Gå til innhold

Problem med kolonne formatert som tall i Excel 2013

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å lage noe i Excel som kan brukes til å regne ut hva en trenger av mellomringer på et objektiv for at en skal få 1x forstørrelse. Jeg har lagt inn cirka 130 objektiv hvorav den ene kolonnen med info inneholder brennvidden til objektivet. Hele denne kolonnen er formater som tall. Det er enkelte brennvidder som går igjen som skaper problemer. Disse er brennviddene 10-17, 12-40, 12-24, 10-20 og 8-16. Når jeg for eksempel skriver inn 8-16 regner Excel dette ut som 42583 selv om jeg ikke har lagt inn noen formler i denne kolonnen.

Bør hele kolonnen formateres som tekst siden den inneholder bindeledd eller har noen noen tips for hvordan dette kan omgås / løses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skriver 8-16, så tolker Excel dette - i all sin velmenende idioti - som en dato. I Excel 2013 blir det vel 1/8-2016, men lurer på om ikke det i noen eldre versjoner hadde blitt lest som 16. august i inneværende år. Datoen 1/8-2016 tilsvarer den numeriske verdien 42583, hvilket forklarer hvorfor du får tallene du gjør.

Har du vurdert å legge inn brennvidde som min og max, altså i to separate kolonner? Fastopptikk får selvfølgelig samme verdi for min og max. Ved å ha min og max som separate tall, så får du trolig en del ekstra muligheter bak neste sving.

Lenke til kommentar

Det at Excel så på det som datoer og gjorde det om til numerisk verdi falt meg ikke inn en gang. Takk for oppklaringen.

Jeg vurderte å bruke noe ala VENSTRE og HØYRE for å hente ut de forskjellige tallene i brennvidde men det er nok klokest å legge verdien i forskjellige kolonner ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...