Gå til innhold

Unngå formueskatt

total

Anbefalte innlegg

Har et forestående boligsalg på gang, hvor jeg i mellomtiden ønsker å leie. Årsaken til dette er at jeg ønsker fleksibilitet til å kunne flytte på meg, samt at jeg er overbevist at vi står ovenfor en boligboble som etterhvert vil sprekke, og dermed gi meg mulghet å kjøpe opp på fallende pris ila. et par år.

Utfordringen min er at gevinst på salget vil utløse formueskatt ettersom jeg ikke baker pengene inn i et nytt lån eller fast eiendom, men setter pengene på bok. På salgstidspunktet vil nok innskuddsrenten være godt under 2,5%. Når inflasjon, skatt på renteinntekter OG formueskatt legges til, blir dette negativ avkastning.

Kan alternativet være å reinvestere i en leilighet som jeg leier ut til andre i perioden?

Ser også en mulighet å bygge meg et lite hus ute i distriktet som jeg på sikt kan bruke som hytte, da jeg ønsker hage og nærhet til fjell og fjord. (Flere av omegnkommunene gir personer under 35 år etableringstilskudd og gratis kommunal tomt.) Da kan jeg jo stå folkeregistrert her og beholde en billig leiehybel i sentrum og evt. helgependle.

Dinside.no skrev om dette i 2001, da var anbefalingene fast eiendom (som nevnt), livrenter, og unoterte aksjer. Synspunkt på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Formueskatt på en vanlig bolig er jo ikke all verden i dag.

Det å kjøpe leilighet for utleie en kort periode er ofte ikke lønnsomt fordi du må skatte av "overskuddet" samt at meglerhonorarer ved kjøp/salg ofte dreier seg om nærmere kr. 100.000,-. Glem heller ikke dokumentavgift til staten dersom du kjøper selveier som er best egnet for utleie i forhold til borettslag.

Husk at formueskatt ikke slår inn før nyttår!

Tror du ikke at kommunen du får etableringstomt hos krever at du folkeregistrerer deg der? Det er fortsatt ingen hindring for at du kan ha en leilighet i byen - du må bare betale en høyere ligningsverdi på bolig nr. 2.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

For å unngå formuesskatt må du senke formuen, og du må gjøre det før 1. januar 2016 (formue regnes alltid i "hva du har per 1. januar"). Det finnes flere måter å gjøre dette på.

- Invester i eiendom (eiendom har ligningsverdi lavere enn markedsverdi).

- Invester i en semi-veteranbil (førstegangsreg.dato mellom 1985 og 1998). Disse har en ligningsverdi på 1000,- kr. (Eldre veteranbiler verdsettes individuelt og til markedsverdi.). Samme regler gjelder campingvogn.

- Invester i fritidsbåt (ligningsverdi er 75 % av forsikringsverdi)

- Invester i gjenstander som faller under "vanlig innbo". 10 % av innboforsikringsverdien er ligningsformue (20 % mellom 1,0 og 1,4 mio, 40 % av verdi over 1,4 mio), det vil si at hvis du har innbo for 1mio har du 100k i ligningsmessig innbo. Bunnfradraget er på 100k. Verdi på 1,4 mio, ligningsformue på 80k (180k).

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...