Gå til innhold

Samboere med felles lån, fordele fradrag?


Gromle

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå som selvangivelsen er kommet lurer jeg på en ting.

Madammen og jeg kjøpte kåk i fjor. Lånet er fordelt 50:50 mellom oss.

Jeg har fått alt fradraget i min ligning. Lånet står ikke oppført i hennes en gang.

 

Må vi gjøre noe med dette? Eller holder det at vi fordeler fradraget oss i mellom?

 

Spør fordi en kompis i samme situasjon sa at dette måtte gjøres i ligningen. Om ikke risikerte man at man kunne miste fradrag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innbetalte gjeldsrenter vil alltid komme på hovedlåntakers ligning (selv om hun står oppført som medlåntaker og betaler like mye som deg).

 

Det enkleste er å fordele det internt mellom dere (altså ikke innrapportere noe). Endringer i selvangivelsen kan føre til at man får skatteoppgjøret på høsten i stedet for i juni.

 

Når du får skatteoppgjøret så overfører du bare gjeldsrentene som gjelder boliglånet ganget med 0.27 til henne.

 

Å miste fradrag er kun en reell fare om du tjener såpass lite at du ikke får brukt opp hele fradraget på din inntekt (da snakker vi om en inntekt på godt under 300.000 med mindre dere ikke har et fryktelig høyt lån (og det har man gjerne ikke om man tjener under 300').

Lenke til kommentar

Innbetalte gjeldsrenter vil alltid komme på hovedlåntakers ligning (selv om hun står oppført som medlåntaker og betaler like mye som deg).

 

 

Hva med selve gjelden? Dersom vi har 2 mill i gjeld og i dag har 2 mill på meg, vil det være noe å hente på å sette 1 på hver? Kan man gjøre det slik først og fremst?

Hun får ligningsverdi av huset på seg og får dermed formue på dette beløpet. Min del forsvinner pga gjelden, mens hun får da 500' i formue. Er det da noe å hente på å fordele gjelden?

Lenke til kommentar

Fordeling av gjeldsrenter får betydning hvis en av dere blir skyldig på skatten (og vil slippe å betale restskatt). Da er det ekstra innbetaling eller større fradrag som gjelder.

 

Fordeling av gjeld får bare betydning hvis en av dere har brukt opp bunnfradraget i formuesskatten. Det skal litt til hvis dere bare eier bolig - du må ha en ligningsformue på over en million.

Lenke til kommentar

Fordeling av gjeldsrenter får betydning hvis en av dere blir skyldig på skatten (og vil slippe å betale restskatt). Da er det ekstra innbetaling eller større fradrag som gjelder.

 

Fordeling av gjeld får bare betydning hvis en av dere har brukt opp bunnfradraget i formuesskatten. Det skal litt til hvis dere bare eier bolig - du må ha en ligningsformue på over en million.

Jeg prøver å finne en årsak til at det skal være noe poeng å innrapportere fordeling av gjeldsrenter, men utover evt samlivsbrudd kan jeg ikke komme på noen (og det er forhåpentligvis ikke noe man går og tenker på). Vet du om noen? F. eks at Skatteetaten kan reagere om en person har hatt rentene på seg i alle år og så det 15. året så blir det plutselig bedt om fordeling?

 

Jeg er i samme situasjon selv, men har avtalt med samboeren min at hun bare overfører gjeldsrenter*0,27 til meg så er vi ferdige med det.

Lenke til kommentar

Kan det rent hypotetisk sett tenkes at ved ettersyn, så sier skatteetaten at du har fått for mye fradrag, og så må du betale restskatt, mens din samboer som allerede har "godtatt" null fradrag ikke kan få fradraget etterskuddsvis? Høres søkt ut, men skatteetaten kan jo avogtil finne på noe rare ting.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg prøver å finne en årsak til at det skal være noe poeng å innrapportere fordeling av gjeldsrenter, men utover evt samlivsbrudd kan jeg ikke komme på noen (og det er forhåpentligvis ikke noe man går og tenker på). Vet du om noen? F. eks at Skatteetaten kan reagere om en person har hatt rentene på seg i alle år og så det 15. året så blir det plutselig bedt om fordeling?

 

I noen tilfeller er det jo en fordel å ha så lav alminnelig inntekt som mulig, f.eks. hvis man søker skattebegrensning. Da bør man ha mest mulig renter på seg (fordi man får en effektgrad på 55 % mot til vanlig 27 %). Men i tilfeller der man har felles blandingsøkonomi ser jeg ingen grunn til det (med forbehold for å unngå restskatt). Vilkårene for å få rentefradraget er så milde at Skatteetaten ikke vil reagere så lenge rentene faktisk er påløpt og betalt av en av dere.

 

Kan det rent hypotetisk sett tenkes at ved ettersyn, så sier skatteetaten at du har fått for mye fradrag, og så må du betale restskatt, mens din samboer som allerede har "godtatt" null fradrag ikke kan få fradraget etterskuddsvis? Høres søkt ut, men skatteetaten kan jo avogtil finne på noe rare ting.

 

Rent hypotetisk sett kan Skatteetaten si at du ikke får fradrag fordi du etter den underliggende avtalen mellom deg og din samboer ikke har dekket renter i det omfang du krever fradrag for, men at samboeren ikke får krav på korresponderende større fradrag fordi endringsfristen for hans/hennes ligning (ligningsloven § 9-6) er utløpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Takk for opplysningen, krikkert. Da lar jeg det bare stå så gjør vi opp internt. Jeg har beregnet skatten relativt godt (og tatt høyde for min del av rentene) så dette gjør jo naturligvis at jeg får restskatt, men siden det ikke får noen konsekvenser i fremtiden (utover at jeg må betale hvert år) så gidder jeg ikke å styre med det.

Lenke til kommentar

Fordeling av gjeldsrenter får betydning hvis en av dere blir skyldig på skatten (og vil slippe å betale restskatt).

Samt i tilfeller hvor den som får alle gjeldsrentene også har så mange andre fradrag/lav inntekt at vedkommende, etter fradrag, får alminnelig inntekt lavere enn personfradraget (som da blir redusert ned til null), mens den andre har "rom å gå på" (og altså hadde tjent/spart på å ha mer rentefradrag). Da blir det ikke bare snakk om en fordelingssak mellom låntakerene, men også en reell virkning på hvor mye de to til sammen betaler i skatt.

 

Dette skal ikke gjelde ektepar som lignes felles; her skal skatteetaten ta hensyn til det -men for samboerpar er det en relevant problemstilling.

 

edit: det var forsåvidt nevnt, litt mindre detaljert, i innlegg #2. :)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...