Gå til innhold

IQ, ikke fornøyd. Noe galt med meg?

Mrmulti

Anbefalte innlegg

Jeg er så gammel, og har vært så ung at jeg har fått begge de oppgavene på IQ test ja. At det var dårlig kvalitet på de testene kan vi heller være enige om. Jeg regner med de var forsøkt tilpasset min alder da jeg var 9-10 år. Lærerinnen min var i overkant nysgjerrig på hvor jeg lå i løypa når jeg allerede da løste 3. dje grads likninger i hodet. Men 3 av byene hadde jeg altså aldri hørt om en gang, så da ble det vanskelig å hvite hvilken av dem på listen som skilte seg ut. Som du skjønner har det sviende nederlaget svidd seg inn i et sart barnesinn. :p

I prinsippet så er det ideelle at man skal kunne måle IQ uavhengig av sosial status og utdanning. I praksis har det vist seg å være umulig å få til. En faktor antas å være knyttet til den høyere utdanningen som de som utformer testene har. Om testene skulle vært universale måtte de vært dummet ned på et slikt nivå at de ikke forteller oss noen ting lenger. Ikke at det er veldig forskjellig fra i dag.

Ellers antar jeg at du er en stor løgner. Har ikke noen grunn til det egentlig. Men det er visst helt greit å bare slenge sånt ut i lufta her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sammenliknbart i det man faktisk blir bedre på begge deler, bare av å gjøre begge deler. Men poenget mitt var helst at en høy eller lav score på en IQ test, teller overhodet ikke som noe man kan måle egen eller andres vellykkethet med. Innen intelligens forskning er det lenge siden man opererte med IQ som noe annet enn en liten del av feltet. Avhengig av hvem man prater med opererer de i dag med (mener å huske det er ) 11 - 20 forskjellige typer intelligens fra tradisjonell IQ, til musikalsk, sosial, empatisk og så videre intelligens. Det er klart det hjelper med evne til å se logiske sammenhenger når man tar IQ tester, men det er ikke det man egentlig måler. Man måler hvor mange man er flinkere eller dårligere enn til å løse et sett med oppgaver som har svært liten praktisk anvendelse til noenting annet en adspredelse. Strengt tatt like nyttig som å løse et kryssord. Når det er sagt, er det helt sikkert bra å holde disse evnene ved like, eller kanskje til og med prøve å styrke dem. Det kan ikke hjernecellene ha vondt av. :)

Hvis du trener på en IQ-test, så mister den hele poenget. En presis IQ-test forutsetter at du faktisk ikke har gjort testen før. Evnen til å se sammenhenger er ikke bare hjelpende i en IQ-test, den er absolutt grunnleggende. Man kan derfor trygt si at det er akkurat denne evnen man måler, en evne som uten tvil har praktisk anvendelse.

En IQ-test kan sies å være en hypotese på intelligens, og om kvaliteten på testen er god kan det være en svært nøyaktig en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

...Som du skjønner har det sviende nederlaget svidd seg inn i et sart barnesinn...

Ikke la en feilet IQ-test i barneskolen plage deg resten av livet.

Livet er mer enn IQ-tester!

For de fleste er faktisk livet alt annet enn IQ-tester, og vi lever godt med det :)

Nyt livet nå! Ørten tester med score over 150 hjelper fint lite nå vi ligger i pennalet...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor er det aldri noen her som har IQ på 92? Hvorfor hører vi aldri noe fra dem?

Når gjennomsnittet er 100, så ligger ca. halvparten av oss under 100...

Kanskje de ikke skriver om IQ på diskusjonsforum?

Hmm, ikke dumt!  ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man har den IQ'en man har!

IQ har ingenting med hvor flink man er til å gjøre oppgaver man har øvet på, kun hvordan man løser nye ukjente problemstillinger basert på hva man kan fra før.

Ergo er det mot sin hensikt å øve på IQ tester for å 'bli bedre', for da måler man kun gammel kunnskap, ikke ny problemløsnings-evne!

Mot hvilken hensikt? IQ-tester måler en spesiell type egenskaper, som de fleste egenskaper kan man bli bedre på denne egenskapen av å øve.

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det aldri noen her som har IQ på 92? Hvorfor hører vi aldri noe fra dem?

Når gjennomsnittet er 100, så ligger ca. halvparten av oss under 100...

Kanskje de ikke skriver om IQ på diskusjonsforum?

Hmm, ikke dumt!  ;)

Sikkert samme grunn til at alle har over gjennomsnittet penis størrelse og  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert samme grunn til at alle har over gjennomsnittet penis størrelse og   :)

Menn lyver for å virke større og viktigere enn dem er og kvinner lyver for å ta vare på andre sine følelser.

Skulle bare ønske at noen som meg med så stor IQ kunne finne truser som er store nok.

Lenke til kommentar

Sikkert samme grunn til at alle har over gjennomsnittet penis størrelse og   :)

Menn lyver for å virke større og viktigere enn dem er og kvinner lyver for å ta vare på andre sine følelser.

Skulle bare ønske at noen som meg med så stor IQ kunne finne truser som er store nok.

Der ser du ka eg meiner, selv med " Høg " IQ, skjønner eg ingenting av det du skriver her.

Lenke til kommentar

I følge testen har du 24% høyere IQ enn snittet, ingen grunn til å bekymre deg.

Men, slike tester er skjeldent en god indikasjon, det er mer ett festlig tidsfordriv.

Har enda ikke sett noen som får under 100 på en slik test, noe som er rart, ettersom 100 er snittet...

100 var snittet, men snittet har økt.

Flynn-effekten (engelsk The Flynn effect) er betegnelsen på det fenomen at resultatene som oppnås på intelligenstester har vist seg å bli høyere over tid. Fenomenet kan i ulik grad observeres over hele verden, og er oppkalt etter den newzealandske statsviterenJames R. Flynn, som oppdaget det. Den gjennomsnittlige økningen i IQ-verdi synes å være ca. 3 poeng per tiår. I den utviklede delen av verden har effekten opphørt eller til og med reversert.[1][2]

http://no.wikipedia.org/wiki/Flynneffekten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...