Gå til innhold

Dagens gladnyhet: taximonopolet kan stå for fall


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

De skulle ha laget en norsk konkurrent til Uber.

 

Men slik er det alltid, når ny teknologi kommer blir den bekjempet av de som lever av gammel teknologi.

Men folket vil heller ha mp3 og strømming til telefon enn discman og cd-plater.

Taxibransjen har fortsatt en mulighet til å 'være med på leken' fremfor å gå baklengs inn i fremtiden. Dersom de slutter å klage over at det dukker opp konkurrenter og heller fokusererer på å lage gode og billige løsninger, da skal de nok se at kundene kommer.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Fem biler? Hvorfor skal man trenge fem biler for å bedrive persontransport? Jeg regner med at du fortsatt argumenterer ut i fra "den gamle forretningsmodellen" med løyver, selskap, etc? At taxi'er i dag er så dyrt at antall turer har gått ned og tid på holdeplass har gått opp henger jo sammen med at forretningsmodellen er fullstendig utdatert, ganske utrolig at du ikke ser det. :)

 

Du trenger i prinsippet kun følgende for å kjøre en person fra A til B:

  • En bil av grei kvalitet (dvs EU godkjent).
  • Forsikring.
  • Stedssans, evt en GPS.
  • Normal folkeskikk slik at man får noen kunder.

Taxinæringen i dag har ikke fulgt med i timen i det store og det hele, og det får de nå svi for. Men det er dessverre ikke bare næringen som får svi, kundene må også betale dyrt; hvilket skyldes politikernes innblanding.

Fordi man trenger 5 biler for å ha tilgjengelig mannskap, selv kjørte jeg en personbil og en minibuss, Ingen gidder å ta drosje hvis de ringer og får beskjed om at de må vente 4 timer fordi den eneste bilen i selskapet er på vei til gardermoen. Nå kjørte jeg heller ikke drosje i Oslo, og sto ikke 70% av tiden på en holdeplass men hadde bilene hjemme. Og når det kommer til bil så vil jeg ikke påstå at en Hyundai I40 er så veldig luksuriøs, ei heller så dyr. Drosje eiere har gått bort fra dyre Mercedeser og Volvoer da de er for dyre i forhold til inntjeningen. Jeg har til og med brukt Hiace som drosje fordi  på det stedet så var den det mest fornuftige valget.

 

Forsikring er dyrt for biler som går i transportnæring av den enkle grunn at de kjører vesentlig mye lenger enn ordinære personbiler, i 2011 kjørte jeg ca 170k km fordelt over en personbil og minibuss, når man i tillegg har flere sjåfører som kjører det samme så sier det seg at det ikke blir billig. Jeg vet du sliter med å få det inn i skallen at ting du ikke ser, som går i bakgrunnen koster penger. Men når/om Uber blir lovlig så vil du selv oppdage det at ting koster, at staten skal ha sitt og at drivstoff ikke er gratis.

 

Uber er jo heller ikke gratis, ettersom jeg har skjønt så tar de en viss % av turen i formidling. Så kan du jo kjøre en times tid for 350kr og se hvor mye du sitter igjen med etterpå til deg selv og dine utgifter. Ja drosjene skulle vært billigere, men da må vi også fjerne de fordyrende elementene i bakgrunnen. 

Lenke til kommentar

 

Fordi man trenger 5 biler for å ha tilgjengelig mannskap, selv kjørte jeg en personbil og en minibuss, Ingen gidder å ta drosje hvis de ringer og får beskjed om at de må vente 4 timer fordi den eneste bilen i selskapet er på vei til gardermoen. Nå kjørte jeg heller ikke drosje i Oslo, og sto ikke 70% av tiden på en holdeplass men hadde bilene hjemme. Og når det kommer til bil så vil jeg ikke påstå at en Hyundai I40 er så veldig luksuriøs, ei heller så dyr. Drosje eiere har gått bort fra dyre Mercedeser og Volvoer da de er for dyre i forhold til inntjeningen. Jeg har til og med brukt Hiace som drosje fordi  på det stedet så var den det mest fornuftige valget.

 

Forsikring er dyrt for biler som går i transportnæring av den enkle grunn at de kjører vesentlig mye lenger enn ordinære personbiler, i 2011 kjørte jeg ca 170k km fordelt over en personbil og minibuss, når man i tillegg har flere sjåfører som kjører det samme så sier det seg at det ikke blir billig. Jeg vet du sliter med å få det inn i skallen at ting du ikke ser, som går i bakgrunnen koster penger. Men når/om Uber blir lovlig så vil du selv oppdage det at ting koster, at staten skal ha sitt og at drivstoff ikke er gratis.

 

Uber er jo heller ikke gratis, ettersom jeg har skjønt så tar de en viss % av turen i formidling. Så kan du jo kjøre en times tid for 350kr og se hvor mye du sitter igjen med etterpå til deg selv og dine utgifter. Ja drosjene skulle vært billigere, men da må vi også fjerne de fordyrende elementene i bakgrunnen. 

 

 

Sammenlign hyundaien med taxier i hong kong så ser du hvorfor jeg kaller den en limousine.

 

 

Når jeg kjører en time hjem til sentrum fra jobb så kan jeg like gjerne plukke med meg en passasjer - jeg skal jo samme veien.

Med elbil har jeg ikke utgifter til drivstoff eller bompenger.

Kanskje jeg kjører passasjeren gratis for å ha noen å prate med på veien?

Hvis han vil betale noe så ordner appen det også, han trenger altså ikke å bruke tid på å gjøre opp når vi er fremme.

 

 

Siden du spør, den gamle bensinbilen hadde utgift på 100kr / timen i kjøring til jobb, totalt 200kr hver arbeidsdag. Om jeg hadde fått 350kr i timen ville jeg sittet igjen med overskudd på 500kr på veien til og fra jobben.

 

Samkjøring er mer effektivt og miljøvennlig og det er alltids en bil i nærheten som skal samme vei.

Dette er det du konkurrerer mot, og årsaken til at du får færre og færre kjøreoppdrag i året. 

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Jeg har jo skrevet litt om kostnadene her tidligere også, men la oss starte på nytt igjen. Først og fremst har man bilen som man vil betale ned så fort som mulig, til forskjell fra en privatperson er det ikke hensiktsmessig eller lønnsomt å ha denne på 10 år. Deretter kommer forsikring, når man har 5 kjøretøy som ruller bortimot 340k kilometer i året så blir ikke dette billig. Så kommer jo drivstoff of service for disse bilene. Deretter kommer lønnen til sjåførene, disse kjører som regel på provisjon, ergo % satser av innkjørt etter man har trekt fra mva, denne % satsen har btw synket de siste årene, når jeg startet lå den på 45%, og når jeg ble syk og ga meg i 2013 var den nede i 40,5%.

Så har man som kjent mva, den var på 8% av total summen, men ble vel øket med siste statsbudsjett til 10% om jeg ikke husker feil? Så har man arbeidsgiveravgift for alle ansatte, I tillegg kommer mobil telefon, klær til ansatte, avgift til drosjesentral og andre utgifter. Derfor er det dyrt å bli hentet og kjørt til døra i Norge.

Alle de utgiftene du nevnte her eksisterer i USA også. Hadde dette vært de eneste utgiftene så ville det kostet ca 500 kroner timen, ikke 1500 kroner timen.

 

Den største årsaken til de høye kostnadene er at taxiene kjører på tomgang 70% av tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

Det var enkelt å bruke og var billig, betalte 35$ for en tur på nesten 50 minutter en dag. Tørr ikke tenke på hva tilsvarende taxitur i Norge ville kostet, da hadde vi nok snakket om tusenvis av kroner.   :hm:

 

I forbindelse med jobb har jeg tatt drosje mellom Oslo og Eidsvoll noen ganger i det siste. Det er en sammenliknbar tur på omtrent 50 minutter og den koster helt riktig 2000 kroner. Jeg er glad jeg ikke betaler drosjeturene mine selv.

 

Jeg har jo skrevet litt om kostnadene her tidligere også, men la oss starte på nytt igjen. Først og fremst har man bilen som man vil betale ned så fort som mulig, til forskjell fra en privatperson er det ikke hensiktsmessig eller lønnsomt å ha denne på 10 år. Deretter kommer forsikring, når man har 5 kjøretøy som ruller bortimot 340k kilometer i året så blir ikke dette billig. Så kommer jo drivstoff of service for disse bilene. Deretter kommer lønnen til sjåførene, disse kjører som regel på provisjon, ergo % satser av innkjørt etter man har trekt fra mva, denne % satsen har btw synket de siste årene, når jeg startet lå den på 45%, og når jeg ble syk og ga meg i 2013 var den nede i 40,5%.

Så har man som kjent mva, den var på 8% av total summen, men ble vel øket med siste statsbudsjett til 10% om jeg ikke husker feil? Så har man arbeidsgiveravgift for alle ansatte, I tillegg kommer mobil telefon, klær til ansatte, avgift til drosjesentral og andre utgifter. Derfor er det dyrt å bli hentet og kjørt til døra i Norge. 

 

Ikke alle passasjerer er så kresne på hvilken bil de kjøres i, så kanskje dagens løyveinnahvere skulle vurdert å bruke billigere biler og ha den i litt lenger tid? Jeg tror ikke at folk flest stiller høyere krav til andres biler enn sine egne, så de vil nok heller ha en litt styggere bil og en billigere tur.

 

Når det gjelder forsikring og avstand, behøver ikke en bil å kjøre vesentlig mye mer. Konkurransetilsynet ønsker å legge til rette for at folk kan kjøre drosje på deltid. Dessuten vil det nok for mange sjåfører være aktuelt å ta med passasjerer på turer de skal kjøre uansett. Da blir grensekostnaden til både forsikring og drivstoff tilnærmet 0.

 

En selvstendig sjåfør uten ansatte trenger ikke bruke mer penger på mobiltelefon og klær eller betale arbeidsgiveravgift. Drosjesentralen og kortterminalen blir også overflødig med en app tilsvarende Uber.

 

 

Fordi man trenger 5 biler for å ha tilgjengelig mannskap, selv kjørte jeg en personbil og en minibuss, Ingen gidder å ta drosje hvis de ringer og får beskjed om at de må vente 4 timer fordi den eneste bilen i selskapet er på vei til gardermoen.

 

Det er ofte beskjeden jeg får med dagens løyvesystem. Og helt riktig er det derfor jeg ofte velger en pirattaxi når jeg er passasjeren. Det er større mulighet for å få tak i en drosje hvis hvem som helst med førerkort og forsvarlig bil kan kjøre og antall drosjer ikke begrenses av antall løyver.

 

 

Jeg vet du sliter med å få det inn i skallen at ting du ikke ser, som går i bakgrunnen koster penger. Men når/om Uber blir lovlig så vil du selv oppdage det at ting koster, at staten skal ha sitt og at drivstoff ikke er gratis.

 

Sto du opp på feil ben i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Nei, jeg bare lei alle forståsegpåere. Alle klager og syter over drosjeprisene, men ikke en kjeft klager og syter over at rørleggeren er dyr og overpriser materialet han bruker, eller snekkere og alle andre håndverkere. Så lenge man ikke driver eller har drevet en bedrift innenfor et yrkesområde så er det ikke lett å se hva som kreves og koster. Ting er dyrt i Norge av en grunn, og det er fordi lønnsnivået er blant verdens høyeste. Jeg kunne fint ha halvert drosjeprisen hvis jeg kunne overlevd på 80-100kr per time jeg kjørte, men man kan ikke overleve på en slik lønn i Norge. Jeg vet ikke hva slags yrke dere har, men jeg gjetter på at dere ikke kan halvere prisen dere tar for utføre jobben dere gjør. Og for dere som mener dere kan gjøre en bedre og billigere jobb enn oss som har og fremdeles utfører sjåførjobben så gjør det istedet for å klag.

 

Og for dere som tar og mener pirat taxi er best, fint, drep mitt tidligere yrke, men kom ikke og klag når en polakk tar deres håndverk eller arbeidsområdet deres blir flagget ut til et billigere land for det går ut på akkurat det samme. Og nei, jeg hadde ikke 70% tom tid på en holdeplass, hadde jeg hatt det ville jeg vært glad for da hadde jeg kanskje fått slappet av litt når jeg jobba og faktisk ikke brent meg så jævlig ut som jeg gjorde...  . 

Takk for meg :)

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi man trenger 5 biler for å ha tilgjengelig mannskap, selv kjørte jeg en personbil og en minibuss, Ingen gidder å ta drosje hvis de ringer og får beskjed om at de må vente 4 timer fordi den eneste bilen i selskapet er på vei til gardermoen. 

- Ringe? Tilgjengelig mannskap? 
Igjen: Ser du ikke at det er akkurat denne tankegangen som gjør at bransjen 'går baklengs inn i fremtiden'? Fremfor å benytte seg mer av moderne teknologi så benytter taxinæringen seg av lobbyvirksomhet og protestaksjoner hver gang det dukker opp en aktør som kan true de. Moderne teknologi gjør det helt utrolig enkelt å sette en som trenger å kjøres i kontakt med en som kan kjøre. Tiden da man måtte ringe til en sentral/sjåfør og spørre om å få bli kjørt er forbi. Dette må bransjen snart skjønne dersom de vil overleve. :)
 
Nå kjørte jeg heller ikke drosje i Oslo, og sto ikke 70% av tiden på en holdeplass men hadde bilene hjemme. Og når det kommer til bil så vil jeg ikke påstå at en Hyundai I40 er så veldig luksuriøs, ei heller så dyr. Drosje eiere har gått bort fra dyre Mercedeser og Volvoer da de er for dyre i forhold til inntjeningen. Jeg har til og med brukt Hiace som drosje fordi  på det stedet så var den det mest fornuftige valget.

 

- Nå har jeg ikke oversikt over alle taxi'er i landet, men alle de taxi'er jeg har kjørt i Norge er ikke akkurat billige biler. Når det gjelder tid på holdeplass så trekker jeg frem Oslo fordi at det er der jeg fant tall på det.

 
Forsikring er dyrt for biler som går i transportnæring av den enkle grunn at de kjører vesentlig mye lenger enn ordinære personbiler, i 2011 kjørte jeg ca 170k km fordelt over en personbil og minibuss, når man i tillegg har flere sjåfører som kjører det samme så sier det seg at det ikke blir billig. Jeg vet du sliter med å få det inn i skallen at ting du ikke ser, som går i bakgrunnen koster penger. Men når/om Uber blir lovlig så vil du selv oppdage det at ting koster, at staten skal ha sitt og at drivstoff ikke er gratis.

 

- Så hvordan klarer de som kjører Uber å få dette til å gå rundt? Det er jo vanlige personer som kjører i sin egen bil, betaler egen forsikring og egen bensin. Hvordan klarer de det?

 
Visste du forresten at i California så har Uber nesten erstattet vanlig taxinæring fullstendig? Hvordan har det seg? :)
 
Så nei: jeg kjøper ikke argumentet om at persontransport er så kostbart at det forsvarer en pris på 600 kroner for en 15 minutters tur.
 
Uber er jo heller ikke gratis, ettersom jeg har skjønt så tar de en viss % av turen i formidling. Så kan du jo kjøre en times tid for 350kr og se hvor mye du sitter igjen med etterpå til deg selv og dine utgifter. Ja drosjene skulle vært billigere, men da må vi også fjerne de fordyrende elementene i bakgrunnen. 
- Ja Uber tar en prosentandel, men det samme skjer vel også i vanlig taxinæring? Regner ikke med at sjåføren sitter igjen med alt selv!?
 
Ang. 350 kroner: hvem har sagt at det blir prisen her på berget? Jeg betalte 300 kroner for 50 minutters tur i statene, at det kanskje blir litt høyere her i Norge er ikke spesielt dramatisk. Dette må Uber (eller evt. andre aktører) selv finne ut av.
 
Klarer du forresten å gi et godt svar på det jeg skrev i dette innlegget
Hvordan kan det ha seg at i perioden 2007-2014 så gikk antall turer markant ned, tomkjøring gikk opp samtidig som prisene nesten fordoblet seg? I andre næringer ville man forsøkt å sette ned prisene for å trekke kunder, men i taxinæringen gjør man det stikk motsatte. Hvordan forsvarer næringen en slik forretningsmodell?
Svar: de trenger ikke å forsvare den da de blir beskyttet via løyveordingen. :)
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, jeg bare lei alle forståsegpåere. Alle klager og syter over drosjeprisene, men ikke en kjeft klager og syter over at rørleggeren er dyr og overpriser materialet han bruker, eller snekkere og alle andre håndverkere. 

- Nå trenger man ikke løyve for å bli rørlegger, snekker eller håndtverker da.
 
Så lenge man ikke driver eller har drevet en bedrift innenfor et yrkesområde så er det ikke lett å se hva som kreves og koster. Ting er dyrt i Norge av en grunn, og det er fordi lønnsnivået er blant verdens høyeste. Jeg kunne fint ha halvert drosjeprisen hvis jeg kunne overlevd på 80-100kr per time jeg kjørte, men man kan ikke overleve på en slik lønn i Norge. Jeg vet ikke hva slags yrke dere har, men jeg gjetter på at dere ikke kan halvere prisen dere tar for utføre jobben dere gjør. Og for dere som mener dere kan gjøre en bedre og billigere jobb enn oss som har og fremdeles utfører sjåførjobben så gjør det istedet for å klag.
- Hver enkelt bedrift må finne en forretningsmodell som er lønnsom i konkurranse med andre bedrifter, sånn gjelder det på stort sett alle andre områder. Konkurranse fører til innovasjon og billigere produkter/tjenester for forbrukeren. Men nå er ikke taxinæringen som andre næringer da, de har nemlig fått spesialtilatelse av politikerne til å kjøre taxi i form av løyveordningen.
 
Og for dere som tar og mener pirat taxi er best, fint, drep mitt tidligere yrke, men kom ikke og klag når en polakk tar deres håndverk eller arbeidsområdet deres blir flagget ut til et billigere land for det går ut på akkurat det samme. Og nei, jeg hadde ikke 70% tom tid på en holdeplass, hadde jeg hatt det ville jeg vært glad for da hadde jeg kanskje fått slappet av litt når jeg jobba og faktisk ikke brent meg så jævlig ut som jeg gjorde...  . 
- Ingen vil "drepe" yrket ditt, og de færreste her inne har nok noe imot taxisjåfører. Personlig synes jeg at de aller fleste taxisjåfører er hyggelig personer som utfører jobben sin utmerket. Men det jeg (og sikkert mange andre her inne) er i mot, det er løyveordningen som setter begrensing på hvem som kan få lov å kjøre taxi. Det folk her inne er i mot er at fredelige mennesker kan risikere å bli straffeforfulgt selv om de ikke gjør noe galt.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I forbindelse med jobb har jeg tatt drosje mellom Oslo og Eidsvoll noen ganger i det siste. Det er en sammenliknbar tur på omtrent 50 minutter og den koster helt riktig 2000 kroner. Jeg er glad jeg ikke betaler drosjeturene mine selv.

Taxinæringen får stort sett kun den type oppdrag i regi av bedrifter og/eller det offentlige. Vanlige mennesker finner seg ikke i sånne priser, da finner de andre alterantiver.

Lenke til kommentar

Nei, jeg bare lei alle forståsegpåere. Alle klager og syter over drosjeprisene, men ikke en kjeft klager og syter over at rørleggeren er dyr og overpriser materialet han bruker, eller snekkere og alle andre håndverkere. Så lenge man ikke driver eller har drevet en bedrift innenfor et yrkesområde så er det ikke lett å se hva som kreves og koster. Ting er dyrt i Norge av en grunn, og det er fordi lønnsnivået er blant verdens høyeste. Jeg kunne fint ha halvert drosjeprisen hvis jeg kunne overlevd på 80-100kr per time jeg kjørte, men man kan ikke overleve på en slik lønn i Norge. Jeg vet ikke hva slags yrke dere har, men jeg gjetter på at dere ikke kan halvere prisen dere tar for utføre jobben dere gjør. Og for dere som mener dere kan gjøre en bedre og billigere jobb enn oss som har og fremdeles utfører sjåførjobben så gjør det istedet for å klag.

 

Og for dere som tar og mener pirat taxi er best, fint, drep mitt tidligere yrke, men kom ikke og klag når en polakk tar deres håndverk eller arbeidsområdet deres blir flagget ut til et billigere land for det går ut på akkurat det samme. Og nei, jeg hadde ikke 70% tom tid på en holdeplass, hadde jeg hatt det ville jeg vært glad for da hadde jeg kanskje fått slappet av litt når jeg jobba og faktisk ikke brent meg så jævlig ut som jeg gjorde...  . 

 

Takk for meg :)

 

 

Det er ikke det samme.

 

Drosjenæringen mister kunder fordi folk får et verktøy som gjør samkjøring effektivt og lettvint.

Teknologien er din fiende like mye som bilen og toget var for transportnæringen som brukte hest og kjerre.

Det vil bli så mange tilgjengelige sjåfører at ingen kan jobbe med det på heltid, heller ikke piratsjåfører, istedenfor vil alle som vil kunne ta i et tak når de skulle ønske.

 

 

Det samme skjer med hotellbransjen, folk kan enkelt leie ut sine ledige rom / hytter til andre via internett. Kunden kan gå direkte til selgeren uten fordyrende mellomledd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Drosjenæringen mister kunder fordi folk får et verktøy som gjør samkjøring effektivt og lettvint.

Teknologien er din fiende like mye som bilen og toget var for transportnæringen som brukte hest og kjerre.

Det vil bli så mange tilgjengelige sjåfører at ingen kan jobbe med det på heltid, heller ikke piratsjåfører, istedenfor vil alle som vil kunne ta i et tak når de skulle ønske.

 

Det samme skjer med hotellbransjen, folk kan enkelt leie ut sine ledige rom / hytter til andre via internett. Kunden kan gå direkte til selgeren uten fordyrende mellomledd.

Ny teknologi og innovasjon kan til tider gjøre gamle yrker overflødige, sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. Det som her skiller vinnerne fra taperne er at vinnerne velger å omfavne ny teknologi og innovasjon fremfor å stritte i mot. :)

 

EDIT: Det er bare å tenke litt over det egentlig. Det finnes nok av biler i verden, og det finnes alltids mennesker som vil trenge å transporteres fra A til B; derfor er det jo helt genialt at moderne teknologi gjør det så enkelt å sette disse to gruppene i kontakt med hverandre.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Kunden kan gå direkte til selgeren uten fordyrende mellomledd.

 

Er ikke både AirBnB og Uber mellomledd mellom kunde og selger?

Tar ikke både AirBnB og Uber seg betalt for tjenesten de utfører?

 

Vel, der har du selve definisjonen på "fordyrende mellomledd" ...

 

Besparelsen for kunden og fortjenesten for selgeren ligger helt andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kunden kan gå direkte til selgeren uten fordyrende mellomledd.

 

Er ikke både AirBnB og Uber mellomledd mellom kunde og selger?

Tar ikke både AirBnB og Uber seg betalt for tjenesten de utfører?

 

Vel, der har du selve definisjonen på "fordyrende mellomledd" ...

 

Besparelsen for kunden og fortjenesten for selgeren ligger helt andre steder.

 

 

Hvor mange bestillinger tror du en ansatt på drosjesentralen kan håndtere?

 

Og hvor mange ansatte tror du det trengs for å drifte f.eks. uber med noen millioner bestillinger?

 

Mellomleddet kan ta en minimal provisjon til seg selv og likevel tjene godt grunnet det store volumet.

 

Drosjesentralen i sentrum har ikke sjanse til å konkurrere mot noen som kan gjøre samme jobb tilnærmet gratis.

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Kunden kan gå direkte til selgeren uten fordyrende mellomledd.

 

Er ikke både AirBnB og Uber mellomledd mellom kunde og selger?

Tar ikke både AirBnB og Uber seg betalt for tjenesten de utfører?

 

Vel, der har du selve definisjonen på "fordyrende mellomledd" ...

 

Besparelsen for kunden og fortjenesten for selgeren ligger helt andre steder.

 

 

Hvor mange bestillinger tror du en ansatt på drosjesentralen kan håndtere?

 

Du ville plutselig heller snakke om noe annet? Ja, det skjønner jeg for så vidt godt ...

Drosjesentraler kan jeg dessverre ingenting om, men jeg vet at AirBnB og Uber ikke er basert på at kunden går direkte til selgeren. Så slutt å si det!

Lenke til kommentar

 

 

Du ville plutselig heller snakke om noe annet? Ja, det skjønner jeg for så vidt godt ...

Drosjesentraler kan jeg dessverre ingenting om, men jeg vet at AirBnB og Uber ikke er basert på at kunden går direkte til selgeren. Så slutt å si det!

 

 

 

Hvis vi sier at en ansatt er superflink og kan håndtere 2 bestillinger per minutt på drosjesentralen da blir det 120 bestillinger på en time.

La oss si at det er en travel drosjesentral med 10 ansatte og de kan håndtere 1200 bestillinger i timen.

 

Du vil trenge 1000 ansatte for å håndtere 120,000 bestillinger i timen.

 

Hvor mange ansatte tror du driftet Uber når de hadde 120,000 bestillinger i timen?

 

Langt færre enn 1000, derfor har de mindre kostnader knyttet til organisering og blir derfor rimeligere enn drosjesentralen.

 

Derfor blir drosjesentralen et fordyrende mellomledd mens for eksempel Uber kan ta en langt mindre del av kaken.

 

Kunden kan sende meldinger direkte til selger, betalingen skjer såklart gjennom appen.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Hele poenget er vel at mellomledd, stort sett ikke er fordyrende, men billigere enn å gjøre samme jobben selv.

 

Myten om de fordyrende mellomleddene lever dog videre i diverse politiske ideologier. Dog, gjør de ett unntak for det eneste tilfellet hvor mellomleddet klart er fordyrende, nemlig politikken.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er ikke både AirBnB og Uber mellomledd mellom kunde og selger?

Tar ikke både AirBnB og Uber seg betalt for tjenesten de utfører?

 

Vel, der har du selve definisjonen på "fordyrende mellomledd" ...

 

Besparelsen for kunden og fortjenesten for selgeren ligger helt andre steder.

Ethvert mellomledd er fordyrende, men dersom mellomleddet bidrar til effektivisering så kan det fortsatt føre til besparelser for kunden. Uber er et sånt eksempel. En vanlig taxi jeg tok i statene kostet $40 for en 25 minutters tur. Med Uber betalte jeg $35 for en 50 minutters tur. Uber kan gjøre dette fordi at de har en mer effektiv forretningsmodell en tradisjonelle taxier. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hehey, det var jo dagens gladnyhet. Må nesten gi skryt til Oslo tingrett i denne saken for ikke å ha latt seg påvirke av taxinæringens lobbyvirksomhet. Det å straffeforfulge mennesker som i utgangspunktet ikke gjør noe galt, det er helt bak mål. Så: takk til dommerne i Oslo tingrett.

 

Får håpe at dette er et langt steg i riktig retning når det kommer til å få flere Uber-biler (og liknende biler) her i Norge, for det er virkelig langt på overtid.

 

Det er forøvrig litt morsomt å høre på det vanlige vissvasset til taxinæringen:

 

- Hvis den skulle bli stående, er i realiteten hele Yrkestransportloven satt ut av spill, med store konsekvenser for drosjenæringen og ikke minst kundene i hele landet, fortsetter Male.

Snakker Male om de samme kundene som må betale 500-600 kroner for en liten "svipptur"? 

 

- Det er en alvorlig situasjon for næringen, men også for samfunnet hvis ulovlig og svart arbeid kan konkurrere ut lovlig virksomhet med et pålagt samfunnsansvar, sier Male.

Nå betalte vel denne sjåføren skatt av inntekten sin da?

 

Uansett: dette var virkelig en gladnyhet. :)

Lenke til kommentar

Nå betalte vel denne sjåføren skatt av inntekten sin da?

 

 

Det tviler jeg på. I artikkelen fra Aftenposten står det:

 

 

 

I retten forklarte sjåføren at han har transportfirma og er registrert som et enkeltpersonforetak, som han mottar betalingene fra Uber gjennom. Han forklarte at han kun kjører i helgene og ikke har oversikt over hvor mye han har tjent som Uber-sjåfør.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...