Gå til innhold

[Løst] Beyerdynamic dt770 32 vs 80 vs 250 ohm

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser at flere snakker om DT770, vurderer veldig sterkt å kjøpe de. Men kan noen forklare meg hva som er fordelen med å gå for de med høyere "ohm". Vet at jo lavere jo enklere de er å drive, men hvorfor vil noen da kjøpe de med høyere ohm?

Og slik jeg forstår det for å drive de med høyere ohm så trenger man en dac/amp? trenger man begge? evt kan noen anbefale meg en god kombinasjon(dt770 + amp + dac).

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høy impedans:

+Tynnere tråd i svingspole kan gi mindre bevegelig masse i transducer/elemen ~ kan gi bedre lyd.

+Lyd (spesielt bassgjengivelse) blir mindre avhengig av forsterkers utgangsimpedans.

-Mobile enheter klarer vanligvis ikke å drive disse til normal lyttevolum.

Lav impedans:

-Tykkere tråd i svingspole. Kan gi mer bevegelig masse i transducer/element ~ kan gi dårligere lyd.

-Lyd påvirkes mer av forsterkers utgangsimpedans.

+Kan med letthet drives av mobile enheter uten ekstra forsterkning

I flg. Beyerdynamic er 32 og 250 ohm utgavene likt tunet, laget for monitorering generelt.

80 ohm utgaven er i utgangspunktet tunet spesielt for monitorering av bass.

Jeg har brukt alle i jobbsammenheng og forskjellene er små, med unntak av fremhevet bass i 80 ohm versjonen.

Hvis jeg skulle rangere lydkvalitet: 250 > 32 > 80

Mengde bass: 80 > 32 > 250

En annen hodetelefon fra Beyerdynamic, vurdert og målt i forskjellige versjoner:

http://www.innerfidelity.com/content/comparison-beyerdynamic-dt-880-32-ohm-dt-880-250-ohm-and-dt-880-600-ohm-headphones

Målinger

32 ohm: http://www.innerfidelity.com/images/BeyerdynamicDT88032ohm.pdf

250 ohm: http://www.innerfidelity.com/images/BeyerdynamicDT880250ohm.pdf

600 ohm: http://www.innerfidelity.com/images/BeyerdynamicDT880600ohm.pdf

Endret av bar1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DT770 med 80ohm over 32ohm gir litt bedre bass, og litt mindre støy. Det er vel eneste forskjellen jeg har merket.

Mindre støy? Fra hva? Tror du har et problem med forsterkeren du har brukt, evt. en 32 ohm versjon med produksjonsfeil...

Lenke til kommentar

Hei! takk for bra svar så langt. Vil dere si at det er verdt å kjøpet den med 250 ohm? evt bør jeg kjøpe noe ekstra utstyr for å drive den, eller holder HK fra en stasjonær(er vet et HK fra asus 2013 mod). Ser at veldig mange er fornøyde med en dt770 og creative sound blaster x-fi hd kombinasjonen. Hva synes dere om den kombinasjonen? Noen annet dere vil anbefale, om i det hele tatt er verdt det. Har også sett mye på schiit magni og modi, men slik jeg har forstått det så er det ikke mulig å kjøpe det fra en norsk forhandler?

Ser fram til mange gode svar!

Lenke til kommentar

Hei! takk for bra svar så langt. Vil dere si at det er verdt å kjøpet den med 250 ohm? evt bør jeg kjøpe noe ekstra utstyr for å drive den, eller holder HK fra en stasjonær(er vet et HK fra asus 2013 mod). Ser at veldig mange er fornøyde med en dt770 og creative sound blaster x-fi hd kombinasjonen. Hva synes dere om den kombinasjonen? Noen annet dere vil anbefale, om i det hele tatt er verdt det. Har også sett mye på schiit magni og modi, men slik jeg har forstått det så er det ikke mulig å kjøpe det fra en norsk forhandler?

Jeg har den comboen, med dt770 80ohm. Bassen er så sinnsykt stram og fin, at jeg ville ikke ha byttet den ut :D

x-fi HD er et meget bra lydkort og den koster lite. Den har mange ferdig innstilte EQ, men du kan stille inn en egen også om du ønsker det. Den har crystalizer(klarere lyd) og mye mer snacks. Den driver headsett opp til 330ohm.

Jeg anbefaler lett deg å kjøpe denne comboen, og jeg skal si deg at du kommer til å elske dt770 80ohm. Mange hører ikke forskjell i lydkvalitet i de forskjellige dt770, men 80ohmen har bedre bass. Anbefales!

Lenke til kommentar

DT770 med 80ohm over 32ohm gir litt bedre bass, og litt mindre støy. Det er vel eneste forskjellen jeg har merket.

Mindre støy? Fra hva? Tror du har et problem med forsterkeren du har brukt, evt. en 32 ohm versjon med produksjonsfeil...

På grunn av at de er tyngre å drive vil støyen heller ikke slippe like lett igjennom. Dette er værtfall min erfaring med 32 vs 80ohm utgaven koblet til en mobil med godt lydkort.

Lenke til kommentar

På grunn av at de er tyngre å drive vil støyen heller ikke slippe like lett igjennom. Dette er værtfall min erfaring med 32 vs 80ohm utgaven koblet til en mobil med godt lydkort.

Tynn forklaring... når du skrur opp volumet tilstrekkelig for 600 ohm varianten, vil også støyen forsterkes...

Høres ut som en mobil med veldig lavt signal/støyforhold.

Jeg har ikke merket dette med iPhone/iPod der S/N er > 95dB.

Bærbart bruker jeg nå nesten bare Apple produkter da lyddelen er veldig god sammenlignet med mange android telefoner.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Jeg testet med en HTC av noe slag med fokus på lyd, ikke min mobil så noe mere en det husker jeg faktisk ikke.

Ja du har helt rett, Apple sine mobile produkter er overlegen på lydkvalitet over det meste jeg har hørt fra android baserte telefoner.

Lenke til kommentar

Jeg har den comboen, med dt770 80ohm. Bassen er så sinnsykt stram og fin, at jeg ville ikke ha byttet den ut :D

x-fi HD er et meget bra lydkort og den koster lite. Den har mange ferdig innstilte EQ, men du kan stille inn en egen også om du ønsker det. Den har crystalizer(klarere lyd) og mye mer snacks. Den driver headsett opp til 330ohm.

Jeg anbefaler lett deg å kjøpe denne comboen, og jeg skal si deg at du kommer til å elske dt770 80ohm. Mange hører ikke forskjell i lydkvalitet i de forskjellige dt770, men 80ohmen har bedre bass. Anbefales!

Føler du at du trenger x-fi kortet? eller bør et vanlig HK klare å drive et 80 ohm's hodetelefon? evt hva som er best et eget lydkort eller amp/dac?

Lenke til kommentar

Føler du at du trenger x-fi kortet? eller bør et vanlig HK klare å drive et 80 ohm's hodetelefon? evt hva som er best et eget lydkort eller amp/dac?
X-fi har alt. På mitt HK får jeg ikke så mye volum som jeg vil ha, pluss at det er ingen EQ på HK. Med lydkort vil man nok få litt bedre lydkvalitet også.

Jeg ville kjøpt lydkort til dt770 for å få Max lydpotensial utav de, som feks x-fi hd. Er meget fornøyd selv :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er DT770 80ohm bestillt :D, ønsker å teste de uten lyd kort først, får heller bestille det viss det blir for lavt :p

Hvordan ble det med / uten?

Sikler litt på den komboen selv da det interne Xonar kortet holder på å ta kvelden... 

Og hvordan var det med de 6.3mm hullene? Kan kun 1 brukes av gangen slik jeg leste på et review?

Lenke til kommentar

Da er DT770 80ohm bestillt :D, ønsker å teste de uten lyd kort først, får heller bestille det viss det blir for lavt :p

Sikler litt på den komboen selv da det interne Xonar kortet holder på å ta kvelden... 

Og hvordan var det med de 6.3mm hullene? Kan kun 1 brukes av gangen slik jeg leste på et review?

Uten lydkort vil du merke at du ikke får så høyt volum pga 80 ohm motstand, samt at du får litt mindre lydkvalitet(alt etter hvilket lydkort du har).

Med lydkort får du høyere volum, bedre lydkvalitet med mer. På min er det 2stk 6.3mm hull, en til headsett/stereoanlegg og en til MIC. Begge kan brukes samtidig hvis det var det du mente :)

Lenke til kommentar

Det ble såpass høyt at jeg følte at jeg ikke har noe behov for noe ekstra lydkort, siden slik jeg forstod det så var det hoved argumentet for å investere i et lydkort var for å få høyere volum. Angående lyd så spiller den fantastisk, men personlig så tror jeg at jeg ville ha foretrukket et "varmere" lydbilde, siden disse klokkene er ganske så nøytrale. Før jeg bestemte meg for å kjøpe dt770 så leste jeg at mange skryter over at de skal være så utrolig komfortable, men synes at kan fort bli ganske varme å ha på seg, men så igjen så har jeg et ganske stort hode :p så sliter alltid med å finne noen klokker som er behagelig over en lengre periode.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har allerede DT770`ene, og er fornøyd med dem.

Xonarkortet derimot.. Gir en skurring i mic`en, sier de jeg er på skype med.. Også hører jeg no susing i headsettet også, når jeg ikke har musikk eller spill i bakgrunnen. Derfor jeg vurderer eksternt lydkort..

Lenke til kommentar

Vel, jeg har allerede DT770`ene, og er fornøyd med dem.

Xonarkortet derimot.. Gir en skurring i mic`en, sier de jeg er på skype med.. Også hører jeg no susing i headsettet også, når jeg ikke har musikk eller spill i bakgrunnen. Derfor jeg vurderer eksternt lydkort..

Jeg kan varmt anbefale Creative X-Fi HD.

Positivt:

+ Lette menyer, utrolig lett å betjene selv for en som ikke har holdt på med dette før.

+ Driver headsett med opptil 330Ohm.

+ Masse nyttige funksjoner(EQ, Crystalizer, Clear Voice, Surround og mye mer).

+ Absolutt ingen susing eller støy.

+ Billig, omtrent 900kr med frakt.

Negativt:

- Surrounden er ikke noe "wow", men den gir en helt grei surround opplevelse.

Dette er mine erfaringer med dette lydkortet. Den leverer rett og slett en helt hærlig opplevelse med mine dt770'er, og ville ikke gjort om kjøpet om jeg kunne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...