Gå til innhold

Leie Av Hybel Og Studieretning

PT

Anbefalte innlegg

Hvilke selskaper formidler utleie av hybler?

Jeg (og muligens en kamerat) kommer mest sannsynlig til å flytte på hybel for et år fra og med neste sommer og i den forbindelse lurer jeg på hvilke selskaper formidler utleie av hybler? Jeg har funnet noen steder, men det er mest salg av boliger det går i. Har dere noen tips? Må bo i Bergen.

Hvor mye må man ut i måneden for en liten nerdehybel med ett eller to soverom?

Jeg var på utdanningsmessen i dag og fant ut at dataingeniør og at man må ha 3 år med mattematikk og 2 med fysikk, noe som igrunn virker temmelig ålreit. Er det vanskelig å få jobb som dataingeniør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er for det meste privatpersoner som formiddler hybler/leligheter. Sjekk i lokalavisen der du skal leie. Et kjapt søk på kvasir fant blandt annet http://www.hybel.no/.

Prisen på hybelen kommer veldig ann på beliggenheten. En hybel i sentrum av en stor by koster som regel mer enn tilsvarende hybel utenfor sentrum. 4000,- pr måned ink strøm. Bare gjetter.

Det er ikke lett å få jobb nå, samme hvilken utdannelse man tar. Du må bare håpe at jobbmarkedet har snudd, når du er ferdig utdannet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Det er ikke lett å få jobb nå, samme hvilken utdannelse man tar.

Du har nok rett, men er det noen som vet om det er spesielt vanskelig å få jobb som dataingeniør?

Ligger unna Norge i Hus AS ;)

For 2 år siden var det umulig! Nå er det fortsatt vanskelig men IT bransjen begynner å lysne. Hvis eg ikke tar feil så er det et hardt jobb-marked du setter deg inn for.

Lenke til kommentar
For 2 år siden var det umulig! Nå er det fortsatt vanskelig men IT bransjen begynner å lysne. Hvis eg ikke tar feil så er det et hardt jobb-marked du setter deg inn for.

Det begynner å lysne, men det er fremdeles veldig vanskelig å få jobb. Spesielt som nyudannet. Vet om flere som ble ferdig med 3årig dataingenør utdannelse, som begynte rett på annen utdannelse på høgskolen jeg går på.

Er lettere å få jobb med 5årig siving/master enn 3årig ingenørutdannelse har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar

Markedet kommer til å være et helt annet når du er ferdig med utdannelsen. Jeg ville ikke valgt utdannelse basert på hvor lett eller vanskelig det er å få jobb i dag. Gå etter interessene dine!

Skal du studere i Bergen, tilbyr jo SiB billige hybler, vel å merke om du er like heldig som meg ( :) ) og får plass.

Lenke til kommentar

Takker, var mange billige og gode hybler der :D

Strøm var inkludert i prisen på de fleste også, noe som er gruelig positivt for meg og pc'en med den salige strømforyningen ;)

Blir fort dyrt da...

Angående det med utanning etter interesser så er det jo litt kjipt å sitte på hybelen arbeidsløs...

Lenke til kommentar

Utdanningsplanene foreløpig er altså tre år med allmenn (ingeniørutdannelsen krever tre med mattematikk og to fysikk) og tre år utdanning som data ingeniør, eventuelt videre hvis jeg orker, noe jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Utdanningsplanene foreløpig er altså tre år med allmenn (ingeniørutdannelsen krever tre med mattematikk og to fysikk) og tre år utdanning som data ingeniør, eventuelt videre hvis jeg orker, noe jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre.

Så du skal begynne på videregående til høsten? Da må du nok skaffe deg hybel privat. SiB leier bare ut til studenter på høyskoler/universitet.

Ellers virker utdannelsesplanen fornuftig. Er enig med tigerdip i at du bør satse på en mastergrad. Du kan eventuelt vurdere å dra rett til NTNU og siv.ing.studier (heter vel "Master i teknologi" nå?). Men da må du ha 3FY.

Lenke til kommentar
Så du skal begynne på videregående til høsten? Da må du nok skaffe deg hybel privat. SiB leier bare ut til studenter på høyskoler/universitet.

Skuffet :p:

Ellers virker utdannelsesplanen fornuftig. Er enig med tigerdip i at du bør satse på en mastergrad. Du kan eventuelt vurdere å dra rett til NTNU og siv.ing.studier (heter vel "Master i teknologi" nå?). Men da må du ha 3FY.

Mastergrad kommer jeg nok også til å ta senere også. 3FY får jeg vel når jeg går allmenn, eller?

Lenke til kommentar
Mastergrad kommer jeg nok også til å ta senere også. 3FY får jeg vel når jeg går allmenn, eller?

Du kan velge 3FY (fysikk i tredjeklasse), hvis du vil. Skal du bli ingeniør, er det nok en fordel.

Så tretallet foran faget (FY, MX ol.) betyr ikke hvor mange år, men hvilken klasse på videregående du må ha det?

Lenke til kommentar
Så tretallet foran faget (FY, MX ol.) betyr ikke hvor mange år, men hvilken klasse på videregående du må ha det?

Ja, ihvertfall hvilket år det er vanlig/lagt opp til å ha faget. Jeg tror det er mulig å legge opp løpet litt annerledes, hvis man ønsker det. Men de fleste går jo for standardopplegget, så i praksis kan man si at tallet angir på hvilket klassetrinn du kan velge faget.

Så hvis inntakskravet til studiene er 3MX og 2FY, betyr det at du må ta fagene 2MX, 3MX og 2FY, i tillegg til obligatorisk matte og naturfag i første klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...