Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

unge (2år) selvskading

Anbefalte innlegg

Hei,

Har ein nevø som vi har hjemme hos oss mye. Hver gang han ikkje får viljen sin så griner han og sutrer (helt normalt selvsagt), men etter ein stund blir han helt hysterisk og legger (eller kaster seg) ned på bakken og smeller hode i bakken (in the process). Det skjer kvar gang han er sint, og når hode smeller i bakken blir han enda mindre medgjørlig og sur (kanskje ikkje så rart når han slår hode sitt i fliser). Det er ikkje noe tvil at han får vondt når han slår hode i flisen når han kaster seg på rygg.

Er klar over at han Gjør det for sympati noe han trur vil hjelpe her i hus når han skal ha noe. Men hvorfor gjør han det når han kjenner at han får vondt? Og hvordan skal vi (og forsåvidt moren) sørge for at han gir faen i å gjøre det.

Anonymous poster hash: 7d738...0d4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får han viljen sin etter han gjør dette 'stuntet'? Da har dere i så fall grunnen til hvorfor han opptrer slik.

Skal ikkje svare nei fordi det er eg litt usikker på, eg selv tar ikkje direkte vare på han (fast eller "ofte") ettersom det ikkje er min unge (og stort sett min mor (hans mormor) som passer på han), og har ikkje mye kontroll over hva moren hans (min søster) gjør når ho har han.

Beklager litt knotete fortalt.

Spør iforhold til at eg eventuelt kan komme med tips og det kan være greit å vite.

Trur gjerne han blir tatt opp (løftet) og trøstet, men trur ikkje han får tingen han ønsker (av og til legger han seg ned fordi han ikkje vil legge seg eller tilsvarende, og da er det vel gjerne dumt å ta han opp uansett, men er det slik at man bør bare la han ligge til han e ferdig? Er ikkje slik at han slår hode flere og flere ganger i gulvet)?

Hva ville du gjort om du hadde hatt ein unge som gjore dette?

Lenke til kommentar

Har dere vært hos legen og utelukket sykdom? Jeg har hørt om liknende oppførsel der ungen ble stemplet som "jævelunge". Viste seg at han hadde kronisk ørebetennelse og i praksis omtrent vært døv siden spedbarn-stadiet. En kul i panna kan da rett og slett trekke fokuset bort fra smerte andre steder, og virke "smertelindrende" for barnet. Det er jo ikke nok informasjon du kommer med til å trekke en slik slutning, men det var altså det første jeg tenkte på når du nevnte et så utagerende barn.

Lenke til kommentar

Har dere vært hos legen og utelukket sykdom? Jeg har hørt om liknende oppførsel der ungen ble stemplet som "jævelunge". Viste seg at han hadde kronisk ørebetennelse og i praksis omtrent vært døv siden spedbarn-stadiet. En kul i panna kan da rett og slett trekke fokuset bort fra smerte andre steder, og virke "smertelindrende" for barnet. Det er jo ikke nok informasjon du kommer med til å trekke en slik slutning, men det var altså det første jeg tenkte på når du nevnte et så utagerende barn.

Han har forsåvidt vært slik så lenge eg kan huske, og han har vært hos lege (ikkje ang. dette) men om det var noe kjempe alvorlig ville vel de sett det på blodprøver og slikt.

Dette skjer KUN når han ikkje får viljen sin, spessielt om han begynner å bli trøtt. Det skjer ikkje ekstremt ofte, eller flere ganger for dagen (eller av og til hender det jo at det skjer flere ganger ettersom han hører nei ein del ganger i løpet av dagen). Om det hadde vært ein kronisk sykdom ville vel han gjerne gjort det i andre situasjoner og ikkje bare når han ble "motsagt".

Lenke til kommentar

Han er i den trassige 2årsalderen. Jeg ville sett det ann med oppfølging fra fastlege, og ja jeg vil si at det er viktig at fastlegen til guttungen faktisk vet at han driver å smeller hodet i gulvet x antall ganger daglig, så be søsteren din om å faktisk ta det opp med legen hans. Vil ikke at du skal ta det opp med han bare på grunn av at han faktisk kan skade hodet sitt alvorlig, men også på grunn av at det blir enklere for fastlegen å utelukke eller diagnosere ungen hvis han har eventuell mental sykdom.

Edit: Barn som føler at de ikke blir hørt eller forstått kan finne på å skade seg selv i frustrasjon, derfor blir det ekstra viktig å utelukke f.eks autisme eller annen mental sykdom som kan gjøre det vanskelig for han å forstå eller bli forstått.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...