Gå til innhold

Dagens gladnyhet: taximonopolet kan stå for fall


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

VG kan i dag melde at konkurransetilsynet Vil at alle skal få kjøre drosje.

 

"Nå – nærmere førti år etter at prisregulering ble erstattet med troen på konkurranse i resten av økonomien – mener Konkurransetilsynet derfor at tiden er moden for å avvikle prisregulering også i drosjenæringen», er hovedkonklusjonen i rapporten Konkurransetilsynet har laget, som VG har fått innsyn."
Noen andre enn som synes dette er fantastisk? Tenke seg til å ha ekte konkurranse innenfor taxinæringen. Hva dette vil ha å si for pris og kvalitet gleder jeg meg til å se. :)
Selvsagt så kommer Norsk Transportarbeiderforbund med den vanlige skremmselspropagandaen:
** – Det kommer ikke flere store selskaper, fordi det vil være så mange i markedet at det ikke er lønnsomt å være store. Det blir en vill kamp i gaten om kundene. Dette vil åpne for omfattende piratkjøring.
** – Det de sier om trygghet er bare tull: Det vil holde med sikker bil, en app og en prisliste.
** – Prisene vil gå opp fordi det blir så mange aktører skal tjene penger i det samme markedet.
** – En bonde vil ikke ha råd til å investere i en bil for å drive på si. Noen har en slik ordning i dag, med ulike transporter i distriktene. Men de gjør det fordi de har et stabilt lokalt marked. Når alle skal kunne kjøre, vil stabiliteten forsvinne og viljen til å ta risiko minker. Derfor risikerer vi drosjedød i deler av distriktene, er hans dom.
Men her er det viktig å huske på at de har sin egen agenda når de går ut i media: de ønsker å beholde sitt monopol på taxikjøring. Alle disse 'bekymringene' er selvsagt helt grunnløse.
Nei dette var gledelige nyheter, veldig fornuftig utspill av konkurransetilsynet. :)
Hva synes andre her om denne nyheten? Yay or nay?
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forsåvidt heilt greit å åpne for at fleire skal kunne kjøyre drosje, men med eit frislepp der det ikkje blir satt krav til korleis tjenestetilbudet skal være vil forverre taxibehovet for dei som har størst behov for taxi.

 

Om det er store eller små selskap som driver i taxinæringa speler nok liten rolle, sikkerheita blir nok også ivaretatt så lenge ein beheld kravet til vandel og teknisk godkjenning av bilen.

 

Men som sagt så trur eg at eit slikt frislepp vil føre til billige taxiar til og frå sentrum i helgane, medan tilbudet andre tider på døgnet vil bli svært dyrt eller heilt fråværande. Tenker då særlig på dei eldre som trenger taxi for å komme seg til butikken/legen, eller dei som skal ta taxi til flyplassen på ukurante tidspunkt, osv.

 

 

Så å åpne for fri konkurranse slik at det blir fleire drosjer på vegane som tar unna taxikøa når den blir lang vil være positivt, men eg fryktar at vi då får mange deltidssjåførar som kun kjøyrer nokre timar på dei mest attraktive tidspunkta og ellers ikkje er villige til å ta på seg oppdrag som ikkje er like godt betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. I utgangspunktet høres en liberalisering hyggelig ut. Det vil kanskje på sikt fjerne taxiyrket slik vi kjenner det, noe som hverken er bra eller dårlig i seg selv. Jeg har ikke noe imot å kjøre med Ali som har en Toyota fra 1985, dersom det blir billig. Flere frykter for sikkerheten og det kan jo bli et problem. Det trengs gode muligheter for å brukeranmelde aktører, slik at de useriøse kan lukes ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er forsåvidt heilt greit å åpne for at fleire skal kunne kjøyre drosje, men med eit frislepp der det ikkje blir satt krav til korleis tjenestetilbudet skal være vil forverre taxibehovet for dei som har størst behov for taxi.

Det er ingenting å veien for å sette krav til at man må gjennom en slags test før man kan kjøre taxi, samt at man må registrere seg.

 

Om det er store eller små selskap som driver i taxinæringa speler nok liten rolle, sikkerheita blir nok også ivaretatt så lenge ein beheld kravet til vandel og teknisk godkjenning av bilen.
Nettopp. Motstanderne av frislipp argumenterer nesten alltid med at det å sitte på med en taxi vil bli å leke med livet. Det er selvsagt en helt tullete argumentasjon.
Men som sagt så trur eg at eit slikt frislepp vil føre til billige taxiar til og frå sentrum i helgane, medan tilbudet andre tider på døgnet vil bli svært dyrt eller heilt fråværande. Tenker då særlig på dei eldre som trenger taxi for å komme seg til butikken/legen, eller dei som skal ta taxi til flyplassen på ukurante tidspunkt, osv.
Det får tiden vise. Jeg tror dette vil ordne seg helt fint: så lenge noen har behov for taxi så vil det være de som er villige å kjøre. Selvsagt om man skal ta taxi på julaften så vil det jo bli dyrt, men det koster jo allerede i dag skjorta å ta taxi.
Så å åpne for fri konkurranse slik at det blir fleire drosjer på vegane som tar unna taxikøa når den blir lang vil være positivt, men eg fryktar at vi då får mange deltidssjåførar som kun kjøyrer nokre timar på dei mest attraktive tidspunkta og ellers ikkje er villige til å ta på seg oppdrag som ikkje er like godt betalt.

Jeg tror heller det motsatte: dagens teknologi vil gjøre det enkelt å få tak i noen som kan kjøre nesten til alle døgnets tider. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tja, det hadde vært en velkommen utvikling, men jeg tror ikke helt på at det vil skje.

Jeg tror det ikke før jeg ser det, men det er gledelig at en aktør som Konkurransetilsynet kommer med et slikt utspill. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Flere frykter for sikkerheten og det kan jo bli et problem. Det trengs gode muligheter for å brukeranmelde aktører, slik at de useriøse kan lukes ut.

Selvsagt. Med et evt. frislipp så vil det nok i begynnelsen dukke opp mange useriøse aktører, men etterhvert så vil kundene velge bort disse til fordel for de mer seriøse. Dette vil nok gå helt fint. :)

Lenke til kommentar

Men som sagt så trur eg at eit slikt frislepp vil føre til billige taxiar til og frå sentrum i helgane, medan tilbudet andre tider på døgnet vil bli svært dyrt eller heilt fråværande. Tenker då særlig på dei eldre som trenger taxi for å komme seg til butikken/legen, eller dei som skal ta taxi til flyplassen på ukurante tidspunkt, osv.

 

 

Jeg synes det er helt kurant om så skjer. Det er ingen grunn til at vi skal subsidiere taxi til flyplassen på ukurante tidspunkt. I de tilfellene der samfunnet må betale for taxi er det mye ryddigere at den reelle kostnaden vises i regnskapet fremfor at kostnadene skjules ved å bli spredd utover på andre taxiturer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg synes det er helt kurant om så skjer. Det er ingen grunn til at vi skal subsidiere taxi til flyplassen på ukurante tidspunkt. I de tilfellene der samfunnet må betale for taxi er det mye ryddigere at den reelle kostnaden vises i regnskapet fremfor at kostnadene skjules ved å bli spredd utover på andre taxiturer.

Nettopp. For de som bekymrer seg over at pasienter ikke skal kunne komme seg hjem fra sykehus og lignende så går det jo fint an å få i stand egne ordninger for dette.

Lenke til kommentar

Jeg er positiv. Det er ingen grunn til at taxinæringen skal beskyttes mot konkurranse. Argumentene til fagforeningsmannen er dårlige.

 

Jeg ser ikke hvorfor det ikke vil være større selskaper. Man vil fortsatt ha et fortrinn ved å være flere som organiserer seg. Uansett er det ikke et tap i seg selv om vi bare får små aktører. Om noe, vil ulovlig piratkjøring bli mindre, da piratene vil oppleve mer konkurranse fra godkjente aktører.

 

Har man sikker bil, app og prisliste, vil en aktør i stor grad være trygg. I tillegg til førerkort, ser jeg ikke hva mer som kreves. De færreste drosjekundene kjenner sjåføren sin i dag, og mange sjåfører med løyve er useriøse, så hva gjør dem tryggere?

 

Prisene vil ikke gå opp når det dukker opp flere aktører. Det er fullstendig ulogisk. Men hvis han tror at det vil skje, så bør han ønske dereguleringen velkommen. Det må jo være positivt for næringen han representerer hvis de kan ta høyere priser?

 

Antakelig vil få bønder investere i en ny bil for å kjøre drosje. De fleste bønder har allerede en fungerende bil i dag. Uansett er ikke det et argument mot deregulering. Markedet vil fortsatt være stabilt med flere aktører. Aktørene kan også ha noe å vinne på å drive langsiktig, skaffe seg et godt rykte og markedsføre seg.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En risiko kan være at man får stadig høyere konkurranse, som fører til at de som har kjørt drosje lenge ikke lenger får til å tjene penger. Da blir det et res mot bunnen, hvor bare de aller billigste gidder å kjøre. Dermed mister man mye kompetanse hos de som har kjørt i mange år, når de slutter i bransjen. Vi kan risikere et nokså stort fall i kvaliteten i drosjenæringen på kort sikt. På lengre sikt vil det forhåpentlig stabilisere seg, med at de beste aktørene utkonkurrerer de dårlige. Men lønningene i drosjenæringen vil nok falle en god del, uten at jeg skal ta stilling til om det er et stort onde.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Som tidligere taxi sjåfør i et utkantstrøk (type10k innbyggere sommerby) så synes jeg dette bare blir idiotisk. Vi hadde shitty lønn før, mye dødtid med lange vakter hvor man faktisk ikke kunne gjøre så mye annet enn å vente på en tlf. Ved siden av offentlig kjøring (syketransport og skole) var det lite kjøring annet lokal kjøring enn arbeidere i oljesektoren som skulle til vestlandet med fly, hvor også arbeidsgiver betalte. Det som var igjen og hvor det var litt penger å tjene på sommeren vel og merke var i helgene med utelivet, men det var jo ikke stort å tjene der også.

 

Det folk glemmer og ikke tenker over når de ser taxi prisene er hvor horribelt mye av de som faktisk går tilbake til staten. Av type 500kr går 8% (40kr) direkte til staten som MVA, eieren sitter da igjen med 460kr for turen. Deretter skal sjåføren ha 40% av de 460kr som utgjør 184 kr for det som fort kan være 2 timers arbeid! Sjåføren må så skatte av til staten igjen av disse pengene han fikk i lønn så reelt sitter han igjen med ca 130kr for 2 timers kjøring. Eieren av bilen sitter igjen 276kr, de skal dekke feriepenger og pensjon til sjåføren, arbeidsgiveravgift, vedlikehold av bilen, diesel, forsikringer, årsavgift med mer.

 

Så når folk klager over at drosjeprisene er så gale her til lands burde de også se hva det faktisk koster å ha denne drosjen i drift pga de sinnsvake avgiftene staten har.... Så av en drosjetur på 500kr gir du fort vekk staten indirekte 200-250kr i div. former for avgifter... Tenk på det neste gang det sitter en sliten sjåfør foran der som har vært på jobb i 24t for å få endene til å møtes og faktisk ikke har råd til å si nei kl 04 på morgenen når du er dritings og vil hjem fra festen og h*n helst vil sove fordi det kommer telefoner også på dagtid i helgene.

 

Min verste måned som drosjesjåfør tjente jeg 5kr timen for hver time jeg var på jobb... Hadde jeg jobbet som drosjesjåfør nå og dette blir innført hadde jeg sluttet på dagen og gått til nav, det vil bli mer lønnsomt....

Lenke til kommentar

Heldigvis får du ikke penger av NAV hvis du sier opp jobben din selv.

 

Det er selvsagt kjipt for drosjesjåfører å tjene lite og kanskje bli nødt til å finne en annen jobb, men man kan ikke beskytte markedet deres bare på grunn av det. På samme måte gir man ikke Elkjøp monopol fordi de opplever konkurranse fra Expert. Hvis ikke det er etterspørsel etter arbeidet deres, er det bedre at de bare sitter hjemme og prøver å finne noe annet å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det er sant det, men nå er man jo faktisk pålagt av staten div. ting når man har et løyve. Man er blant annet pålagt å være tilgjengelig 24t 365/366 dager i året. Man er pålagt til å ta de syketurene som kommer hvis man er ledig. Det er også konkurranse i drosjenæringen, man har forskjellige selskaper i de store byene og distriktene, men som med bensinstasjoner så vil man jo holde seg på omtrentlig samme prisnivå. Og samtlige avgifter skissert ovenfor kommer man ikke unna, med mindre man bryter lover og regler. Det som kommer til å skje ved et frislepp er en massiv sossialdumping ved hjelp av billige/ulovlige sjåfører. Man kan godt gi slipp på løyveantallet, men ikke kravene som kreves for å få det! Det vil kanskje få bort de mest useriøse.

Lenke til kommentar

Som tidligere taxi sjåfør i et utkantstrøk (type10k innbyggere sommerby) så synes jeg dette bare blir idiotisk. Vi hadde shitty lønn før, mye dødtid med lange vakter hvor man faktisk ikke kunne gjøre så mye annet enn å vente på en tlf.

 

Det er jo derfor vi vil ha konkurranse. Slik at mer effektive selskaper som evner å få vekk denne dødtiden skal vinne.

 

Om noen tjener i nærheten av så lite som 5 kroner i timen vil vi ha dem vekk fra drosjenæringa og over i yrker der de kan bidra med mer.

 

Jeg synes det er opplagt at man ikke skal kreve at alle taxi-sjåfører er tilgjengelig 24/7. Taxi-sjåfører bør selv kunne velge når de skal tilby sine tjenester og hvilke oppdrag de skal ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

....Vi hadde shitty lønn før, mye dødtid med lange vakter hvor man faktisk ikke kunne gjøre så mye annet enn å vente på en tlf.....

Nettopp. Forretningsmodellen er fullstendig utdatert. Ny teknologi gjør det utrolig lett å sette de som kan kjøre i kontakt med de som har behov for å bli kjørt, derfor er dagens forretningsmodell der taxi'ene står store deler av dagen på holdeplass ikke lenger fornuftig å tviholde på.

 

Ellers ang. løyver: det Konkurransetilsynet taler for er jo å avskaffe løyveordningen, det er ikke ensbetydende med at man må kaste alt annet på skrothaugen. :)

 

Sosial dumping argumentet skjønner jeg ærlig talt ikke.

Lenke til kommentar

 

Det som kommer til å skje ved et frislepp er en massiv sossialdumping ved hjelp av billige/ulovlige sjåfører.

Med fare for å påpeke det åpenbare så er det vel idag at billige sjåfører er ulovlige, og spørsmålet som stilles er vel ett frislepp som gjør at billige sjåfører vil bli like lovlige som dyre sjåfører?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Som tidligere taxi sjåfør i et utkantstrøk (type10k innbyggere sommerby) så synes jeg dette bare blir idiotisk. Vi hadde shitty lønn før, mye dødtid med lange vakter hvor man faktisk ikke kunne gjøre så mye annet enn å vente på en tlf.

 

Det er jo derfor vi vil ha konkurranse. Slik at mer effektive selskaper som evner å få vekk denne dødtiden skal vinne.

 

Om noen tjener i nærheten av så lite som 5 kroner i timen vil vi ha dem vekk fra drosjenæringa og over i yrker der de kan bidra med mer.

 

Jeg synes det er opplagt at man ikke skal kreve at alle taxi-sjåfører er tilgjengelig 24/7. Taxi-sjåfører bør selv kunne velge når de skal tilby sine tjenester og hvilke oppdrag de skal ta.

 

Konkurranse om hva? Når det ikke er kunder å konkurrere om, hvorfor vil man da ha inn enda flere drosjer for å krangle om få kunder. Hadde drosjene kjørt ræva av seg hele tiden hele dagen så ja, da hadde man trengt flere biler for å ta og for en bedre og sunn konkuranse i markedet. men når det ikke er kunder tilgjengelig trenger man heller ikke flere konkurenter.

 

 

 

....Vi hadde shitty lønn før, mye dødtid med lange vakter hvor man faktisk ikke kunne gjøre så mye annet enn å vente på en tlf.....

Nettopp. Forretningsmodellen er fullstendig utdatert. Ny teknologi gjør det utrolig lett å sette de som kan kjøre i kontakt med de som har behov for å bli kjørt, derfor er dagens forretningsmodell der taxi'ene står store deler av dagen på holdeplass ikke lenger fornuftig å tviholde på.

 

Ellers ang. løyver: det Konkurransetilsynet taler for er jo å avskaffe løyveordningen, det er ikke ensbetydende med at man må kaste alt annet på skrothaugen. :)

 

Sosial dumping argumentet skjønner jeg ærlig talt ikke.

 

En enda lettere teknologi enn å ta opp telefonen, slå inn 5 eller 8 siffer og ringe? i mindre områder står ikke drosjene på holdeplasser annet sentralen, men sjåførene er stort sett hjemme hos seg selv. Ang. løyver så er de med på å hindre de fleste useriøse å starte opp da det faktisk krever en del innsats fra sjåførens side å skaffe seg et drosjeløyve, og ikke minst det at løyve i seg selv krever et bank bevis på 100k for å bli løse ut.

 

Hva sosial dumping angår så er det jo ikke ukjent med svært lavt lønnede arbeidere i de dårligst betalte yrkene for å maksimere proffiten her til lands. Dette gjelder nødvendigvis ikke over hele landet, men av det jeg ser rundt her jeg bor så stemmer det rimelig godt overens.

 

 

 

Det som kommer til å skje ved et frislepp er en massiv sossialdumping ved hjelp av billige/ulovlige sjåfører.

Med fare for å påpeke det åpenbare så er det vel idag at billige sjåfører er ulovlige, og spørsmålet som stilles er vel ett frislepp som gjør at billige sjåfører vil bli like lovlige som dyre sjåfører?

 

 

Billige sjåfører som kjører ulovlige i dag er billige nettop fordi de slipper alle de avgiftene de som kjører lovlig har. Jeg tror ikke de som kjører pirat har f.eks. forsikret bilen som en drosje, heller ikke betaler avgifter etc. Det er det folk ikke forstår, de som i dag kjører billig piratvirksomhet, vil ikke kunne pålangt nær så billig når de faktisk må betale det samme som andre løyveinnhavere i dag gjør. Eneste måten å da fortsatt kunne kjøre billig er å faktisk ikke betale lønn, og dermed har du sosial dumping inne i bildet igjen.

 

Hadde konkurransetilsynet faktisk spurt en drosjeeier om hva de kunne gjøre for å få ned drosjeprisene hadde de nok fått mange gode tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Billige sjåfører som kjører ulovlige i dag er billige nettop fordi de slipper alle de avgiftene de som kjører lovlig har.

Det er vel mer ett argument for å fjerne alle disse avgiftene enn for å forhindre konkurrenter?

 

Vel, hadde man fjernet avgiftene hadde jo også prisene blitt vesentlig redusert ettesom at man ikke hadde trengt å tjene så mye penger for å betale staten. Argumentet folk flest har er flere konkurrenter senker prisen, men prisene ville bare ha vært de samme, skal de få ned prisene trenger man å få ned kostnadene, blant annet avgiftene. Man trenger ikke flere konkurrenter, man trenger flere kunder, deretter flere konkurrenter.for å få et sunt marked. Drosjemarkedet i dag er ikke preget av for få drosjer, derimot for mange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...