Gå til innhold

Skattesmell som er feil! Litt hjelp? :)


Anbefalte innlegg

Enkelt og greit, her er historien:

 

I 2013 jobbet jeg i firma fra 1. januar 2013 til og med desember 2013. Jeg sa de skulle gi meg feriepengene neste året, som jeg fikk i 2014 den 3. januar!

 

I selvangivelsen for 2014 står de 50,000 kroner jeg fikk i feriepenger den 3. januar 2014 oppført som lønn? Dette stemmer jo ikke da jeg opptjente de i 2013 og skattet for de.

 

I 2014 jobbet jeg i totalt 2 firma, men nå står det 3 firma med de 50,000 kroner som egentlig er skattefrie feriepenger opptjent i 2013. Så det blir jo også feil..

 

 

Jeg endret nettopp selvangivelsen og fjernet det siste firmaet (50,000 kroner) som en inntekt. Så i stedet for 6000 kroner i baksmell, ble det 12,000 kroner til gode, akkurat som jeg hadde forventet.

 

Ser dere noen problemer her? Jeg ønsker jo ikke å dobbelskatte på mine eldre feriepenger. Dette er jo en feil fra det firmaet som sendte meg pengene og oppførte de på årsrapport for 2014 som lønn...

Skjønner ikke hvorfor de skulle gjøre det, jeg spurte kun om å få de utbetalt i januar 2014 i stedet for å vente til sommeren 2014.

 

Håper noen kan svare meg og si at det jeg har gjort er OK. Jeg har et bevis (bilde) der det står at pengene kom inn på konto 3 januar 2014, men det står ikke at det er feriepenger, det står lønn fra det firmaet.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 2013 jobbet jeg i firma fra 1. januar 2013 til og med desember 2013. Jeg sa de skulle gi meg feriepengene neste året, som jeg fikk i 2014 den 3. januar!

 

I selvangivelsen for 2014 står de 50,000 kroner jeg fikk i feriepenger den 3. januar 2014 oppført som lønn? Dette stemmer jo ikke da jeg opptjente de i 2013 og skattet for de.

Du opptjente retten til feriepenger i 2013, men de ble ikke utbetalt til deg før i 2014.

Det ble ikke (fra firmaets side) trukket forskuddskatt av disse feriepengene i 2013.

 

Hvis du hadde jobbet i firmaet i 2012, så ville du fått utbetalt feriepenger i juni/juli 2013, og dette beløpet ville blitt regnet med i inntekten din for 2013.

 

Så det er nok riktig at feriepengene som du fikk i jan.2014 skal regnes med i din totale inntekt for 2014.

(Du har vel god tid til å endre selvangivelsen fram og tilbake flere ganger.)

 

edit: Les mer her: http://www.feriepenger.org/skatt-pa-feriepenger.html

Endret av nebrewfoz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

I 2013 jobbet jeg i firma fra 1. januar 2013 til og med desember 2013. Jeg sa de skulle gi meg feriepengene neste året, som jeg fikk i 2014 den 3. januar!

 

I selvangivelsen for 2014 står de 50,000 kroner jeg fikk i feriepenger den 3. januar 2014 oppført som lønn? Dette stemmer jo ikke da jeg opptjente de i 2013 og skattet for de.

Du opptjente retten til feriepenger i 2013, men de ble ikke utbetalt til deg før i 2014.

Det ble ikke (fra firmaets side) trukket forskuddskatt av disse feriepengene i 2013.

 

Hvis du hadde jobbet i firmaet i 2012, så ville du fått utbetalt feriepenger i juni/juli 2013, og dette beløpet ville blitt regnet med i inntekten din for 2013.

 

Så det er nok riktig at feriepengene som du fikk i jan.2014 skal regnes med i din totale inntekt for 2014.

(Du har vel god tid til å endre selvangivelsen fram og tilbake flere ganger.)

 

Tror du misforstår, eller at jeg skrev feil, men i hele livet mitt så jobber man et helt år og skatter "det samme året" for å senere få skattefri feriepenger neste år.

Jeg jobbet hele året 2013 med å skatte for mine feriepenger som skulle komme i 2014, og de skal være skattefrie, da jeg skatter hele 2013 for at de skal kunne bli skattefri i 2014.

 

Men i stedet for at de skulle komme meg i hende sommeren 2014, så endret jeg datoen til januar 2014. Disse pengene ble skattet for i 2013. Så noe er feil her, for i følge selvangivelsen, så skatter jeg nå på disse feriepengene og får skattesmell for året 2014. I tillegg til det så tjente jeg mye mindre i fjor enn det skattekortet mitt stod på, så jeg skal vertfall ha penger igjen på skatten da jeg tjente mindre og betalte mer skatt i forhold til det jeg tjente. 50,000kr utgjør jo mye med tanke på skatt, så derfor står det at jeg får baksmell. :S

 

Men jeg ønsker å endre selvangivelsen og fjerne den falske inntekten min som jeg aldri har hatt som inntekt, jeg sluttet i det firmaet i des 2013, så hvordan kan jeg ha en inntekt fra de i 2014? Med mindre du har rett, at de skal medregnes i selvangivelsen 2014. Men jeg skal vel ikke skatte for de 2 ganger?

 

Man skatter jo aldri for feriepenger med mindre man tar de ut samme året, trodde jeg.... :S

Endret av limitator_X
Lenke til kommentar

 

Man skatter jo aldri for feriepenger med mindre man tar de ut samme året.

 

Du får hele beløpet utbetalt uten trekk dersom dette skjer året etter feriepengene er opptjent.

 

MEN: feriepengene inngår i din inntekt (sammen med utbetalt lønn) det året de blir utbetalt.

Dette er noe av det første de forklarer på den websiden jeg linket til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Man skatter jo aldri for feriepenger med mindre man tar de ut samme året.

 

Du får hele beløpet utbetalt uten trekk dersom dette skjer året etter feriepengene er opptjent.

 

MEN: feriepengene inngår i din inntekt (sammen med utbetalt lønn) det året de blir utbetalt.

Dette er noe av det første de forklarer på den websiden jeg linket til.

 

Ok, skal lese litt, men de er utbetalt året etter de ble opptjent, så jeg bare reagerer på at det er de som gjør at jeg får skattesmell:S Første gang i livet mitt jeg får skattesmell ser du:P Og 6000 kroner er mye i baksmell :(

Lenke til kommentar

Det som er feil her, er at du anser feriepenger som skattefrie, det er de ikke. De skal skattlegges som all annen inntekt.

 

Grunnen til at mange tror at feriepenger er skattefrie, er for de man ofte får dem utbetalt i juni. I juni er det null skattetrekk. (I desember har man halvt skattetrekk).

Det betyr ikke at pengene man får utbetalt disse to månedene er skattefrie eller bare beskattes halvt, men skattesystemet er lagt opp slik at man beskattes med de 10,5 andre månedene for å ha mer å rutte med til sommerferien og til jul.

 

Det er helt korrekt at du har blitt trukket skatt av feriepenger utbetalt i 2014, selv om de ble opptjent i 2013.

Hadde du fått dem utbetalt i juni 2014, så hadde det ikke blitt trukket skatt av dem der og da, men de hadde likevel vært skattepliktige.

Endret av Llandari
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har, som veldig mange andre, misforstått forskjellen på skattepliktig inntekt, og trekkpliktig inntekt.

 

Feriepenger er skattepliktige, men på visse vilkår er de ikke trekkpliktige. Årsaken til at feriepenger i noen tilfeller ikke er trekkpliktige er fordi skattetrekket fordeles på 10,5 måneder, det vil si at du betaler mer skatt i 10,5 måneder for å kunne slippe skattetrekk i 1,5 måned (juni og halve desember).

 

(Teknisk sett skulle arbeidsgiveren din ha trukket deg i feriepenger, da feriepengene dine var trekkpliktige. Men det får ikke betydning.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk sett skulle arbeidsgiveren din ha trukket deg i feriepenger, da feriepengene dine var trekkpliktige.

Ikke når de betales ut året etter (3. januar...) arbeidsforholdets slutt, vel?

 

Slik jeg har forstått regelverket, så er det kun feriepenger som utbetales (pga avsluttet arbeidsforhold) i opptjeningsåret som er trekkpliktige, ikke feriepenger som utbetales i ferieåret...

 

edit: Regjeringens uttalelse om akkurat det spørsmålet:

https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/trekkplikt-ved-utbetaling-av-feriepenger/id277002/

 

 

I juni er det null skattetrekk.

Det er feriepenger (uansett utbetalingsdato) som er "skattefrie" (trekkfritt -når de utbetales i ferieåret), ikke "juni-utbetalingen". ;)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Helt rett, Inge. Dårlig kildesjekk av meg. Men siden jeg nå likevel har sjekket kilden kan jeg arrestere deg på det andre punktet ditt.

 

Fra skattebetalingsforskriften § 5-7-1 annet ledd:

 

 

 

(2) For månedslønte som har hatt lønn hos arbeidsgiveren i hele opptjeningsåret, kan trekkfritak gjennomføres for en vanlig månedslønn i stedet for etter første ledd bokstav a eller b. Det skal likevel ikke foretas trekk i eventuelt tillegg til månedslønnen som følger av lov 29. april 1988 nr. 21 om ferie § 10 nr. 2, jf. § 11 nr. 1 annet ledd annet punktum. Det skal heller ikke foretas trekk i eventuelt tillegg for månedslønte med avtalefestet høyere sats enn etter lov 29. april 1988 nr. 21 om ferie § 10 nr. 2, begrenset oppad til 12,3 prosent.

 

Så man kan gjennomføre trekkfritak for "juniutbetalingen" selv om den ikke nødvendigvis er "feriepenger".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...