Gå til innhold

Dagens gladnyhet: taximonopolet kan stå for fall


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skal nok klare å utarbeide en regulering som tillater konkurranse samt kontrol. 

 

En slik reform vil føre til store tap for de etablerte taxiselskapene, de som ikke klarer å redusere sin dødtid vil falle ut av bransjen og de med lisens vil få reduserte inntekter. De som vil tjene på dette er kundene og de som blir innleid til å kjøre taxi, men de har ikke like mye makt. Det kommer til å bli massiv mostand mot en slik reform.

 

Jeg tror denne reformen vil bli vannet ut, eller vil ikke skje i det hele tatt. Hvis den skjer kommer vi til å få taxistreik, og da kommer de som får subsidiert taxi til å bli sure.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En slik reform vil føre til store tap for de etablerte taxiselskapene, de som ikke klarer å redusere sin dødtid vil falle ut av bransjen og de med lisens vil få reduserte inntekter. De som vil tjene på dette er kundene og de som blir innleid til å kjøre taxi, men de har ikke like mye makt. Det kommer til å bli massiv mostand mot en slik reform.

 

Jeg tror denne reformen vil bli vannet ut, eller vil ikke skje i det hele tatt. Hvis den skjer kommer vi til å få taxistreik, og da kommer de som får subsidiert taxi til å bli sure.

 

 

Er ikke uenig i det du sier. Men det er to grunn til at denne reformen skjer: første, vi er underlagt av EU reguleringer (rett til konkurranse); andre, nye teknologiske løsninger som truer dagens næring. 

 

Det første får man ikke gjort så veldig mye med, da vi er med i EØS. 

Det andre er bare riktig at næringen må tilpasse seg, det å være på pris og løsning også. Hvis man sammenligner utfordringene de fysiske butikker har hatt mot nettbutikker. 

 

Jeg mener næringen må tilpasse seg men kjenner ikke til bransjen så godt at jeg vet eksakt hva utfordringen deres er, annet at det er blir mindre kunder pga. konkurranse. 

 

Lenke til kommentar

Jeg tror han mente at det blir færre kunder til de etablerte taxiselskapene, fordi kunder vil rømme til de nye billigere konkurrentene som ikke har skyhøy dødtid.

 

 

Det stemmer med hva jeg mente. Men som andre service næringer, de må tilpasse seg kundestrømmen. Hvorfor skal skal det være annerledes med Taxinæring. Om det er for mye dødtid som er problemet, så må de jo tilpasse bemanning i henhold til etterspørsel. 

Men jeg håper også at staten kan regulere antall uber sjåfører, at det ikke blir fritt vilt med biler. 

Lenke til kommentar

Det stemmer med hva jeg mente.

Beklager misforståelsen.

 

Men som andre service næringer, de må tilpasse seg kundestrømmen. Hvorfor skal skal det være annerledes med Taxinæring. Om det er for mye dødtid som er problemet, så må de jo tilpasse bemanning i henhold til etterspørsel. 

Men jeg håper også at staten kan regulere antall uber sjåfører, at det ikke blir fritt vilt med biler. 

... burde de ikke da også regulere antall frisører, advokater, rørleggere, bilmekanikere, horer, etc, slik at det ikke blir fritt vilt i disse andre serviceyrkene
Lenke til kommentar

Det stemmer med hva jeg mente. Men som andre service næringer, de må tilpasse seg kundestrømmen. Hvorfor skal skal det være annerledes med Taxinæring. Om det er for mye dødtid som er problemet, så må de jo tilpasse bemanning i henhold til etterspørsel. 

Men jeg håper også at staten kan regulere antall uber sjåfører, at det ikke blir fritt vilt med biler. 

 

Årsaken kan beskrives med to ord "Crony Capitalism". De får slippe å tilpasse seg fordi de politiske konsekvensene av å bryte opp deres kartell er for store.

 

Å tilpasse bemaning henhold til etterspørsel er umulig med dagens system. Idag så kjemper ikke taxisentralene om kunder, men om å få flest taxisjåfører. Har de flere taxisjåfører så får de mer inntekter. Det er bare myndighetene som kan gå inn og fjerne taxilisenser, men det er for kontroversielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager misforståelsen.

 

... burde de ikke da også regulere antall frisører, advokater, rørleggere, bilmekanikere, horer, etc, slik at det ikke blir fritt vilt i disse andre serviceyrkene

 

Det ble litt upresist fra min side, jeg tenkte Oslo sentrum når jeg uttalte meg om det her. Ønsker regulering mtp. antall biler pga. biltrafikk generelt og miljø, men ser at reguleringen da må tilpasses fra sted til sted.  

 

 

 

Årsaken kan beskrives med to ord "Crony Capitalism". De får slippe å tilpasse seg fordi de politiske konsekvensene av å bryte opp deres kartell er for store.

 

Å tilpasse bemaning henhold til etterspørsel er umulig med dagens system. Idag så kjemper ikke taxisentralene om kunder, men om å få flest taxisjåfører. Har de flere taxisjåfører så får de mer inntekter. Det er bare myndighetene som kan gå inn og fjerne taxilisenser, men det er for kontroversielt.

 

Det som skrives om "Crony Capitalism" er at staten tolerer det. Forstår ikke hvorfor det er så viktig for politikerne å opprettholde det her, hva er de potensielle konsekvensene? 

 

Skjønner hva du skriver om hvordan det fungerer nå. Men forstår fortsatt ikke hvorfor de ikke kan endre seg og tilpasse markedet om den blir forandret. De får da endre på lønningsstruktur eller hva enn det skulle være, for å bli mer lønnsomt. 

At myndigheten deler ut lisenser betyr fortsatt at det er opptil hver enkelte selskap å drifte lønnsomt? Om det være å ansatte 10 eller 100? 

Hva innebærer en taxi lisens? Retten til å drifte et taxi selskap? 

Lenke til kommentar

Vi ser det på privatisering av sykehjem og sykehus.

 

Allerede ved at det trengs to bygninger med vask, strøm, vedlikehold og to toppledere, pluss dødtid og overskudd av arbeidskraft i to separate åpningstider.

Så hvis en kommune privatiserer 10 sykehjem så får vi 20 sykehjem?

 

Dette gir ingen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vi ser det på privatisering av sykehjem og sykehus.

 

Allerede ved at det trengs to bygninger med vask, strøm, vedlikehold og to toppledere, pluss dødtid og overskudd av arbeidskraft i to separate åpningstider.

What?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg har fullstendig mistet tro på at taxinæringen kommer til å forandre seg. Taxiselskapene og de med lisens tjener noe enormt på de høye prisene, og de som trenger taxi mest får det subsidiert av staten. Resten bryr seg ikke noe enormt, fordi de kan finne alternativ transport. 

 

Kanskje i 2050 så kan du bestille en selvkjørende bil fra NorgesTaxi, den kommer opp til deg uten sjåfør, er skitten fra tidligere passasjerer og koster flesk. Om noen prøver å konkurrere mot dem så blir de avskiltet fordi de har ikke lisens.

Samme her. Selv når dødtiden er oppe i 90% og sjåførenes inntjening er på et "all time low", da kommer det nok ikke til å skje endringer. De eneste som kjører taxi i dag, det er vel offentlig ansatte og en eller annen uvitende turist som ikke aner at de blir flådd i det øyeblikket de setter seg inn i bilen. Så lenge løyveordningen består så har næringen intet incentiv til å endre seg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

https://www.nettavisen.no/na24/taxi-prisene-til-himmels-kundene-rommer---men-sjaforene-tjener-bedre/3423271773.html

 

"Færre tar taxi, så da skrur næringen opp prisene slik at de får kompensert tapet ved å stå stille. Høyere priser gjør at færre tar taxi, og da må næringen skru opp prisene for å kompensere enda mer."

 

Med tanke på prisene er det jo ikke rart at pirattaxinæringen er så god her til lands...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...