Gå til innhold

Dagens gladnyhet: taximonopolet kan stå for fall


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Jeg forsøkte forøvrig å få Atle Hagtun til å svare på det som jeg skrev i dette innlegget. Her er hva jeg fikk til svar:

 

Svar fra Atle Hagtun:

1: Taxiprisene i Oslo steg med 20 prosent fra 2007 til 2014. 2: Nedgang i antall turer skyldes hovedsakelig bedre kollektivtrafikk. 3: Prisene stiger mer der det er konkurranse enn der det ikke er det. Stordriftsfordeler er viktigere for kundene enn konkurranse mellom mange små sentraler. 4: Lovgiverne har forstått at markedet ikke regulerer seg selv, og derfor pålegger loven antallsregulering for å oppnå markedsbalanse. Derfor bør antallet drosjer i Oslo ned. Det gir bedre effektivitet, mindre prispress og mer anstendig inntjening for de som utøver yrket, dermed også bedre rekruttering og kvalitet i næringen.

 

Jeg spurte så videre hvor han fikk det fra at prisene økte med 20% når SSB sine tall sa 52%. I tillegg så spurte jeg om det virkelig var bedre kollektivtrafikk som var årsaken til at folk tok mindre taxi, eller om det kanskje kunne ha sammenheng med at prisene hadde økt med over 50% på et par år. Videre spurte jeg han hva han mente med at markedet ikke regulerer seg selv, og hvorfor man skulle trenge en regulering i det store og det hele. Hvordan kunne man ha en "markedsbalanse" når det ikke er fritt for nye aktører å etablere seg?

 

Her er svaret jeg så fikk:

 
Svaret på det siste er at Stortinget har bestemt det - av samfunnshensyn. Blodpris er tøv. Hva vet du om kostnadene ved å drive taxi? Du må gjerne foreslå endringer i lovverket. Det er det prosedyrer for. Drosjenæringen vil selvsagt tilpasse seg gjeldende regelverk, men forlanger at alle følger det samme.

 

 

Jeg fikk dessverre ikke svart Herr Hagtun på dette siste innlegget da Aftenposten sperret meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Taxinæringen i Norge utrydder seg selv.

Hele den voksne befolkningen kan kjøre bil, likevel skal de gjøre en karriere på noe hele befolkningen kan gjøre og kjøpe dyre biler.

Som med alt annet vil taxijobbene gå til den håndfullen mennesker i befolkningen som vil gjøre det for minst penger.

Det betyr at lønnen til taxisjåfører går nedover helt til taxisjåfører trenger for eksempelen butikkjobb i tillegg bare for å betale regninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Taxinæringen i Norge utrydder seg selv.

 

Hele den voksne befolkningen kan kjøre bil, likevel skal de gjøre en karriere på noe hele befolkningen kan gjøre og kjøpe dyre biler.

 

Som med alt annet vil taxijobbene gå til den håndfullen mennesker i befolkningen som vil gjøre det for minst penger.

 

Det betyr at lønnen til taxisjåfører går nedover helt til taxisjåfører trenger for eksempelen butikkjobb i tillegg bare for å betale regninger.

Nettopp. Det er to ting det som regel er mer enn nok av.

  1. Mennesker som eier en bil.
  2. Mennesker som trenger å fraktes fra A til Å.

Det som tidligere har manglet er en mekanisme for å sette disse to gruppene i kontakt med hverandre på en enkel måte, hvilket har ført til at man har hatt et behov for tradisjonelle taxi'er. Men den tiden er for lengst over nå. Det er noe Uber og liknende selskaper har skjønt, og noe den tradisjonelle taxinæringen nekter å ta innover seg.

Lenke til kommentar

Ja, dette er ikke noe forskjellig fra kasettspiller-fabrikken som kjemper mot CD-fabrikken og nå streaming. Teknologisk utvikling kan være farlig for levebrødet hvis du ikke er med på den, derfor er det viktig å kjempe med nebb og klør mot ethvert fremskritt.

Men på samme måte om bilen tok over for hest og kjerre vil Uber-lignende tjenester ta over for taxibransjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når vinden blåser bygger noen vindskjermer. Andre bygger vindmøller.

Hehe utrolig bra analogi Zarac. Ja taxibransjen bygger altså vindskjermer mens konkurrentene bygger vindmøller. Det i seg selv hadde ikke gjort så mye om det ikke hadde vært for at loven gjør det ulovlig å bygge vindmøller (eller i dette tilfellet: kjøre taxi uten løyve).

 

Uansett så har jeg forhåpninger om at det vil gå med taxibransjen vil gå slik som med hestedrosjene: at de må tilpasse seg eller finne seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar

Problemet er at de ikke har lov til å kjøre transport uten taxi lisens. For å ta et eksempel. Når du får førerkort kan du kjøre alle dine kamerater og familier hvor du vil med GPS. Hvorfor skal ikke dette gjelde UBER også? Hvorfor må man ha en taxi lisens. Å pugge gater, adresser, og veier er gammeldags. Man trenger ikke å gjøre slik i dagens teknologiske samfunn. Dette er jo det eneste som skiller uber og taxi. Den har lisens til å kjøre og den andre har ikke lisens. Staten må slutte å kontrollere mennesker. Det er folket som lager jobber og ikke staten.

 

Jobber som har blitt skapt uten statlig innblanding.

- Blogging [en elektrisk dagbok som er åpen for alle lesere]

- E-sport [profesjonell videospilling hvor man kan tjene millioner av kroner. E-sport erstatter tradisjonell sport]

- Uber [private sjåfører som kjører folk rundt med sin GPS i bilen]

 

Tro meg! Alle mine Uber kamerater har lyst til å betale skatt, men vi får ikke lov av staten. Vi kan ikke starte enkeltmannsforetak i transport bransjen fordi vi ikke har lisens. Det er jo helt på bærtur. Folket lager jobbene og ikke staten. Mange ignorante og uvitende mennesker tror at det er bare å starte et enkeltmannsforetak. Så enkelt er det ikke. Uber er transport og i transport bransjen kreves det lisens. Dermed kan ikke Uber sjåfører betale skatt til staten.

 

Staten kan ikke legge lisens og autoritet på alt. Det stopper jo utvikling og fremgang.

Det er folket som lager jobbene og ikke staten. Dette forstår jo selvfølgelig ikke sosialistene.

 

Det som irriterer meg mest er at profesjonell gaming er fortsatt en hobby.

Det har enda ikke blitt akseptert som en jobb i Norge. Profesjonell gaming er ikke en hobby, men dette forstår jo ikke politikerne. E-sport gamere tjener millioner av kroner i året og norske politikere kaller dette for en hobby.

 

Hvis folk ønsker å åpne en dagligvarebutikk. Så la dem gjøre dette. Du trenger da pokkers ikke en kjøpsmannslisens for å selge matvarer. Det er altfor mye statlig kontroll og autoritet i Norge. Ikke rart det er monopol i matbransjen. Man må jo ha lisens for alt i Norge.

 

Forøvrig synes jeg også at statlig pressestøtte kan fjernes. At staten skal beskytte selskaper fra å dø ut er bare tull. Tilpass deg til dagens teknologi eller dø ut. Man skal ikke bli reddet av staten. NRK, VG, Aftenposten osv kan dø ut. Det gjør ingenting i det hele. Da er det bare å lese internasjonale aviser.

Endret av Finland
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

En drosjesjåfør gjør en god del ting som en uber sjåfør neppe kommer til å ville gjøre. Men når det er sagt, ikke klag på staten forhindrer Uber, for løyvemakten i Norge er faktisk fylkeskommunen! Det er de som bestemmer hvor mange løyver det skal være tilgjengelig på hvert enkelt sted, og det er ingen ting som forhindrer en som vil starte opp Uber tjeneste å spørre FK om de kan få et luksusvognløyve i den forbindelse. Og så lenge det er Uber som skal få bestemme hvem som skal være sjåfør for de så er de jo like monopoliserte som drosjenæringen. Og strengt talt, når jeg ser prisene på uber, de er ikke billigere enn en ordinær drosje, 

Jeg tar for meg Oslo siden majoriteten her inne tror at Oslo er hele landet, og at alt fungerer som Oslogryta. En tur fra Oslo S til Gardermoen koster med Uber 1350, mot oslotaxi som tar 760,- for akkurat samme tur! Og når jeg ser hvilken km pris uber tar så blir jeg skremt! Ifølge Ubers egne sider er det 30kr pr km + 5kr pr min og en startpris på 60kr. Med slike priser er de faktisk dyrere enn en enhver drosje jeg har vært sjåfør i! 

Lenke til kommentar

En drosjesjåfør gjør en god del ting som en uber sjåfør neppe kommer til å ville gjøre.

 

Det er ikke vanskelig å bli en drosjesjåfør da. Det eneste du trenger å gjøre er å pugge veier, adresser og skrive ned dette på en teori prøve. Men du må jobbe for et selskap. Med Uber har du frihet til å arbeide for deg selv og beholder alle pengene selv.

 

Nei det er ikke så mye forskjell på en drosjesjåfør og en uber.

Uber sjåfører bruker GPS, mens taxi sjåfører må huske alle adresser i skallen sin.

Jeg har taxi lisens så ikke prøv deg. Jeg har også tatt teori prøven. Jeg vet hvordan det fungerer.

Endret av Finland
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

En drosjesjåfør gjør en god del ting som en uber sjåfør neppe kommer til å ville gjøre.

 

Det er ikke vanskelig å bli en drosjesjåfør da. Det eneste du trenger å gjøre er å pugge veier, adresser og skrive ned dette på en teori prøve. Men du må jobbe for et selskap. Med Uber har du frihet til å arbeide for deg selv og beholder alle pengene selv.

 

Nei det er ikke så mye forskjell på en drosjesjåfør og en uber.

Uber sjåfører bruker GPS, mens taxi sjåfører må huske alle adresser i skallen sin.

Jeg har taxi lisens så ikke prøv deg. Jeg har også tatt teori prøven. Jeg vet hvordan det fungerer.

 

Joda, men ville du som Uber sjåfør kjørt fødende kvinner eller syke mennesker til sykehuset/legevakt? Eller hentet folk fra psykiatrien? Eller hva med folk som har hunder? Det er jo noen av kundene du som taxi sjåfør er pliktet til å kjøre når det kreves. Og Uber tar jo en andel av turen så du beholder ikke alle pengene selv, staten kommer jo også til å ta sin del i tillegg til hva Uber krever for turen. Har du eget drosjeløyve så beholder du jo også alle pengene du tjener selv - det staten skal ha + eventuell avgift til sentralen om du er tilknyttet en slik en. 

Lenke til kommentar

En drosjesjåfør gjør en god del ting som en uber sjåfør neppe kommer til å ville gjøre. Men når det er sagt, ikke klag på staten forhindrer Uber, for løyvemakten i Norge er faktisk fylkeskommunen! Det er de som bestemmer hvor mange løyver det skal være tilgjengelig på hvert enkelt sted, og det er ingen ting som forhindrer en som vil starte opp Uber tjeneste å spørre FK om de kan få et luksusvognløyve i den forbindelse. Og så lenge det er Uber som skal få bestemme hvem som skal være sjåfør for de så er de jo like monopoliserte som drosjenæringen. Og strengt talt, når jeg ser prisene på uber, de er ikke billigere enn en ordinær drosje, 

 

Jeg tar for meg Oslo siden majoriteten her inne tror at Oslo er hele landet, og at alt fungerer som Oslogryta. En tur fra Oslo S til Gardermoen koster med Uber 1350, mot oslotaxi som tar 760,- for akkurat samme tur! Og når jeg ser hvilken km pris uber tar så blir jeg skremt! Ifølge Ubers egne sider er det 30kr pr km + 5kr pr min og en startpris på 60kr. Med slike priser er de faktisk dyrere enn en enhver drosje jeg har vært sjåfør i! 

 

Det er vel ingen bortsett fra Uber selv som klager på at staten hindrer spesielt Ubers virksomhet. Vi ønsker å avskaffe løyveordningen (altså en lovendring, ikke at fylkeskommunen blir rausere med løyvene) for å gjøre det mulig for enhver å kjøre drosje. Grunnen til at det er mye snakk om Uber i tråden er at det er et aktuelt eksempel på en aktør som har lykkes i å organisere drosjevirksomhet i stor skala.

 

Selv driter jeg i om drosjesjåfører knytter seg til Uber, en av dagens sentraler, noe annet eller ingen tredjepart i det hele tatt. Jeg vil ha konkurranse. Jeg har aldri reist med en Uber-drosje. Derimot har jeg tatt noen piratdrosjer i Indre Østfold og i Bergen for svært lave priser. De betaler riktignok ikke skatt, men ville likevel vært konkurransedyktige om de tok 50 - 100 % mer.

 

Oslotaxi tilbyr kanskje en spesielt lav pris til flyplassen? Prisen du oppgir er uansett ikke representativ etter min erfaring. I høst har jeg tatt drosje mellom Oslo og Eidsvoll noen ganger i forbindelse med jobb, både med Øvre Romerike taxi og forskjellige selskaper i Oslo. Det har kostet omtrent 2000 kroner hver gang. Det er en tur på 7 mil mot snaut 5 mil til Oslo lufthavn fra min leilighet. Uansett, hvis dagens løyveinnehavere kan tilby en konkurransedyktig pris i tillegg til å ha finere biler, bør de vel være fullstendig likegyldige til Uber? Sistnevnte ville jo ikke overlevd konkurransen lenge.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men ville du som Uber sjåfør kjørt fødende kvinner eller syke mennesker til sykehuset/legevakt? Eller hentet folk fra psykiatrien? Eller hva med folk som har hunder? Det er jo noen av kundene du som taxi sjåfør er pliktet til å kjøre når det kreves. Og Uber tar jo en andel av turen så du beholder ikke alle pengene selv, staten kommer jo også til å ta sin del i tillegg til hva Uber krever for turen. Har du eget drosjeløyve så beholder du jo også alle pengene du tjener selv - det staten skal ha + eventuell avgift til sentralen om du er tilknyttet en slik en. 

 

Kunde er kunde og faste kunder kommer alltid tilbake. Skal du bygge en suksessfull jobb så lever du av faste kunder for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En drosjesjåfør gjør en god del ting som en uber sjåfør neppe kommer til å ville gjøre. 

Det var da veldig bombastisk sagt. Hvordan vet du det?

 

Men når det er sagt, ikke klag på staten forhindrer Uber, for løyvemakten i Norge er faktisk fylkeskommunen! 

 

Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova) kapittel 2"Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve."

 

Det er vel ikke fylkeskommunene som lager lovene?

 

Det er de som bestemmer hvor mange løyver det skal være tilgjengelig på hvert enkelt sted, og det er ingen ting som forhindrer en som vil starte opp Uber tjeneste å spørre FK om de kan få et luksusvognløyve i den forbindelse.

Det er riktig. Men som du selv skrev: Uber får ikke vanlig taxiløyve, de får kun lov å kjøre luksusvogner (som for eksempel limousin).

 

Og så lenge det er Uber som skal få bestemme hvem som skal være sjåfør for de så er de jo like monopoliserte som drosjenæringen.

Den må du forklare litt nærmere: mener du at Uber vil bli en monopoltjeneste fordi de stiller krav til sjåførene sine?

 

Og strengt talt, når jeg ser prisene på uber, de er ikke billigere enn en ordinær drosje, 
 
Jeg tar for meg Oslo siden majoriteten her inne tror at Oslo er hele landet, og at alt fungerer som Oslogryta. En tur fra Oslo S til Gardermoen koster med Uber 1350, mot oslotaxi som tar 760,- for akkurat samme tur! Og når jeg ser hvilken km pris uber tar så blir jeg skremt! Ifølge Ubers egne sider er det 30kr pr km + 5kr pr min og en startpris på 60kr. Med slike priser er de faktisk dyrere enn en enhver drosje jeg har vært sjåfør i! 
Uber Black som faktisk er en limousinetjeneste koster selvsagt mye sett i forhold til en Uber pop eller Uber EL.
 
Jeg ser forøvrig at det var Uber Black du tok utgangspunkt i da du kom frem til 1350,- kroner. Var det en god grunn til at du ikke la ved prisen på en Uber pop eller Uber El men heller gikk for det dyreste alternativet?
 
En Uber El eller Uber pop fra Oslo Sentralstasjon til Gardermoen flyplass koster kr 650,-, sånn bare for at det skal være sagt. ;-)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg tok utgangspunktet i prisen som ble oppgitt på Uber sine egne sider, og siden Uber black er den eneste lovlige tjenesten de tilbyr så kan man jo ikke sammenligne med pop eller andre. Du finner sikkert en ungdom som vil kjøre deg svart til Gardermoen for 300kr også. Jeg er forsåvidt litt overasket over hvilke biler som blir benyttet til black tjenesten og som har fått løyve, men det er en helt annen diskusjon. Black kan sikkert være en limousinetjeneste, men de operer som en drosje, men det er en gråsone. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Dagens Überpriser i Detroit

D1ubMCT.png

(tatt fra subredditen "überdrivers": https://www.reddit.com/r/uberdrivers/comments/407wpu/detroit_drivers_have_it_bad_now/)

Sjåføren tjener 0.30 dollar pr mile (1.6) km, mens det i realiteten koster 0.54 dollar å faktisk kjøre bilen pr. mile. Dette er forøvrig ikke noe engangstilfelle, har observert at Über ser sitt snitt til å dumpe prisene langt under kostpris andre steder i USA og temmelig ofte.

Si velkommen til rovdyrkapitalismen der vi etter hvert må jobbe for slavelønn. Dette er hva arbeidende mennesker må forholde seg til mer og mer i fremtiden ettersom neoliberalistene i økende grad lykkes med å knuse organisert arbeid. Hvis dette er mønsteret for morgendagens kapitalisme vil vi ikke gå til noe nytt. Vi vil gradvis gå tilbake til industrirevolusjonen pre 1840 hvor menneskelig arbeidskraft var så billig at det ikke lønte seg for kapitalismen å innovere i større grad. Automatisjonen som tok over for menneskelig arbeidskraft (som på den tidsepoken jeg snakker om bestod av kvinner og barn) ble tvunget igjennom av reguleringen av arbeidet og utnyttelsen som på den tiden foregikk.

Vi ser det også på andre områder der myndighetene i dag har misslykkes i større grad med å slå ned på svart og ulovlige arbeidsforhold. Ta bilvaskebransjen som et eksempel. I mange bilhaller er det i dag billigere å vaske bilen din, en det er å kjøre den inn på Esso og ta den igjennom den tekniske innovasjonen som er en vaskemaskin.

På samme måte tror jeg at dersom fenomenet Über blir mønsteret for hvordan samfunnet bygger økonomien sin på kan vi glemme selvkjørende biler og lignende innovasjoner i fremtiden. Det blir billigere å ta drosje enn det ville koste et firma å sette opp selvdrevne biler med den teknologien det innebærer.

Lenke til kommentar

Sjåføren tjener 0.30 dollar pr mile (1.6) km, mens det i realiteten koster 0.54 dollar å faktisk kjøre bilen pr. mile. Dette er forøvrig ikke noe engangstilfelle, har observert at Über ser sitt snitt til å dumpe prisene langt under kostpris andre steder i USA og temmelig ofte.

Tjener du ingenting på det, så er det ingen som kjører. Men, har du en liten bil så koster bensin 1.6 / 25 = 6.4 cents per mile.

 

Men dette er i Detroit, hvor det er altfor mange som er arbeidsledige. I byer med mindre arbeidsledighet, så er også lønningene høyere.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Sjåføren tjener 0.30 dollar pr mile (1.6) km, mens det i realiteten koster 0.54 dollar å faktisk kjøre bilen pr. mile. Dette er forøvrig ikke noe engangstilfelle, har observert at Über ser sitt snitt til å dumpe prisene langt under kostpris andre steder i USA og temmelig ofte.

Tjener du ingenting på det, så er det ingen som kjører. Men, har du en liten bil så koster bensin 1.6 / 25 = 6.4 cents per mile.

 

Men dette er i Detroit, hvor det er altfor mange som er arbeidsledige. I byer med mindre arbeidsledighet, så er også lønningene høyere.

 

 

> Impliserer at driftstoffutgifter er de eneste utgiftene man har ved å eie og drifte et kjøretøy

 

Og folk kjører fortsatt med de prisene. Er folk desperate nok gjør de det, dessverre (kanskje fordi de håper å fange en langtur, eller at ting på en eller annen magisk måte vil bli bedre, eller fordi de, som du nevner er desperate pga arbeidsledighet og pengemangel).

 

Über har bestemt å sette ned prisene ned mot hele 60% over hele USA i inngangen av 2016 forresten. Alle steder foreutenom  Seattle. Begrunnelsen for dette er fordi da "vil sjåførene tjene mer pga mer kjøring", selv om de prøvde dette i Seattle i 2015 men gikk tilbake til den gamle prisen nettopp fordi Über ikke fikk særlig flere kunder.

Lenke til kommentar

Dette er hva arbeidende mennesker må forholde seg til mer og mer i fremtiden ettersom neoliberalistene i økende grad lykkes med å knuse organisert arbeid.

Er ikke LO stort sett en organsiasjon for offentlig ansatte nå?

 

Det er vel ikke lengre slik at de som "blir utnyttet" av kapitalistene føler noe behov for å bli "beskyttet" av fagforeningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...