 06:00 dagen derpå, der hun tilfeldigvis bor lurer jeg hvor enig fru Olga hadde vært i at dine teorier samstemte med hennes konkrete situasjon. Men selvsagt. Det kan jo hende det finnes noen mennesker ute på disse tidene av døgnet som er villige til å kjøre Olga også, som så vidt snakker forståelig Norsk, i en falleferdig toyota corolla, med prøveskilterog blottet for lokalkunnskap, men ser seg villige til å kjøre henne til en pris hun føler seg mer komfortabel med. Men man skal altså ha hodet kjørt temmelig langt opp i baken på Ayn Rand for å påstå at dette er noe annet enn en forringelse av dagens tjeneste. Dessuten: skal vi ha et taximonopol for å tekkes mennesker som har valgt å bosette seg i utkantstrøk? Skal vi ha et 100% frislipp over hele landet for å tekkes mennesker som har valgt å bosette seg i Oslo? Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Hvordan vet du alt dette? Har du en krystallkule der du kan se inn i fremtiden? Handler egentlig alle disse protestene kanskje om at taxibransjen vil beholde sitt monopol? Det kan jeg mer eller mindre snakke om med bakgrunn av min 9 års erfaring som drosjeeier med tilhørende kunnskap om hvor mye det faktisk koster å drifte et anstendig driftsmiddel, kunnskapen som trengs for å kunne yte en tilfredstillende service og de svært varierende behovene til kundene jeg betjener daglig. For å nevne noe. Alt jeg tenker på når jeg leser det du kommer med er "Keep drinking the kool-aid, buddy" Det er forresten etablert konkurrerende sentraler i de fleste steder i Norge nå, selv om det klinger godt når man snakker om "det store stygge taximonopolet" Endret 23. mars 2015 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Det høres veldig fint ut i teorien. Men hvis man nå altså beveger seg bort fra kjøreplikten og Olga på 82 år plutselig må betale 2-3 ganger dagens takst for at det ikke finnes en drosje å oppdrive mellom 17:30 og 06:00 dagen derpå, der hun tilfeldigvis bor lurer jeg hvor enig fru Olga hadde vært i at dine teorier samstemte med hennes konkrete situasjon. - Kan jeg få nummeret til denne spåkonen du benytter deg av? Må være kjekt å kunne spå fremtiden med så stor sikkerhet. Dessuten 2-3 gang dyrere? Seriøst? Mener du å si at jeg da må betale 1800 kroner for komme meg hjem en fredags kveld? En tur som tar 15 minutter? I dag må jeg betale 600 kroner for denne turen, hvilket jo er hinsides dyrt. Tror du gamle fru Olga har mulighet til å kjøre taxi ofte med slike priser? Men selvsagt. Det kan jo hende det finnes noen mennesker ute på disse tidene av døgnet som er villige til å kjøre Olga også, som så vidt snakker forståelig Norsk, i en falleferdig toyota corolla, med prøveskilterog blottet for lokalkunnskap, men ser seg villige til å kjøre henne til en pris hun føler seg mer komfortabel med. Men man skal altså ha hodet kjørt temmelig langt opp i baken på Ayn Rand for å påstå at dette er noe annet enn en forringelse av dagens tjeneste. - Igjen: har du en krystallkule der du kan sitte og spå fremtiden? Hvordan vet du at det vil bli forringelse? Man skal være en rimelig fanatisk planøkonom for å kunne påstå at konkurranse fører til et dårligere og dyrere tilbud. Skal vi ha et 100% frislipp over hele landet for å tekkes mennesker som har valgt å bosette seg i Oslo? - Vi bør oppheve denne tullete monopolordningen slik at de som ønsker det kan få lov til å kjøre taxi. Det må bli slutt på at man må tigge politikerne om et løyve først. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 - Kan jeg få nummeret til denne spåkonen du benytter deg av? Må være kjekt å kunne spå fremtiden med så stor sikkerhet. Ditto Dessuten 2-3 gang dyrere? Seriøst? Mener du å si at jeg da må betale 1800 kroner for komme meg hjem en fredags kveld? En tur som tar 15 minutter? I dag må jeg betale 600 kroner for denne turen, hvilket jo er hinsides dyrt. Tror du gamle fru Olga har mulighet til å kjøre taxi ofte med slike priser? Jeg snakker her om dager da drosjetilgjengeligheten på kveldstid er laber. Dette gjelder nødvendigvis ikke Fredagskvelder. Men det er klart, hvis du ønsker at fru Olga skal kun bevege seg utenfor dørstokken på Fredagskvelder er det sikkert ikke så nøye for henne bare du får liberalisert markedet ditt Men du betaler altså i dag 600 kroner for å komme deg hjem en Fredags kveld? Snittprisen min på en Fredags kveld før nattaksten slår inn er litt under 200 kroner. En tur på 15 km som ligger høyere enn snitt vil havne på rundt 350-400 kroner. Hvor i landet bor du? - Igjen: har du en krystallkule der du kan sitte og spå fremtiden? Hvordan vet du at det vil bli forringelse? Man skal være en rimelig fanatisk planøkonom for å kunne påstå at konkurranse fører til et dårligere og dyrere tilbud. Jeg har ikke påstått at en fullstendig frislipp vil føre til et dårligere og dyrere tilbud. Jeg sier at det vil føre til et dyrere eller dårligere tilbud til visse tider på døgnet alt ettersom hvor lukerativt inntjeningsmessig det er å drive på disse tidene som en yrkesutøver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Det kan jeg mer eller mindre snakke om med bakgrunn av min 9 års erfaring som drosjeeier med tilhørende kunnskap om hvor mye det faktisk koster å drifte et anstendig driftsmiddel, kunnskapen som trengs for å kunne yte en tilfredstillende service og de svært varierende behovene til kundene jeg betjener daglig. For å nevne noe. - Du som har så lang erfaring må da skjønne at det ikke er spesielt effektivt å sitte store deler av dagen på holdeplassen. Sagt på en annen måte: Den forretningsmodellen dere i bransjen tviholder på er for lenge siden gått på dato. På tross av at dere har monopol på taxikjøring så klager dere likevel over at dere sliter, så da bør det kanskje være på tide å ta seg en liten titt i speilet? Hvilke andre bransjer kan nyte godt av samme type særbehandling fra politikerne? Alt jeg tenker på når jeg leser det du kommer med er "Keep drinking the kool-aid, buddy" - Vel, alt jeg tenker jeg leser det du kommer med er at du er livredd for litt ekte konkurranse. Det er forresten etablert konkurrerende sentraler i de fleste steder i Norge nå, selv om det klinger godt når man snakker om "det store stygge taximonopolet" - Så lenge myndighetene legge begrensinger på hvor mange som kan kjøre taxi så har man ikke ekte konkurranse. Vet ikke om du er kjent med Økotaxisaken? Økotaxi prøvde å etablere seg som et billig og miljøvennlig taxialternativ i hovedstaden, men de ble nektet løyver av politikerne etter at Norges Taxiforbund bedrev massiv lobbyvirksomhet mot byrådet. Måten Norges Taxiforbund oppførte seg på minnet mest om mafiavirksomhet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Ditto - Har jeg kommet med dommedagsprofetier om at alt vil rakne ved et frislipp? Jeg snakker her om dager da drosjetilgjengeligheten på kveldstid er laber. Dette gjelder nødvendigvis ikke Fredagskvelder. Men det er klart, hvis du ønsker at fru Olga skal kun bevege seg utenfor dørstokken på Fredagskvelder er det sikkert ikke så nøye for henne bare du får liberalisert markedet ditt - Hva jeg ønsker for fru Olga er irrelevant, det må hun nesten selv bestemme. Dessuten er det ikke "mitt" marked, jeg ønsker bare at de som ønsker det skal kunne få kjøre taxi uten å måtte be politikerne om lov først. Men du betaler altså i dag 600 kroner for å komme deg hjem en Fredags kveld? Snittprisen min på en Fredags kveld før nattaksten slår inn er litt under 200 kroner. En tur på 15 km som ligger høyere enn snitt vil havne på rundt 350-400 kroner. Hvor i landet bor du? - Ja jeg betaler 600 kroner for å komme meg hjem fra Oslo Sentrum til Lørenskog på fredags kveld. Dette er den prisen jeg har betalt hver eneste gang det siste året ihvertfall. Dette er med Oslo Taxi. Nå kan det godt hende at jeg blir lurt, men hva vet jeg. Jeg har ikke påstått at en fullstendig frislipp vil føre til et dårligere og dyrere tilbud. Jeg sier at det vil føre til et dyrere eller dårligere tilbud til visse tider på døgnet alt ettersom hvor lukerativt inntjeningsmessig det er å drive på disse tidene som en yrkesutøver. - Ja det er godt mulig at det vil bli dyrere på ugunstige tider. Men vet vi egentlig dette? Kanskje det faktisk blir billigere? Dessuten: om det blir dyrere på ugunstige tider (som for eksempel) og billigere på dagtid, er det egentlig da et problem? Jeg er ingen planøkonom, jeg ønsker at varer og tjenester skal koste det de faktisk koster. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Dårligere snittbasert tilgjengelighet utenfor tett-bebygde strøk, dårligere service, arbeidsvilkår, sikkerhet, komfor, forutsigbarhet, mindre kunnskap og kompetanse blant sjåførene, mindre kontroll og inntjening for skattemyndighetene. Noe jeg har glemt? 1. Dårligere snittbasert tilgjengelighet utenfor tettbebygde strøk. Dette er ikke nødvendigvis negativt, men la gå. 2. Dårligere service. Hvordan skal vi kvantifisere dette? 3. Dårligere arbeidsvilkår. Taxinæringen er i dag beskyttet mot ytterligere konkurranse, og det er dette som muligens skal løses opp i. Mindre gunstige vilkår for de som i dag beskyttes er, om ikke uunngåelig, ventet. 4. Dårligere sikkerhet. Trafikkulykker per drosje? Per sjåfør? Per km? Eller tenker du på kriminelle handlinger der passasjer er offer? 5. Dårligere komfort. I forhold til pris, da? Hvis vi ser på dereguleringen av flybransjen i USA førte dette helt klart til lavere komfort, men dette var helt klart positivt. Priskonkurranse var ulovlig, og selskapene konkurrerte derfor heller på service og komfort. Det viste seg etter deregulering at passasjerene foretrakk lavere priser heller enn biffmåltid. 6. Dårligere forutsigbarhet. Igjen, hvordan skal vi måle dette? 7. Mindre kunnskap og kompetanse hos sjåførene. Igjen, i forhold til pris eller ikke? 8. Mindre kontroll og inntjening for skattemyndighetene. Totalt eller i forhold til omsetning? Grunnen til at jeg vil ha det så konkret som mulig er at hvis vi faktisk skal inngå et veddemål her så bør vi unngå at begge står der under oppgjørets time og hevder at vi hadde rett. Tillegg fra min side: Vi bør ha med hvordan pirattaximarkedet påvirkes. Dette er f.eks. særlig relevant i forhold til punkt 8. Et tenkelig scenario er at deregulering fører til økt skattesnusk blant lovlige sjåfører, samtidig som pirattaxier marginaliseres. 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 - Du som har så lang erfaring må da skjønne at det ikke er spesielt effektivt å sitte store deler av dagen på holdeplassen. Ja det vet jeg. Det er da tilfeldigvis fint for meg at jeg heller ikke sitter stille mesteparten av arbeidsdagen min, men kjører kunder. Til din opplysning så kjører jeg ikke drosje i Oslo. Sagt på en annen måte: Den forretningsmodellen dere i bransjen tviholder på er for lenge siden gått på dato. Jaha? Hvorfor det? Fordi det er noen drosjer i Oslo som går på tomgang mesteparten av døgnet? På tross av at dere har monopol på taxikjøring Du får fortsette å gjenta degselv, påstanden din om at vi har monopol på drosjekjøring blir ikke mer sann for det. så klager dere likevel over at dere sliter, så da bør det kanskje være på tide å ta seg en liten titt i speilet? Hvilke andre bransjer kan nyte godt av samme type særbehandling fra politikerne? Ja, vi er så priviligerte at vi plikter oss å være tilgjengelig 24 timer i døgnet 7 dager i uken. Det er den sammfunnskontrakten vi har med staten mot at vi har løyveordningen i utgangspunktet. For min del personlig har jeg ikke noe imot at løyveordningen opphøres og at det i realiteten blir frislipp dersom jeg også blir fritatt fra denne plikten. Det blir et tap for mange av kundene, da tilgjengeligheten går ned (jeg kan kjøre fra 0800 til 1600 alt etter det kan jeg gi blaffen i, der må gjerne andre få prøve seg hvis de har lyst). Men dette forutsetter altså at de andre aktørene som slippes til i markedet konkurrerer på like vilkår som den etablerte næringen. Dette gjelder særdeles mtp de skattemessige og avgiftsmessige forpliktelsene. Jeg tror man får en del utfordringer der med mange av de selskapene som prøver å få innpass i markedet, men som er registrerte i skatteparadiser o.l. - Vel, alt jeg tenker jeg leser det du kommer med er at du er livredd for litt ekte konkurranse. Ikke hvis det er ekte konkurranse, som sagt på like vilkår. Men å tillate å kalle seg en drosje ved å registrere seg på en app er ikke konkurranse på lik vilkår og dertil heller ikke "ekte" konkurranse. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 For min del personlig har jeg ikke noe imot at løyveordningen opphøres og at det i realiteten blir frislipp dersom jeg også blir fritatt fra denne plikten. Hverken kjøreplikt eller løyve hører hjemme i ett fritt marked. 3 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Jeg er ingen planøkonom, jeg ønsker at varer og tjenester skal koste det de faktisk koster. Bare for å legge til en ting her: Hvis drosjekuskene faktisk skulle tjent til timeslønn med minstelønn ville du betalt en del mer pr. drosjetur en det du betaler i dag. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 For min del personlig har jeg ikke noe imot at løyveordningen opphøres og at det i realiteten blir frislipp dersom jeg også blir fritatt fra denne plikten. Hverken kjøreplikt eller løyve hører hjemme i ett fritt marked. Fullstendig klar over det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Ja det vet jeg. Det er da tilfeldigvis fint for meg at jeg heller ikke sitter stille mesteparten av arbeidsdagen min, men kjører kunder. Til din opplysning så kjører jeg ikke drosje i Oslo. - Så bra for deg da. Det finnes nok sikkert de sjåførene som kjører mye, men veldig mange sitter mye av dagen på holdeplass og venter på tur. Jaha? Hvorfor det? Fordi det er noen drosjer i Oslo som går på tomgang mesteparten av døgnet? - Nå har vel taxisjåførene selv sagt at de sitter mye på holdeplass, hvilket forteller meg at forretningsmodellen ikke kan være spesielt effektiv. Du får fortsette å gjenta degselv, påstanden din om at vi har monopol på drosjekjøring blir ikke mer sann for det. - Hva kaller du det da når myndighetene setter en grense på hvor mange aktører det kan være innenfor et gitt marked? Ja, vi er så priviligerte at vi plikter oss å være tilgjengelig 24 timer i døgnet 7 dager i uken. Det er den sammfunnskontrakten vi har med staten mot at vi har løyveordningen i utgangspunktet. - Det har dere valgt helt selv, men det gir dere ingen rett til å nekte andre aktører å etablere seg. Mange har prøvd å få innpass i taximarkedet i Norge men blir konsekvent nektet tilgang på løyver. Dette forteller meg at det finnes mange som har lyst å kjøre taxi. For min del personlig har jeg ikke noe imot at løyveordningen opphøres og at det i realiteten blir frislipp dersom jeg også blir fritatt fra denne plikten. Det blir et tap for mange av kundene, da tilgjengeligheten går ned (jeg kan kjøre fra 0800 til 1600 alt etter det kan jeg gi blaffen i, der må gjerne andre få prøve seg hvis de har lyst). Men dette forutsetter altså at de andre aktørene som slippes til i markedet konkurrerer på like vilkår som den etablerte næringen. Dette gjelder særdeles mtp de skattemessige og avgiftsmessige forpliktelsene. Jeg tror man får en del utfordringer der med mange av de selskapene som prøver å få innpass i markedet, men som er registrerte i skatteparadiser o.l. - Avskaff løyveordning og la hvem som vil kjøre taxi, da har man like vilkår. Ikke hvis det er ekte konkurranse, som sagt på like vilkår. Men å tillate å kalle seg en drosje ved å registrere seg på en app er ikke konkurranse på lik vilkår og dertil heller ikke "ekte" konkurranse. - Like vilkår? Det er vel få andre bransjer som får samme type spesialbehandling av myndighetene. Dere har verdens beste vilkår men presterer altså likevel å klage. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) - Så bra for deg da. Det finnes nok sikkert de sjåførene som kjører mye, men veldig mange sitter mye av dagen på holdeplass og venter på tur. Veldig mange steder der det er en overetablering, ja. Forsvinner løyveordningen har man heller ikke et slikt rigid forhold til etablering og markedet kan tilpasse seg selv, så der skal jeg gi deg rett. - Nå har vel taxisjåførene selv sagt at de sitter mye på holdeplass I Oslo;) - Hva kaller du det da når myndighetene setter en grense på hvor mange aktører det kan være innenfor et gitt marked? Det beror helt på om hvorvidt disse aktørene er selvstendige aktører eller aktører hvor alle unisont organiseres under en paraply. Slik det er i dag i de fleste stedene med selvstendige sentraler er det altså konkurranse mellom disse og ikke noe rent monopol. Det er mer et oligopol, selv om ikke dette heller gjenspeiler de faktiske forhold. - Avskaff løyveordning og la hvem som vil kjøre taxi, da har man like vilkår. Nei, du sitter fortsatt igjen med krav om lokalkjennskap godkjent av den lokale politimyndigheten for å få kjøreseddel, og en rekke andre forordninger som skal oppfylles for å få tillatelse til å drive persontransport under egen næring. Som sagt, å ha en app som registrerer deg som en drosje er ikke konkurranse på lik vilkår. Da må man også avskaffe disse kriteriene. Men her også vil du selvsagt helt ukritisk la alle få kjøre drosje uten noen som helst sikkerhetsklarering, vandelstest e.l ikkesant? Dette vil selvsagt ikke gå ut over kvaliteten på tjenesten? Ikke hvis det er ekte konkurranse, som sagt på like vilkår. Men å tillate å kalle seg en drosje ved å registrere seg på en app er ikke konkurranse på lik vilkår og dertil heller ikke "ekte" konkurranse. - Like vilkår? Det er vel få andre bransjer som får samme type spesialbehandling av myndighetene. Dere har verdens beste vilkår men presterer altså likevel å klage. Jeg prøver bare å konkretisere ovenfor deg hva konkurranse på lik vilkår faktisk betyr i sammenhengen av å kjøre drosje. Men det virker ikke som du helt forstår det. Kool-aid. Keep drinking it. Endret 23. mars 2015 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Vel, som taxi sjåfør var også en del av jobben å være disponibel for det regionale sykehuset og den lokale legevakten, så når folk måtte ha en bil, men det ikke var så kritisk at de trengte en ambulanse blir drosjene brukt. Det samme er det jo også når folk skal hjem fra sykehus hvor pasienten ikke har tilgang på bil, da blir det rekividert en drosje. Tror du kjørekontoret gidder å sitte med en ringeliste på 4k stk og bla seg igjennom og ringe hver eneste person på listen og høre "kan du være så snill å ta en tur?" Og hadde du satt deg opp en slik liste om du bare kjørte deltid?Du må se på hva som er realistisk. Du må tenke deg en tilstand der hvor man har opphevet monopolet, og så se for deg et scenario der kjørekontoret organiserer dette innenfor de rammene. Hva som er mest fornuftig og realistisk ut i fra hvordan fornuftige og rasjonelle mennesker handler i et fritt marked. Ville de kanskje hatt et eget selskap? Sykehuset kan selvsagt ansette en egen stab med sjåfører. Blant annet. En side av meg håper dette går igjennom så jeg om et par år kan peke på de rådende tilstandene og si "hva var det jeg sa". Yrket har allerede såpass dårlige vilkår at jeg uansett pr. dags dato ser etter alternativ sysselsetting.Hva om man kun ser noen tilpassningsvansker i starten, men at dette på sikt gjør ting bedre? Hvordan vil dette påvirke deg og din tenkning? Vil du fremdeles påstå at det bare er folk som har hode oppe i rompa på Ayn Rand som kan tro at ting fungerer uten at man har statlige monopol på å frakte folk hit og dit? Endret 23. mars 2015 av тurbonєℓℓo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå