foenix Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 (endret) Jeg har i dag vinylbelegg på badet som skal skiftes ut og jeg lurte på hva som er best å gå over til. Bør jeg satse på fliser, vinylbelegg eller vinylfliser? Dersom jeg går over til fliser, vil disse bli kaldere å gå på? Og vil de tåle mindre enn vinylbelegg før de går i stykker? Endret 19. mars 2015 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 (endret) Har du dusjkabinett, eller dusjer du rett på gulvet? Søler du mye vann på gulvet? Badegulv bør være vanntette. men med dusjkabinett kan allikevel et bad være et ganske tørt rom. Er det varmekabler i gulvet? Er gulvet støpt (betong) eller er tregulv eller sponplater under vinylen? Fliser - føles såpass kalde mot bare føtter, at de bør helst legges på gulv med varmekabler. Eller man kan legge på sånne lodne matter i materiale som tørker lett som man i gamle dager hadde både på badegulv og på dosetet. Mattene bør ha gummibakside for å ikke gli. - Det bør også være et stabilt dødt underlag, støpt gulv. Å lage støpt gulv passer bra å kombinere med å legge gulvvarme, det koster endel, men er en ganske verdifull oppgradering av et bad. - Fliser regnes ikke som vanntette. Selve flisa er forsåvidt vanntett hvis den er glasert, men fugene fylles med porøs fugemasse. Du må derfor ha membran under flisene. Enten noe som smøres på støpen før du flislegger, eller en duk som legges i støpen eller limes til den. Noen legger også fliser på gammelt vinylbelegg og lar det gjøre jobben som membran, Jeg har ikke erfaring med hvor holdbart det er. Vinyl - Vanntett, du trenger ikke annen membran. Bør brettes litt opp på veggen og sveises i hjørner og eventuelle skjøter. - Kan legge både på tregulv og støpt gulv. - Både mindre kaldt å gå på og mykere enn fliser, passer både på gulv uten og med varme. Med varme i gulvet kan vinyl misfarges hvis den overopphetes hvis noe ligger eller står for lenge på samme sted. Vinylfliser Anbefales ikke på badegulv, skal man ha vinyl på badegulv velger man baderomsvinyl, og den kommer så vidt jeg vet etter å ha googlet litt kun på rull for å legges hel (evt. sveiset). - Lettere å legge enn å bakse med og skjære til et helt stykke vinyl for hele gulvet. - Mange skjøter som neppe blir 100% vanntette, bør sannsynligvis ha membran under(?) - Ellers egenskaper som vinyl Dersom du vil ha en billig oppgradering, legg nytt vinylbelegg. Vil du bruke mye tid og penger (sekssifret) riv hele badet og få fagfolk til på bygge det opp etter våtromsnormen med fliser på gulv og vegg. Uansett hva du gjør, sørg for god tetting omkring sluk og rørgjennomføringer. [Edit 23. mars 01:20: Oppretting av dårlige råd om vinylfliser] Endret 23. mars 2015 av Svinks 1 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2015 Jeg tror jeg går for vinylfliser. Det blir sikkert mye enklere enn å legge hel vinyl, med tanke på kantene som må brettes opp og sveises i hjørnene. Kan man legge disse oppå gammel vinyl? Hvor kjøper man slike fliser rimeligst mulig uten at det går på bekostning av kvalitet? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 2 tette lag er ikke lurt,da vil det bli mugg og sopp,skal du legge vinyl,så må det gamle rives,men om den gamle vinylen er hel,så kan du bruke den som membran for flis Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Etter å ha googlet litt finner jeg ingen vinylfliser som anbefales for bad. På bad skal man ha litt ekstra tykk og kraftig baderomsvinyl som kun leveres på rull. Så om TS vil ha vinylfliser på badet, vil jeg tvert i mot anbefale å beholde den gamle vinylen som membran hvis den er tett og hel. Og lime flisene tett på uten luftbobler, og satse at det ikke kommer noe særlig fukt i mellom. Og gjøre en fullverdig oppussing når/hvis vinylflisene løsner og det lukter surt. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) På den gamle vinylen er det to åpne nedslitte partier med betong under. (Jeg bor i 1 etage.) Jeg kan vel da smøre litt membran på disse partiene? Den gamle vinylen var hel vinyl fra topp til bunn uten noe fibervev under, så dersom jeg får tak i noe tilsvarende, så er det vel mulig å lime den oppå den gamle uten at det skal være fare for muggdannelse. Endret 22. mars 2015 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 22. mars 2015 Del Skrevet 22. mars 2015 vinyl er ett tett sjikt,og legger du 2 tette lag,så vil det bli mugg/sopp,samme gjelder vegg på bad,der skal man heller alldri ha plast på vegg,ettersom baderomsplatene,eller membranen er tett. skal du ha nytt belegg,riv det gamle,samme må du gjøre om du skal ha flis,ettersom belegget du har nå ikke er helt. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Oter: Du har veldig rett i at man ikke skal ha to vanntette lag, men vil vinyl limt rett på vinyl fungere som ett eller to lag? Forutsetningen for at fuktighet skal kondensere i vegg eller tak og gi mugg og sopp er at det er luft med fuktighet i et tomrom, i treverk eller isolasjonsmaterialer og en trykk- og temperaturforskjell. Det pleier ikke å dannes fuktighet, mugg og sopp bak vinyl i form av klistremerker og folie limt på metall og glass... Eller vil tyngdekraften gjøre at et badegulv ikke kan sammenliknes med loddrette flater? Når det er sagt: Trådstarter har antydet at vinylgulvet er så slitt at det ikke er helt og tett - å klistre vinylfliser oppå det vil bare være å skjule et utett lag med et annet utett lag. Vinylfliser anbefales ikke på badegulv, da skjøtene ikke er tette. Alternativene blir da å fjerne vinylen og legge ny vinyl, eller fjerne vinylen, gjerne legge varmekabler (skal kobles av elektriker), smøremembran og fliser. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Er dette et langsiktig prosjekt, eller "gjøre det billigst mulig"-prosjekt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå