Gå til innhold

Hvordan lage en dra/slide-knapp i Excel 2013

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et foto-relatert opplegg i norsk Excel 2013. I en kolonne har jeg brennvidden til et objektiv, feks 12 hvis objektivet er 12mm fastobjektiv eller 16-50 hvis det er 16-50mm zoom objektiv.

Er det fastobjektiv er det greit nok men hvis det er zoomobjektiv kan jeg tenke meg en knapp du kan dra bortover for å velge brennvidde. Det er en formel som henter brennvidden så hvis en skriver inn et tall i brennvidden ødelegger en vel formelen(?). Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du aktiverer knapperaden som heter "utvikler", så får du mulighet til å sette inn kontrollere som f.eks. rullefelt og verdisettingsknapp (ikke alltid at norske oversettelser gjør seg så godt). Slike kontrollere kan du koble mot verdien i en celle, og da får du i praksis en slider.

Utfordringen er at disse kontrollerne kun tillater dynamisk kobling mot cellen som skal inneholde den aktive verdien. Verdier for min og max må i utgangspunktet hardkodes i kontrolleren. For å få det til dynamisk, så må du nok ty til en makro.

Denne vil trolig kunne gi deg et dytt i riktig retning: http://stackoverflow.com/questions/20333719/set-min-max-of-spin-button-form-control-with-vba

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...