Gå til innhold

Dagens gladnyhet: taximonopolet kan stå for fall


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Det tviler jeg på. I artikkelen fra Aftenposten står det:

 

I retten forklarte sjåføren at han har transportfirma og er registrert som et enkeltpersonforetak, som han mottar betalingene fra Uber gjennom. Han forklarte at han kun kjører i helgene og ikke har oversikt over hvor mye han har tjent som Uber-sjåfør.

 

Nå er jeg ingen ekspert på temaet, men man må vel rapportere alle inntekter når man driver et enkeltmannsforetak? At han ikke har oversikt over hvor mye han har tjent på Uber-kjøring betyr jo ikke at han ikke har oversikt over hvor mye han totalt sett har tjent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå betalte vel denne sjåføren skatt av inntekten sin da?

 

 

Det tviler jeg på. I artikkelen fra Aftenposten står det:

 

 

 

I retten forklarte sjåføren at han har transportfirma og er registrert som et enkeltpersonforetak, som han mottar betalingene fra Uber gjennom. Han forklarte at han kun kjører i helgene og ikke har oversikt over hvor mye han har tjent som Uber-sjåfør.

 

 

Hvilket betyr at han ikke har oversikt over hvor stor del av inntektene han har fått gjennom appen, ikke at han ikke har skattet av inntektene. Det var ikke skatteunndragelse han var tiltalt for.

Lenke til kommentar

Taxiyrket er en vits... i Norge er det en eller annen oppfatning av at en taxisjåfør skal kunne levet fullverdig voksent liv mens i resten av verden er taxisjåfør et yrke for unge mennesker som går skole og ambisjonsløse mennesker. Hvorfor skal det være noe annerledes i Norge? Nei, en sjåfør har gjennom historien vært en lavere lønnet og respektert yrkesgruppe og det skal dem være i dag også spør du meg.... innsatsen man putter inn i utdannelse skal reflekteres i lønn og respekt.... det står taxisjåfører på bunnen. 

 

Og ikke er "kjentmannsprøven" værd noe heller lenger, alle taxisjåfører bruker konsekvent navigasjon uansett som er mye bedre enn noen kjentmannsprøve... 

 

Nei, få inn UBER, få inn konkurranse og få trykket taxiyrket ned på bakken under befolkningens skosåle hvor det hører hjemme. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

 

Som jeg skrev i et annet diskusjonsforum: Jeg er glad for dommen, men mistenker at denne saken har to mulige utfall: Dommen ankes med motsatt utfall, eller den ankes med samme utfall (eller ankes ikke) og politikerne skynder seg å endre loven så det blir forbudt i alle fall. Vi som er tilhengere av nyskapning og konkurranse får glede oss over de små (og antagelig midlertidige) seire vi får, slik som denne. 

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og ikke er "kjentmannsprøven" værd noe heller lenger, alle taxisjåfører bruker konsekvent navigasjon uansett som er mye bedre enn noen kjentmannsprøve... 

 

Minner meg om en episode fra GPS'ens barndom: Jeg tok taxi i Oslo et sted opp til min far. Der var det en hyggelig damestemme som sa "Sving til venstre i neste kryss", og taxien svingte til høyre. Det gjentok seg noen ganger, så jeg spurte sjåføren hvor GPS'en hadde tenkt seg hen. Nei, den hadde stått på når hun fikk bilen, og hun hadde ikke funnet ut hvordan hun skulle slå den av, så den skulle nok til det stedet forrige sjåfør skulle til...  :wee:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Taxiyrket er en vits... i Norge er det en eller annen oppfatning av at en taxisjåfør skal kunne levet fullverdig voksent liv mens i resten av verden er taxisjåfør et yrke for unge mennesker som går skole og ambisjonsløse mennesker. Hvorfor skal det være noe annerledes i Norge? Nei, en sjåfør har gjennom historien vært en lavere lønnet og respektert yrkesgruppe og det skal dem være i dag også spør du meg.... innsatsen man putter inn i utdannelse skal reflekteres i lønn og respekt.... det står taxisjåfører på bunnen. 

 

Og ikke er "kjentmannsprøven" værd noe heller lenger, alle taxisjåfører bruker konsekvent navigasjon uansett som er mye bedre enn noen kjentmannsprøve... 

 

Nei, få inn UBER, få inn konkurranse og få trykket taxiyrket ned på bakken under befolkningens skosåle hvor det hører hjemme. 

Likevel er det oss dere tyr til når dere ikke har lov eller er i en situasjon hvor dere faktisk ikke kan kjøre selv. Og den holdningen med at utdannelse skal reflektere respekt er grunnen til at dette landet går til helvete. Tenk deg hvor mange næringer du er avhengig av som ikke finnes som en skole utdannelse, som kommer av erfaring.

 

Og kjentmannsprøve er absolutt verdt noe, for teknologien har en fin tendens til å svikte når man trenger den som mest. og utenfor Oslo er det overraskende mange plasser som ikke er merket av på et kart med lokale navn.... 

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

 

Taxiyrket er en vits... i Norge er det en eller annen oppfatning av at en taxisjåfør skal kunne levet fullverdig voksent liv mens i resten av verden er taxisjåfør et yrke for unge mennesker som går skole og ambisjonsløse mennesker. Hvorfor skal det være noe annerledes i Norge? Nei, en sjåfør har gjennom historien vært en lavere lønnet og respektert yrkesgruppe og det skal dem være i dag også spør du meg.... innsatsen man putter inn i utdannelse skal reflekteres i lønn og respekt.... det står taxisjåfører på bunnen. 

 

Og ikke er "kjentmannsprøven" værd noe heller lenger, alle taxisjåfører bruker konsekvent navigasjon uansett som er mye bedre enn noen kjentmannsprøve... 

 

Nei, få inn UBER, få inn konkurranse og få trykket taxiyrket ned på bakken under befolkningens skosåle hvor det hører hjemme. 

Likevel er det oss dere tyr til når dere ikke har lov eller er i en situasjon hvor dere faktisk ikke kan kjøre selv. Og den holdningen med at utdannelse skal reflektere respekt er grunnen til at dette landet går til helvete. Tenk deg hvor mange næringer du er avhengig av som ikke finnes som en skole utdannelse, som kommer av erfaring.

 

Og kjentmannsprøve er absolutt verdt noe, for teknologien har en fin tendens til å svikte når man trenger den som mest. og utenfor Oslo er det overraskende mange plasser som ikke er merket av på et kart med lokale navn.... 

 

Vi tyr til dere fordi det er enklest, dere er en tjenestegruppe, ikke en gruppe man er avhengige av som leger og lærere.... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Likevel er det oss dere tyr til når dere ikke har lov eller er i en situasjon hvor dere faktisk ikke kan kjøre selv. Og den holdningen med at utdannelse skal reflektere respekt er grunnen til at dette landet går til helvete. Tenk deg hvor mange næringer du er avhengig av som ikke finnes som en skole utdannelse, som kommer av erfaring.

Har du tenkt over at kundene tyr til dere fordi at de ikke har noe annet lovlig valg? Eller dvs, nå har man ihvertfall mulighet til å finne un Uber i Oslo ihvertfall; så litt mer valg har man jo. Jeg tok en Uber Black her for ikke så lenge siden fremfor en vanlig taxi, og det fungerte helt utmerket. :)

 

Og kjentmannsprøve er absolutt verdt noe, for teknologien har en fin tendens til å svikte når man trenger den som mest. og utenfor Oslo er det overraskende mange plasser som ikke er merket av på et kart med lokale navn.... 

Min personlige erfaring er at jeg alltid må peke til sjåføren hvor han skal kjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er riktig lenke: Denne appen skal redde taxibransjen fra Uber.

 

Fra artikelen:

Uansett er tjenestene en gråsone, og den ønsker nå Kristiansand-selskapet Gomobile AS å utnytte. De har lansert tjenesten Mivai.
 
Tanken er at lave priser og enkel bestilling har vært noen av grunnene til at Uber gjør det bra. Så ved å gjøre det like enkelt å bestille vanlig drosje, og å gi en pris på forhånd, skal Mivai være en mulighet for drosjenæringen å komme på offensiven.
Dette som GoMobil her påpeker er helt korrekt: dersom en transporttjeneste (være det seg vanlig taxi eller Uber) er enkel å bruke og er billig, da vil kundene komme av seg selv.
 
Forøvrig så er ikke dette noe spesielt nytt. Da jeg nylig var i USA så kunne jeg via Uber-app'en også velge vanlig taxi fremfor en Uber-bil, så hvorfor skal ikke dette også være mulig her i Norge?
 
Uansett: et bra tiltak. :)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet med dagens samfunn er at selskaper er veldig monopolisert og tåler ikke konkurranse.

 

Uber

- Privat taxisjåfør som jobber for seg selv

- Har lyst til å betale skatt, men får ikke lov til å betale skatt og registrere taxi selskap. Fordi de mangler taxi lisens.

- Har ikke taxi lisens, men bruker GPS til å vise vei

- En modernisering av taxi bransjen som gir privatfolk mulighet til å kjøre taxi uten taxi lisens

 

Taxi Sjåfør

- Ansatt av et selskap

- Betaler skatt

- Har taxi lisens. Ulovlig å bruke GPS og må pugge alle veier inn i hodet

- Tåler ikke konkurranse og syter mye

- Klarer ikke å modernisere seg i takt med teknologien

 

Nye yrker produseres av folket. Det er folket som lager nye yrker og ikke staten. Staten hindrer modernisering og utvikling når de skal prøve å kontrollere alt. Staten hindrer utvikling og modernisering når alt krever utdanning og lisenser. Synes privatfolk burde få lov til å registrere sitt eget taxi selskap uten taxi lisens. Taxi lisens er jo bare der for å hindre konkurranse og beskytte taxi monopol.

 

Norsk-Tipping tåler ikke konkurranse de heller. Norsk-Tipping er statens monopol på gambling og derfor er det ulovlige for alle andre å drive gambling selskaper i Norge.

 

Et nytt yrke i dagens samfunn er blogging. Krever ingen utdanning, lisens eller autorisasjon. Når staten ikke blander seg inn. Så ser man utvikling og modernisering. Når staten blander seg inn så stopper alt opp. Blogging er et nytt yrke og er ekstremt populært. Men dette yrket er ikke anerkjent av staten fordi det finnes ingen utdanningslinjer for det.

 

E-sport og video spill gaming er også et nytt yrke på lik linje med fotball og ski. Men ikke anerkjent av staten fordi det ikke finnes utdanning for det. Staten ser på videospill som hobby og ikke som en job. E-sport pro player er ikke hobby spillere og de jobber når de spiller spillet. LoL og Dota2 har jo enorme premier på sine konkurranser. Så når staten ikke blander seg inn. Så utvikler alt av seg selv. Video gaming er fortsatt ikker anerkjent som en jobb, selv om man tjener penger på det.

 

Nye yrker blir funnet opp av folket. Staten henger etter og vet ikke hvordan de skal kontrollere disse nye yrkene.

Staten er maktsyk. De ønsker kontroll, kontroll og masse kontroll. La nå folket jobbe og betale skatt uten at staten skal kontrollere alt.

 

Hvis norske stortingspolikere hele tiden skal oppføre seg som maktsyke kommunister. Så kan de flytte til Vietnam eller Nord Korea. Ikke alt krever kontroll og regler. Så lenge de betaler skatt så burde man la dem være i fred vel. De er produktive borgere som jobber til livets opphold. Problemet med uber er at de ikke får lov til å betale skatt. Fordi det de driver med er taxi transport uten lisens og dette er ulovlig ifølge Stortinget. Maktsyke mennesker kan flytte til Nord Korea. Der vil de bli gode venner med guden Kim Jong Un.

Endret av Finland
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er all grunn til tro at slike situasjoner vil oppstå sjeldnere med Uber, av den enkle grunn at slike sjåfører vil få en lav rating og med uber velger man sjåfør selv og man gir dem en tilbakemelding med en gang. Flinke, hyggelige og serviceinnstilte sjåfører får jobb, systemet er laget for å fremme profesjonelle folk. Køddene slipper ikke så lett til.

Det er sjelden jeg har hørt at klager til taxisentralene har fått noen som helst konsekvens, hvis de i det hele tatt gidder å ta i mot i klagen.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Dette er riktig lenke: Denne appen skal redde taxibransjen fra Uber.

 

Fra artikelen:

 

Uansett er tjenestene en gråsone, og den ønsker nå Kristiansand-selskapet Gomobile AS å utnytte. De har lansert tjenesten Mivai.

 

Tanken er at lave priser og enkel bestilling har vært noen av grunnene til at Uber gjør det bra. Så ved å gjøre det like enkelt å bestille vanlig drosje, og å gi en pris på forhånd, skal Mivai være en mulighet for drosjenæringen å komme på offensiven.

Dette som GoMobil her påpeker er helt korrekt: dersom en transporttjeneste (være det seg vanlig taxi eller Uber) er enkel å bruke og er billig, da vil kundene komme av seg selv.

 

Forøvrig så er ikke dette noe spesielt nytt. Da jeg nylig var i USA så kunne jeg via Uber-app'en også velge vanlig taxi fremfor en Uber-bil, så hvorfor skal ikke dette også være mulig her i Norge?

 

Uansett: et bra tiltak. :)

 

De tar feil, det er ikke enkel bestilling som er årsaken til at Uber gjør det bra, tross alt det er ikke så vanskelig å ringe et nummer.

 

Problemet er at taxiene kjører på tomgang mesteparten av tiden, og kompenserer for det med høye priser. Ubersjåfører tjener bare penger når de har kunder, og vil derfor bli hjemme når det er mangel på kunder. Dermed, så kan Uber sjåfører kjøre flere passasjerer per time og dermed ha lavere priser.

 

Et firma som kjører mesteparten av tiden vil ha en ekstrem prisfordel, og de gamle taxiene vil ikke klare å konkurrere. Fordi når de mister kunder, så kompenserer de det med å øke prisene enda mer. Det finnes ingen incentiver for taxiselskapene å sparke ansette eller gjøre reformer, og det vil også være ekstremt upopulært. Hvis Uber blir store, så vil de bli mer og mer avhengig av offentlige inntekter. Til slutt vil til og med offentlige begynne å bruke Uber eller et annet alternativ og den gamle taxinæringen vil kollapse.

 

Derfor vil de aldri klare å konkurrere med Uber, og de vil istedenfor prøve å forby Uber sånn at de kan forsette som før. Denne appen de lager, er bare for å vise at de ikke henger etter teknologien, sånn at de lettere kan forby Uber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tar feil, det er ikke enkel bestilling som er årsaken til at Uber gjør det bra, tross alt det er ikke så vanskelig å ringe et nummer.

Problemet er at taxiene kjører på tomgang mesteparten av tiden, og kompenserer for det med høye priser. Ubersjåfører tjener bare penger når de har kunder, og vil derfor bli hjemme når det er mangel på kunder. Dermed, så kan Uber sjåfører kjøre flere passasjerer per time og dermed ha lavere priser.

 

Et firma som kjører mesteparten av tiden vil ha en ekstrem prisfordel, og de gamle taxiene vil ikke klare å konkurrere. Fordi når de mister kunder, så kompenserer de det med å øke prisene enda mer. Det finnes ingen incentiver for taxiselskapene å sparke ansette eller gjøre reformer, og det vil også være ekstremt upopulært. Hvis Uber blir store, så vil de bli mer og mer avhengig av offentlige inntekter. Til slutt vil til og med offentlige begynne å bruke Uber eller et annet alternativ og den gamle taxinæringen vil kollapse.

 

Derfor vil de aldri klare å konkurrere med Uber, og de vil istedenfor prøve å forby Uber sånn at de kan forsette som før. Denne appen de lager, er bare for å vise at de ikke henger etter teknologien, sånn at de lettere kan forby Uber.

 

Kan allerede se for meg hva Stortinget kommer til å gjøre.

1. Alle taxi apper blir ulovlig å bruke.

2. Taxi bransjen blir subsidert med skattepenger for å sørge at arbeidsplasser overlever.

 

Taxi bransjen har monopol og de er beste kompiser med LO. De har veldig stor innflytelse over politikerne hos sosialist siden av politikken.  http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel570315.ece

 

Jeg kan garantere deg at Arbeiderpartiet kommer til å vinne neste Stortingsvalg. Da fordi arbeiderpariet vant nesten hele kommunevalget. AP er også finansiert av LO. Så taxi bransjen har veldig stor innflytelse i politikken. Det kommer nye lover etterhvert for å sikre at taxi bransjen overlever.

Endret av Finland
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De tar feil, det er ikke enkel bestilling som er årsaken til at Uber gjør det bra, tross alt det er ikke så vanskelig å ringe et nummer.

- Det er adskillig lettere å plukke opp telefonen min og trykke på "Hent meg" knappen fremfor å finne frem telefonnummeret, ringe sentralen, vente i telefonkø, for så å forsøke å forklare hvor man står. Spesielt om man er på en ny plass og ikke vet verken nummeret til taxisentralen eller hvor man er så er Uber konge. :)
 
Problemet er at taxiene kjører på tomgang mesteparten av tiden, og kompenserer for det med høye priser. Ubersjåfører tjener bare penger når de har kunder, og vil derfor bli hjemme når det er mangel på kunder. Dermed, så kan Uber sjåfører kjøre flere passasjerer per time og dermed ha lavere priser.
- Selvsagt, dette er ikke noe nytt. :)
 
Et firma som kjører mesteparten av tiden vil ha en ekstrem prisfordel, og de gamle taxiene vil ikke klare å konkurrere. Fordi når de mister kunder, så kompenserer de det med å øke prisene enda mer. Det finnes ingen incentiver for taxiselskapene å sparke ansette eller gjøre reformer, og det vil også være ekstremt upopulært. Hvis Uber blir store, så vil de bli mer og mer avhengig av offentlige inntekter. Til slutt vil til og med offentlige begynne å bruke Uber eller et annet alternativ og den gamle taxinæringen vil kollapse.

 

- Ja taxinæringen lever litt i bakvendt-land. Der hvor andre næringer ville satt ned prisen og satt i gang med innovasjon og nyskapning for å trekke til seg kunder, der kjører taxinæringen på med MER av det som ikke fungerer: høyere priser og mer klaging på konkurranse. :)

 
Derfor vil de aldri klare å konkurrere med Uber, og de vil istedenfor prøve å forby Uber sånn at de kan forsette som før. Denne appen de lager, er bare for å vise at de ikke henger etter teknologien, sånn at de lettere kan forby Uber.
- Taxinæringen er flinke til én ting: bedrive lobbyvirksomhet mot politikerne for å få de til å forby konkurrenter.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+2534

Fant i dag følgende innlegg på Vampus sin blogg: Røde flagg og bøllete Vampus.

 

Det som jeg synes var litt interessant er den mildt sagt useriøse retorikken som kommunikasjonssjef i Taxiforbund, Atle Hagtun, benytter seg av mot Vampus. Nå skal ikke jeg si at det er spesielt overraskende da jeg har diskutert med han før på blant annet digi.no og E24, men at han forventer å skulle bli tatt seriøst når han kaller de som er uenige med han for "bøllete" og "kunnskapsløse" er litt underlig. Men på den positive siden: med sånne talsmenn så er det kanskje ikke så mye å frykte fra taxinæringen? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...