Gå til innhold

Dagens gladnyhet: taximonopolet kan stå for fall


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

I dag blir prisene regulert av de forskjellige sentralene, det skal derfor være mulig å be om pris hva de forskjellige distansene koster til enhver tid. Norges taxi har til og med en side for det http://www.taxikalkulator.no/Der får du opp spesifisert hva som havner under den endelige totalsummen. Når kundene kom og spurte meg om pris ga jeg de et ca overslag og oppdaget jeg at jeg bommet grovt, så stoppet jeg takstameteret når jeg hadde nådd summen jeg oppga, men jeg vet også at det ikke er så mange sjåfører som operer som det jeg gjorde. 

 

Er dette et argument mot deregulering eller en ren opplysning?

 

Jeg er for fjerning av løyve ordningen, men da må næringen som vonfaff sier konkurrere på likt grunnlag.

 

Det har alltid vært meningen at alle aktører skal konkurrere på likt grunnlag, der det ikke stilles ulike krav til ulike sjåfører. På det punktet er vi, dere og Konkurransetilsynet enige.

 

Og bare for et siste stikk ang. pris, dere skriker monopol osv, men åpne opp gluggene og se rundt dere, hvor hen i dette landet uansett bransje er det ikke prissamarbeid uansett hva man sier? Se på drivstoffspriser, mat, klær, spill, u name it. Alle operer med bortimot identiske priser, og det er fordi det slik markedet er bygd opp,

 

Eksplisitt prissamarbeid er ulovlig og det ser man ikke så ofte. Implisitt prissamarbeid er under enkelte forutsetninger ulovlig og er også noe Konkurransetilsynet motarbeider.

 

Du har rett i at drivstoffprisene er tilnærmet like over alt. Det henger sammen med at det er svært lite rom for differensiering og at det er stor konkurranse blant aktørene. Den eneste funksjonen til drivstoff er at den skal få kjøretøyet ditt til å gå og bensinen er like effektiv uansett hvor du kjøper den. Jeg er derimot ikke enig i at mat, klær eller spill selges til bortimot identiske priser. I deres markeder er det høy konkurranse og høy differensiering.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Hva om du prøver å drive taxi selv og ser kostnadsnivået? Det er generelt høyt her til lands. Du kan jo starte en konkurrent, kjøpe inn Lada-er og ha aper til sjåfør?

Det virker ikke som du har den fjerneste anelse hva ting koster her i landet. Sammenligne med lavprisbilletter på fly blir bare teit all den tid slike må bestilles opptil flere måneder før og er ofte ugunstige tidspunkt. Prøv og bestill en billett nå som du skal fly med i morgen klokka 10 f.eks så kan du se hva prisen blir. Lave priser betyr bare at de vil bli kvitt den billetten istedet for å kjøre tomt sete.

Du har helt rett, jeg har ingen anelse om hva det koster å drive et tradisjonelt taxiselskap, det er derfor jeg helst ville sett at gründere som er i stand til å tenke nytt får lov til å slippe til uten å måtte spørre politikerne om lov. Dyktige mennesker har nemlig en tendens til å finne en forretningsmodell som fungerer, og som ikke innebærer at sjåførene må sitte over halvparten av tiden sin på holdeplass. Det har vært aktører som har forsøkt å starte opp, men som pga rigid lovverk og massive protester fra taxinæringen har vært nødt til å skrinlegge planene sine.

 

Fra overnevnte lenke:

I 1999 fikk næringen lov til å fastsette sine egne priser på fritt grunnlag. Vi påpekte for Byrådene i Oslo at priselastisitet måtte innføres som en komponent i behovsprøvingen for å sikre reell behovsprøving. Hvis ikke blir behovsprøvingen helt uten noen verdi.
 
Fra 1999 -og frem til vi fikk avslaget i 2006, hadde de 1780 drosjeeierne – som hele tiden hadde hatt rollen som «nok taxier» i regi av Oslo kommune, doblet prisene sine.
 
Vi påpekte for Byrådene at noe var fryktelig galt med praksisen og måten det ble regulert på, når de beskyttede aktørene selv kunne forhindre nyetableringer og konkurranse, bare ved å skru opp prisene sine tilstrekkelig for å holde etterspørselen og dermed “behovet” for taxi i sjakk. Behovsprøving etter antall, når prissettingen er fri, er også et incentiv til aktørene om å holde et særlig høyt prisnivå. Blir litt som å si: “Dere blir belønnet med at nyetableringer ikke vil bli tillatt i deres næring, dersom dere holder etterspørselen nede på et nivå som dere selv klarer å håndtere”
........................................
Oslo kommunes praksis har ført drosjetilbudet i Oslo inn i en tilstand der drosje koster omtrent dobbelt så mye som det burde -eller kunne ha kostet, samtidig som kundene opplever at drosjetilbudet har blitt dobbelt så “dårlig” som det var tidligere. Til tross for sterk befolkningsvekst og en stadig voksende andel uten egen bil, har drosjenæringen mistet nesten 60 prosent av sine kjøreoppdrag. Dermed ligger det an til at nyetableringer aldri vil bli tillatt. Kommunen har satt all innovasjon og utvikling av konkurranse i drosjetilbud i sjakk matt, samtidig som de med sin praksis har tilrettelagt for en utvikling med sterk prisvekst og kvalitetsforvitring.
........................................
Selv om det står klart i loven at drosjenæringen skal behovsprøves, og at tidligere praksis har vært å behovsprøve etter kun antallet taxier (tilgjengelighet og antall taxier som eneste kriterium), så må kommunen sette nye premisser eller nye kriterier for å behovsprøve når nye premisser oppstår. Fri prissetting oppsto som en helt ny premiss for behovsprøvingen i 1999, uten at kommunen innførte dette som kriterium for den videre reguleringen. Behov i dag handler altså om så veldig mye mer enn bare antall taxier.

 

Ang. flybxilletter: http://www.norwegian.no/no/ har masse billige flybiletter, gå inn der og sjekk selv. Dessuten hvor mange er det som tropper opp på flyplassen og sier "JEG MÅ HA EN BILLETT NUH", de aller fleste planlegger litt i forkant og shopper etter den billigste turen. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Og igjen er det bare Oslo du sikter på. Resten av landet fungerer ikke slik som Oslo gjør, ingen byer er en mal for hvordan landet er! når man beveger seg 20min utenfor stor Oslo vil du se en ganske annerledes verden når det kommer til flere ting, hvor også blant annet taxi prisene blir regulert av... tadaaa konkurransetilsynet selv, som setter gjeldene takster en eller to ganger i året avhengig av hva de føler for...

 

Edit: etter litt google søking fant jeg dette kartet

http://www.konkurransetilsynet.no/imagevaultfiles/id_1923/cf_5/parallelltakst_-_vedlegg_1_til_h-ringsnotat.pdf#search=drosje takster

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Det har vært aktører som har forsøkt å starte opp, men som pga rigid lovverk og masive protester fra taxinæringen har vært nødt til å skrinlegge planene sine.

 

Interessant historie.

 

Og igjen er det bare Oslo du sikter på. Resten av landet fungerer ikke slik som Oslo gjør, ingen byer er en mal for hvordan landet er! når man beveger seg 20min utenfor stor Oslo vil du se en ganske annerledes verden når det kommer til flere ting, hvor også blant annet taxi prisene blir regulert av... tadaaa konkurransetilsynet selv, som setter gjeldene takster en eller to ganger i året avhengig av hva de føler for...

 

 

Har du noen linker til kilder på hvordan dette fungerer? 

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og igjen er det bare Oslo du sikter på. Resten av landet fungerer ikke slik som Oslo gjør, ingen byer er en mal for hvordan landet er! når man beveger seg 20min utenfor stor Oslo vil du se en ganske annerledes verden når det kommer til flere ting, hvor også blant annet taxi prisene blir regulert av... tadaaa konkurransetilsynet selv, som setter gjeldene takster en eller to ganger i året avhengig av hva de føler for...

 

Edit: etter litt google søking fant jeg dette kartet

http://www.konkurransetilsynet.no/imagevaultfiles/id_1923/cf_5/parallelltakst_-_vedlegg_1_til_h-ringsnotat.pdf#search=drosje takster

Må man ikke søke om løyve andre steder i landet mener du? Eller? Hva mener du egentlig? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Og igjen er det bare Oslo du sikter på. Resten av landet fungerer ikke slik som Oslo gjør, ingen byer er en mal for hvordan landet er! når man beveger seg 20min utenfor stor Oslo vil du se en ganske annerledes verden når det kommer til flere ting, hvor også blant annet taxi prisene blir regulert av... tadaaa konkurransetilsynet selv, som setter gjeldene takster en eller to ganger i året avhengig av hva de føler for...

 

Edit: etter litt google søking fant jeg dette kartet

http://www.konkurransetilsynet.no/imagevaultfiles/id_1923/cf_5/parallelltakst_-_vedlegg_1_til_h-ringsnotat.pdf#search=drosje takster

Må man ikke søke om løyve andre steder i landet mener du? Eller? Hva mener du egentlig? :)

 

Jo, løyve gjelder hele landet, prisene derimot som drosjene kan ta blir regulert av staten utenfor de største byene.... Og nei, de er ikke dyrere, tvert imot...

 

 

 

Det har vært aktører som har forsøkt å starte opp, men som pga rigid lovverk og masive protester fra taxinæringen har vært nødt til å skrinlegge planene sine.

 

Interessant historie.

 

Og igjen er det bare Oslo du sikter på. Resten av landet fungerer ikke slik som Oslo gjør, ingen byer er en mal for hvordan landet er! når man beveger seg 20min utenfor stor Oslo vil du se en ganske annerledes verden når det kommer til flere ting, hvor også blant annet taxi prisene blir regulert av... tadaaa konkurransetilsynet selv, som setter gjeldene takster en eller to ganger i året avhengig av hva de føler for...

 

 

Har du noen linker til kilder på hvordan dette fungerer? 

 

Geir :)

 

 

Her http://www.konkurransetilsynet.no/no/konkurranseregler/drosjemarkedet/parallelltakst/?hl=drosje%20takster

 

http://www.konkurransetilsynet.no/iknowbase/content/427460/v2007-3_maksimalpris_drosje.pdf#search=drosjetakster

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

 

Takk. Det var vel slik jeg antok det var. Det synes meningsløst at konkurransetilsynet av alle skal blande seg inn i prisfastsettelsen, men i et regulert marked blir det vel sånn.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Takk. Det var vel slik jeg antok det var. Det synes meningsløst at konkurransetilsynet av alle skal blande seg inn i prisfastsettelsen, men i et regulert marked blir det vel sånn.

 

Geir :)

Selvfølgelig er det meningsløst at staten skal blande seg inn i disse tingene, men forsøk å forklare det til en planøkonom. :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det meningsløst at staten skal blande seg inn i disse tingene, men forsøk å forklare det til en planøkonom. :)

 

Jeg er for gammel til å prøve å overbevise de frelste. Min stemme er rettet mot dem som enda lar seg påvirke i den ene aller andre retning. (Hvilket slett ikke alltid er de samme som jeg diskuterer med, de er ofte blant de frelste, men istedet alle de som leser disse trådene.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Uten i det minste kardemommeloven, som sier at du skal være grei og snill, er det ingenting som hindrer deg i å være slem. Er du snill og grei mot kundene om du samarbeider med konkurrenter om høye priser? Er du snill mot konkurrenter om du kjøper deg eksklusivitet i butikker, og slik hindrer andre i å omsette sine varer?

 

Hvem skal avgjøre hva som er snilt og hva som er slemt? Du frykter kanskje at jeg vil gjøre urett mot deg, derfor vil du komme meg i forkjøpet, eller du skjønner kanskje ikke at det du gjør påvirker mitt liv negativt, og vise versa, derfor må vi snakke sammen og vurdere i fellesskap hva som er snilt og slemt. Ut fra det lager vi lover slik at de som kommer etter oss ikke trenger å gjøre samme feil som oss. Slike lover kalles også reguleringer. Dette er reguleringer som bevirker at samhandling mellom mennesker går greit. Vi kan kalle dem gode reguleringer.

 

Men de som har makt kan også lage reguleringer som befester deres posisjon og hindrer andre i å komme frem i samfunnet. Det er denne typen reguleringer som innskrenker frihet. Dette er dårlige reguleringer.

 

Uten gode reguleringer er det de med makt som bestemmer, og de vil lage dårlige reguleringer. Uten makt er du sjanseløs selv om du har den beste ideen, det beste produktet, eller den beste måten å produsere på.

 

Derfor må vi ha reguleringer. Men bare gode reguleringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om du prøver å drive taxi selv og ser kostnadsnivået?

Det er desverre ikke mulig, fordi da vil politiet arrestere meg. Det er derfor vi sier at taxinæringen er et monopol.

 

Og det er for dyrt. Hvis en taxi i Oslo er opptatt 70% av tiden, fra klokken 12 - 20, så vil man tjene ca 6000 kroner iløpet av en dag.Kostnadene for å kjøre taxi er ikke nærheten av å være 6000 kroner per dag, eller så hadde prisene i utlandet vært langt nærmere de norske. Grunnen til at taxi er så dyrt i Norge er at det er altfor mange taxier i Norge. Svært mange taxier står stille store deler av dagen, og de går normalt tomme tilbake. Kjører bare taxien 25% av tiden, så tjener man ikke mer enn 2000 kroner.

 

Men vil ikke frislipp føre til flere taxier? Langt ifra, fordi det vil presse mange taxier ut av markedet. Idag så kjemper taxiselskapene om å få flest taxisjåfører, men i et fritt marked så vil de heller fokusere på å få flest kunder. Taxiselskapet som får flest kunder, vil kunne ha de laveste prisene og taxiselskaper som ikke klarer å tilpasse seg vil kollapse. På den måten vil taxiprisene falle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Noen her som veit hva det er vanlig å kjøre inn på en dag som drosjesjåfør i Oslo?

 

Av hva jeg tjente selv, et sted mellom 2-4k avhengig av timer på jobb og hvorvidt man har faste oppdrag. 

 

 

 

Hva om du prøver å drive taxi selv og ser kostnadsnivået?

Det er desverre ikke mulig, fordi da vil politiet arrestere meg. Det er derfor vi sier at taxinæringen er et monopol.

 

Og det er for dyrt. Hvis en taxi i Oslo er opptatt 70% av tiden, fra klokken 12 - 20, så vil man tjene ca 6000 kroner iløpet av en dag.Kostnadene for å kjøre taxi er ikke nærheten av å være 6000 kroner per dag, eller så hadde prisene i utlandet vært langt nærmere de norske. Grunnen til at taxi er så dyrt i Norge er at det er altfor mange taxier i Norge. Svært mange taxier står stille store deler av dagen, og de går normalt tomme tilbake. Kjører bare taxien 25% av tiden, så tjener man ikke mer enn 2000 kroner.

 

Men vil ikke frislipp føre til flere taxier? Langt ifra, fordi det vil presse mange taxier ut av markedet. Idag så kjemper taxiselskapene om å få flest taxisjåfører, men i et fritt marked så vil de heller fokusere på å få flest kunder. Taxiselskapet som får flest kunder, vil kunne ha de laveste prisene og taxiselskaper som ikke klarer å tilpasse seg vil kollapse. På den måten vil taxiprisene falle.

 

Taxiselskapene kjemper ikke om å få flest mulig sjåfører, det er bare så mange løyver tilgjengelig per sted, og dermed jobb til så mange personer. Du tar forsåvidt rimelig feil om lønn også, man sitter ikke med 6k i lønn fordi om man har tjent 6k, hadde lønna mi vært 1:1 hadde jeg ikke klaget! Det folk her glemmer/ikke vet er at sentralene eies av løyveinnhaverene, ikke av enkeltpersoner. 

Lenke til kommentar

 

Noen her som veit hva det er vanlig å kjøre inn på en dag som drosjesjåfør i Oslo?

 

Av hva jeg tjente selv, et sted mellom 2-4k avhengig av timer på jobb og hvorvidt man har faste oppdrag. 

Okay, takk for svar. Betyr det altså at man kan kjøre inn 4k på en bra dag om man kjører 8 timer på dagtid, f.eks 8-16?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

Noen her som veit hva det er vanlig å kjøre inn på en dag som drosjesjåfør i Oslo?

 

Av hva jeg tjente selv, et sted mellom 2-4k avhengig av timer på jobb og hvorvidt man har faste oppdrag. 

Okay, takk for svar. Betyr det altså at man kan kjøre inn 4k på en bra dag om man kjører 8 timer på dagtid, f.eks 8-16?

 

Jeg kjørte ikke i Oslo, men jeg hadde dager hvor jeg greide det, er blanding med skolekjøring, syketurer og kjøring til flyplassen. Men når det er sagt, innkjøring er ikke det samme som lønn. Av 4k går 8% rett til staten, etter det sitter jeg igjen med 40% før staten tok det den ville ha av den summen også. Er man villig til å jobbe mye kan man tjene greit, men det gjør man ikke med 8-16 5 dager i uka med mindre du bare har fast kjøring som er lønnsom. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Det folk her glemmer/ikke vet er at sentralene eies av løyveinnhaverene, ikke av enkeltpersoner. 

Hvilket vel bør være et kjempeargument for å avvikle løyveordningen? La hvem som helst som oppfyller grunnleggende krav få lov til å kjøre taxi uten at han/hun først må spørre politikerne om lov. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Taxiselskapene kjemper ikke om å få flest mulig sjåfører, det er bare så mange løyver tilgjengelig per sted, og dermed jobb til så mange personer. Du tar forsåvidt rimelig feil om lønn også, man sitter ikke med 6k i lønn fordi om man har tjent 6k, hadde lønna mi vært 1:1 hadde jeg ikke klaget! Det folk her glemmer/ikke vet er at sentralene eies av løyveinnhaverene, ikke av enkeltpersoner.

Jo, taxiselskapene kjemper om flest mulige sjåfører. Det er fordi det er begrenset antall av løyver, så taxiselskapene vil ha flest mulig av løyvene. Hver ekstra løyve vil gi dem ekstra inntekter.

 

Jeg sa ikke at du sitter igjen med 6K i lønn, jeg sier at din inntekt vil bli 6K. Det er langt mer enn kostnadene for både taxiselskapet og taxisjåføren.

 

Av hva jeg tjente selv, et sted mellom 2-4k avhengig av timer på jobb og hvorvidt man har faste oppdrag.

 

Er dette inntekt eller lønn? Hvis det er inntekt, så har du ikke nok oppdrag. Hvis det er lønn, så tjener du latterlig mye. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Taxiselskapene kjemper ikke om å få flest mulig sjåfører, det er bare så mange løyver tilgjengelig per sted, og dermed jobb til så mange personer. Du tar forsåvidt rimelig feil om lønn også, man sitter ikke med 6k i lønn fordi om man har tjent 6k, hadde lønna mi vært 1:1 hadde jeg ikke klaget! Det folk her glemmer/ikke vet er at sentralene eies av løyveinnhaverene, ikke av enkeltpersoner.

Jo, taxiselskapene kjemper om flest mulige sjåfører. Det er fordi det er begrenset antall av løyver, så taxiselskapene vil ha flest mulig av løyvene. Hver ekstra løyve vil gi dem ekstra inntekter.

 

Jeg sa ikke at du sitter igjen med 6K i lønn, jeg sier at din inntekt vil bli 6K. Det er langt mer enn kostnadene for både taxiselskapet og taxisjåføren.

 

Av hva jeg tjente selv, et sted mellom 2-4k avhengig av timer på jobb og hvorvidt man har faste oppdrag.

 

Er dette inntekt eller lønn? Hvis det er inntekt, så har du ikke nok oppdrag. Hvis det er lønn, så tjener du latterlig mye. 

 

Har du kjørt taxi, eller drevet et løyve? Vet du i det hele tatt hva det innebærer? Jeg vil tro en innkjøring på 2-4k per skift er gjennomsnittet for en 4 seters drosje, med kjøring på minibuss blir det jo helt andre priser, men det skyldes jo også at man har flere betalende seter tilgjengelig. Men som skrevet tidligere, skal du ha en god og høy lønn i drosjeyrket må du også jobbe for det. Jeg aner ikke hvordan det foregår i storbyene, men de stedene jeg har jobbet så har jeg også jobbet for å få opparbeidet en kundekrets. Men som med de aller fleste andre bedrifter, det er gode dager og det er dårlige dager, det gjelder bare å ha flere gode enn dårlige!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Av hva jeg tjente selv, et sted mellom 2-4k avhengig av timer på jobb og hvorvidt man har faste oppdrag.

 

Er dette inntekt eller lønn? Hvis det er inntekt, så har du ikke nok oppdrag. Hvis det er lønn, så tjener du latterlig mye.

 

Hvis jeg kjører et skift med non stop kjøring fra 0800-1600 har jeg en omsetning på mellom 3 og 3500 kroner, ca.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...