Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan Lage En Server?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hvordan man "bygger en server", vet hvordan man bygger en pc. Men hva skal til for at jeg kan bruke en pc som server.

Ønsker å lage et domene hjemme, med en server.

Hvilket program trenger jeg, ønsker helst et som er Windows basert.

Trenger jeg noen spesiell hardware bortsett fra nettverkskort.

Kom gjerne med en link til et nettsted jeg kan lære mer om dette for som dere sikkert skjønner er jeg helt "grønn" på dette området. ;)

Mvh. Jonathan

PS: Vær snill og svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som du trenger en domenekontroller hvis du vil lage et domene. Da holder det ikke med et program, men et operativsystem. Windows 2000 eller 2003 Server er nok det du trenger. Hold deg unna Windows NT Server, da dette er litt vel gammelt, og ikke har støtte for USB. Men Server OS er dyrt...

Når det gjelder maskinvare, så holder det fint med en Pentium 2 eller 3. Hold deg langt unna Celeron, da disse CPU'ene gir ekstremt lav ytelse i forhold til klokkehastighet. Skjermkort til denne serveren spiller liten rolle, da servere ikke primært brukes til spilling osv. Sett inn en del minne i denne maskinen. 512 MB er anbefalt på det sterkeste å ha i win2000 og win2003 server. Ellers er det vel ikke så mye mer å si.

Lenke til kommentar

Så dyrt er ikke windows server OS, kjøper du OEM, dvs sammen MED HD eller lignende, så koster vel win2k server ca 5500. Win2k3 Webcenter Edition koster vel ca 3500.

Er vel brukte penger å betale for Windows hvis man ikke kan Linux, og heller ikke ønsker å lære dette.

Lenke til kommentar

Han sa jo at han skulle bruke den som domenekontroller.

Å bygge en server, er akkurat som å bygge en hvilken som helst PC, med mindre du skal ha SCSI, HOT-SWAP, Redundant PSU osv osv.

Jeg bruker min gamle "utrangerte" pc som server, og dette fungerer utmerket.

Eneste du må passe på, er at maskinen er kraftig nok i forhold til hvilket OS du skal bruke. BTW, det er OS som "bestemmer" om en maskin er Server eller Workstation, Spillmaskin eller hva som helst.

Eneste forskjellen mellom windows 2000 professional og windows 2000 server, er at server utgaven har AD, DHCP, DNS, WINS osv, som professional ikke har, men det går helt fint å bruke windows 95/98/me/2000 Pro/XP Pro/Home som server, for det finnes mange 3'dje parts programmer som tilbyr WEB/FTP, DHCP, DNS osv, så man må ikke ha et Server OS for å kjøre server.

Dessuten, ISS følger med Windows 2000 Pro/XP Pro, og dette fungerer fint til å drifte WEB og FTP på, men siden du skal ha et windows domene, så må du enten bruke NT 4.0, 2000 Server eller Advanced Server, eller Windows 2003 Server.(WEB-Edition har ikke støtte for AD)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for mange svar. :D

Skjønner at jeg sannsynligvis må kjøpe et dyrt program :grine:

For de som lurte kjører jeg WinXp pro.

Håpet mitt var at jeg kanskje kunne bruke en eldre pc som en server.

Er det noen spesielle karv til prosessor hastighet?

Ønsker fremdeles en link til et nettsted hvor jeg kan lese/lære mer om Nettverk/Domene/Server.

Jonathan

Lenke til kommentar

For ditt bruk vil jeg anbefale Clarkconnect. Det er Linux og det er gratis, men du trenger ikke å kunne Linux for å sette den opp og bruke den. Jeg bruker ClarkConnect som Webserver, mailserver, filserver, printserver, og den har firewall + + +. Du kan benytte en gammel PC - 200 Mhz pentium holder i massevis, jeg bruker en 333 Mhz Pentium 2, den har gått - uten restart- fra januar.

Skjerm trengs bare for installsjonen, deretter administreres den fra klientmaskinene. Dessuten kan den fjærnadministreres, akkurat nå sitter jeg i Riga - og har full tilgang til alle funksjoner.

http://www.clarkconnect.org

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...