Gå til innhold

Dagens gladnyhet: taximonopolet kan stå for fall


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

I så fall har konkurransen hatt en ønsket effekt. Aktørene tvinges til å være innovative og bruke bedre løsninger, eller legge opp.

Konkurranse fungerer, men å forvente at monopolister skal innrømme det er nok litt mye å forlange. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Heldigvis får du ikke penger av NAV hvis du sier opp jobben din selv.

 

Det er selvsagt kjipt for drosjesjåfører å tjene lite og kanskje bli nødt til å finne en annen jobb, men man kan ikke beskytte markedet deres bare på grunn av det. På samme måte gir man ikke Elkjøp monopol fordi de opplever konkurranse fra Expert. Hvis ikke det er etterspørsel etter arbeidet deres, er det bedre at de bare sitter hjemme og prøver å finne noe annet å gjøre.

 

Du gjør nok det. Men du må gjennom en karanteneperiode. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fant denne saken på osloby.no: Nå blir det flere gratismiddager til taxieierne.

 

Byrådet sier ja til to nye taxiselskaper, men vil ikke gi dem løyver. Derfor må sentralene kjempe om å få taxieiere fra andre selskaper. Dette betyr gratismiddager og lokketilbud til taxieierne.

Flott å lese at det er noen som setter fokus på den egentlige årsakene til at prisene kan øke samtidig som antall turer synker: nemlig det at taxisentralene konkurrerer om sjåførene fremfor å konkurrere om kundene.

 

....
Drosjeselskapene har nemlig ingenting å vinne på å sette ned prisene. For så lenge kunden velger den første bilen, vil selskapene uansett få sin andel av kunder. For taxisentralene vil det faktisk lønne seg å sette opp prisen.
 
Dette kommer av den spesielle modellen næringen er organisert på: Alle taxieiere i byen er selvstendig næringsdrivende, men må være tilknyttet en taxisentral. Sentralene får sin hovedinntekt fra eierne, som betaler 5-11 000 kroner i sentralavgift i måneden (avhengig av hvilken sentral det er).
 
Sentraler som for eksempel velger å sette opp takstene på sine turer, vil lokke til seg flere eiere. Dette er en vinn-vinn-situasjon for sentralen og eieren. For regningen havner til slutt hos kunden.
...

 

 

Det hjelper derfor lite å opprette nye taxiselskap så lenge det ikke opprettes nye løyver, da må man nemlig lokke til seg sjåfører fra andre selskap ved å tilby... ja nettopp: høyere lønn.

 

Mens byrådet tidligere ga nye selskaper taxiløyver med på kjøpet, har de nektet å gjøre det i denne omgang. Dette betyr at de to nye selskapene må overtale eiere fra andre selskaper til å hoppe over til dem.

 

Får krysse fingrene for at dagens løyveordning avvikles så fort som mulig slik at kundene kan få kjøre taxi til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Her er en artikkel fra forrige uke der man kan lese om avskilting og at LOs leder "frykter løsarbeidersamfunn":

 

https://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/11/10/2143/Gerd-Kristiansen/-frykter-lsarbeidersamfunn

 

Til stor applaus fra Kristiansen, har politiet i det siste avskiltet bilene til Uber-sjåfører. Dette gjør de ikke fordi bilene deres er utrygge eller fordi sjåførene er uærlige, uansvarlige eller setter passasjerene sine i fare. Det gjør de kun fordi sjåførene har hatt passasjerer uten løyve. Det kler et angivelig liberalt samfunn dårlig å straffe mennesker som ikke gjør noe galt.

 

Videre bommer Kristiansen totalt i sin kritikk av delingsøkonomien da hun frykter et løsarbeidersamfunn og tror at arbeidslivet vil bli som under depresjonen på 1930-tallet. En fri markedsøkonomi er til det beste for forbrukere og økonomien. På den ene siden gjør delingsøkonomien gode tjenester tilgjengelige for forbrukerne til en lavere pris. På den andre siden vil en deregulering av drosjetilbudet gjøre det mulig for arbeidstakere å jobbe i en bransje som tidligere var forbehold noen få.

 

Her er et langt mer balansert syn på delingsøkonomien: http://www.dn.no/grunder/2015/11/11/1638/Bente-Sollid-Storehaug/-politiet-avskilter-innovasjon

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Det er ikke rart taxi er dyrt i Norge, hvor enn jeg går i Oslo så ser jeg taxier kjøre på tomgang. De virker heller ikke spesielt interessert i å få flere kunder, trolig fordi de får betalt for å vente.

 

Å reformere taxisystemet er ikke bare bra for kundene. Det er også bra for arbeidsløse som nå kan lettere bli taxisjåfør. Uansett hvor dyrt Norge er, så gir det forsatt ingen mening at en timestur med taxi skal koste 1500 kroner. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+2534

Det er ikke rart taxi er dyrt i Norge, hvor enn jeg går i Oslo så ser jeg taxier kjøre på tomgang. De virker heller ikke spesielt interessert i å få flere kunder, trolig fordi de får betalt for å vente.

 

Å reformere taxisystemet er ikke bare bra for kundene. Det er også bra for arbeidsløse som nå kan lettere bli taxisjåfør. Uansett hvor dyrt Norge er, så gir det forsatt ingen mening at en timestur med taxi skal koste 1500 kroner. 

Amen. Du vet det er noe alvorlig galt en plass når det koster 50% mer for en 15 minutters taxitur enn en flytur ned til kontinentet.

 

Jeg var nylig i USA og fikk der gleden av å kjøre med Uber og kan ikke si noe annet enn at det fungerte utrolig bra. Sjekket loggen og jeg tok 12 10 Uber-turer i løpet av oppholdet der. Disse ti turene kostet $215 dollar og hver tur var vel på ca en halvtime. Kan ikke akkurat si at det er mye. Det var faktisk så enkelt og billig at jeg ikke engang gadd å lure på om jeg skulle bestille en Uber. :)

 

Det var enkelt å bruke og var billig, betalte 35$ for en tur på nesten 50 minutter en dag. Tørr ikke tenke på hva tilsvarende taxitur i Norge ville kostet, da hadde vi nok snakket om tusenvis av kroner.  :hm:

 

I tillegg var sjøførene alltid hyggelige og fant rett frem til destinasjonen hver eneste gang. :)

 

EDIT: Skrivefeil og liten korrigering.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Vel, du kan jo prøve å skulle leve på en tilsvarende timelønn selv med bil, utstyr og alt annet som følger med drosjeyrket... Men som jeg har skrevet før, ser du ikke hva det bak sjåføren koster så er det lett og mene at det er altfor dyrt her til lands.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kan forøvrig nevne at jeg tok en Uber black her i Oslo nå på fredag. Det kostet ca det samme som en vanlig taxi, og jeg følte at tjenesten jeg da betalte for var minst på lik linje som en vanlig taxi; om ikke bedre.

 

Snakket samtidig litt med Uber-sjåføren, og han kunne fortelle at han i løpet av siste uke hadde blitt stoppet av politiet fem (!) ganger og bedt om å fremvise løyve (noe han hadde siden Uber-black er en limousin-tjeneste). Har ikke politiet og politikerne bedre ting å bedrive tiden med enn å plage mennesker som ikke gjør noe galt?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Vel, du kan jo prøve å skulle leve på en tilsvarende timelønn selv med bil, utstyr og alt annet som følger med drosjeyrket... Men som jeg har skrevet før, ser du ikke hva det bak sjåføren koster så er det lett og mene at det er altfor dyrt her til lands.. 

 

Det er ikke noe problem å leve på den lønnen i USA, så lenge du kjører hele tiden. Grunnen til at det er dyrt i Norge, er fordi de bruker mesteparten av tiden til å vente på kunder.

 

Jeg forstår at Norge er dyrere enn USA, og en 50 minutters taxireise vil aldri koste 250 kroner. En normal pris i Norge ville ha vært ca 400 kroner + bompenger, ikke over 1000 kroner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke noe problem å leve på den lønnen i USA, så lenge du kjører hele tiden. Grunnen til at det er dyrt i Norge, er fordi de bruker mesteparten av tiden til å vente på kunder.

 

Jeg forstår at Norge er dyrere enn USA, og en 50 minutters taxireise vil aldri koste 250 kroner. En normal pris i Norge ville ha vært ca 400 kroner + bompenger, ikke over 1000 kroner.

Som Lord Nuker skriver så sier han at det koster med "bil, utstyr og alt annet". Jeg er da ikke helt sikker på hva det er han tenker på: hva annet trenger man egentlig enn en bil, en forsikring, førerkort samt muligens en GPS for å finne frem? Jeg eier en bil selv og har alle disse tingene, og kan ikke påstå at det er hinsides dyrt akkurat. Men nå har jeg selvsagt ikke splitter ny Mercedes da slik som mange taxisjåfører har. Jeg bruker heller ikke 70% av arbeidsdagen på å gjøre ingenting.

 

Ellers så er det nok riktig at en 50 minutters Uber-tur i Norge ikke ville kostet 35$, men den ville nok heller ikke "kostet skjorta" slik en vanlig taxi gjør. Jeg mener: en Uber Black som er en limousintjeneste koster ca det samme som en vanlig taxi her i landet, så er litt spent på hvor mye en Uber pop koster.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg har jo skrevet litt om kostnadene her tidligere også, men la oss starte på nytt igjen. Først og fremst har man bilen som man vil betale ned så fort som mulig, til forskjell fra en privatperson er det ikke hensiktsmessig eller lønnsomt å ha denne på 10 år. Deretter kommer forsikring, når man har 5 kjøretøy som ruller bortimot 340k kilometer i året så blir ikke dette billig. Så kommer jo drivstoff of service for disse bilene. Deretter kommer lønnen til sjåførene, disse kjører som regel på provisjon, ergo % satser av innkjørt etter man har trekt fra mva, denne % satsen har btw synket de siste årene, når jeg startet lå den på 45%, og når jeg ble syk og ga meg i 2013 var den nede i 40,5%.

Så har man som kjent mva, den var på 8% av total summen, men ble vel øket med siste statsbudsjett til 10% om jeg ikke husker feil? Så har man arbeidsgiveravgift for alle ansatte, I tillegg kommer mobil telefon, klær til ansatte, avgift til drosjesentral og andre utgifter. Derfor er det dyrt å bli hentet og kjørt til døra i Norge. 

Lenke til kommentar

I Norge er alle taxier å betrakte som limousiner.

Drosjenæringen i Norge har priset seg ut av markedet.

 

Drosjesentralene vil bli nedlagt og erstattet med utenlandske apper på telefon.



De skulle ha laget en norsk konkurrent til Uber.

 

Men slik er det alltid, når ny teknologi kommer blir den bekjempet av de som lever av gammel teknologi.
Men folket vil heller ha mp3 og strømming til telefon enn discman og cd-plater.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fem biler? Hvorfor skal man trenge fem biler for å bedrive persontransport? Jeg regner med at du fortsatt argumenterer ut i fra "den gamle forretningsmodellen" med løyver, selskap, etc? At taxi'er i dag er så dyrt at antall turer har gått ned og tid på holdeplass har gått opp henger jo sammen med at forretningsmodellen er fullstendig utdatert, ganske utrolig at du ikke ser det. :)

 

Du trenger i prinsippet kun følgende for å kjøre en person fra A til B:

  • En bil av grei kvalitet (dvs EU godkjent).
  • Personlig løyve, dvs førerkort.
  • Forsikring.
  • Stedssans, evt en GPS.
  • Normal folkeskikk slik at man får noen kunder.

Taxinæringen i dag har ikke fulgt med i timen i det store og det hele, og det får de nå svi for. Men det er dessverre ikke bare næringen som får svi, kundene må også betale dyrt; hvilket skyldes politikernes innblanding.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...