Gå til innhold

Dedikert skjermkort til bærbar eller stasjonær?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har med tiden falt litt ut av loopen hva gjelder specs og pc, men ettersom ungene begynner å vokse opp og har behov for pc'er tenkte jeg at skulle forsøke meg på å spørre vårt eminente forum om hva det er som gjelder i 2015.

I utgangspunktet hadde jeg tenkte å gå for en bærbar sak, for eksempel en av disse:

https://prisguiden.no/produkt/lenovo-ideapad-u330p-i5-4210u-220615

https://prisguiden.no/produkt/lenovo-ideapad-z50-70-i7-4510u-geforce-840m-217736

https://prisguiden.no/produkt/lenovo-thinkpad-l440-i5-4200u-197206

(forslag til andre modeller og bruker erfaringer av nevnte modeller mottas med stor takk!)

Aller helst kunne jeg tenkt meg en med ssd og 8 gb minne, pris 5000-7000.

Spørsmålet mitt er: gir det noen mening å gå for en bærbar med dedikert skjermkort, og da GeForce - 840m ? Eller kan jeg like gjerne gå for en stasjonær først som sist hvis maskinen skal brukes til noe annet en dokumenter og regneark?

for eksempel denne:

https://www.komplett.no/komplett-gamer-i15-gtx-960-edition/10989

Maskinene skal kjøre Windows 8.1... da alt på skolen er Windows basert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva det er du spør om her. De bærbare du linker til har jo så knøla små skjermer at de nesten er for "Ultra portable" å regne, utenom 15,6 tommeren da. En stasjonær er jo et helt annet dyr. Du må huske på at en stasjonær skal ha noe ekstra, kostnaden er ikke bare kabinettet med maskinen i, det er jo også behov for skjerm, mus, tastatur, og høyttalere utenom.

Men spør du egentlig bare om 840M er et greit skjermkort å ha i en bærbar, så kan du kanskje finne svaret ditt her. Personlig hadde jeg til spilling anbefalt det varmt til alle jeg hater. Om du derimot er glad i dine barn, og de ønsker seg bærbare til å spille på, så bør du minst opp i et GTX860M(GTX850M til nød om du finner en bærbar med det på supertilbud).

NVidia selv er svært fornøyd med ytelsen til sine nye bærbare versjoner i dette som er Maxwell serien, og påstår at de yter ca. 60% av sine desktop ekvivalenter. Om GTX860M yter 60% av det du får ut av et GTX960 for desktop er jeg litt i tvil om. Men det kan stemme. Nå har det kommet skjermkort til bærbare i GTX900 serien, men de 2 raskeste er i en helt annen prisklasse, og GTX960M er vel ikke veldig utbredt enda.

Den stasjonære du linker til syns jeg er et godt kjøp til den prisen, skjønt jeg tror jeg så tilsvarende med noe bedre spesifikasjoner for 500Kr ekstra på Kompletts helgesalg forrige uke. Det kan være lurt å vente til helgen og se hva slags tilbud som kommer.

Personlig tenker jeg at bærbar og barn er en dårlig kombinasjon. Da er det eventuelt panasonics toughbook som gjelder. Dessverre så begynner vel de på 30-40 000Kr. Men til gjengjeld tåler de å bli overkjørt av en tank (Ja de har prøvd :p). Men barna er kanskje ikke små at den bærbare trenger å være eksplosjonssikker lenger?

Uansett, som jeg sa helt i begynnelsen: Jeg er usikker på hva du ønsker hjelp til? Skal barna gjøre lekser og spille candycrush trenger de ikke dedikert skjermkort i bærbare til det. Er du ute etter spesifikke kjøps-tips må du nesten spesifisere litt hva som er viktig, hva det skal brukes til av type spill for eksempel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Gabri3L

Takk for utfyllende svar! Det er helt riktig som du påpeker, jeg vet ikke helt hva jeg egentlig ønsker. Jeg har aldri hatt en bærbar med dedikert skjermkort og er vel i tvil om det har noe som helst for seg. Linken din til en benchmark av 840m var veldig oppklarende!

jeg skal forsøke å være mer konkret.

ssd og 8gb minne hadde vært å foretrekke.

maskin skal brukes til normal tekstbehandling, bilde/video redigering og litt spilling (spill som jenter på 7-8 år spiller, typisk minecraft, little big planet 3 etc, Disney infinity)`.

Tror kanskje til den bruken så er en Jack of all trades det beste valget, altså en med dedikert skjermkort, forslag til gode maskiner mottas med takk!

Lenke til kommentar

:green:

du sier noe der, 13-15.6", matt (ikke touch) samt med en oppløsning på 1366x768 på en 13" og 1920x1080 på en 15.6"

Bra timing! Nå i helgen kjører Lefdal kampanje på denne. Med 2000Kr i avslag blir den en selvskreven kandidat til dere. Artig nok har den skjermkortet jeg ønsker på mine fiender, men ikke ta det opp sånn! :D Til den bruken du skisserer vil det være nok i massevis. Akkurat det å finne ut hvor mye man trenger for å kjøre et spill kan være litt utfordrende med bærbare, fordi minste krav til spill gjerne oppgis i desktop versjoner, og også gjerne litt eldre modeller som kan være vanskelig å holde styr på. Så for å ta eksempelet med Disney spillet du nevnte. Man googler noe sånt som: "<spillnavn> system requirements" og finner noe liknende av linken til Disneyspillet der. Minstekravet til skjermkort er et desktop geforce 8600GT som kom på markedet for ca. 8 år siden. Jevnfør med linken til 840M så ser man at 840M har 12 ganger så mange stream prosessorer. Det burde holde. :D Men man kan støte på litt kjipe problemer av og til. Disney krever også en dual core cpu på minst 2,2GHz. Siden cpu i denne laptoppen er av typen som er flink på å spare strøm kjører den på 1,7GHz i utgangspunktet, men har turbo opp til 2,7GHz. Igjen er dette en mye nyere arkitektur så i regnekraft har du mange ganger det som trengs. Men man risikerer at programmet som sjekker at systemet kan kjøre spillet rapporterer at man har for lite systemresurser til å kjøre spillet (Den leser cpu som en 1,7GHz'er). Som regel kan man bare installere likevel, men i sjeldne tilfeller blir man stoppet fra å installere.

Men altså; stor SSD, nok av RAM, 8 timer batteritid, God (IPS) Full-HD skjerm med touch (Noe barn pleier sette pris på.) En god prosessor. Artig med flex funksjon. Hendig størrelse (2 cm tykk) og lav vekt er fint for barn. Jeg tror dette er "løp og kjøp" for deg. :)

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke vurdert denne i det hele tatt, men du har helt rett: til den prisen og den planlagte bruken er den uten tvil en veldig god deal som passer utmerket til den bruken jeg ser for meg de neste par årene.

Takk for super veiledning og råd!

hda.

Endret av hda
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at hvis du forventer 8 timer batteritid i vanlig bruk blir du nok skuffet, Halvparten er mer realistisk. Men er jo ikke dumt med lavt strømforbruk idle i skolebruk når en har PCen på men bare følger med på hva lærer sier.

Den får også kritikk for dårlig byggekvalitet i denne testen. Så den er nok ikke veldig egnet for daglig frakt og bruk i skolen. Men det er vanskelig å finne noe bra bygd PC til den prisen som fortsatt kan brukes til litt spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...