Gå til innhold

Dagens gladnyhet: taximonopolet kan stå for fall


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Anbudskjøring utgjør brorparten av oppdragene på dagtid

Du svarte ikke på spørsmålet. Jeg spurte om hvorfor.

 

Og igjen: fordi anbudskjøringen utgjør 60-70% av trafikken. Det gjelder ikke bare kjøring for det offentlige, men også faste avtaler o.l. vi har for bedrifter. Jeg har til og med kjørt pizza for dolly dimples.

 

 

Fordi det er mange som er villig til å jobbe for dårligere betingelser, som idag ikke får muligheten til å kjøre taxi.

Tull absolutt alle som i dag vil kjøre taxi kan kjøre taxi forutsatt at de har kjøreseddel. Fjerner du behovsprøvingen/løyveordningen er det en stor sannsynlighet at kravet om kjøreseddel fortsatt består. Mange Über sjåfører i statene er pliktig til å ha en gyldig kjøreseddel med de kvalifikasjonene det innebærer.

 

 

Og det er ikke så lett. For å bli taxisjåfør så må du konkurrere med masse andre søkere som også ønsker å bli taxisjåfør.

Hvor i landet er det du kommer fra hvor denne gigantiske køen av villige mennesker venter i kø på å bli taxisjåfører?! Jeg har ved flere anledninger utlyst stillinger på arbeidsmarkedet via Nav om å bli ansatt i firmaet mitt. På det meste har jeg hatt 19 søkere. Absolutt ingen av de var Nordmenn, som kunne snakke Norsk og ingen av de bodde i Norge. Og ingen av de hadde kjøreseddel

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Og igjen: fordi anbudskjøringen utgjør 60-70% av trafikken. Det gjelder ikke bare kjøring for det offentlige, men også faste avtaler o.l. vi har for bedrifter. Jeg har til og med kjørt pizza for dolly dimples.

At du har kjørt pizza fra dolly dimples, illustrerer problemet godt, det er for mange taxisjåførerer i Norge.

 

Tull absolutt alle som i dag vil kjøre taxi kan kjøre taxi forutsatt at de har kjøreseddel. Fjerner du behovsprøvingen/løyveordningen er det en stor sannsynlighet at kravet om kjøreseddel fortsatt består. Mange Über sjåfører i statene er pliktig til å ha en gyldig kjøreseddel med de kvalifikasjonene det innebærer.

 

Hvor i landet er det du kommer fra hvor denne gigantiske køen av villige mennesker venter i kø på å bli taxisjåfører?! Jeg har ved flere anledninger utlyst stillinger på arbeidsmarkedet via Nav om å bli ansatt i firmaet mitt. På det meste har jeg hatt 19 søkere. Absolutt ingen av de var Nordmenn, som kunne snakke Norsk og ingen av de bodde i Norge. Og ingen av de hadde kjøreseddel

 

 

Ta en titt på jobber under finn.no, og søk etter taxijobber i Oslo. Klarte du å finne noen jobber?

 

Hvordan skal man bli taxisjåfør når det ikke en gang finnes utlyste stillinger?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Du gir absolutt ingen mening. Hvorfor mener du det finnes for mange drosjesjåfører i Norge fordi dolly dimples har leid inn mine tjenester? 

 

Jeg har aldri brukt finn.no for å utlyse stillinger. Det koster penger, å utlyse stillinger via NAV koster ingenting. Det du kommer trekkende med beviser ingenting.

 

Det er heller ingen krav å skaffe seg kjøreseddel før man søker på jobb som drosjesjåfør. 

Lenke til kommentar

Du gir absolutt ingen mening. Hvorfor mener du det finnes for mange drosjesjåfører i Norge fordi dolly dimples har leid inn mine tjenester?

Fordi det gir ingen mening å kjøre pizza for dolly dimples for langt lavere lønn, om du har mer enn nok av kunder.

 

 

Jeg har aldri brukt finn.no for å utlyse stillinger. Det koster penger, å utlyse stillinger via NAV koster ingenting. Det du kommer trekkende med beviser ingenting.

 

Det er heller ingen krav å skaffe seg kjøreseddel før man søker på jobb som drosjesjåfør.

 

Jeg fant heller ingen taxistillinger i Oslo på rubrikk.no eller på nav.no. Jeg tok også en titt på deres hjemmesider.

 

Ikke bare er det vanskelig å finne stillinger, men når en ny stilling kommer så må du konkurrere med hele Oslo om de få stillingene. Så nei, ikke alle som ønsker det, kan kjøre taxi i Oslo.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Du gir absolutt ingen mening. Hvorfor mener du det finnes for mange drosjesjåfører i Norge fordi dolly dimples har leid inn mine tjenester?

Fordi det gir ingen mening å kjøre pizza for dolly dimples for langt lavere lønn, om du har mer enn nok av kunder.

 

Du trekker igjen konklusjoner om ting du ikke har greie på når du antar du at jeg kjører for dolly dimples "for langt lavere lønn". Men ikke ta det tungt, det er gjennomgående blant de fleste som liker å ha sterke meninger om drosjenæringen.

 

Jeg fant heller ingen taxistillinger i Oslo på rubrikk.no eller på nav.no. Jeg tok også en titt på deres hjemmesider.

Ledige stillinger som sjåfører utlyses ikke av taxisentralene, da taxisentralene ikke har noe med administrasjonen av den enkelte løyvehavers virksomhet.

 

Jeg tror det nok er best at vi sier oss enige i å være uenige. Det virker som om du har gjort det opp en mening uansett motinformasjonen jeg presenterer for deg. Du kan få det siste ordet hvis du ønsker.

Lenke til kommentar

Du trekker igjen konklusjoner om ting du ikke har greie på når du antar du at jeg kjører for dolly dimples "for langt lavere lønn". Men ikke ta det tungt, det er gjennomgående blant de fleste som liker å ha sterke meninger om drosjenæringen.

Du sa at du hadde en omsetning på 3000-3500 kroner, men du sa at du kjørte noe hele tiden.

 

Dette sa jeg var matematisk umulig, og du sa at du tok lavere betalt oppdrag. Hvorfor skulle du ta lavere betalt oppdrag om du har mer enn nok taxikunder?

 

 

Ledige stillinger som sjåfører utlyses ikke av taxisentralene, da taxisentralene ikke har noe med administrasjonen av den enkelte løyvehavers virksomhet.

 

Jeg tror det nok er best at vi sier oss enige i å være uenige. Det virker som om du har gjort det opp en mening uansett motinformasjonen jeg presenterer for deg. Du kan få det siste ordet hvis du ønsker.

Det har ikke noe å si hvem som utlyser dem, jeg søkte etter "taxi", "drosje" og "taxisjåfør". Det var forsatt ingen stillinger i hele Oslo på nav, finn.no eller rubrikk.no.

 

Da kan ikke alle som har lyst bli taxisjåfør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Da kan ikke alle som har lyst bli taxisjåfør.

Joda, alle som klarer å tvinge et løyve ut av politikerne kan bli taxisjåfører. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Da kan ikke alle som har lyst bli taxisjåfør.

Joda, alle som klarer å tvinge et løyve ut av politikerne kan bli taxisjåfører. ;)

 

Du er klar over at du ikke trenger et drosjeløyve for å kjøre taxi, ikkesant?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du er klar over at du ikke trenger et drosjeløyve for å kjøre taxi, ikkesant?

Atdetvar? Så du sier at jeg KAN starte opp mitt eget taxiselskap uten å måtte spørre noen om lov først? Så flott, men hvorfor får da ikke Über lov til å starte opp her i landet? Mener du altså da å si at Norges Taxiforbund tar feil i det de skriver på sine nettsider?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Du er klar over at du ikke trenger et drosjeløyve for å kjøre taxi, ikkesant?

Atdetvar? Så du sier at jeg KAN starte opp mitt eget taxiselskap uten å måtte spørre noen om lov først? Så flott, men hvorfor får da ikke Über lov til å starte opp her i landet? Mener du altså da å si at Norges Taxiforbund tar feil i det de skriver på sine nettsider?

 

Ok, greit å få bekreftet. Det er ganske utrolig at en person, når vedkommende beviselig vet så lite som du tilsynelatende gjør om et tema, samtidig kan ha så sterke meninger om samme sak. Men deg om det.

 

Nei, du trenger ikke drosjeløyve for å kjøre taxi. Du trenger drosjeløyve for å drive din egen bil under ditt egen virksomhet. For å kjøre bilen i næringen trenger du kjøreseddel. Kjøreseddel kan hvem som helst (med et rent rulleblad) få og er ikke begrenset slik løyver er. Har du ikke kjøreseddel kan du ikke kjøre taxi selv om du har løyve. Man kan altså helt fint kjøre taxi uten drosjeløyve men med kjøreseddel ved å bli ansatt hos en som har løyve.

 

Uber er heller ikke forbudt, men det er ikke lov til å drive egen taxi uten drosjeløyve. Har du løyve kan du selvsagt bruke Uber til å formidle turene dine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ok, greit å få bekreftet. Det er ganske utrolig at en person, når vedkommende beviselig vet så lite som du tilsynelatende gjør om et tema, samtidig kan ha så sterke meninger om samme sak. Men deg om det.

Jeg tror det er du som har kjørt deg selv fast, og som nå prøver å ro deg ut igjen.

 

Nei, du trenger ikke drosjeløyve for å kjøre taxi. Du trenger drosjeløyve for å drive din egen bil under ditt egen virksomhet. For å kjøre bilen i næringen trenger du kjøreseddel. Kjøreseddel kan hvem som helst (med et rent rulleblad) få og er ikke begrenset slik løyver er. Har du ikke kjøreseddel kan du ikke kjøre taxi selv om du har løyve. Man kan altså helt fint kjøre taxi uten drosjeløyve men med kjøreseddel ved å bli ansatt hos en som har løyve.

 

Dette er flisespikkeri, og det tror jeg du vet utmerket godt selv. Til syvende og sist, uansett hvor mye du sier noe annet, så må jeg først få et løyve av politikerne før jeg kan få lov til å kjøre folk rundt i Grimnirs Taxi. Nytter ikke med kjøreseddel dersom jeg ikke får tildelt denne lappen hvor det står "løyve" på.

 

Uber er heller ikke forbudt, men det er ikke lov til å drive egen taxi uten drosjeløyve. Har du løyve kan du selvsagt bruke Uber til å formidle turene dine.

 

Så argumentasjonen går noe sånt som dette: "Ja du står selvsagt helt fritt til å starte opp et taxiselskap, men du får ikke lov til å ha passasjerere i bilene dine før politikerne har gitt deg lov til dette". Flotte greier altså. :)

 

Men Vonvaff, dette har vi diskuterte opp, ned og i mente så det er liten vits å starte ned den galleien en gang til. Jeg har liten interesse av å fortsette en diskusjon med noen som ikke tar inn over seg at dagens løyveordning i prinsippet har ført til et taximonopol. 

Lenke til kommentar

 

Ok, greit å få bekreftet. Det er ganske utrolig at en person, når vedkommende beviselig vet så lite som du tilsynelatende gjør om et tema, samtidig kan ha så sterke meninger om samme sak. Men deg om det.

Jeg tror det er du som har kjørt deg selv fast, og som nå prøver å ro deg ut igjen.

 

 

 

Vedkommende var klar i sin uttalelse, du leste enten ikke hva han skrev, eller kom med en stråmann. Det framstår bare som dustete å kalle det roing.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vedkommende var klar i sin uttalelse, du leste enten ikke hva han skrev, eller kom med en stråmann. Det framstår bare som dustete å kalle det roing.

 

AtW

Sukk, begynner du også nå? Hvor har jeg tilegnet han meninger han ikke har? Vonvaff prøver å argumentere for at hvem som helst kan kjøre taxi, noe man jo selvsagt ikke kan gjøre dersom man ikke har både kjøreseddel OG løyve. Kjøreseddel får man enkelt dersom man oppfyller krav til vandel og helse, et løyve får man ikke like enkelt; der må man be politikerne om lov. Når han så sier "Du trenger drosjeløyve for å drive din egen bil under ditt egen virksomhet. " så er det flisespikkeri i aller høyeste grad. Saken er rimelig enkel: Løyveordningen legger en begrensing på hvor mange taxi'er som til enhver tid får lov til å operere, og det er DET som er sakens kjerne. Alt annet blir utenomsnakk.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg tror det er du som har kjørt deg selv fast, og som nå prøver å ro deg ut igjen.

Jeg vil nå påstå at å finne opp sine egne definisjoner og nekte å ta inn over seg at man bruker sine egne definisjoner i en diskusjon, samt bortforklare det faktum at man ikke vet at man kan kjøre taxi uten drosjeløyve- bevilgning ved å kalle det "flisespikkeri" også minner sterkt som å ha "kjør seg selv fast" og roing.

 

Dette er flisespikkeri, og det tror jeg du vet utmerket godt selv.

Nei, det er av ganske vesentlig betydning når du hevder at man ikke kan kjøre taxi uten løyve og viser en ganske graverende mangel på forståelse for hvordan dette faktisk fungerer. Ta dette i sammenheng med at du bruker Oslo som et sammenligningsrunnlag for hvordan hele næringen i hele landet fungerer og drar til stadighet konklusjoner for hvordan ting er og hvordan ting bør være ut ifra dette snevre holdepunktet, så er det ganske tydelig hvem av oss som har kjørt seg fast.

 

Men Vonvaff, dette har vi diskuterte opp, ned og i mente så det er liten vits å starte ned den galleien en gang til. Jeg har liten interesse av å fortsette en diskusjon med noen som ikke tar inn over seg at dagens løyveordning i prinsippet har ført til et taximonopol.

 

Du har liten interesse av å fortsette en diskusjon, punktum. Men ta det med ro, jeg har også liten interesse av å fortsette en diskusjon med en som nekter å ta inn over seg motinformasjon. Så kan du heller fortsette diskusjonen med meg ved å henvise til meg i tredjeperson (for du er jo så lite interessert  :wee: )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg vil nå påstå at å finne opp sine egne definisjoner og nekte å ta inn over seg at man bruker sine egne definisjoner i en diskusjon, samt bortforklare det faktum at man ikke vet at man kan kjøre taxi uten drosjeløyve- bevilgning ved å kalle det "flisespikkeri" også minner sterkt som å ha "kjør seg selv fast" og roing.

Dersom jeg starter opp et eget taxiselskap med en bil og meg selv som sjåfør.

  • Er det da nok at jeg får oppfyller krav til vandel og helse slik at jeg kan få en kjøreseddel? Ja eller nei!
  • Må jeg også i tillegg ha et løyve? Ja eller nei!

 

Nei, det er av ganske vesentlig betydning når du hevder at man ikke kan kjøre taxi uten løyve og viser en ganske graverende mangel på forståelse for hvordan dette faktisk fungerer. Ta dette i sammenheng med at du bruker Oslo som et sammenligningsrunnlag for hvordan hele næringen i hele landet fungerer og drar til stadighet konklusjoner for hvordan ting er og hvordan ting bør være ut ifra dette snevre holdepunktet, så er det ganske tydelig hvem av oss som har kjørt seg fast.
Se spørsmålet mitt over: kan jeg bare starte opp mitt eget taxiselskap, Grimnirs Taxi, og så starte å kjøre? Ja eller nei!
 
Du har liten interesse av å fortsette en diskusjon, punktum. Men ta det med ro, jeg har også liten interesse av å fortsette en diskusjon med en som nekter å ta inn over seg motinformasjon. Så kan du heller fortsette diskusjonen med meg ved å henvise til meg i tredjeperson (for du er jo så lite interessert   :wee: ).

Ja jeg henviser til deg i tredjeperson, so what? Forøvrig så var det vel du som svarte på mitt innlegg denne gangen, og da bør jeg vel svare eller hva?  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Nei, det er av ganske vesentlig betydning når du hevder at man ikke kan kjøre taxi uten løyve

I og med at det vel er løyve, og ikke kjøreseddel, som (mest) begrenser antall konkurrenter, samt at det er konkurrensebegrensinger som Grimnir er klar motstander av vil jeg si at det er nærliggende å tolke hans "kjøre taxi" som "drive taxi".

 

Da blr det ikke stort mer enn å påpeke at hans ordvalg er feil når du påpeker at man kun trenger kjøreseddel for å kjøre, ikke løyve.

 

På den annen side er det vel greit om Grimnir prøver å rette opp ordvalget, selv om det kanskje ikke kan sies å være kjernen i argumentasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I og med at det vel er løyve, og ikke kjøreseddel, som (mest) begrenser antall konkurrenter, samt at det er konkurrensebegrensinger som Grimnir er klar motstander av vil jeg si at det er nærliggende å tolke hans "kjøre taxi" som "drive taxi".

Da blr det ikke stort mer enn å påpeke at hans ordvalg er feil når du påpeker at man kun trenger kjøreseddel for å kjøre, ikke løyve.

 

På den annen side er det vel greit om Grimnir prøver å rette opp ordvalget, selv om det kanskje ikke kan sies å være kjernen i argumentasjonen.

Nettopp, takk. Det er ikke krav til kjøreseddel som fører til monopollignende tilstander, det er det løyveordningen som gjør. Burde selvsagt også, som du sier, skrevet "drive taxi" og ikke "kjøre taxi"..

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Du har liten interesse av å fortsette en diskusjon, punktum. Men ta det med ro, jeg har også liten interesse av å fortsette en diskusjon med en som nekter å ta inn over seg motinformasjon. Så kan du heller fortsette diskusjonen med meg ved å henvise til meg i tredjeperson (for du er jo så lite interessert   :wee: ).

Ja jeg henviser til deg i tredjeperson, so what? Forøvrig så var det vel du som svarte på mitt innlegg denne gangen, og da bør jeg vel svare eller hva?  :)

 

 

Øh, nei. Nå var det et innlegg foretatt av en annen person jeg linket til der du henviste til meg og den diskusjonen vi hadde tidligere som du ønsket å "avslutte". Jeg har forresten tidligere forklart ganske greit hva som er forskjellen på et monopol og dagens løyveordning.

 

Å repetere dette ser jeg som unødvendig dog, når du ikke engang ser den praktiske eller teorietiske hensikten med å skille mellom betydningen "kjøre" taxi og "drive" taxi. Forskjellen her er jo "flisespikkeri" ifølge deg. Jeg skjønner derfor at det er fånyttes å diskutere dette videre

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

....

Er det feil nå å kommentere på hva andre debattanter har sagt?

 

Kan du forøvrig være så vennlig å svare meg på de spørsmålene jeg spurte om? Dersom jeg driver et taxiselskap med en bil og meg selv som sjåfør, da er det ingen reell forskjell på "kjøre" og "drive". Ser du hva jeg vil frem til? Kan du svare?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...